Permalänk
Medlem

Nya datorn har problem med att boota

Tja! Längesen man skrev nåt här nu.

Jag byggde ihop en ny dator igår, bestående av följande:

- ASUS M2A-VM
- AMD X2 5200+
- 2X 1GB Corsair TwinX DDR2 800mhz (totalt 2GB)
- WD 320GB SATA2 16mb
- Sapphire X1950pro 256mb
- Antec 310W nätdel

Och så lite annat smått som dvd brännare, firewirekort, wlan-kort.

När jag första gången startade datorn så gick den igång fint och visade inga symptom på fel. Sen när jag skulle starta om den, så vägrade den boota, fläktar och så går igång, men skärmen bara står och blinkar. Den gick igång om man tröck några gånger på reset-knappen.

Sen höll den på så, varje gång man "resettade", likadant om datorn var avstängd och man tröck på den så var det liksom slumpen som avgjorde om den bootade eller inte.

Jag tänkte att det kanske skulle hjälpa att uppgradera BIOS, så jag gjorde det genom ASUS egna programvara för att uppdatera BIOS från windows. Efter flashningen så gick jag in i BIOS och ställde in de vanliga inställningarna som jag brukar ha. Sen efter att jag sparat och startat om datorn så har den inte gått igång en enda gång, efter kanske 50 försök.

Det hjälper inte heller att ta ut batteriet/clear-cmos. Den vägrar boota.

Är det någon som har nåt bra tips om hur jag ska få igång datorn igen? Jag har testat att byta processor, grafikkort, nätdel, minnen, kopplat ur & kopplat in alla kablar flera gånger och lite annat, men inget har hjälpt.

Vad ska man göra?

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?

Permalänk
Hedersmedlem

läste inte igenom hela din post men du har ett lite väl svagt nätagg.

Permalänk
Medlem

mjo det är väl inte i kraftigaste laget, men jag tycker det borde fungera ändå...

Visa signatur

Hur gammal heter du ifrån ?