Öppet brev ang ASUS 8800 GT och dess försäljning på DreamHack (DH)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
De kunder som beställt ett datorsystem av oss, monterat eller i delar, som inte kan levereras pga brist på 8800GT oavsett fabrikat - kontakta vår Kundtjänst via mail/kontaktformulär med referens till ordernummer så skickar vi med ett enklare grafikkort utan kostnad nu och skickar 8800GT-kortet fraktfritt så snart det kommer in. Det enklare kortet får ni givetvis behålla, och då det också är baserat på nVidia-chip slipper man ominstallation av drivers vid byte till 8800GT. Enda undantaget är de som beställt för avbetalning då vi tyvärr inte kan delleverera dessa, men de som valt avbetalning kan istället kontakta mig med referens till ordernummer för en fraktfri leverans som lite plåster för väntetiden.

Mycket bra iniativ! Många har ju faktiskt det problemet att man sitter helt utan grafikkort, såsom också jag hade innan jag nyligen fick tag på ett! Detta löser ju iaf. så att man kan använda sin dator ! Som sagt, ett mycket bra iniativ, som iaf. får mig att vilja handla från er igen, trots DH-historien (som nu inte verkar vara felhantering från er sida).

Mvh!

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
Det är nog ordvalet som gjorde att detta spårade ur..

Även okunnig är gränsfall då det inte handlar om kunskap utan information.
"Oinformerad som drar förhastade slutsatser" låter bättre än "okunnig tölp" eller?

Oinformerad håller inte heller då ingen utav dessa får ens FÖRSÖKT ta reda på sanningen innan lipandet började. Har man inte det är ett starkt negativt epitet på sin plats.

Visa signatur

Det var inte bättre förr... men det är faen så mycket sämre nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

De kunder som beställt ett datorsystem av oss, monterat eller i delar, som inte kan levereras pga brist på 8800GT oavsett fabrikat - kontakta vår Kundtjänst via mail/kontaktformulär med referens till ordernummer så skickar vi med ett enklare grafikkort utan kostnad nu och skickar 8800GT-kortet fraktfritt så snart det kommer in. Det enklare kortet får ni givetvis behålla, och då det också är baserat på nVidia-chip slipper man ominstallation av drivers vid byte till 8800GT. Enda undantaget är de som beställt för avbetalning då vi tyvärr inte kan delleverera dessa, men de som valt avbetalning kan istället kontakta mig med referens till ordernummer för en fraktfri leverans som lite plåster för väntetiden.

Inte för att jag har någon beställning inne för tillfället men bravo!

Mitt 8800GTS gråter just nu. Tänk den som visste i somras att 8800GT skulle bli ett sånt bra köp. Inte för att jag hade kunnat hålla mig från köp i flera månader men ändå.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Citat:

Suck, antar att det är kört för en som avbokade igår för att få ordern skickad medans jag letar kort på annat håll.

Visa signatur

Intel E6750 2.66 @ 3.2 Ghz , 4gb ram, Gainward 8800GT 512mb

Permalänk
Citat:

Tack för ditt svar DB-mannen.

Även fast det inte är den ultimata lösningen så visar DB på vilja att göra sina kunder nöjda.

Det gläder nog många som tänkt spendera sin Julhelg i den digitala världen.

Ska ta en funderare på om det är rätt alternativ för mig.

Coop

Visa signatur

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT

Permalänk
Medlem

DB Kunde ha sparat mycke bekymmer om de gick ut med lite vettig information istället for att bara skuta upp folks leveranser utan att någon anledning gavs. de kunde tala om hur mycket de fick inn samt hur mycket var bokat etc. etc. sen kan folf själv vurdera sin chans
Samt sluta locka till kunder med sina glädjessiffror på leverans tiderna. Och när folk väl har betalat in penger bara skuta upp tiden.
Behövs jag lägga till at jag hann avboka mitt 8800GT innan derann generösa erbjudande.
Tack for handlen DB vi träffas aldrig igen, vill ni låna penger får ni hitta någon annan att gå till.

Permalänk
Medlem

Ähh var ju surt, avbokade också mitt 8800GT, men bra deal helt klart.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Avstängd

Avbokade också mitt efter en längre tids väntande med diverse framflyttingar av datum fram och tillbaks.

Gäller detta erbjudandet även för folk som har avbeställt tack vare eran hantering av grafikkortproblemet och som nu kan tänka sig att beställa samma kort igen?

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoAim
Ähh var ju surt, avbokade också mitt 8800GT, men bra deal helt klart.

Det är ju inte till alla som beställer ett 8800gt utan enbart till de som beställer ett helt system i delar eller ihopsatt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Det är ju inte till alla som beställer ett 8800gt utan enbart till de som beställer ett helt system i delar eller ihopsatt.

Och var står det att det inte var till ett helt system? Givetvis var det så.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tack så hemskt mycket! har väntat på min burk nu i 2 veckor snart! mycket bra av DB! har skickat mail nu

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Creds till DB för att göra lösningen med temporär kort till de som står utan helt och hållet.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår inte hur det här stackars företaget går runt, med såna bortskämda kunder...

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan skriva preliminär leverans om 1-2 dagar på flera kort. Det finns inte en chans i hxxxxxe för någon att få ett kort om de beställer nu.

Det hela handlar om att sälja.
Det ända justa mot sina kunder vore att skriva oviss leveranstid istället, men då ramlar inte pengarna in.

Förstår inte varför man väljer att skapa missnöjda kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
Creds till DB för att göra lösningen med temporär kort till de som står utan helt och hållet.

Det är ju bara för oss här på swec för att vinna lite fler av oss som spenderar en del på datordelar:P Och bara om man mailar det blir ju inte till alla som har ett 8800gt till sina system;)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jag förstår inte hur man överhuvudtaget kan skriva preliminär leverans om 1-2 dagar på flera kort. Det finns inte en chans i hxxxxxe för någon att få ett kort om de beställer nu.

Det hela handlar om att sälja.
Det ända justa mot sina kunder vore att skriva oviss leveranstid istället, men då ramlar inte pengarna in.

Förstår inte varför man väljer att skapa missnöjda kunder.

Butikerna brukar skriva det leverantörerna tror. Sen att du alltid "vet" att butikerna är onda är en annan sak.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Butikerna brukar skriva det leverantörerna tror. Sen att du alltid "vet" att butikerna är onda är en annan sak.

Ring och fråga db till att börja med, det har jag gjort två gånger.
Sen kan du kommentera.

Permalänk

Till Dunir, Ankhati m.fl som avbokat 8800GT i ordrarna - självklart skall vi fixa så ni blir nöjda! Maila vår kundtjänst med referens till ordernummer så hjälper de er återaktivera de avbeställda grafikkorten och nyttja erbjudandet om ett gratiskort i avvaktan på det "riktiga".

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Hedersmedlem

Kan bekräfta att inlägget från: "Asus Nordic 1"
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=789...
skrevs från Asus.com.
Såvida ingen haxxat, men då får du nog göra som någon föreslog. ringa upp/maila asus.com personligen :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Vad bevisar att det var Asus som skrev det där?

Permalänk
Avstängd

När vi ändå snackar om graffikort som skjuts upp hela tiden så har jag en fråga angånde modekortet; Gigabyte Ga-p35c..vrf skjuts den upp hela tiden? ni skulle få in den 7:e december men nu plötsligt är det 10:e? vad vet du om det DB-mannen?

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant erbjudande från Datorbutikens sida med tanke på att 8800GT som vi känner det idag kanske är eol.

Datorbutiken kanske har info som vi andra saknar och vet att det kommer in mängder med nya 8800GT snart, därav det generösa erbjudandet.
Å andra sidan kanske de vet att några "lågmarginal" 8800GT inte kommer in mer och de kan tjäna igen pengarna för det gratis, tillfälliga grafikkortet, på nya 8800GTS för en betydande mellanskillnad i pris. Ursäkten kan ju då vara att man får betydligt mer prestanda för en "mindre merkostnad".

Om man är konspiratoriskt lagt dvs, eller kanske bara levt i verkligheten ett tag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amanito
När vi ändå snackar om graffikort som skjuts upp hela tiden så har jag en fråga angånde modekortet; Gigabyte Ga-p35c..vrf skjuts den upp hela tiden? ni skulle få in den 7:e december men nu plötsligt är det 10:e? vad vet du om det DB-mannen?

Du får nog allt hålla dig till tåls lite. Du snackar om 3 dagar, det finns folk här som varit utan grafikkort i över 30 dagar och inte kunnat använda sina datorer alls/fullt ut.

Visa signatur

-C2D 6850 2.9tb 8GB ATI 40" LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Intressant erbjudande från Datorbutikens sida med tanke på att 8800GT som vi känner det idag kanske är eol.

Datorbutiken kanske har info som vi andra saknar och vet att det kommer in mängder med nya 8800GT snart, därav det generösa erbjudandet.
Å andra sidan kanske de vet att några "lågmarginal" 8800GT inte kommer in mer och de kan tjäna igen pengarna för det gratis, tillfälliga grafikkortet, på nya 8800GTS för en betydande mellanskillnad i pris. Ursäkten kan ju då vara att man får betydligt mer prestanda för en "mindre merkostnad".

Om man är konspiratoriskt lagt dvs, eller kanske bara levt i verkligheten ett tag.

Jag tycker att datorbutiken förtjäner ris, for sina hopplösa leveransdatum som mest tjäner till att locka till kunder, som så inte får sina prylar.
Men det du skrivar där är rent fabulistisk, 8800GT är inte eol än så länge. GT kortet kommer givetvis att vara minstingen i nVidia sortimentet, men det är ingen hemlis. GTS kommer att bli värstingen i value sortimentet tills D8E och D9E gör sitt inträde. Dessa kort är entusiast kort och kommer att få en helt annan prislapp.
Sen är det så att de sitter redan på ett lager av 8800GTS kort, eller ASUS sweden gör i alla fall. Tror knappast att DB kommer att erbjuda det kortet istället, men marknaden för 8800GT kommer inte att bli den samma efter 11. dec. det är säkert.
Det är ett stort steg for datorbutiken att på det sättet sträcka fram handen, nu måste jag bara hitta mod att ta emot den.
De kunde lika gärna ha ignorerat hela episoden, och om 3 mån. är allt glömt. Men det gjorde de INTE! Och det måste de ha credit för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ankhati
Jag tycker att datorbutiken förtjäner ris, for sina hopplösa leveransdatum som mest tjäner till att locka till kunder, som så inte får sina prylar.

Skall dom få ris för att dom publicerar dom datumen som dom i sin tur får av sina leverantörer? Tycker inte jag verkar helt schysst.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk

Hej DB-mannen

Jag personligen väljer att INTE tacka ja till erat kompensations erbjudande och kommer att imorgon avbeställa min order.

Anledningen är att ett tillfälligt ersättningskort inte ger den önskade speleffekt jag söker, faktum är att det skulle i princip sätta mig i den sits jag nu så obekvämt suttit i över 30 dagars tid.

Ett okänt leveransdatum på Asus-kortet kan innebära ÄNNU en månad av väntan och i datavärlden kan otroligt mycket hända på den tiden.

Sen vill jag påpeka att ni bör skärpa till era förhandlingar med Grossisten för Asus, en butik bör inte låta sig styras om vart och när ett inköpt parti skall säljas.

Det är första gången jag har hört talas om något dylikt.

Har ni köpt något bör eran första prioritering vara obetjänade förskottsbetalande kunder som i detta fall väntat över en månad på produkten.

Det finns inget annat sätt ( i mina ögon) att se på saken än att dessa kunder blivit åsidosatta.

Mvh

Coop

Visa signatur

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoopDeLoop
Sen vill jag påpeka att ni bör skärpa till era förhandlingar med Grossisten för Asus, en butik bör inte låta sig styras om vart och när ett inköpt parti skall säljas.

Det är första gången jag har hört talas om något dylikt.

Wow... Första gången?

Hur tror du att introduktionserbjudanden etc. fungerar egentligen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

CoopDeLoop, otroligt fjantigt beteende.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Att Asus ville få ut kort när det finns typ 8000 köpstarka kunder på DH är väl inte det minsta konstigt.

Sånt förkommer ju jämt på mässor och andra happenings.

Sålänge det är Asus som står för korten och inte av dbs förskottsbetalande kunder som bjuder är det väl okey.

Men det är klart förståerligt att folk reagerar på detta och tror att förturen är bortblåst.

Permalänk
Medlem

CoopDeLoop är en sådan kund som bara vill hitta fel tror jag. Datorbutiken köper inte sina kort direkt från ASUS utan dom handlar via distributörer som GNT, Techdata, Ingram Micro osv.

I det här fallet så hade ASUS bokat undan ett gäng kort till just DreamHack, som jag förstår det så var dom igentligen aldrig DBs utan dom fick på plats ta hand om försäljningen.

Leveranstider i den här branchen är ett helsike, jag vet för jag har jobbat hos en av ovanstående distributörer och dom utlovade leveransdatumen som man får av tillverkaren (ASUS, MSI, Intel, AMD osv osv) stämmer ibland inte för att dom skall trotts allt fraktas långt och mycket kan gå fel på vägen. Om du nu inte vill vänta på saker så köp inte saker som är en bristvara utan ta såndant som finns på lager endast. Det här är inte unikt för just DB utan det är generellt i hela branchen.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torach
Skall dom få ris för att dom publicerar dom datumen som dom i sin tur får av sina leverantörer? Tycker inte jag verkar helt schysst.

du har inte hängt med länge?
Problemet är att inte ett enda datum har varit rätt. När informationen är så pass värdelös bör DB inte publicera den. Så vida att det inte är i syftet att locka till kunder som i sin tur får vänte hur länge som helst, en del har ventat i 30 dagar.
Om det nu är så att de får in 30stk på lager 06-12, men det finns 120pers på ventelista.
Och nu till dagens matematiska utmaning Torach hur många finns tillgängliga for dig som "ny" kund d 06-12?

Du skriver även "stämmer ibland inte " vad om det nu är så att de ALDRIG stämmer!
Jag skulle aldrig offentliggöra uppgifter som jag vet med 99% säkerhet inte stämmer.