Hur gör man för att mäta hela datorns strömförbrukning? Och nu menar jag inte genom nåt program där man lägger skriver in varje komponent utan om det finns någon mätare eller så för det som man kanske kan koppla till nätagget eller något sånt.
Ursprungligen inskrivet av fesen Finns att tjacka på Classe för ett par hundringar så får du ut vid strömuttaget sen ränkar du 80% av det värdet så ser du vad datorn drar.
Varför räkna 80% av det värdet? För när datorn stängs av försvinner med än 80% av värdet. Du måste räkna med att verkningsgraden och ger värme och det drar också ström.
Han vill väll mäta skillnaden mot en dator mot en annan. Då är det lättaste att bara titta på det värdet man får direkt. Dessutom vet du ju ändå inte verkningsgraden på ditt agg.
Ursprungligen inskrivet av Girgoo Varför räkna 80% av det värdet? För när datorn stängs av försvinner med än 80% av värdet. Du måste räkna med att verkningsgraden och ger värme och det drar också ström.
Han vill väll mäta skillnaden mot en dator mot en annan. Då är det lättaste att bara titta på det värdet man får direkt. Dessutom vet du ju ändå inte verkningsgraden på ditt agg.
Ta den dyraste och kom ihåg att den inte ger 100% exakt svar. Vet ej vad fel marginalen är.
Om man vill veta hur mycket komponenterna i datorn drar från nätaggegatet måste man dra av 20-25% (lite mindre än 20% om man har ett riktigt bra aggregat) av det avlästa värdet eftersom det för de flesta nätaggregat försvinner så mycket effekt (i form av värme) i omvandlingen mellan AC/DC.
Det är rätt många som är nyfikna på hur mycket effekt komponenterna i deras datorer verkligen drar (de flesta verkar tro att en normaldator drar 400W mest hela tiden, när den sällan drar mer än 200W)
Om man däremot vill veta hur mycket datorn drar från elnätet, så tar man den avlästa siffran direkt.
Jag undrade eftersom jag är på jakt efter ett nytt nätagg så jag ville så hur mycket min dator drar så att jag kan hitta ett passande då alla hemsidor med räknare gav lite olika, men har nu bestämt mig för ett agg som kanske är en aning kraftigare än vad jag behöver men priset är okej, och själva agget är jättebra! (Corsair 450).
Tack för alla svar, detta kan vara bra att veta för någon annan gång.
Ursprungligen inskrivet av illusi0n Jag undrade eftersom jag är på jakt efter ett nytt nätagg så jag ville så hur mycket min dator drar så att jag kan hitta ett passande då alla hemsidor med räknare gav lite olika, men har nu bestämt mig för ett agg som kanske är en aning kraftigare än vad jag behöver men priset är okej, och själva agget är jättebra! (Corsair 450).
Tack för alla svar, detta kan vara bra att veta för någon annan gång.
Är det datorn i sighn du undrar över? 400w max räcker gott och väl för ditt system.
Japp, det är datorn i sign...tittade på några fps-agg och dom verkade jättebra men alldeles för få strömkablar, sen ett zalman på 360w men kände att jag ville ha minst 400w och corsair passar in ganska bra. Men om du känner till några andra agg med pci-e, 4-5 molex, s-ata ström 24pin +4p till ett hyffsat pris 400-600 tar jag gärna emot förslag!