Vilken trådlös Router ska man satsa på?

Permalänk

Vilken trådlös Router ska man satsa på?

Tjo...

Jag väntar ju hem en Zepto 6625WD som jag nyss beställt, med Intels 300 AGN trådlösa nätverkskort.

Zepto rekommenderar D-Links 635 trådlösa Router, men är det ett bra val, eller finns det nåt som är bättre sopm man borde satsa på?

Jag vill ju ha max räckvidd, vilket borde bli lång med detta nätverkskort (mimo?) och Router? Men det ska ju funka bra på alla andra sätt med. Säkerheten, stabiliteten m.m. Och gärna kompatibiliteten bakåt då jag ju har en gammal vedeldad Dell med ett PCMI trådlöst nätverkskort som ju gärna får funka att koppla upp mot den nya Routern.

Jag har Telias 24Mb i lägenheten, med deras vanliga Zykzel bredbandsmodem. Kommer den att ge några problem med en nyare Router enligt ovan? Och finns även möjligheten att bygga nätverk med kabel ut från ovan nämnda Router? Det kan ju vara bra att ha den möjligheten med.

Har ni några förslag och synpunkter på vad jag ska välja eller inte välja, och varför. Samt prisläge räckvidd m.m.

MVH Tony

Permalänk
Medlem

vad har du för budget?

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

jag köpte en sån som zepto rekommenderade (fast på inet.se då zepto hade satt ett löjligt överpris på sin sida). jag har 144mbit trådlöst i mitt rum, i köket, och ända ner till dörren ut ur trappuppgången 4 våningar ner.
Säkerheten är inget att klaga på. kör med mac-filtrering och ett långt lösenord på wpa2-krypteringen och hittills har jag inte märkt att nån trängt sig in.
144mbit har jag nytt av då jag har 100 mbit genom studentnätet.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk

jag tycker netgear d-link har värmeproblem

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
vad har du för budget?

Tja ingen alls, alltså obegränsad kan man säga....

Men priset ska väl vara både vettigt och stå i proportion till vad en normalvettig dator kostar i inköp. Så det blir ju inte så aktuellt med en Router för 20 000 kr om datorn kostar 15000 kr om man säger så. Men runt en tusing eller två är inga problem bara det är bra grejor och jag behöver dem eller har nytta av dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av capefear

Linksys http://www.dustinhome.se/pd_5010090496.aspx

Och vad sjutton har jag för nytta av en 54 MBps Router till en bärbar med ett 300 MBps trådlöst nätverkskort...?

MVH Tony

Permalänk
Medlem

För en tusenlapp får du en bra router. som lär räcka gott och väl köpte min d-link 6** med en antenn den räcker i hela lägenheten till min laptop lägsta jag har i sändning är ca 60%

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bash
Varför inte en D-Link 655 http://prisjakt.se/produkt.php?p=158163

Länk till ett test http://www.sweclockers.com/recension/5972-n-routrar_i_stort_t...

Tja, efter att ha läst det fina testet du länkade till, så verkade ju inte 655:an placera sig särskilt bra i det, så varför skulle jag välja den då....?

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Tja, efter att ha läst det fina testet du länkade till, så verkade ju inte 655:an placera sig särskilt bra i det, så varför skulle jag välja den då....?

MVH Tony

Så bäst i test är inte bra?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
Tja, efter att ha läst det fina testet du länkade till, så verkade ju inte 655:an placera sig särskilt bra i det, så varför skulle jag välja den då....?

MVH Tony

Haha, vet inte vad du har för krav men "Bäst i test" ser i alla fall jag som en ganska bra placering .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEBBiE
Haha, vet inte vad du har för krav men "Bäst i test" ser i alla fall jag som en ganska bra placering .

Asus:en fick "rekommenderas" i alla fall. Och läser man testerna verkar den prestera bättre. D-linken har "medelmåttig trådlös prestanda".

Permalänk
Medlem

ska du köra intels wlan kort så satsa inte på d-link, dem har oerhörda sammarbets problem, gäller ju inte allaroutrar/accesspunkter, men jag har väl observerat lite över 100 fall det senaste året

jag skulle helt klart rekommendera linksys,

MVH
Johan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nevada
Så bäst i test är inte bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEBBiE
Haha, vet inte vad du har för krav men "Bäst i test" ser i alla fall jag som en ganska bra placering .

Ärligt talat så såg jag inte att 655 fått "bäst i test" utan jag såg bara att den hade fått omdömet "medelmåttig trådlösa prestanda "

Och då kan man ju undra lite över hur en router med medelmåttig trådlös prestanda kan vinna ett test av trådlösa routrar. Borde inte trådlös prestanda då vara det tyngst vägande skälet......?

Insats såg i alla fall detta med

soubiran.

Intressant, det tål att tänkas på, om det du säger stämmer.

MVH Tony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soubiran
ska du köra intels wlan kort så satsa inte på d-link, dem har oerhörda sammarbets problem, gäller ju inte allaroutrar/accesspunkter, men jag har väl observerat lite över 100 fall det senaste året

jag skulle helt klart rekommendera linksys,

MVH
Johan

Well, jag har kört min Dir-635 + Intel Wlan 4965AGN (Zepto 3215w) och har på 1 månad aldrig tappat anslutningen och har ständigt 130Mbps.

Har bara ägt prylarna en månad så med andra ord, har jag aldrig startar om routern.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Rätta mig gärna om jag har fel.. Men om du inte har någon budget, ska man då inte satsa på Apples router? (den för 1695:-) Kmr inte ihåg namnet.

Den är väl bra?

Permalänk
Medlem

märkte nu att jag inte kommer åt vissa sidor (random för varje omstart av routern). alltså sidorna visar inte ens ett tecken på att ladda innan det står "blablabla försök igen"-rutan i firefox. samma problem i internet explorer.
jag är inne på den andra veckan med den här routern och under den första så märkte jag aldrig något sånt här.
enda gången som det funkar felfritt är om jag kör i g-läge, alltså 54 mbit. Det känns som ett kompatibilitetsproblem men det är underligt att jag aldrig märkte det första veckan..

EDIT: Jag ljög. Det är inte routerns fel. Bootade i xp med samma dator och allt funkar som det ska.

EDIT 2: Felanmäler routern. Samma problem oavsett anslutning och dator.

Visa signatur

Zepto Znote 6224W :: 2.0 GHz Intel Mobile Core 2 Duo T7250 :: Nvidia 8600M GT 512 MB :: 4 GB DDR2 :: 120 GB HDD 7200 rpm SATA

Permalänk
Medlem

Fick min 6625WD idag levererad av en söt blonding from UPS
Inga som helst problem sofar, nu ska jag bara införskaffa en Router precis som trådskaparen.
Tänkte först ta BBBs egna, men såg nu att man kan få en ordentlig för en hundralapp mer, självklart mer prisvärt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ta en D-link iaf, har haft 2 st trådlösa, dom rebootade hela tiden kunde inte klara av att ha 3 datorer anslutna via trådlösa och 1 via kabel.

Dir-635 var den sista d-link jag köpte, tur att öppet köp finns.

Belkin N1 Wireless Router har jag nu , och det är det bästa köpet jag har gjort, rekommenderar det STARK.

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phillan
Jag skulle aldrig ta en D-link iaf, har haft 2 st trådlösa, dom rebootade hela tiden kunde inte klara av att ha 3 datorer anslutna via trådlösa och 1 via kabel.

Dir-635 var den sista d-link jag köpte, tur att öppet köp finns.

Belkin N1 Wireless Router har jag nu , och det är det bästa köpet jag har gjort, rekommenderar det STARK.

Hmmm så dir-635 kunde inte ha 3 wlan datorer aktiva utan att den bråkar?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candyraver
Hmmm så dir-635 kunde inte ha 3 wlan datorer aktiva utan att den bråkar?

...och mitt DIR-655 torskad WAN-porten efter bara 2 veckor - och fram tills dess startade den om sig själv (ca 1 gång i timmen) vid fet torrent-tankning på en 100/100 lina. Numera kör jag en P3 på 500 MHz och 2 Gigabit kort som router med IpCop som routermjukvara och har en Belkin som AP via ett 100 Mbit kort samt en Level1 Gigabit switch för hemmanätet.

Permalänk
Medlem

Jag kan maxa min 100 lina med Belkin N1 trådlös.
Så jag gillar inte D-link eftersom dom är så ostabila.
men det är upp till dig

Visa signatur

Trying, is the first step to failure

Homer J Simpson