Permalänk
Medlem

Trasig Hårddisk!?

Hej!

Måste få ett gott råd hur jag ska göra med en av mina HD. En dag startade inte datorn och jag trodde att nätagget. gått sönder.. köpte nytt, men den startade fortfarande inte.. köpte nytt MoBo och prolle.. startade fortfarande inte.
Jag börade då att rensa datorn på kort och hårddiskar som inte behövdes.. jag kom så småningom fram till att det var en nyinköpt 400GB samsung SATA-disk som förhindrade datorn från att starta.

Nu funderar jag om jag kan sätta in den igen under det att datorn går.."HotSwop" utan att jag förstör något annat? Jag menar att om bara datorn stannar, gör väl inget men om jag äventyrar MoBo och processor så avstår jag.

Jag vågar inte prova innan jag hört mig för ordentligt..

Visa signatur

Cristos
ASUS Maximus VIII Ranger(Rev 1.xx); Inel(R) Core(TM) i5-6600K Cpu @ 3.50GHz; Samsung SSD 850 EVO 500GB; nVidia GeForce GTX 970;Crucial DDR4 4x4GB; Corsair Powersupply HX620W; BenQ FP241W 24" TFT;

Permalänk
Medlem

Sen när har en förmodad trasig hårddisk förstört moderkort och processor? Sålänge processorn får kylning och du inte känner någon bränd elektroniklukt när du startat datorn så bör det vara fritt fram.

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Sen när har en förmodad trasig hårddisk förstört moderkort och processor? Sålänge processorn får kylning och du inte känner någon bränd elektroniklukt när du startat datorn så bör det vara fritt fram.

Ja, så långt är jag med dig men... kan jag verkligen koppla in en SATA-disk när datorn är igång? Vad innebär Hotswap egentligen?

Jag har bara tagit bort datakabeln från hårddisken.. strömkabeln sitter i fortfarande.. så vad händer om jag stoppar i den igen??

Visa signatur

Cristos
ASUS Maximus VIII Ranger(Rev 1.xx); Inel(R) Core(TM) i5-6600K Cpu @ 3.50GHz; Samsung SSD 850 EVO 500GB; nVidia GeForce GTX 970;Crucial DDR4 4x4GB; Corsair Powersupply HX620W; BenQ FP241W 24" TFT;

Permalänk
Medlem

antingen så dör datorn, inte förstörs!
Eller så startas hårddisken
Har testat själv och datorn typ fryser så man får starta om datorn

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
antingen så dör datorn, inte förstörs!
Eller så startas hårddisken
Har testat själv och datorn typ fryser så man får starta om datorn

Okay.. Jag provar. men det känns inte bra. Jag har lagt ner mycket pengar på detta... Vet fortfarande inte om det fungerar med SATA-diskar.. men jag får väl veta så småningom...

Info...
hot swap

A hot swap is the replacement of a hard drive, CD-ROM drive, power supply, or other device with a similar device while the computer system using it remains in operation. The replacement can be because of a device failure or, for storage devices, to substitute other data.
Hot swapping works by providing a rack or enclosure for the device that provides an appearance to the computer's bus or I/O controller that the device is still there while it's being removed and replaced with another device. A hot swap arrangement is sometimes provided where multiple devices are shared on a local area network. Hot swap arrangements are sold for both SCSI and IDE hard drives. Hot swap versions of a redundant array of independent devices (RAID) are also available.

Visa signatur

Cristos
ASUS Maximus VIII Ranger(Rev 1.xx); Inel(R) Core(TM) i5-6600K Cpu @ 3.50GHz; Samsung SSD 850 EVO 500GB; nVidia GeForce GTX 970;Crucial DDR4 4x4GB; Corsair Powersupply HX620W; BenQ FP241W 24" TFT;

Permalänk
Medlem

du kan känna dig lugn ^^

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

The point of no return...

Yes.. det gick bra att bara plugga in datakabeln, inget hände och jag kan kopiera alla mina viktiga filer.

Vad jag inte vet är vad som händer då jag startar om.. kanske kommer det att fungera.. kanske inte, men då vet jag ju hur jag ska gå tillväga för att komma in på disken.

Visa signatur

Cristos
ASUS Maximus VIII Ranger(Rev 1.xx); Inel(R) Core(TM) i5-6600K Cpu @ 3.50GHz; Samsung SSD 850 EVO 500GB; nVidia GeForce GTX 970;Crucial DDR4 4x4GB; Corsair Powersupply HX620W; BenQ FP241W 24" TFT;