Recension av Zalman VF900-Cu på Geforce 8800GT
Tänkte att jag skulle bidra med mina erfarenheter av min nya kylare Zalman VF900-Cu som jag har monterat på mitt Gigabyte 8800GT kort eftersom jag tyckte att det blev alldeles för varmt. Med orginalkylaren så låg kortet på ca. 55'C i idle, då utanför chassiet. Innuti chassiet blev det ca 60'C, då med god luftgenomströmmning. När jag sedan testade Crysis så hamnade graderna mellan 85-90'C (!!!) därför beslöt jag mig för att
uppgradera kylningen.
Jag har tidigare använt mig av div. Zalman kylare både till CPU och GPU och tycker att dessa alltid har fungerat bra. Den enda nackdelen förutom det kanske väl tilltagna priset, är att om man har lite dammigt i datorn, så är det lätt att det efter ett tag bildas
klumpar av damm som fastnar mellan de täta kylflänsarna, vilket efter ett tag ger sämre luftflöde och kylning.
Monteringen i sig gick mycket smidigt tycker jag, inget alls att anmärka på. Snygga klara instruktioner som nästan är överflödiga. Alla delar föll på plats och inget fattades. Ett tips är att skippa i den medföljande kylpastan och använda sig av typ Artic Silver 3 eller liknande för bättre kylförmåga.
Kort fakta om Zalman VF900-Cu
--------------------------------------------
Dimensioner: (BxLxH) 96x96x30 mm
Vikt: 185g
Material: Koppar
Fläkt typ: Dubbelt kullagrad
Fläkt hastighet: 1350 - 2400 rpm +/- 10%
Ljud volym: 18,5 - 25 dB +/- 10%
Övrigt: (taget från Zalmans hemsida)
* Ren koppar kylfläns för maximal kyling.
* Två högpresterande heatpipes för maximal prestanda.
* Cirkulär kylfläns med 2mm tunna fenor för att inte hindra luftflödet och fördelar värmen över en större yta.
* Fläkten kyler inte bara kärnan utan även kortets minne.
* Förhållandevis lätt så risken för att skada kärnan minskar.
* Förbättrad installation så att kylaren passar på nästan alla kort på marknaden.
* Justerbar fläkt med hjälp av Fanmate 2.
* Inga vibrationer i det tysta läget.
Vad som följer med i kartongen
1x VF900-CU
8x RAM kylare (ZMHRS1)
1x Fanmate 2
1x Fanmate kablage
1x Installationsanvisningar
1x Kylpasta
1x Påse med skruv och gummi/plast ringar
1x Zalman klistermärke
PRIS: CA 350KR
Resultat
Resultaten är registrerade med SpeedFan 4.33 och med grafikkortet monterat på plats i chassiet med sidolucka stängt osv. Full load mäts efter en default runda i 3DMark06. Då kortet körs klockat har jag ej testat max klock, detta pga jag ännu inte hunnit testa absoluta max. Jag använder ForceWare 169.04 Beta drivers. Alla tester är gjorda i både Full och Silent mode för fläkten.
Med fläkten på SILENT
Idle orginal: ca. 42-43'C
Full load orginal: ca. 52-53'C
Idle överklockat*: ca. 42-42'C
Full load överklockat*: ca. 53-54'C
Med fläkten på FULL
Idle orginal: ca. 41-42'C
Full load orginal: ca. 48-49'C
Idle överklockat*: ca. 41-42'C
Full load överklockat*: ca. 49-50'C
Dessa grader imponerar tycker jag, inte minst den lilla skillnaden mellan ej överklockat och överklockat i full load. Dock kunde kanske skillnaderan i idle varit något större tycker man. Jag återkommer med en update på fler mätningar med mer överklockning.
*. Hastigheten vid OC är GPU 700mHz / Shaders 1700mHz / Memory 980mHz
Summering
Jag tycker att Zalman VF900-Cu är en mycket kompetent kylare som ger ett kvalitativt intryck, installationen är enkelt, resultatet bra och priset ok. Ljudnivån är mycket bra anser jag, jag valde att kontrollera hastigheten via moderkortets kontakt och SpeedFan, men det medföljer även en sk. FanMate som man kan koppla in för att variera varvtalet och där med ljudnivån.
!!!VIKTIGT!!!
Efter nya erfarenheter så kan jag rekommendera att man även köper nya kylflänsar (finns i 8pack för ca 70kr) för att fästa på kortets Voltregulatorer som finns på ett antal platser på kortet. Orginalkylare kylde dessa, och där av har vi dragit slutsatsen att dessa antagligen måste kylas, dock råder viss oenighet om detta så om någon vill ge ett defenitivt svar så är ni välkommna att göra det. Här är i alla fall en bild på de områden som bör kylas.
Låg upplösning
Hög upplösning
NY UPPDATERING 2007.12.15 - SNABBGUIDE!
Efter många oklarheter och otaliga PM's om vädjan till hjälp så kommpleterar jag här med en slarvigt ihopskriven snabbguide
Here we go..
Zalman VF900-Cu hittar du just nu billigast på NetonNet, om man söker på www.prisjakt.se inkl. frakt. Här har du länken för att köpa kylaren direkt --> http://www.netonnet.se/index.asp?iid=121504 .
Pris 318SEK inkl. frakt.
Det är även rekommenderat att man kyler de sk. voltregulatorerna, se bild här --> http://img126.imageshack.us/my.php?image=geforce8800gtvregpos... (de svarta små fyrkanterna som är inringade med rött).
Dessa kyls om man använder standardkylaren, men inte med Zalman VF900-Cu då det inte medföljer tillräckligt många kylflänsar. Man bär därför köpa till ett extra paket (Zalman VGA RAM Heatsink) om 8st för att kyla även dessa. Billigast inkl. frakt hittar du från www.webhallen.com --> http://www.webhallen.com/prod.php?id=32119&ref=Prisjakt .
Pris 104SEK inkl. frakt.
Om du saknar bra kylpasta så rekommenderar jag att du även köper med ett paket Arctic Silver 5 Kylpasta (3,5 gram) från webhallen för 59SEK.
När du väl har sakerna är det dags att montera isär standarkylaren, detta görs med ett antal små skruvar, vik sedan isär kylaren och lossa på strömsladden till fläkten. Nu har du 2 delar, den enda som är kylaren kan du lägga bort. Nu är det dags att göra rent, detta gör du enligt mig enklast med:
1. Topps - sådana som syrran har till sminket duvet :D, köpes på typ mataffären/HM, se till så att de är hyffsat "fasta" och inte luddar för mkt. Kostar 10-15KR.
2. T-Röd alt. Aceton (utan olja!), dessa är starka sprithaltiga vätskor som löser lim/färg. Aceton köper du på apoteket, och t-röd i färg/bygghandeln. Kostar kanske 25-30KR?
Börja försiktigt att doppa toppsen i t-röd/aceton, ytterst lite, pensla sedan fram och tillbaks över limmet/kladdet, och gör detta tills dess att du ser att det börjar lösa sig, då tar du en ny och upprepar processen tills dess att du jhar en ren och fin yta. Var inte rädd för att spilla tröd lite utanför minneskretsen, det är kanske inte bra, men det är ingen större fara då det förångas och försvinner rätt fort. Var inte snål med toppsen utan byt så fort de kladdar mer än gör rent. När du väl känner att du har en ren och fin yta på samtliga kretsar inkl. gpu'n så är det dags att låta det torka 1-2 min. Sedan är du klar att lägga på ett tunt lager kylpasta på gpu'n. Minnena behöver inte det då de kyls med sk. kyltape som medföljer kylflänsarna. Följ sedan min bildguide steg för steg så ska allt gå som på räls!
\\spinxen
Klicka här för att istället ladda ner bilderna i orginal upplösning:
http://rapidshare.com/files/68539055/Zalman.VF900-Cu.rar.html
Första intrycket är gott
Detta är vad förpackningen innehåller, ni har en lista på det lite längre upp.
Snygg välpolerad yta.
Ett försök att visa hur välpolerad ytan är.
Ett försök att visa hur välpolerad ytan är #2.
Så här ser orginal kylaren ut. Rätt tuff tycker jag, men tyvärr kass.
På baksidan av kortet finner du ett antal skruvar som kylaren är fäst med. Arbeta gärna på en antistatpåse eller använd ESD-band för att förhindra statiskt elektricitet som kan vara skadligt för kortet. Det finns lite tjuvknep på hur man "jordar av sig", man kan vidröra en vattenkran eller den lilla piggen som sitter på sidan inuti ett eluttag, men detta är inget som jag rekommenderar då man aldrig kan vara helt urladdad om man inte använder sig av ESD-band. Undiv alltid att så på heltäckningsmattor eller liknande material som lätt avger stötar. Om någon har en åsikt på detta så skriv gärna.
Börja med att lossa dessa med en stjärnmejsel.
När du lossat alla skruvar, vik då isär kylaren och kortet som en bok.
Glöm dock inte att lossa den lilla kontakten som nu sitter mellan korten!
Nu när kylaren är avlägsnad så ser vi kortets layout och de kladdiga minnena samt gpun.
Dessa rester av självhäftande tjep ock kylpasta avlägsnas enklast med hjälp av tops samt T-Röd eller Aceton (utan olja).
Doppa topsen i lite T-Röd och stryk försiktigt över komponenterna tills dess att du ser att "kladdet" börjar fasta vid topsen. Byt tops ofta och ta det lungt och metodiskt.
Står det QUIMONDA?
NVIDIA G92 GPU Made in Taiwan.
Oh den är så vacker
När alla limrester är borta och T-Röden har torkat, fäst då de medföljande minnekylflänsarna genom att avlägsna skyddet på dess dubbelhäftande tejp.
När du är klar med samtliga så bör du komma ihåg att de till en början sitter lite dåligt, därför bör du vara försiktig med att röra vid dem. Tejpen tar ca 24h innan den har härdat ordentligt, men du kan ju självklart använda kortet direkt, vara bara noga med att inte komam åt dem för mycket.
Nu är det dags att lägga på kylpastan, antingen tar du en klick av den medföljande, men helst, för bästa effekt rekommenderar jag en kylpasta av den dyrare varianten med mer andel silver i.
En väldigt liten klick om ca 2mm räcker ofta gott.
Bre sedan ut ett tunt och jämnt lager över GPU'n. Jag brukar använda mig av antingen ett gammalt typ bankomatkort, eller klippa till en bit hård plast av någon förpackning. En plastbid på ca 3x3cm brukar vara bra tycker jag. Man behöver absolut inte ha mycket pasta på, för mycket kan snarare ha en negativ effekt. När du känner dig nöjd med resultatet, kolla då en extra gång så att du inte har råkat få allt för mycket kylpasta på de små kretsarna som sitter runt om GPU'n. Har man riktigt otur så kan kylpasta av bättre modell kortsluta något, detta då silverhalten gör den lednande. Detta är dock ingen risk om man använder den lite mindre effektiva varianten, som vanligtvis brukar vara vit. Om du råkat få kylpasta utanför, torka bort det med en tops eller liknanade så är det ingen fara.
Passa in kylaren över GPU'n, jag tyckte att hålen längst ut såg ut att passa bäst.
Montera de längre tumskruvarna på kylaren i önskad position (längst ut).
Trä på de små gummiringarna.
För nu in de 4 tunskruvarna i repektive hål på kortet, vänd där efter på kortet.
Lägg nu först på en av de små genomskinliga plastbrickorna som medföljer. Lägg där efter på fjädern, med den stora sidan ner mot koret.
Skruva där efter försiktigt på 2 av de stora tumskruvarna, detta genom att pressa ner fjädern under så att den fäster i skruvens gängor. OBS! Skruva bara på dessa max 1 varv till att börja med, och fäst dem 2 och 2 diagonalt för att inte riskera att skada GPU'n vid eventuell snedbelastning.
Gör sedan samma sak med de två resterande tumskruvarna. Skruva sedan ett varv i taget på respektive tumskruv, helst diagonalt. Upprepa proceduren tills dess att du känner att dem sitter åt ordentligen, i princip tills dess att de är "i botten". Men använd absolut ingen råstyrka, du ser ju ungefär på fjädrarna hur myckert mer du kan dra åt.
Klart!
System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX