Permalänk
Medlem

Vad tycker ni?

Tjaba!

Jag sitter här med ett litet dilemma!
Det är nämligen så att jag ska köpa en ny laptop, men jag e osäker på mitt val, eller rättaresagt, jag vet inte vad jag ska köpa...

Jag har lyckats komma fram till 3 val som verkar lovande!

1. macBook pro 15" 2.2GHz
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?family=Ma...

2. Sony vaio http://www.dustinhome.se/ProductDetails.aspx?ProdID=501011510...

3. Zepto Znote 3415W Power
Med alla gratis uppgraderingar till max
http://www.zepto.se/Shop/Config.aspx?configurationid=364&note...

Jag kommer att använda datorn dagligen och till nästan allt!
Dvs Högskola (3D modelleringar) fritid osv...Behöver först o främst schysst grafikkort samt minne för att alla 3D program ska fungera smoothly!

Eller har ni bättre datorförslag? Hit me!

Thx!

Visa signatur

Äkta O Väl!

Permalänk

Rekomenderar nog mest zepton då den har bäst grafikkort och är mest prisvärd i mina ögon. Sen så är det en kostnands fråga självklart.

Permalänk
Medlem

jo, jag vill ju helst satsa på grafikkortet!, cpun e väl mer el mindre de samma på alla dessa....så :s , men jag vet fortfarande inte helt säkert

Visa signatur

Äkta O Väl!

Permalänk
Medlem

Sony eller Mac om du vill ha kvalite, men vill du ha prestanda till max antar jag zepton.

Permalänk
Medlem

vågar man lita på zepton då?

Visa signatur

Äkta O Väl!

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit macen:) bra kvalitet o apple är ju arbetsdatorer så den klarar av allt du vill använda den till. Om man har ett macenat- eller csnkort får man just nu med en datorväska eller en sleeve om man köper en mac:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Inaktiv

Macbook Pro är för mig ett självklart val (nyligen apple-frälst som man är)

Permalänk

zepto om du ska ha windows, om du ska ha mac os så skaru ha mac. klart du kan ha win på mac men om du betalar för mac os i köpet så äre bara dumt att inte välja zepto. och ja du kan lita på zepto.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

De är faktist så att macbook pro klarar Xp/Vista bättre än alla andra bärbara datorer som är gjorda för de operativsystemen! Skulle lätt satsa på macen, då får du kvalite! Ialla fall inte zepto, de där lilla extra i grafikkortet skulle jag skippa mot bättre kvaliten!

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag valt Zepton (vilket jag själv gjorde i mitt datorköp för ett par månader sedan..).
Zepto är absolut inte synonymt med skitkvalite, tvärtom.
Visst finns folk som har haft problem med sina datorer, som det finns för alla märken. Dock är Zeptos service superb enligt mig. Mailar man dem och frågar någonting svarar de ofta inom ett par timmar.

Fördelar :
+ Vikt : 2.35 kg
+ smidig med sin 14.1 tums skärm.
+ prestanda. (I den storleksklassen finns ingen laptop med bättre grafikprestanda vad jag vet).
+ bra support
+ priset

- Utvecklar rätt mycket värme.
- fläkten skulle kunna vara tystare.

Angående de andra datorerna, så visst, Mac har jag hört att de ska vara väldigt stabila och pålitliga. Dessutom är de ju snygga och lättanvända.
Ska du bara jobba och har pengar så skulle jag nog rekommendera en sådan. Få verkar missnöjda.
Dock så kostar ju den där Macen du länkar till 18000 spänn. Det är verkligen inte lite. Dessutom är grafikprestandan för spel och dylikt rätt taskig skulle jag tro. Visserligen 8600m GT, men 128 Mb grafikminne är alldeles för lite i dagsläget. Men ska du inte spela så är det kanske inget problem.

Sony Vaios datorer är väl kända för att ha lång batteritid och vara väldigt smidiga och lätta, men med dålig prestanda i övrigt.
Den där Vaion verkar dessutom inte vara speciellt supersmidig med sina 2.8 kg.
Dock trevligt med en Blu-ray spelare/brännare om man vill ha en sån.
Ingen superdator om det gäller spel, men det borde väl räcka om du inte spelar.

Själv skulle jag nog valt i första hand Zepton, i andra hand Vaion och i sista hand Macen (även om det verkar vara en trevlig dator det med).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Tror att macen är bäst på foton och så om det var det du skulle ha den till!
MEn ska du ha PC så hade jag valt Sonyn! Mer minne och snabbare prolle! Dock tittade jag inte så noga nu vilken grafik det var men du hörde !

Visa signatur

[I]AMD 3600+ X2|2048 MB Kingston 533 MHz|Raidmax Sagitta|AsusM2NPV-VM|Nec DVD|250 GB Sata Samsung|Nvidia 8500GT 256|Saitek Slimline|Logitch|Creative 2.1|Elsa Ecomo 520 19"CRT[/I]

Jag är magic_shoot!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundvall
De är faktist så att macbook pro klarar Xp/Vista bättre än alla andra bärbara datorer som är gjorda för de operativsystemen! Skulle lätt satsa på macen, då får du kvalite! Ialla fall inte zepto, de där lilla extra i grafikkortet skulle jag skippa mot bättre kvaliten!

Klarar xp / vista bättre än alla andra? nu får du förklara dig.. skulle den som inte är tillverkad för att klara det funka bättre med vista än de som är tillverkade för det? låter mycket osannolikt. även om macbook pro säkert klarar vista utan problem.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

jag börjar bli mer o mer sugen på zepton nu!

men vilket grafikkort är det tyngsta på marknaden just nu för bärbara?
är det 8600 GT 256mb ? - ..är det någon skillnad på GT el GS?

Visa signatur

Äkta O Väl!

Permalänk

2AN helt klart!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
Klarar xp / vista bättre än alla andra? nu får du förklara dig.. skulle den som inte är tillverkad för att klara det funka bättre med vista än de som är tillverkade för det? låter mycket osannolikt. även om macbook pro säkert klarar vista utan problem.

Flera testpaneler har testat massor med datorer för att se vilken som kör vista snabbast, som jag fattat det vann MBP.

Till trådskaparen, om du vågar testa nya grejjer, ta Macen. Jag fick min Macbook igår o ja tänker inte byta tillbaka i första taget! Sjukt smidigt!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jo , jag är sjukt sugen på macen! - Men priset är är så mkt mer än tex zepton

Jag får lixom mer prestanda av zepton o allt går på 10 000
medans jag får macen för 18 papp - men betydligt sämre prestanda (PÅ PAPPRET!) Men mac e ju kända för kvalite o smidighet...så

hur skulle ni tänka? - som sagt, jag håller på med design o produktframtagning, dvs mkt stora 3D prog. kommer att användas på den...!! - tror ni man kan få välja grafikkort på macen själv?

Visa signatur

Äkta O Väl!

Permalänk
Medlem

Ni är ju så trögtänkta, Apple-fanboys! Allt beror på hårdvaran så att säga att macbook är bäst på att köra windows så är ni fel ute! Jag har läst testet och motståndarna är sunkiga!

T.ex. Xps 1730 äger macbooken i windows. Fattar ni?! Hårdvara! Bäst hårdvara och bäst tweakat windows är bäst och det har inte macbooken!

Jag hade tagit zepton pga pris/prestanda förhållandet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dasket
jag börjar bli mer o mer sugen på zepton nu!

men vilket grafikkort är det tyngsta på marknaden just nu för bärbara?
är det 8600 GT 256mb ? - ..är det någon skillnad på GT el GS?

Det tygnsta kortet just nu är 8700 men det finns bara på 17tummare och är något du bara ska titta på om du är ute efter spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Ni är ju så trögtänkta, Apple-fanboys! Allt beror på hårdvaran så att säga att macbook är bäst på att köra windows så är ni fel ute! Jag har läst testet och motståndarna är sunkiga!

T.ex. Xps 1730 äger macbooken i windows. Fattar ni?! Hårdvara! Bäst hårdvara och bäst tweakat windows är bäst och det har inte macbooken!

Jag hade tagit zepton pga pris/prestanda förhållandet.

På tal om trögtänkthet, skall du jämföra datorer måste du jämföra liknande storlekar, så att jämföra en högst portabel MBP med en gaffeltrucks stor XPS 1730 är ju inte direkt den vassaste jämförelsen. Allt beror inte på vilken processor som sitter i datorn osv, fler aspekter spelar in. Dock tror jag att eventuella skillnader är marginella.

Till trådskaparen:
MBP får du för 16200 med studentrabatt ifall du har sådan. Jag skulle säga om du har pengarna att undanvara till dator, ta MBP. Du blir inte besviken, jag hade själv tänkt använda Windows mycket nu när jag köpte min, efter endast en dags användande har jag märkt att jag skall helt köra OS X. Skall endast installera windows så man kan köra lite roliga spel som Age of Empires o sådant ibland.

Kan säga att till allt annat är OS X överlägset, sitter och surfar nu med skype och adium (msn/aim/icq/yahoo o massa annat) igång, mycket smidigt och så. Lite roligt att lära sig nått nytt också, suttit med windows i 16 år nu så det börjar bli uttjatat att nästan veta när exoplorer.exe skall crasha

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Vilken utav datorerna är tystast?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [FOs]Junior
Vilken utav datorerna är tystast?

Kan inte svara för zepton, men Sonyn är hyffsat tyst och MBP är i princip ljudlös. Dock har jag inte testat MBP så mycket, inte vid spelande och så utan endast vid surfande o filmtittande osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Mmm det är juh när datorn får gå på högvarv som fläktarna drar igång. Har hört att Macen går på högvarv när man surfar på aftonbladet... Men jag vet inte, skulle vara intressant om det kom lite fler test på hur tysta datorerna är.

Permalänk
Medlem

Hur man MBP vara bäst i windows när den inte ens har en särskild knapp för högerklick......

Permalänk
Medlem

Arbterar du mycket i 3d är väl inte Mac ett bra alternativ? Som jag förstått det finns det inte alls lika många 3d-applikationer till Mac? 3ds max går väl inte t.ex.? Man kan ju köra boot camp, men dual boota är ju inte jättekul att göra.

Jag tycker inte du ska ta 3415W ifrån zepto utan snarare 6224W i så fall. Den är smidigare i storlek och lika kraftfull. Bär du med datorn nästan dagligen ska du helt klart ha mindre än 15,4" om du har möjlighet.

8600M GT är faktiskt rätt mycket bättre än GS. 8600M GS är ett sånt kort som säljer pga "8600M". Folk som inte är särskilt insatta vet inte skillnaderna och tror att det då är lika bra som ett GT.

GT får cirka 3300p i 3dmark06 och GS får cirka 2300p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Arbterar du mycket i 3d är väl inte Mac ett bra alternativ? Som jag förstått det finns det inte alls lika många 3d-applikationer till Mac? 3ds max går väl inte t.ex.? Man kan ju köra boot camp, men dual boota är ju inte jättekul att göra.

Jag tycker inte du ska ta 3415W ifrån zepto utan snarare 6224W i så fall. Den är smidigare i storlek och lika kraftfull. Bär du med datorn nästan dagligen ska du helt klart ha mindre än 15,4" om du har möjlighet.

8600M GT är faktiskt rätt mycket bättre än GS. 8600M GS är ett sånt kort som säljer pga "8600M". Folk som inte är särskilt insatta vet inte skillnaderna och tror att det då är lika bra som ett GT.

GT får cirka 3300p i 3dmark06 och GS får cirka 2300p.

Jag använder Maya samt Rhino mest! det är renderingarna som behöver prestandan i förstahand. Hm...men jag har hört att mac ska va rätt schyssta när d just kommer till design program o dylikt...men jag e inte säker

Jo 6224wan va rätt nice, men blir inte 14" för litet? - på tal om Grafikkortet, d ska då vara 512Mb antar jag?

Tack alla för era råd, mitt val ligger nu mellan MBP o Zepton tror jag

Visa signatur

Äkta O Väl!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dasket
Jag använder Maya samt Rhino mest! det är renderingarna som behöver prestandan i förstahand. Hm...men jag har hört att mac ska va rätt schyssta när d just kommer till design program o dylikt...men jag e inte säker

Jo 6224wan va rätt nice, men blir inte 14" för litet? - på tal om Grafikkortet, d ska då vara 512Mb antar jag?

Tack alla för era råd, mitt val ligger nu mellan MBP o Zepton tror jag

Kolla upp vilka program som går och vilka som inte går innan du bestämmer dig. Mac är inte bättre till design. Traditionellt sett använder sig reklambyråer av Mac, men så behöver det inte alls vara längre. Adobe's serier är precis lika bra på PC som på Mac. Och som sagt, så finns det en hel del 3d-applikationer som inte går att köra i Mac OS.

Att sitta hemma i timtal och arbeta vid en 14" är kanske ingen höjdare, men har du en extern skärm hemma är det inget problem alls. Det är mycket bekvämare i min mening med 14" eftersom det är precis vid en storleksgräns som tillåter att du får ner den i de flesta väskor. 15,4 och uppåt måste man nästan alltid ha datorväska till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundvall
De är faktist så att macbook pro klarar Xp/Vista bättre än alla andra bärbara datorer som är gjorda för de operativsystemen! Skulle lätt satsa på macen, då får du kvalite! Ialla fall inte zepto, de där lilla extra i grafikkortet skulle jag skippa mot bättre kvaliten!

Du har ju själv skrivit utav alla. Jag har dessutom inte sagt att snabbast processor är allt som gäller, hårdvara är mer än processorn, det är alla komponenter.

I den storleken som macbooken är så är den bland de snabbaste men inte inte snabbast.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Kolla upp vilka program som går och vilka som inte går innan du bestämmer dig. Mac är inte bättre till design. Traditionellt sett använder sig reklambyråer av Mac, men så behöver det inte alls vara längre. Adobe's serier är precis lika bra på PC som på Mac. Och som sagt, så finns det en hel del 3d-applikationer som inte går att köra i Mac OS.

Att sitta hemma i timtal och arbeta vid en 14" är kanske ingen höjdare, men har du en extern skärm hemma är det inget problem alls. Det är mycket bekvämare i min mening med 14" eftersom det är precis vid en storleksgräns som tillåter att du får ner den i de flesta väskor. 15,4 och uppåt måste man nästan alltid ha datorväska till.

Jo, men jag har ingen externskärn tyvärr, o att sitta o modellera på en 14" e kanske ingen höjdare, men zeptons flesta modeller kommer med nvida 8600GT 512 MB, vilket är grymt! men Macen kommer med 8600GT 128MB...är det någon större skillnad på dessa grafikkort?

Visa signatur

Äkta O Väl!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dasket
Jo, men jag har ingen externskärn tyvärr, o att sitta o modellera på en 14" e kanske ingen höjdare, men zeptons flesta modeller kommer med nvida 8600GT 512 MB, vilket är grymt! men Macen kommer med 8600GT 128MB...är det någon större skillnad på dessa grafikkort?

Måttliga skillnader. 512 MB kortet har en viss fördel skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Stora fördelar i spel! Men jag vet inte hur det ligger till med 3D modelleringar men 128mb är lite nu för tiden.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u