Starkare nätagg ger mer värme?

Permalänk
Medlem

Starkare nätagg ger mer värme?

Jag har en nätagg på 620 watt.. Frågan är on det blir mindre varmt om jag istället kör på en 450 watt istället. Jag vet att mitt system klarar sig med en 300 watt.. bytte endast för att den tidigare lät för mycket.

På tal om den här frågan är för att mitt nya nätagg (nesteQ) är en så kallad semi aktiv nätägg och fläkten går endast igång när den nåt 65 grader annars står den still.

Tack

Permalänk

Ett nätagg ska i princip inte avge värme om det är obelastat. Om datorn drar mer effekt än vad nätagget är specat för bildas värme. Spelar ingen roll om du har 1000W eller 100W:s nätaggregat, det som räknas är vad din dator drar effektmässigt.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike The Spike
Ett nätagg ska i princip inte avge värme om det är obelastat. Om datorn drar mer effekt än vad nätagget är specat för bildas värme. Spelar ingen roll om du har 1000W eller 100W:s nätaggregat, det som räknas är vad din dator drar effektmässigt.

Det där var väl inte helt rätt...
Förenklat kan man säga att ett nätaggregat konverterar 230V från väggen till de 3, 5 och 12V som används i datorn. Inget nätaggregat är dock 100% effektivt, utan 80% räknas idag som väldigt effektivt. Den överblivna energin omvandlas till värmeenergi, typ.

Följdakligen borde värmeutvecklingen i nätaggregatet motsvara ca 25% av datorns totala effekt. Rätta mig gärna om jag har fel, för det här var ganska taget ut luften.