Permalänk
Medlem

Nätaggregatsfläckt, ändra hastigheten?

Jag har en dator som brummar värre än en jumbojet och jag har kommit fram till att det är nätaggregatet som tycker om att väsnas...

Jag undrar om det är möljigt att sänka fläkthastigheten i nätagget för att få det att låta mindre?
För nuvarande spinner det med ungefär 4.500 rpm.

Jag vet att man kan styra andra fläktar i datorn med hjälp av program såsom speedfan, men jag är osäker när det gäller nätaggregatet.

Visa signatur

/Macchot

Permalänk

Finns ju risk att nätagget blir väldigt varmt om du ändrar hastigheten på fläkten
Tillverkaren brukar oftast sätta dit fläktar som precis tar hand om värmen som blir, att köra fläkten långsammare kan osaka problem

Har själv råkat ut för det en gång

Jag skulle hellre kolla upp en ny fläkt, som flyttar mycket luft, tyst och går på lägre varv....det är mitt tips iaf

//Peter

Permalänk
Medlem

Okej, då ska jag nog låta bli att pilla och köpa en ny fläckt istället.

Visa signatur

/Macchot

Permalänk

Du kan ju alltid koppla en zalman fläktkontroller emellan och dra ned hastigheten något, det har jag gjort på min nätdel men då ska du känna dig säker med på vad du pysslar med.

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

mitt nätagg har en skruv på baksidan där man kan ändra hastighet (=

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

Aha, kan kolla om jag har en sån där magisk skruv

Men om jag skulle skaffa några dämpande "mattor" innanför chassit... skulle det dämpa ljudnivån märkbart då?

Visa signatur

/Macchot

Permalänk
Medlem

inte märkbart, däremot så kan du försöka sätta något mjukare material mellan nätagg och chassi som kan minska vibrationerna från nätagget. Jag har gjort så att alla metal mot metal delar har något mjukt emellan sig för att minska vibrations fortplantningen.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk

Om fläkten går med 4500rpm förstår jag att det väsnas... Är det ett ATX-agg 80mm-fläkt vi talar om gissar jag att det rör sig om ett billigt Q-tec eller liknande. Jag skulle med gott samvete öppna det och koppla in fläkten på 5V istället för 12V vilket, med tanke på det höga utgångsvarvtalet, förmodligen skulle ge fullt adekvat kylning. Lödkolv och kopplingslist kan vara bra att ha.

Visa signatur

your lichen-covered corpuscles are filthy to my fist
infection is your finest flower mildewed in the mist

Permalänk
Medlem

p-max pg-1036 står det på burken...

http://www.tragant.de/produkte/index.php?mainSeite=http://www...

--- ett sånt är det...

antagligen är det nått billigt skit, för det följde med chassit...
men skulle det funka att ställa om fläkten till 5V ?

Och hur gör man det? Jag har aldrig varit inne och pillat i ett nätaggregat förut och jag vill inte att mitt hår ska ställa sig upp och lukta rök xD

Visa signatur

/Macchot

Permalänk

Lättast är att koppla in fläktens plusledare till 5V-ledaren (röd) till en molexkontakt. Klipp av den nära början inuti nätagget. Fläktens andra ledare bör redan vara kopplad till jord. Säkrast är att kontrollera med multimeter.

Koppla sedan ihop den avklippta ledaren med fläktens plusledare. Förslagsvis med hjälp av en kopplingstlist

så slipper du löda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha, jag tror jag förstår nu:P
Får se om jag får tid att fixa det imorgon. Tack för tipset... men hur märker jag om det inte räcker med att låta fläkten snurra på 5V? Mer än att temperaturen ökar?

Visa signatur

/Macchot

Permalänk

Nätagget låter "Whoomphh" och den magiska röken läcker ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hahaha:D Okej;P jag förstår din hint ^^

Visa signatur

/Macchot