Permalänk
Medlem

När kommer Adobe till Linux?

en polare visade för ett par dar sen en ny mac med hela adobe serien (cs3) installerad. om det går att porta till mac borde det ju fan gå att porta till linux också.
så vad tror ni? rör det sig om månader eller år? och om nån som jobbar på adobe läser detta så kan jag säga att ni kommer att ge ms ett ordentligt slag (under bältet ) om ni släpper allt till linux. känns som att detta är det sista som saknas för att linux ska kunna dras in på bred front proffessionellt när folk behöver premiere osv.

min karriär som videoredigerare ligger i träda i väntan på premiere.

kan tillägga att jag hatar mac nästan lika mycket som windows så hellre vänta än att skaffa en mac. även om vissa rykten säger att det går att mecka in osx på pc olagligt.

edit: adobe har visst funnits ett bra tag till mac men i vart fall så finns det både till windows och mac och bör ju ha funnits till en av de först så det är portat på nåt håll iaf. om inte minnet sviker mig helt så har inte premiere funnits på ett tag till mac iaf, har för mig jag läste det nånstans.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Hela serien har väl funnits till Mac (OS X) sedan flera år så det är nog inte så aktuellt för Linux på bred front...

…så köp mycket popcorn så du har något att göra under tiden du väntar

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

alltså inga negativa inlägg i denna tråden!!! hellre falskt hopp än inget hopp alls.

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Inaktiv

Det borde ju egentligen inte vara så svårt tycker man - handlar väl mest om att byta ut framework för GUI:et. Dvs aqua kod osv mot qt/gtk kod.

Men är nog egentligen mera ett moment-22 som gör att inte adobe har mera eld i baken än just nu - och det är popularitet.

Är inte gnu/linux ännu mera poppis mainstream så tycker inte adobe det är någon ide att porta photoshop osv till linux.

Och ska gnu/linux bli populärt så behövs det användare - och många känner inte ens till att gnu/linux finns.

Så egentligen vad som kommer kunna få adobe till något sånt här handlar enbart om marknadsföring och att kunder/folk får upp ögonen för gnu/linux och dess stora potential.

Men om jag inte minns helt fel, så har jag för mig att adobe har tillsatt någon/några arbetsgrupper inom gnu/linux området.

http://news.com.com/Adobe+dipping+toes+into+desktop+Linux+wat...

Permalänk
Medlem

Det lär ju gå att köra med Crossover(en förfinad version av Wine). Jag har iaf kört en synnerligen avancerad fraktal-svit för Windows i Crossover under Linux utan problem. Det var bra prestanda också. Mer har jag inte hunnit testa just Crossover, men det verkar inte osannolikt att det skulle kunna gå att köra CS3. Det beror väl lite på hur bra Crossover kan hantera CS3s bakgrundstjänster som Bonjour etc. än själva de ingående programmen.

I annat fall kan man ju backa tillbaka några versioner av Adobe, till tiden när de inte hade så mycket jox i bakgrunden.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Om det skulle finnas en marknad för adobes programvara till linuxplattformen, så skulle deras programvara redan finnits till linux.

Sen kan man ställa sej frågan. Om Adobe skulle göra en linuxversion av låt säga Photoshop, skulle då linuxanvändare då köpa en licens av linuxphotoshop.

Tyvärr så finns det en attityd hos vissa linuxanvändare, att om ett program är kommersiellt och icke öppen källkod, så är det per automatik skit.

t.ex varför använda photoshop när gimp finns osv.

Permalänk
Medlem

noxxik: sen när är det Apple som avgör om tex. CS3 kommer till Linux, är det inte Adobe som avgör det eller har jag missat någonting?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det lär ju gå att köra med Crossover(en förfinad version av Wine). Jag har iaf kört en synnerligen avancerad fraktal-svit för Windows i Crossover under Linux utan problem. Det var bra prestanda också. Mer har jag inte hunnit testa just Crossover, men det verkar inte osannolikt att det skulle kunna gå att köra CS3. Det beror väl lite på hur bra Crossover kan hantera CS3s bakgrundstjänster som Bonjour etc. än själva de ingående programmen.

I annat fall kan man ju backa tillbaka några versioner av Adobe, till tiden när de inte hade så mycket jox i bakgrunden.

hmm, fan wine har jag bara inte skänkt en tanke. använder normalt inte det av princip men ingen princip utan undantag. fast känns osäkert att köpa program för flera tusen och sen hoppas på att det bara ska strula litet med wine. nej då väntar jag hellre ...

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk

CS-paketet är knappast portat för den delen (däremot omskrivet för UB-"funktionaliteten").

Permalänk
Medlem

Skulle idag säga att Adobe inte vinner något på att släppa dessa betala program till linux.
Det skulle främja Linux spridandet och då också troligen öka utvecklings takten för liknande fria program.
Nej ska man hålla på med detta är nog det bästa alternativet OS X ett bra tag fram över..

Permalänk
Medlem

Re: När kommer Adobe till Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
en polare visade för ett par dar sen en ny mac med hela adobe serien (cs3) installerad. om det går att porta till mac...

Vilken plattform tror du Adobe började utveckla program till?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
noxxik: sen när är det Apple som avgör om tex. CS3 kommer till Linux, är det inte Adobe som avgör det eller har jag missat någonting?

Bjäbb, bjäbb. Det är så himla lågt och anmärka på felstavningar/felsägningar, när du vet vad jag menade från början

Permalänk
Medlem

Re: Re: När kommer Adobe till Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Vilken plattform tror du Adobe började utveckla program till?

hmm, erkänner att jag är ignorant och antog (felaktigt antar jag) att det var portat från windows. skall genast ändra första inlägget.

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Avstängd

Om Photoshop kommer till Linux?

Det beror på marknaden för Photoshop på Linux, och efterfrågan. Men även hur lätt/svårt/kostsamt det är att porta Photoshop till Linux.
I grund och botten, så handlar det om Adobe anser det lönt att porta och sälja Photoshop för Linux.

Linux växer, Dell har börjat sälja datorer med Linux, och några andra tillverkare också, snart hoppar nog ännu fler. Ubuntu gör det lättare och trevligare med Linux för varje version. När antalet Linux-användare ökar, så ökar efterfrågan på Photoshop för Linux också.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Citat:

om det går att porta till mac borde det ju fan gå att porta till linux också.

Host, host... Portat till mac?

"Photoshop 1.0 was released in 1990 for Macintosh exclusively"

Om något så är det portat till windows

http://en.wikipedia.org/wiki/Adobe_Photoshop

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

De senare Adobe CS-versionerna är skrivna för PC först, innan de gjorts om för Mac. Though but true.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
De senare Adobe CS-versionerna är skrivna för PC först, innan de gjorts om för Mac. Though but true.

Snarare för Windows, typen av dator spelar mindre roll...

Permalänk
Medlem

Sant, sant, Windows är det ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Citat:

min karriär som videoredigerare ligger i träda i väntan på premiere.

kan tillägga att jag hatar mac nästan lika mycket som windows så hellre vänta än att skaffa en mac. även om vissa rykten säger att det går att mecka in osx på pc olagligt.

Det var ju synd, med tanke på att de två överlägset största programsviterna för videoredigering, Avid och Final Cut Studio, finns till Windows/Mac resp. Mac. Vilken av dessa som är bäst brukar vara föremål för diskussioner, men det är dessa program som är branchstandard. Adobe Premiere används väldigt lite inom filmindustrin.

Och angående portning av dessa så är det kanske inte omöjligt att Avid portar vissa program till Linux, men det finns inte en chans att Apple portar Final Cut till Linux.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Re: När kommer Adobe till Linux?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Det var ju synd, med tanke på att de två överlägset största programsviterna för videoredigering, Avid och Final Cut Studio, finns till Windows/Mac resp. Mac. Vilken av dessa som är bäst brukar vara föremål för diskussioner, men det är dessa program som är branchstandard. Adobe Premiere används väldigt lite inom filmindustrin.

Och angående portning av dessa så är det kanske inte omöjligt att Avid portar vissa program till Linux, men det finns inte en chans att Apple portar Final Cut till Linux.

kan säga att jag har sett och pratat med personer som har använt alla de här programmen och de flesta säger att premiere är bäst. är väl en smaksak kanske men jag var och kollade litet på svt i växjö och de körde avid men det beror inte på att avids klient skulle vara bättre än andra program utan för att avid har grymma serverapplikationer också så antar att man kan köpa hela paketlösningar av de.

men som enskilt program står sig premiere grymt bra. du hade lätt kunnat göra vilket program/film som helst med det. om det nu hade funnits till linux ...

kan nämna att svt i växjö körde avid på windows.

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem

om man ser lite objektivt på det är det ju faktiskt så att majoriteten av dom som använder och betalar för CS-programmen är grafiska formgivare. mina fördomar säger mig att majoriteten sådana inte sitter på linux. mina fördomar säger mig även att de som kör linux för de mesta kan sin sak o därför inte tänker betala ett korvöre för CS-suiten... vad tjänar adobe på de hela?

Permalänk
Medlem

Sorry för att trasha din värld, men Photoshop och dylikt kommer aldrig till Linux.

Anledningen?

1. finns inget sug från den professionella marknanden..
2. omöjligt att stödja alla biljarders versioner av Linux.
m.m..

Jag är i kontakt med Linux oftast varje dag, mer eller mindre, och har inget emot det alls.
Men jag håller med om samtliga punkter här:
http://www.idg.se/2.1085/1.120463

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Sorry för att trasha din värld, men Photoshop och dylikt kommer aldrig till Linux.

Anledningen?

m.m..

Jag är i kontakt med Linux oftast varje dag, mer eller mindre, och har inget emot det alls.
Men jag håller med om samtliga punkter här:
http://www.idg.se/2.1085/1.120463

på punkt nummer ett så kan jag hålla med dig litet men tror nog att "suget" efter cs3 på linux kommer att öka för var dag som går.

på två så är det bara att släppa en rpm och en deb så har man stött 99% av alla som kör linux. kör man sin egen hemmasnickrade dist så tror jag inte man förväntar sig att adobe ska släppa paket för den samt att det går att mecka in rpm eller deb-paket på lfs också ifall man vill det. en symlink hit och dit fixar det mesta.

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem

jag tror många företag i grafikbranchen skulle se det som en enorm fördel att kunna använda billig are och friare hårdvara utan att drabbas av Windowsproblem. *

(och jo det gör de för grafiker är oftast inte datorintresserade eller kunniga nissar och drar på sig trojaner likt hästar drar till sig flugor)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Anledningen?

m.m..

Det är till och vara lite väl negativ ibland

Kanske inte finns något sug just nu, men det kommer garanterat att komma.

Sen så är det väl bara och släppa en .bin fil av programmet!

Och är det nu så att man vill ha ett paket för varje specifikt paketsystem så är det inte särskilt jobbigt att skapa en ,deb, en .rpm mfl

Räcker ju om adobe släpper paket till de största mainstream distarna.
Och sen får de mindre distarna skapa egna paket av programmen.

Sen förstår jag inte varför adobe mfl utvecklar sina program i ett ramverk som är plattformsoberoende, som exempelvis QT - vilket skulle spara massor av tid och pengar i slutändan.

Permalänk

Ni måste ha missat att Adobe satsar på webben när det gäller Photoshop. Framtida version körs över nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Ni måste ha missat att Adobe satsar på webben när det gäller Photoshop. Framtida version körs över nätet.

jag har inte missat det men det är främst premiere och after effects jag är ute efter. och dessa kommer inte att komma på webbaserade verrar innan man har fiber ända in i burken för det hade laggat nåt otroligt annars.

Visa signatur

enlisy Systemd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara

Nu drömmer du allt. Program som photoshop kommer inte finnas på webben än på länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Nu drömmer du allt. Program som photoshop kommer inte finnas på webben än på länge.

Både photoshop och premiere finns i versioner för Flex - så även om det är lightversioner så är det här och nu.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

på punkt nummer ett så kan jag hålla med dig litet men tror nog att "suget" efter cs3 på linux kommer att öka för var dag som går.

på två så är det bara att släppa en rpm och en deb så har man stött 99% av alla som kör linux. kör man sin egen hemmasnickrade dist så tror jag inte man förväntar sig att adobe ska släppa paket för den samt att det går att mecka in rpm eller deb-paket på lfs också ifall man vill det. en symlink hit och dit fixar det mesta.

Tror du att ett deb-paktet passar till både Debian och Ubuntus olika versioner?

Detsamma gäller RPM, tror du det går att installera på både Fedora och RHEL?