Permalänk
Medlem

Penryn (Wolfdale) Test!!!

Anandtech har fått tag i en Penryn baserad processor och kör några tester.

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=306...

Jag måste haft stora förväntningar då en i medeltal 5% ökning jämfört med den "gamla" Conroe plattformen är inte mycket att hurra för.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk

Average 4.81% snabbare än Conroe (båda i 2.33GHz).
Inget o hurra för alltså.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Inaktiv

hoppas phenom blir en riktigt hit då!

Permalänk

Knappast oväntat , nån som förväntat sig något bättre? Får hoppas att dom klockar bättre iallafall.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Average 4.81% snabbare än Conroe (båda i 2.33GHz).
Inget o hurra för alltså.

Jodå, det är stor skillnad. Motsvarar ju 100-200Mhz i övre segmentet. Dessutom är det antagligen mest skillnad där det räknas mest, iaf ser det lite så ut.

Permalänk
Medlem

Ungefär vad jag trodde. Inget att hurra över. Fattar inte varför vissa var så förväntansfulla. Endast en liten förbättring, som en ny revision. Conroe är ju fortfarande basen för alla nya Intel CPU:er.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Det blir nog lite större skillnad när de som tillverkar mjukvaran börjar stödja SSE4.

Jag citerar från anandtech, http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=306...

"SSE4 support can bring about tremendous performance improvements, but it requires software optimization. In our initial Penryn Preview we reported an over 100% increase in performance in SSE4 optimized DivX encoding for a quad-core Penryn at 3.33GHz vs. a quad-core Kentsfield at 2.93GHz."

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Inaktiv

men det är ju bara en ny instruktion. AMDs lär väl stödja den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
men det är ju bara en ny instruktion. AMDs lär väl stödja den.

Ja de stödjer alla delar av SSE4 förutom 2 av dem om jag fattat rätt. AMD kallar det SSE4a.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

glöm inte att de blir större skillnad om man jämför högre cpu'er med högre clock frekvenz 5% bättre är rätt bra på 2,33 ghz

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
glöm inte att de blir större skillnad om man jämför högre cpu'er med högre clock frekvenz 5% bättre är rätt bra på 2,33 ghz

Nja procentuellt borde det inte öka. Snarare minska då andra delar av systemet i större utstäckning blir flaskhalsar.

Permalänk
Avstängd

Den enda motiveringen för min del just nu att gå över från Kentsfield till Yorkfield är SSE4. Ja tror inte ja får någon nytta en ny förens någon gång nästa sommar eller höst. Sattsar liksom på bättre grafikkort istället.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur den överklockar med lite mer volt? Det var en imponerande överklockning redan på standardvolt. Gör den där +4Ghz på luft så blir den riktigt intressant.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nja procentuellt borde det inte öka. Snarare minska då andra delar av systemet i större utstäckning blir flaskhalsar.

jo i och med att penryn är effectivare clock per clock så blir det större skillnad om man jämför en conroe på 3 ghz och en pentyn på 3 ghz

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd

En fråga varför ser ni alltid fram imot nya cpu's? duger inte dessa som finns

Prestandan är typ lika ni utnyttjar ju inte ens hälften av cpu'ns kraft men endå ska ni bjäbba om vilken som är bäst och vilken som presterar bäst...

Den enda ni är ute efter är 3d mark score typ..

Läser aldrig om att ni testar prestandan i program och andra saker!!!

Är bara jävligt tröttsamt att läsa samma tjafs over and over again!!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
En fråga varför ser ni alltid fram imot nya cpu's? duger inte dessa som finns

Prestandan är typ lika ni utnyttjar ju inte ens hälften av cpu'ns kraft men endå ska ni bjäbba om vilken som är bäst och vilken som presterar bäst...

Den enda ni är ute efter är 3d mark score typ..

Läser aldrig om att ni testar prestandan i program och andra saker!!!

Är bara jävligt tröttsamt att läsa samma tjafs over and over again!!!!

Kanske för att vi har planerat att köpa en dator senare i vinter ;). Vill vänta till g92 och penryn/phenom för att ha det senaste när det släpps och har inget större behov just nu för ny dator.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Avstängd

Det var ju ett bra svar ?????

NOT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
En fråga varför ser ni alltid fram imot nya cpu's? duger inte dessa som finns

Prestandan är typ lika ni utnyttjar ju inte ens hälften av cpu'ns kraft men endå ska ni bjäbba om vilken som är bäst och vilken som presterar bäst...

Den enda ni är ute efter är 3d mark score typ..

Läser aldrig om att ni testar prestandan i program och andra saker!!!

Är bara jävligt tröttsamt att läsa samma tjafs over and over again!!!!

bara för att du inte är pryl fixerad, det är väll alltid roligt med nya saker speciellt om dem är bättre än de man har.

dem flesta har nog den där känslan av att man vill ha... och jag tror nog att man kan märka skillnad på penryn processorerna jämt emot conroe, men kanske inte om man bara sitter å kör små program i Windows.
Visst dagens spel kanske bara öker med några få enheter i FPS om man byter idag, men dem spel som vi ser om 6-9 månader kommer det nog att vara större skillnad på då dem säkert är mer anpassade för processorerna. Och folk som jag som sitter i krävande media program kan nog märka skillnad. Men jag kan även hålla med dig, jag sitter på en P4 3.2 @ 4.2 just nu.
Och visst är det stor skillnad på conroe å en simpel P4 men jag tkr att jag klarar mig... Jag kommer nog inte att köpa någonting nytt tills jag märker att program och spel kommer springa ifrån min hårdvara på bara några månader.

Men att du inte har förståelse för att man är exalterad när det kommer nya processorer kan jag inte fatta=/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
jo i och med att penryn är effectivare clock per clock så blir det större skillnad om man jämför en conroe på 3 ghz och en pentyn på 3 ghz

Du kan inte haft bra betyg i matte. Om en Conroe rent hypotetiskt behöver 10% högre frekvens än Penryn för att nå samma prestanda. Så motsvaras en 2GHz Penryn av en 2.2GHz Conroe. Och en 3GHz penryn av en 3.3GHz Conroe. Så i MHz mätt är det större skillnad.
Men räknar man, som jag sa innan, procentuellt så är blir de inte snabbare i högre frekvenser. En Penryn som är 10% snabbare i 2GHz är inte 15% snabbare i 3GHz, utan fortfarande bara max 10%.

Och eftersom andra faktorer ocskå begränsar prestandan och agerar flaskhalsar, framförallt i högre frekvenser. Så borde det skilja mindre ju högre frekvens du har, rent procentuellt då.

Drar man det till sin spets så kan du se det så här. Har du en kärna som är 100% snabbare per clock än Conroe. Och båda går i 200GHz. Så presterar de antagligen identiskt på Quake III eftersom grafikkortet som är ett 9600Pro begränsar. Men ligger de bara på 200MHz så borde man lätt kunna se skillnaden.

Hoppas denna krafitga överdrift hjälper dig förstå vad jag menar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
Det var ju ett bra svar ?????

NOT!

Men du, detta är inte PC för alla. Du kanske är i fel forum? Är man intresserad av dessa prylar så vet man vad man vill ha. Är man inte intresserad av att få prestandadatorer eller på annat vis datorer som skiljer sig från vanliga SIBA-PCs så kanske man inte ska hänga här?

Permalänk
Avstängd

Eh? vad i h!! jiddrar du om? du har ju ingen aning om vad du ens snackar om...

sicken besserwisser hahaha...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du kan inte haft bra betyg i matte. Om en Conroe rent hypotetiskt behöver 10% högre frekvens än Penryn för att nå samma prestanda. Så motsvaras en 2GHz Penryn av en 2.2GHz Conroe. Och en 3GHz penryn av en 3.3GHz Conroe. Så i MHz mätt är det större skillnad.
Men räknar man, som jag sa innan, procentuellt så är blir de inte snabbare i högre frekvenser. En Penryn som är 10% snabbare i 2GHz är inte 15% snabbare i 3GHz, utan fortfarande bara max 10%.

Och eftersom andra faktorer ocskå begränsar prestandan och agerar flaskhalsar, framförallt i högre frekvenser. Så borde det skilja mindre ju högre frekvens du har, rent procentuellt då.

Drar man det till sin spets så kan du se det så här. Har du en kärna som är 100% snabbare per clock än Conroe. Och båda går i 200GHz. Så presterar de antagligen identiskt på Quake III eftersom grafikkortet som är ett 9600Pro begränsar. Men ligger de bara på 200MHz så borde man lätt kunna se skillnaden.

Hoppas denna krafitga överdrift hjälper dig förstå vad jag menar.

Men du, detta är inte PC för alla. Du kanske är i fel forum? Är man intresserad av dessa prylar så vet man vad man vill ha. Är man inte intresserad av att få prestandadatorer eller på annat vis datorer som skiljer sig från vanliga SIBA-PCs så kanske man inte ska hänga här?

i ett bra system är det inget som falsk halsar en 3 ghz conroe

om man prestanda testar en 3ghz conroe och en 3ghz penryn
samt tex 2 st 2,33 ghz en av varje kommer det vara större poäng skillnad inte % mässigt men poäng mässigt mellan 3 ghz penryn och conroe än vad det kommer vara mellan 2,33 ghz

och om vi då säger att båda ligger på högre frekvenz blir det alltså mer mflops/mips som skiljer dem åt

när jag svarde på ditt inlägg menade jag inte % mässigt utan antalet poäng så du missförstod vad jag menade men det är ju själv klart när jag svara så på det du skrev

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
Eh? vad i h!! jiddrar du om? du har ju ingen aning om vad du ens snackar om...

sicken besserwisser hahaha...

Det är ingen som tvingar dig att klicka in på dom här trådarna. Och om det här inte är något för dig så behöver du inte svara.

Ontopic: När tror ni dom första testerna kommer mellan penryn och phenom?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Småfräckt Ray-Trace-test på Yorkfield/Penryn/Whatever

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=41858

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
Eh? vad i h!! jiddrar du om? du har ju ingen aning om vad du ens snackar om...

sicken besserwisser hahaha...

Att du inte begriper något betyder inte att jag inte gör det. Stör någon annan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
i ett bra system är det inget som falsk halsar en 3 ghz conroe

om man prestanda testar en 3ghz conroe och en 3ghz penryn
samt tex 2 st 2,33 ghz en av varje kommer det vara större poäng skillnad inte % mässigt men poäng mässigt mellan 3 ghz penryn och conroe än vad det kommer vara mellan 2,33 ghz

och om vi då säger att båda ligger på högre frekvenz blir det alltså mer mflops/mips som skiljer dem åt

när jag svarde på ditt inlägg menade jag inte % mässigt utan antalet poäng så du missförstod vad jag menade men det är ju själv klart när jag svara så på det du skrev

Men större skillnad mätt i någon måttstocks enheter spelar ingen roll. Ska man jämföra två produkter och mäta skillnad så ska man ju mäta det med de aktuella produkterna som måttstock. Eftersom man vill veta förhållandet mellan de båda.

100 poängs skillnad i nåt test kan vara 20 gånger snabbare eller bara 2% snabbare beroende på hur mycket en poäng är värt i testet i fråga. Så därför, om man vill veta skillnaden, så räknar man alltid om det till procentuell skillnad.

Därför tycker jag att man bara ska snacka om procentuella skillnader. Man jämför ju dem med varandra liksom.

Och angående flaskhalsar. Du anar inte hur bra det hade varit om det du sa var sant. Att inget begränsar processorer.
Det bästa system du kan bygga med dagens delar innehåller fortfarande flaskhalsar. Minnen flaskhalsar alltid en processor t.ex. Hårddiskar likaså. Om du tar ditt perfekta Conroe system och magiskt omvandlar minnena till att gå i processorhastighet med endast 1 cykels accestid och overkliga timings så ska du se att den datorn blir jäkligt mycket snabbare. Ett grafikkort från 2012 kan också få spel att flyta mycket bättre än vad det gör på dagens grafikkort, trots samma processor. Har du en hårddisk lika snabb som det hypotetiska ramet ovan så kommer du en enorm skillnad i datorns prestationer.

Det finns alltid saker som flaskhalsar en processor. Visst bromsar det sällan processorn helt. Man får ju fortfarande förbättringar med högre frekvenser på processorn. Men det är fortfarande bara inom falskhalsarnas spelregler som man får dessa förbättringar.

Se prestandaskillnaden mellan Athlon XP och Athlon 64. Nästan allt av de förbättringarna kom från att man minskade minnesflaskhalsen något med hjälp av inbyggd minneskontroller. Men den är fortfarande enorm om man jämför med ingen flaskhals alls.
Större delen av en processors tid går ut på att vänta på information från cache, ram eller hårddisk.

Och till Ravehole (fyndigt namn btw).

De jämför tyvärr inte samma test. Det ena är en innemiljö. Det andra är ett fält med massa solrosor, träd grenar och blad. Det ser ut som många miljoner polygoner. De är tyvärr inte jämförbara. Vore kul att veta hur bra de presterade på samma test.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
Eh? vad i h!! jiddrar du om? du har ju ingen aning om vad du ens snackar om...

sicken besserwisser hahaha...

vad gör du här egentligen ? förrutom trackar ner på oss som kan nått...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Undra vem som trackar ner på vem?

jag sa bara duger inte dagens cpu's?.....

Permalänk
Medlem

Om alla tusenlapparna är värda de få procenten i prestandaökning, en häftig signatur, och fina benchmarkresultat - Go for it. Annars räcker produkterna som säljs idag riktigt bra för de flesta användarna.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av köttis
Undra vem som trackar ner på vem?

jag sa bara duger inte dagens cpu's?.....

Grejen är den att detta är ett forum för intresserade. Sånna som tycker det är kul att veta vad som ska komma, och om man funderar på ett inköp framöver så följer man det med intresse för att man ska kunna sitta och planera lite. Man vill inte köpa något som är sämre bara för att man vetat för lite om produkterna. Nu är man intresserad av Penryn för man hoppas kunna bygga mycket svalare datorer med samma prestanda, alternativt kunna bygga ännu starkare datorer för samma pengar, du ser dessa kan överklocka en jäkla massa. Det kan vara viktigt om man encodar filmer ofta. SSE4 kan ju som bekant fördubbla prestandan på vissa saker.
Man är också intresserad av prestandan då man spånar i om den kommer vara långsammare eller snabbare än AMD Phenom. Detta är relevant då det kan leda till priskrig. Det kan även vara relevant idag då man vill veta vilket moderkort man ska ha.

Med andra ord, det finns tusenlappar att spara på att tänka framåt. Och du ser ingen poäng med det idag. Men jag är glad att jag för 5 år sedan var så uppmärksam så att jag senare, för runt 4 år sedan köpte en processor som idag klarar av HD-Material med en rad Codecs.
Hade jag inte spånat och funderat så på vad som komma skulle på den tiden för 5 år sedan så hade jag suttit med en dator som varit mycket sämre rustad för dagens arbetslaster. Och garanterat inte klarat HD-material.

Många swecare som byggde datorer för 4 år sedan kan nog glädjas åt hur bra dessa datorer är rustade för dagens spel och HD-uppspelning, och till ett så lågt pris. Tack vare att de köpte rätt produkter vid rätt tidpunkt.
De som inte haft detta intresset utan köpt det som dugit för stunden kan inte göra samma saker med sina datorer idag. Om de inte lagt ut många tusentals kronor mer på sina datorer.
Det finns två sätt att vara framtidssäker på, det ena är att köpa extrema datorer som är svindyra. Det andra är att se frammåt, sätta sig in i branchen och köpa billiga produkter vid rätt tillfälle.

Och sweclockers handlar om precis det, att få den mesta glädjen ur sina datorer med hjälp av kunskap och tankeverksamhet. Och finner man sånt onödigt så är detta helt fel forum.

Det är sånna som du som är problemet med att sweclockers blivit så stort. Människor som söker sig hit för att få lite teknisk expertis men som inte delar det genuina intresset för hårdvaran som förr genomsyrade alla medlemmar.
Sen att du lägger på en sån attityd när du gör detta och sprider en olustig känsla i forumet gör inte saken bättre. Sen har du mage att klaga på andras attityd, du borde försvinna.

Här har du vad jag tycker:
Du är tyvärr välkommen att hänga på forumet, men du ska inte klaga på vårat intresse. För det är vi som intresserat oss i många år som gör att forumet finns här som en stor informationskälla för dig. Och om du hånar våran nyfikenhet, samma nyfikenhet som gett dig forumet. Så borde du inte vara här alls, då hemsidan och forumet är en produkt av det du ser ner på.

Permalänk
Medlem

Jag förstår köttis synpunkter, men samtidigt är detta ett forum för datorintresserade, och köttis borde inse varför vi spenderar pengar på delar till datorer. Samtidigt som vi lägger 10000:- på delar till datorn, så köper en annan person kläder, prylar, möbler, resor, m.m för samma summa, som vi kanske skulle tycka är ren idioti. Alla människor har olika intressen och olika prioteringar. Så enkelt är det.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
vad gör du här egentligen ? förrutom trackar ner på oss som kan nått...

Den var rolig den