Citat:
Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag måste nog säga att jag inte alls håller med dig där.
Vår intelligens involverar ingen genetisk programmering eller något som liknar detta.
Det närmaste vi kan hitta genetisk programering i oss är delar av vårt immunförsvar. Knappast någon förståelse involverad där.
Vidare så tycker jag att du gör felsteget att anta att intelligens inte kan ske mekaniskt (bara följer sitt program).
Du får gärna utveckla det lite.
Jag skrev vidare smart, då syftade jag på att roboten måste lära sig något för att jag skall kalla den smart. Sedan visst finns det andra tekniker än genetisk programmerade. Jag själv har kodat industrirobotar som styrs av mitt visionsystem, vilket vissa kan kalla smarta, jag anser de dock vara dumma som satan och bara följer mitt program. De lär sig heller inte något av sina misstag. I.o.f.s. gör jag inte heller det, men det är lite offtopic.
Nepp men sett en hel del intelligenta robotar IRL, både genetisk programmerade och vanliga. På en av mina f.d. skolor så hade en person gjort en genetisk program till saab eller volvo för att beräkna något med avgaserna. När man pratar om intelligenta robotar så finns det självklart ingen klar definition. Det finns t.o.m. ingen självklar definition på vad som är en robot. T.ex. Manipulating industrial robot as defined in ISO 8373. An automatically controlled, reprogrammable, multipurpose, manipulator programmable in three or more axes..
Citat:
Säker på att du inte felaktigt översatt checkers (dam) till schack?
Vad jag sett så har de försök att få datorer att spela schack mha genetisk programmering inte varit speciellt lyckade.
De framstående programmen som finns idag för schackspelande är ju främst beroende av hierarkiskt sökande.
Jag har inte översatt något alls utan tog ett exempel på måfå. Jag pratade heller inte om vad genetisk programmering kan åstadkomma idag utan vad det skulle kunna åstadkomma. Att göra en genetisk programmerad schackdator ställer till med en massa utmaningar, där jag förenklade problematiken rejält. Att det inte är omöjligt att göra en intelligent dator via evolution utgick jag från att vi på något sätt har blivit smarta. Att det finns personer som just har experimenterat lite på just schack går att googla sig fram: http://www.google.com/search?hl=sv&rlz=1G1GGLQ_SVSE271&q=Gene...
Att de inte har kommit vidare långt är väl knappast något förvånande, om de idag hade kunnat göra en schackdator som från 0 går mot att bli i världsklass, ja då hade vi varit otroligt långt framme inom att skapa riktiga intelligenta självlärda robotar.
Citat:
Inte nödvändigtvis. Det finns andra sätt att skapa program som inte kräver en full förståelse för hur problemet ska tacklas, artificiella neurala nätverk är det jag kommer på på en gång.
Såklart det finns andra tekniker. Men jag syftade just på vanlig programmering. T.ex. min industrirobot som kan identifiera objekt deras placering, rotation, storlek etc. är dum som satan. Det räcker att den blir placerad i ett ljusare ställe för att den skall börja bete sig fel, nu kunde jag iofs haft en ljussensor för detta enkla problem.
Om vi skall prata om robotar som skall ta över världen, vilket just var det som jag syftade på. Så krävs det lite mer än mina industrirobotar, men är neurala nätverk något vidare stort problem? Alltså när de blir tillräckligt komplexa, pratar självklart inte idag eller under min livstid. Datorerna/robotarna skall alltså löpa amok och utveckla sig på egen hand till något helt annat än vad de ursprungligen konstruerades för.(terminator, battle galactica etc) Det handlar dock om definition, då man kan säga att våra vapen delvis har evolutionerat sig fram i krig. Då just ändra lite, testa delar/inspiration från andra vapen även fiendens och testa dem och tillslut få något riktigt bra. Det är med att blanda olika teknologier är vad jag tror på.
Och jag som lekman/svensson, påstår att det mesta i vårat samhälle har evolutionerat sig till att bli bättre. (cykel, bil tv ect) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a8/Bicy... Som tur är har tillverkarna av våra cyklar ej gjort dem fertila ännu. Fast jag har mina konspirationsterorier, då jag har sett att dam och herrcykel som ofta är tillsammans kan resultera i en ny barncykel..
Visst mycket "rent tänkande" har gjorts vid utveckling av bl.a. cykel, men att testa olika modifikationer, sno andras idéer och vidareutveckla resulterar i en snabbare utveckling än att enbart sitta och grubbla för sig själv.
*tillägg*
Citat:
Har vi inte gett AIn driften efter makt eller liknande så kommer det inte vara rationellt för denna AI att "ta över".
Jag tror inte vi kan vara så säkra på detta, alltså utgå från detta. Dock inte sagt att de måste ta över eller något sådant.
Nu beror det på vad du menar med "eller liknande". Självklart förutsätter jag en dator som redan är intelligent(inte dagens) och den helt på egen hand hittar nya lösningar på problem. Som t.ex. skulle kunna lära sig schack helt på egen hand och bli riktigt bra på det. Dessutom behövs egen reproduktionsförmåga(fabrik) och lite bättre precision i mekanik än vad som finns i dag.
Men detta är som sagt inget vi behöver fundera på under vår livstid, då utvecklingen knappast inte lär ta ett sådant jättekliv. (man kan dock aldrig exakt förutspå framtiden)