Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

AMD ATI fglrx 8.42.3 är här

AMD ATI fglrx 8.42.3 är här.

Stödjer nu AIGLX!

Tyvärr skumma resultat för de med Linux 64 bitars vilket tydligen endast lär stödjas under linux kernel <2.6.23.
-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Du var snabbare än mig
Har du testat den än?

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjE0Ng
http://www.phoronix.com/vr.php?view=11287

Kör Debian 64-bit... Vet inte om jag vågar... Kanske.... Hmmmm

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Oh yes, äntligen, detta skall testas. Jobbigt att det är tentavecka å allt bara =/

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Kör den just nu, suger hårt.

Prestandan var bättre med den som skeppades med kubuntu, och nu är det dessutom gott om grafikbuggar på skärmen.

Har inte testat compis etc än.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Du var snabbare än mig
Har du testat den än?

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjE0Ng
http://www.phoronix.com/vr.php?view=11287

Fick igång den i morse innan jag gick ut. Ultrasnyggt, med FSAA! Kör även på 120Hz, i stället för 58,3Hz som på VESA...

Men, upptäckte att 3D-stödet inte aktiverats. Hann inte fixa det. Skall ske ikväll.
--

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F4ke
Jobbigt att det är tentavecka å allt bara =/

Kunde inte sagt det bätre själv

Permalänk
Medlem

Ni slipper plugga inför 20p varje jul iaf.

Anyways, inte testat den. Fast verkar som ati försöker nu iaf och det känns bra.

Permalänk
Medlem

Funkade inte alls för mig tråkigt nog, precis samma som de andra drivarna, när man ska markera saker på skrivbordet och dra ut området trögar det så mycket så det blir typ 2-3 bilduppdateringar från början till slut, opengl ger mig en vit skärm, ibland låser sig maskinen eller så kan jag starta om X, i princip samma sak med compiz och filmuppspelning =/, enda som vill funka bra numera på mitt kort är opensource radeonhd drivaren men den saknar tråkigt nog en massa ännu.

Blir som vanligt antar jag, när drivarna är ute i ett vettigt skick så är produkten gammal o dags att byta.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

ETQW fungerar äntligen för mig nu iallafall... Men jag får inte igång compiz och med xv får jag fortfarande fula hack i filmer med.

Permalänk
Medlem

Jag har testat 8.42.3 lite nu (Radeon X850XT AGP, Debian Lenny, Xfce4, Frets On Fire)

Bra:
Enkla compositing effekter som skuggor under menyer och fönster funkar bra, såg nån liten artifakt i ett terminalfönster.
fgl_glxgears ökade med 200 fps
OpenGL gick en aning snabbare, har ingen fpsmätare i Frets On Fire.

Dåligt:
Fortfarande svart skärm när man går från X till terminal. (hur jävla svårt kan det va att fixa det på ett år)
Datorn råhängde sig när jag bytte upplösning i OpenGL.
Datorn råhängde sig när jag ändrade antialiasing i OpenGL.
Datorn råhängde sig när jag öppnade amdccle samtidigt som jag hade ett OpenGL fönster öppet.
Inställningar för skärmar gör fortfarande lite hur de vill när man försöker ställa in dem med amdccle, jag försökte aktivera tv-ut, det slutade med att jag fick out-of-range på monitorn och fortfarande ingen bild på teven.

Jag hade inga filmfiler till hands att testa eftersom det var en ny ren installation (jag är inte dum nog att testa nya fglrx-versioner på min huvudinstallation), och efter alla hängningar och reboots hade jag ingen direkt lust att ge mig på Compiz heller.

Men jag är säker på att nästa version kommer vara mycket bättre! (yeah right)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"jag är inte dum nog att testa nya fglrx-versioner på min huvudinstallation"

Det var jag...

EDIT: Jag har fortfarande inte 3D

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
"jag är inte dum nog att testa nya fglrx-versioner på min huvudinstallation"

Det var jag...

EDIT: Jag har fortfarande in 3D

Får du något felmedellande?
Jag fick igång compiz-fusion nu också :D. Jag var tvungen att negradera till xorg-server-1.3.0.0 för att få det att fungera. Jag har inte testat några spel med compiz igång än. Firefox scrollning är lite slö också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Får du något felmedellande?
Jag fick igång compiz-fusion nu också :D. Jag var tvungen att negradera till xorg-server-1.3.0.0 för att få det att fungera. Jag har inte testat några spel med compiz igång än. Firefox scrollning är lite slö också...

Nja, den vill inte bygga ens. Vad har du för distro?

Här är meddelandet, från ./ati-driver-installer-8.42.3-x86.x86_64.run --buildpkg Debian/unstable:

Created directory fglrx-install.DE5632
Verifying archive integrity... All good.
Uncompressing ATI Proprietary Linux Driver-8.42.3....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
==================================================
ATI Technologies Linux Driver Installer/Packager
==================================================
Generating package: Debian/unstable
Package build failed!
Package build utility output:
dpkg-buildpackage: source package fglrx-installer
dpkg-buildpackage: source version 8.42.3-1
dpkg-buildpackage: source changed by ATI Technologies Inc. <http://ati.amd.com/support/driver.html>
debian/rules build
dpkg-buildpackage: host architecture amd64
dh_testdir
# move licenses away from binary dir
if [ ! -d usr/share/doc/fglrx ]; then \
mkdir -p usr/share/doc/fglrx; \
mv usr/X11R6/bin/LICENSE.* usr/share/doc/fglrx; \
fi
# set executable on user apps
find usr/X11R6/bin -type f | xargs chmod a+x
# remove exec bit from files that don't deserve it
find usr/X11R6/include \
usr/X11R6/lib \
usr/X11R6/lib64 \
usr/share usr/src -type f | xargs chmod -x
find: usr/X11R6/lib: No such file or directory
find lib -not -name "*.sh" -type f | xargs chmod -x
find lib -name "*.sh" -type f | xargs chmod +x
# set proper permissions on /etc files
if [ -d etc/ati ]; then \
chmod 755 etc/ati ; \
chmod 644 etc/ati/* ; \
chmod a+x etc/ati/*.sh ; \
fi
if [ -f debian/fglrx.default ]; then \
mv -v debian/fglrx.default debian/fglrx; \
fi
`debian/fglrx.default' -> `debian/fglrx'
# remove exec bit from 64-bit libs too
find usr/X11R6/lib64 -type f | xargs chmod -x
debian/rules binary
dh_testdir
# move licenses away from binary dir
if [ ! -d usr/share/doc/fglrx ]; then \
mkdir -p usr/share/doc/fglrx; \
mv usr/X11R6/bin/LICENSE.* usr/share/doc/fglrx; \
fi
# set executable on user apps
find usr/X11R6/bin -type f | xargs chmod a+x
# remove exec bit from files that don't deserve it
find usr/X11R6/include \
usr/X11R6/lib \
usr/X11R6/lib64 \
usr/share usr/src -type f | xargs chmod -x
find: usr/X11R6/lib: No such file or directory
find lib -not -name "*.sh" -type f | xargs chmod -x
find lib -name "*.sh" -type f | xargs chmod +x
# set proper permissions on /etc files
if [ -d etc/ati ]; then \
chmod 755 etc/ati ; \
chmod 644 etc/ati/* ; \
chmod a+x etc/ati/*.sh ; \
fi
if [ -f debian/fglrx.default ]; then \
mv -v debian/fglrx.default debian/fglrx; \
fi
# remove exec bit from 64-bit libs too
find usr/X11R6/lib64 -type f | xargs chmod -x
dh_testdir
dh_testroot
dh_clean -k
dh_installdirs
# Create the directories to install into
dh_installdirs -pfglrx-driver \
usr \
usr/lib/xorg \
usr/lib/xorg/modules \
usr/lib/dri \
usr/bin \
usr/sbin \
etc/acpi \
etc/acpi/events \
etc/default \
etc/X11/Xsession.d
# the amd64 package includes 32bit compatibility libraries
dh_installdirs -pfglrx-driver \
emul/ia32-linux/usr/lib \
emul/ia32-linux/usr/lib/xorg \
emul/ia32-linux/usr/lib/xorg/modules \
emul/ia32-linux/usr/lib/dri
dh_installdirs -pfglrx-driver-dev \
usr \
usr/include \
usr/lib
dh_installdirs -pfglrx-kernel-src \
usr/src/modules/fglrx \
usr/src/modules/fglrx/debian
dh_installdirs -A -pfglrx-amdcccle \
usr \
usr/bin \
usr/share \
usr/share/applnk \
usr/share/applications \
usr/share/icons \
usr/share/pixmaps
dh_installdirs -p \
usr/src
dh_install
dh_install -pfglrx-driver "usr/X11R6/bin/fgl*" "usr/bin"
dh_install -pfglrx-driver "usr/X11R6/bin/aticonfig" "usr/bin"
dh_install -pfglrx-driver "usr/sbin/atieventsd" "usr/sbin"
dh_installman -pfglrx-driver "usr/share/man/man8/atieventsd.8"
# amd64 needs some library redirection
dh_install -pfglrx-driver "usr/X11R6/lib64/*.so*" "usr/lib"
dh_install -pfglrx-driver "usr/X11R6/lib64/modules/dri" "usr/lib"
dh_install -pfglrx-driver "usr/X11R6/lib64/modules/linux" "usr/lib/xorg/modules"
dh_install -pfglrx-driver "usr/X11R6/lib64/modules/drivers" "usr/lib/xorg/modules"
dh_install -pfglrx-driver "usr/X11R6/lib64/modules/*.so" "usr/lib/xorg/modules"
dh_install -pfglrx-driver "usr/X11R6/lib64/modules/*.a" "usr/lib/xorg/modules"
dh_install -pfglrx-driver "usr/X11R6/lib/*.so*" "emul/ia32-linux/usr/lib"
dh_install -pfglrx-driver "usr/X11R6/lib/modules/dri" "emul/ia32-linux/usr/lib"
cp: cannot stat `./usr/X11R6/lib/modules/dri': No such file or directory
dh_install: command returned error code 256
make: *** [binary] Error 1
dpkg-buildpackage: failure: debian/rules binary gave error exit status 2
Removing temporary directory: fglrx-install.DE5632

Visa signatur

Permalänk

Jag använder gentoo.
Om jag inte minns helt fel så är det ett fel med paktetsystemet på debian amd64 dists. Det var något man vara tvungen att göra på ubuntu x86_64 system för att få det att fungera.
Jag ska se om jag kan hitta något som kan stödja mitt minne

Edit: Det verkar vara samma problem: http://www.phoronix.com/forums/showpost.php?p=15841&postcount...
Edit2: Här är en patch: http://www.phoronix.com/forums/showpost.php?p=15876&postcount...

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag använder gentoo.
Om jag inte minns helt fel så är det ett fel med paktetsystemet på debian amd64 dists. Det var något man vara tvungen att göra på ubuntu x86_64 system för att få det att fungera.
Jag ska se om jag kan hitta något som kan stödja mitt minne

Edit: Det verkar vara samma problem: http://www.phoronix.com/forums/showpost.php?p=15841&postcount...
Edit2: Här är en patch: http://www.phoronix.com/forums/showpost.php?p=15876&postcount...

Hej, tack för tipset. Jo jag har testat den också. Den extraherar, men sedan vid själva bygget får jag samma(?) problem som tidigare.

Jo, jag kör xorg 7.3 och kärnan 2.6.22
-

Visa signatur

Permalänk

Verkar som det finns i: http://packages.debian.org/experimental/fglrx-driver nu.
Om du inte redan testat så kan du kolla om det fungerar via package systemet.
BTW: Om du nu får igång det så måste du köra <=xorg-server-1.3 _om_ du vill köra med compiz. Annars fungerade 1.4 bra för mig utan compiz

Permalänk
Medlem
Citat:

Verkar som det finns i: http://packages.debian.org/experimental/fglrx-driver nu.
Om du inte redan testat så kan du kolla om det fungerar via package systemet.
BTW: Om du nu får igång det så måste du köra <=xorg-server-1.3 _om_ du vill köra med compiz. Annars fungerade 1.4 bra för mig utan compiz

Äntligen!

Har kollat nästan varje dag efter 8.41:an.

Tack för tipset! Skall titta djupare ikväll!

UPDATE: Jag fann Flavio Stanchinas sajt som ledde mig in på den rätta vägen (jo, man blir nästan religiös): http://stanchina.net/~flavio/debian/fglrx-installer.html. Hans sidor är för Debian, och inte Ubuntu vilket skiljer sig förvirrande lite men betydelsefullt.

Dark Defender, tack för tipsen!

Nästa steg, Compiz-Fusion.

Visa signatur