Är religion förenligt med vetenskap?

Permalänk
Medlem

Är religion förenligt med vetenskap?

Eftersom vår förra tråd spårade ur, startar jag en ny eftersom ämnet är så omdebatterat!

Från förra tråden, tolkade jag att det antingen är tro eller vetenskap som gäller. I alla fall väljer många troende att förklara "det oförklarliga" (e.g. världens skapelse) med gud. De som förespråkar vetenskap menar att gud bara är ologiskt och skapar ännu fler frågor än svar.

Börjar med mitt inlägg. Religion är inte förenlig med vetenskap. Att motbevisa guds existens är svårt, men religiösa skrifter kan lätt motbevisas och därmed kan påståenden falsifieras. Detta ger en dyster syn på gud om bibeln verkligen är "guds ord". Exempel från bibeln:

- Vatten förvandlas till vin
- Jesus mättar 5 000 män
- Kristus besegrar döden
- Jesus går på vatten

Inget av det ovanstående är sant och självklart har ingen upplevt det varken i modern tid eller för tvåtusen år sedan - allt strider mot vetenskapen (övernaturliga fenomen). Det är en saga, en myt, precis som den äldre Eddan och grekisk mytologi.

Några påstår att mitt resonemang redan är fel eftersom det bygger på antaganden att gud inte finns. Hur ska man i så fall forska om religion? Ska man kunna ifrågasätta bibeln och koranen? Eller är det "tabu" eftersom det är heligt för så många människor - med andra ord bibeln, koranen och många andra religiösa skrifter är alltid rätt?

Gör inte tråden till ett "ateist party", utan motivera och kom med argument!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Det beror helt på religionens utformning. Jag tror helt klart på att det kan finnas varelser i detta universum eller annat som genom evolutionär och sedan teknologisk utveckling upnått en form av existens som vi skulle se som gudaliknande.

Men om vi tittar på t ex abrahimitiska religionerna känns de alldeles för artificiella och människoskapade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Det beror helt på religionens utformning. Jag tror helt klart på att det kan finnas varelser i detta universum eller annat som genom evolutionär och sedan teknologisk utveckling upnått en form av existens som vi skulle se som gudaliknande.

Men om vi tittar på t ex abrahimitiska religionerna känns de alldeles för artificiella och människoskapade.

Inga religioner kan man uppleva med sinnen eller med rationellt tänkande (?).

Varför tycker du abrahimitiska religioner känns så artificiella? Är det något speciellt du tänker på?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Re: Är religion förenligt med vetenskap?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Religion är inte förenlig med vetenskap. Att motbevisa guds existens är svårt, men religiösa skrifter kan lätt motbevisas och därmed kan påståenden falsifieras. Detta ger en dyster syn på gud om bibeln verkligen är "guds ord". Exempel från bibeln:

- Jesus mättar 5 000 män
- Kristus besegrar döden
- Jesus går på vatten

Inget av det ovanstående är sant och självklart har ingen upplevt det varken i modern tid eller för tvåtusen år sedan - allt strider mot vetenskapen (övernaturliga fenomen). Det är en saga, en myt, precis som den äldre Eddan och grekisk mytologi.

Men nu sätter du likhetstecken mellan religion och några specifika religioner. När jag var troende – och det bar emot att använda det uttrycket – så baserade jag det inte på några religiösa texter eller berättelser. Att det, tack vare en religiös lågstadielärare, hade grund i katolicismen är klart, men det var inte kristendom för det, utan enbart tron om att det fanns ett liv efter detta.

Det har naturligtvis ingen grund i vetenskapen, men det går inte att motbevisa på samma sätt som bibeln kan motbevisas.

Permalänk
Citat:

Varför tycker du abrahimitiska religioner känns så artificiella? Är det något speciellt du tänker på?

Alla skrifter motsäger varandra hela tiden, man har t ex även kunnat pinpointa kommitén som sammanställde nya testamentet. Belöningarna för att vara troende är alltid extravaganta för att locka till sig anhängare. Det faktum att många religioner finns och alla säger att deras är den rätte borde ju därmed innebära att majoriteten har fel (om vi utgår från att en är rätt istället för säg... ingen). Sen har även religioner använts för att hålla folket i styr osv, så det känns som det alltid varit i någons intresse att hålla igång charaderna.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Är religion förenligt med vetenskap?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av djonn
Men nu sätter du likhetstecken mellan religion och några specifika religioner. När jag var troende – och det bar emot att använda det uttrycket – så baserade jag det inte på några religiösa texter eller berättelser. Att det, tack vare en religiös lågstadielärare, hade grund i katolicismen är klart, men det var inte kristendom för det, utan enbart tron om att det fanns ett liv efter detta.

Det har naturligtvis ingen grund i vetenskapen, men det går inte att motbevisa på samma sätt som bibeln kan motbevisas.

Nej, men det poängen kvarstår. Det är miljarder människor som följer nya testamentet, toran, koranen. Jag kan eventuellt ta exempel från andra religiösa skrifter med.

Ett liv efter döden förespråkar också många världsreligioner. Men som sagt, är det rimligt att tro på något övernaturligt och samtidigt acceptera de naturlagar som gäller idag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror på vilken religion, men inte de stora i varje fall.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Hedersmedlem

Det som har hänt är ju att religion har anpassats eftersom vi har kunnit förklara mer med vetenskap. Innan så trodde alla på det blint och sa att gud hade oändliga krafter. Men eftersom vi lär oss mer inom forskning kommer vi inte bara närmare att bli gudar själva då? Om vi skulle utveckla oss så långt att vi kan börja gå på vatten t.ex. Skulle vi kunna klassa oss som gudar?

Vissa personer jag mött har ju olika syner och tror på någon sorts hybrid. Det kanske var evolutionen som tog plats men att det ändå fanns någon högre krafts som har "designat" allt liv. Allt i naturen är ju så komplext så det borde finnas någon förklaring, som att någon tänkte på hur det skulle se ut. Det känns som många börjar komma på egna livssyner och religion som det såg ut för länge sedan börjar försvinna. Jag tycker det verkar som folk anpassar sig för inte bli kallade galningar, dom ändrar något och får det att låta rätt på något sätt. De måste tro att det finns något kraftigare.

Permalänk
Medlem

Den som tar sig tid och läser mitt inlägg, kan omöjligt svara "nej" på frågan.

Religion kan i allra högsta grad vara förenligt med vetenskap. Om man såsom ni, tycks utgå ifrån att det inte finns någon länk mellan tro och förnuft.. så är det förstås en fråga om antingen-eller. This however.. is'nt always the case. Visst finns det människor som pga sin tro avsäger sig intresset för det mesta vad vetenskap heter. So?

Det vi diskuterar är huruvida religionsutövande, en tro på någonting.. ex. på en Gud, en skrift såsom sanningen osv.. är förenligt med "vetenskapligt vetande". Jag tycker att det är väldigt förmätet av folk som tycks vilja vara objektiva och sanningssökande i enlighet med naturvetenskapliga ideal.. att principiellt döma ut möjligheten av en kombination av religion och "vetande" som kommer ifrån vetenskapligt håll.

Låt mig göra det enkelt. Låt säga att en "tro" på någonting är en cirkel. En bit av cirkeln utgörs av förtröstan. Misstaget ni gör, är att bara principiellt utan vidare anta att hela cirkeln utgörs utav blind förtröstan. Man måste dock ha någonting att förtrösta på, otherwise it doesnt make sense. Man kan inte hålla någonting för sant, om man inte någon endaste gång har funderat på vad detta någonting skulle kunna vara.

Därför måste cirkeln också innehålla vetande/kunskap. Om vi t.ex. diskuterar universums tillkomst här, kan jag ha kunskap om flera förklaringsteorier... kanske hur många som helst. Jag erkänner förekomsten av alla teorier, och möjligheten av att flera kan tillkomma. Detta är den andra delen, kunskap.

Slutligen är det ju så, att vi endast kan finna en förklaring på t.ex. universums tillkomst. Det är inte möjligt att Gud har skapat universum, och att Gud samtidigt inte har skapat universum. Eller att Big bang har skett, eller samtidigt inte.. osv. Därför väljer vi ut en förklaring (observera, inte "en teori". Flera teorier kan ju kombineras, till en sammantagen trovärdig förklaring till ex. universums tillkomst). Detta tredje steg är försanthållande.

Så ser vi att tro utgörs av 1) kunskap, 2) försanthållande och 3) förtröstan. Förtröstan är variabeln som gör tro till tro, annars hade det bara varit ett ställningstagande.

Om vi systematiskt försöker att minimera vårt intagande av kunskap, är vi (i bibliska termer) förstockade. Eller i sekulära termer, ignoranta. Desto mer kunskap man har, desto större möjlighet har man att genom förnuftet finna en vettig förklaring till ex. universums tillkomst.

Det intressanta är ju egentligen, vad vi väljer att hålla för sant och på vilka grunder detta sker. Som förklaring till ex. universums tillkomst, söker jag den förnuftigaste och mest välgrundade förklaringen jag kan få fram utifrån mitt vetande. Låt säga då, att jag har mött Gud på något sätt. Detta tycks inte alls vara ovanligt, om man frågar folk. Om jag vet att det finns en Gud, av anledningar som förstås kan bedömas på samma sätt.. så kan det vara rimligt för mig att ta med det i beräkningen när jag söker en förklaring till universums tillkomst.

Min sammantagna kunskap kan frambringa två två rimligaste förklaringar till universums tillkomst. Den första menar att Gud har skapat universum, kanske genom att sätta igång "Big Bang" eller motsvarande skeende. Den andra menar att något typ av ickekausalt skeende skulle ha frambringat omständigheter vilka startar Big Bang.

För att förenkla detta, skulle man kunna säga att jag kan välja mellan Gud eller ett ickekausalt skeende som förklaring till universums tillkomst. Jag har ingen, eller på sin höjd mycket begränsad kunskap om ickekausala skeenden.
Min egen erfarenhet talar emot saken, och min kunskap om kvantfysik är för ringa för att kunna bedöma huruvida kausaliteten i någon endaste mån inte alltid är nödvändig för händelser. Jag bedömer mig ha en betydande erfarenhet av Gud. Den vetskapen är för mig, tyngre än vissa omdiskuterade eventualiteter i en kvantfysik vilka få människor - om någon - tycks kunna förstå. Valet för mig är sålunda enkelt.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Vidare kan sägas, att din läsning av Bibeln kanske inte gör hela frågan rättivsa. Man kan göra det ännu enklare för sig, om man ändå ska köra på samma linje:

1kor 15:8 - Allra sist visade han sig också för mig[Paulus], detta ofullgångna foster.

Joh 6:35 - Jag[Jesus] är livets bröd.

Är det sant att "kristendomens grundare" är ett ofullgånget foster? Är Jesus ett bröd? Eller kan man - Gud förbjude - tänka sig att ta till sig någonting annat av det som är skrivet, än det som faktiskt står? Om man läser allting exakt efter bokstaven, så kan jag förstå att ni inte ser grejen riktigt.

Jesus talade om exakt detta när han sade (Mark 4:12):
De skall se med sina ögon utan att uppfatta och höra med sina öron utan att förstå.

2kor 3:6:
Han har gett mig förmågan att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstav utan är ande. Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv.

Jag tror inte att kristendomen är begriplig för "normalt folk". Och vad viktigare är, man tar inte det i anspråk! Ta er tid och läs följande:

1kor 18-30:
Talet om korset är en DÅRSKAP för dem som går förlorade, men för oss som räddas är det en Guds kraft. Det står skrivet: Jag skall göra slut på de visas vishet, och de förståndigas förstånd skall jag utplåna. Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap? Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror.
Judarna begär tecken och grekerna söker vishet, men vi förkunnar en Kristus som blivit korsfäst, en stötesten för judarna och en dårskap för hedningarna, men för de kallade, judar som greker, en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet. Guds dårskap är visare än människorna och Guds svaghet starkare än människorna. Bröder, tänk på när ni blev kallade: inte många var visa i världslig mening, inte många var mäktiga, inte många förnäma.
Men det som är dåraktigt för världen utvalde Gud för att låta de visa stå där med skam, och det som är svagt i världen utvalde Gud för att låta det starka stå där med skam, och det som världen ser ner på, det som ringaktas, ja, som inte finns till, just det utvalde Gud för att göra slut på det som finns till, så att ingen människa skulle kunna vara stolt inför Gud. Genom honom finns ni i Kristus Jesus, som har blivit vår vishet från Gud, vår rättfärdighet, vår helighet och vår frihet. Som det står skrivet: Den stolte skall ha sin stolthet i Herren.

Permalänk
Medlem

Re: Är religion förenligt med vetenskap?

Citat:

Eftersom vår förra tråd spårade ur, startar jag en ny eftersom ämnet är så omdebatterat!

Från förra tråden, tolkade jag att det antingen är tro eller vetenskap som gäller. I alla fall väljer många troende att förklara "det oförklarliga" (e.g. världens skapelse) med gud. De som förespråkar vetenskap menar att gud bara är ologiskt och skapar ännu fler frågor än svar.

Börjar med mitt inlägg. Religion är inte förenlig med vetenskap. Att motbevisa guds existens är svårt, men religiösa skrifter kan lätt motbevisas och därmed kan påståenden falsifieras. Detta ger en dyster syn på gud om bibeln verkligen är "guds ord". Exempel från bibeln:

- Jesus mättar 5 000 män
- Kristus besegrar döden
- Jesus går på vatten

Några påstår att mitt resonemang redan är fel eftersom det bygger på antaganden att gud inte finns.

Ditt resonemang ÄR fel. Det strider inte mot vetenskap. Som Daniel sa innan, du anser på något sätt att vetenskap är verkligare än verkligheten. Du kan inte motbevisa en historisk händelse som hände under premissen att Gud finns med att vi inte kan återskapa samma sak idag. Du måste anta att Gud finns, visa nått felaktigt i resonemanget som leder till att händelserna är möjliga under "Gud finns", och på så sätt motbevisa dem, nu när vi inte har "bra" dokumentation av vad som egentligen hände.
Däremot är händelserna inte troliga eftersom det idag inte finns några tecken på att Gud skulle existera vilket gör att premissen för händelserna försvinner.

Så för att svara på frågan. Jag röstade inte eftersom jag inte ansåg att mitt alternativ fanns med. Mitt svar är, Ja, det är förenligt OM religionen är sann. I det fallet blir religion och vetenskap samma sak eftersom båda beskrivningarna går mot samma beskrivning.

Edit: fesoj, du missar två valmöjligheter.
Det första är valet att inte välja. Valet att inse att vi ännu inte har tillräckligt med information för att ta fram en korrekt beskrivning av universum, eller, att du inte har tillräckligt med information för att bestämma dig för vilken beskrivning du vill ta för sann. Du väljer på nått sätt by default den som du kan mest om. Att utesluta den andra för att du inte är insatt i den förklaringen är att basera sitt belsut på okunskap, inte på kunskap.

Det andra valet är att låta någon annan välja. Det här är kanske inte alltid så tillfredställande, beroende på hur mycket man själv är med och hur mycket man låter nån annan bestämma. Vad jag menar är att man kanske bör lita på personer som är insatta i ämnet. Vi kan inte alla vara kvantfysiker, vi har alla färdigheter som vi är extra bra på och andra vi inte är lika bra på. Om Stephen Hawking påstår att han kan visa att universum skapades spontant ur ingenting med hjälp av Einsteins relativitetsteori blandat med kvantfysik är inte jag den att ifrågasätta honom. För att tro på vad han säger kräver jag inte att själv kunna komma till samma slutsats genom att göra om beräkningarna, för det har jag ingen chans att lyckas med (trots att jag går teknisk fysik). För mig räcker det med att andra kan göra det, sen litar jag på resultatet. Precis som du litar på att expertisen har gjort ett tillräckligt bra flygplan när du är ute och reser, kan du då inte lita på expertisen inom forskningen för hur universum kom till?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Vad menar du med vetenskap förresten? Är vetenskap endast det som är sant, eller alla försök till systematiserande och forskning på vetenskapens villkor? All vetenskap är ju som bekant inte sann.

Permalänk
Medlem

Vi finns tack vare energi-vinning med hjälp av energibindningar, religion har inget med vetenskap att göra och kommer aldrig vara något annat än utdött fantasi

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Det är närmast omöjligt att förena de båda. Vetenskapen utgår från en naturalistisk världsbild. Det gör ingen av de största religionerna.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Vad menar du med vetenskap förresten? Är vetenskap endast det som är sant, eller alla försök till systematiserande och forskning på vetenskapens villkor? All vetenskap är ju som bekant inte sann.

Ingen vetenskap påstår sig vara sanning. Det finns ingen objektiv sanning då den enda uppfattning vi har, och någonsin kan ha, om vår värld är den genom vår sinnen. Vi (människan t.ex.) har en modell av världen som vi arbetar efter. Om modellen är sann är irrelevant. Vad som är relevant är om den fungerar. All vetenskap handlar om att beskriva omgivningen, att skapa en fungerande modell.

Skrev ett svar på ditt förra inlägg som edit i mitt tidigare. Missa inte det!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag protesterar mot utformningen av undersökningsalternativen. Ett av alternativen är listat som det självklara alternativet, vilket skapar snedvinkling.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag protesterar mot utformningen av undersökningsalternativen. Ett av alternativen är listat som det självklara alternativet, vilket skapar snedvinkling.

På vilket sätt då? Kände du dig sugen på att svara emot din egen åsikt eller anser du att alla andra som kommer svara på frågan är idioter och leds till trådskaparens önskade svar?

Jag hade då inga problem med att välja vad jag tyckte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Nej, de allra flesta religiösas trosföreställningar länkade till deras religioner är inte kompatibla med "vetenskapen".
Naturligtvis är de inte oförenliga på samma sätt som axiomen "1+1=2" och "1+1=1" i ett formellt system (förutsatt att man vill att det formella systemet inte bara ska vara nonsens), men de är ändå oförenliga om man vill att "oförenlighet" ska kunna användas utanför den strikta matematikvärlden.

Ska jag ta ett exempel där jag tycker att det är uppenbart att två påståenden krockar så kan jag ta påståendet om Adam och Eva, det är oförenligt med det faktum att vi har ett ursprung som beskrivs av evolutionsteorin.
Visst, man skulle kunna tänka sig att det vid någon tidspunkt vid vår utveckling bara skulle finnas två av våra förfäder och att det är dessa som det skulle syftas på, men att kalla just dessa för de första människorna vore att dra en godtycklig linje och därefter fästa någon absurd signifikans vid denna.
Utöver detta så vet vi faktiskt från genomstudier att även om under vår historia varit väldigt få under perioder så var det inte bara två individer (vilket dessutom knappast vore möjligt iom de komplikationer incest för med sig)

Här är det bara ett av påståendena som många religiösa (kanske inte så många i sverige) tror på som inte är förenligt med vetenskapen.
Andelen av deras trosuppfattningar som direkt motsäger det vi vet från vetenskapliga studier växer i takt med att vi vet mer och mer.

Nu valde jag Adam och Eva för att detta är just så uppenbart felaktigt, men jag skulle kunna ha valt andra påståenden såsom att vi skulle vara "skapade i guds avbild" (detta motsäger vad vi vet om de mekanismer som gett upphov till oss, de lämnar inget hålrum för något sådant).

Zentrix skrev i den tidigare tråden att han tyckte att det inte alls blev motsägelsefullt då en gud mycket väl skulle ha kunnat göra så om den ville (vilket jag inte förnekar), men vad jag påstår är att detta bara öppnar upp för att påståendena skulle vara tänkbart och inte på något sätt påverkar det faktum att de implicerar att "vetenskapen" skulle ha fel.

Menar du (Zentrix) på fullaste allvar att du finner den deistiskas tro lika otrolig som den kreationistiska fundamentalistiska kristnas bara för att "det mycket väl skulle kunna vara så om en gud fanns"?
Självklart kan man gradera även trosuppfattningar i sannolikhet även om de alla innefattar något som skulle kunna göra "allt" åtminstånne möjligt. (såsom en gud)
Kristna kommer med väldigt många påståenden som inte verkar stämma (de jag räknade upp i tråden), därför kan vi gott säga att deras påståenden verkar mer otroliga än de deistiskas.

Vad religiösa (nästan alla åtminstånne) nödvändigtvis (underförstått) säger till biologer, kosmologer osv är "Visst... ni har en massa fräna siffror och krumelurer och så. Men jag råkar veta att det är fel, gud har nämligen skrivit ihop en bok till mig där han förklarar det ni så lönlöst försöker fundera kring".

Jag kan inte ens förstå hur det skulle kunna föras en diskussion på ämnet, kommer man med påståenden i frågor där "vetenskapen" redan funnit ett annat svar (ett svar som råkar stämma) så är det självklart oförenligt med "vetenskapen".
Ibland är vet man att vissa saker stämmer med sådan säkerhet att det inte är några problem att dra slutsatsen att alla som kommer med ett annat påstående nödvändigtvis måste ha fel på minst denna punkt. Att evolutionsteorin beskriver vårt ursprung är en sådan sak. (Hurvida big bang är det eller inte vet jag för lite för att uttala mig om)

Permalänk
Medlem

Man kan lika gärna fråga ifall WoW är förenligt med vetenskap. Den enda skillnaden är att vissa håller religioner som sanning medan de allra flesta vet att WoW är uppdiktat.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Är religion förenligt med vetenskap?

Citat:

text

Att tro på någonting i form av religion förutsätter att du söker en identitet. Kanske hjälper det dig psykiskt att hålla dig vid liv. Däremot att tro på någonting utifrån empiri är en annan sak. Låt oss ta ett exempel. Att tror på att universum är atomer i miniatyrformat. Det betyder att jag har inspirerats av atomteorin och har en teori om att detta kan tillämpas på universum också. Det är den länk jag ser mellan tro och förnuft.

Jag tycker inte det är förmätet på något sätt att vara objektiv. Naturvetenskapen är till skillnad från religion inget ideal (!). Naturvetenskapen är flexibel och nya teorier kommer och går. För fyrtio år sedan förkastade vi steady state teorin efter att vi upptäckte den kosmiska strålningen. Då formades det som vi idag kallar Big Bang teorin. Galileo motbevisade Aristoteles att alla kroppar faller lika snabbt oavsett tyngd.

Intresse och nyfikenhet driver en vetenskapsman. Frågor som religion behandlar har ingenting som kan undersökas och därmed inget som passar vetenskapen. Tro döms ut av vetenskapen för att 1) Den inte följer den vetenskapliga metoden 2) Därmed är vetenskapen ingen god vän med religion 3) Gå tillbaka till punkt ett.

Förtröstan är ingenting vetenskapen behandlar. Förutom att vetenskapsmän hoppas att deras teori stämmer. ”Man kan inte hålla någonting för sant, om man inte någon gång har funderat på vad detta skulle kunna vara”, jag kanske tolkar ditt resonemang fel, men mycket i vetenskapen sker utan vår direkta vetskap. Einstein utvecklade hela relativitetsteorin på pappret. Han såg ingenting av det, den bevisades senare i praktiken när han dog. Allt förutspådde han med teoretisk fysik och matematik.

Det som är aktuellt i vetenskapen är det som har mest stöd och understödjande teser (bevis). Vi vet att de flesta teorier har sina problem också. T.ex. Newtons lagar gäller inte på små partiklar som även kan figurera som våglängder. Däremot är mekaniken tillräcklig för att beskriva det vi dagligen upplever. Utifrån att studera naturen (det är vetenskapens enda ledtråd) kommer vi eventuellt att komma fram till allt mer och mer. Det är inte religionernas förtjänst.

Jag tror snarare tro utgörs av okunskap än av kunskap. Människan drivs nog av att alltid hitta svar på saker och ting, trots att vi inte alltid har en förklaring till allt. När gudstron i vissa kulturer dominerar, är det inte så konstigt att folk blir trångsynta och väljer att prioritera främst religion och sen vetenskap. Det sistnämnda i mer sekulariserade länder. I andra länder är det bara religion som gäller.

Ju mer kunskap man har desto bättre kan vi förklara hur världen fungerar. Det håller jag med dig om. Sen frågar du vad som är sant. Till och början måste sanningen kunna delas av alla och den måste vara samma för alla. Jag delar exempelvis inte en muslims syn på skapelsen. Bara en troende själv kan tro på den teorin. Därmed har den redan brister. Men vem som helst kan tro, och bör tro, på exempelvis Gay-Lussacs lag.

Möten med gud är definitivt inte vad vetenskapen svarar på (vad är ens gud?). Citat från Einstein (kanske ett tillskrivet sådant) ”Om du pratar med Gud är du religiös. Om gud pratar med dig är du schizofren”.

De troende jag träffat säger såklart att de inte ifrågasätter Big Bang men som du skriver säger de att ”gud skapade Big Bang”. Detta ger dock fler frågor än svar då det bara är värdelösa spekulationer (såvida man inte är dogmatiker och tar till sig detta som bin nektar). Precis som skvallerpressen, vem bryr sig om rykten att kronprinsessan Victoria ska gifta sig på en torsdag och inte en fredag som planerat – när det inte finns några belägg för det? Du väljer att ha med gud i din teori om världens skapelse. För ett par hundra år sen trodde folk gud fanns i himlen, dit ingen människa kunde nå. Idag finns gud ännu längre bort – troligen det säkraste – där ingen vetenskapsman kan nå honom.

Du filosoferar mycket. Och med det vill jag säga att även filosofi har ibland svårt att bli vetenskap. Exempelvis accepterar inte alla metafysik, ett område inom filosofin som behandlar just dessa frågor. Jag delar delvis denna uppfattning att det är svårt att hitta någon praktiskt användbarhet av metafysik (meningslöst).

Det jag citerade från bibeln är uppenbara saker – det är inga misstolkningar. Jag att medveten att hela bibeln är en enda stor metafor. Det är taget direkt ur referenser av ”Bibel 2000” med Bibelkommissionens översättning och tolkning från sidan 21. Nedan ger jag en exakt hänvisning till de fyra evangelierna.

- Vatten förvandlas till vin [Johannes 2:1-11]
- Jesus mättar 5 000 män [Matteus 14:13-21, Markus 6:30-44, Lukas 9:10-17, Johannes 6:16-21]
- Kristus besegrar döden [Matteus 28.1-10, Markus 16.1-11, Lukas 24:1-12, Johannes 20.1-18]
- Jesus går på vatten [Matteus 14:22-33, Markus 6:45-52, Johannes 6:16-21]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ditt resonemang ÄR fel. Det strider inte mot vetenskap. Som Daniel sa innan, du anser på något sätt att vetenskap är verkligare än verkligheten. Du kan inte motbevisa en historisk händelse som hände under premissen att Gud finns med att vi inte kan återskapa samma sak idag. Du måste anta att Gud finns, visa nått felaktigt i resonemanget som leder till att händelserna är möjliga under "Gud finns", och på så sätt motbevisa dem, nu när vi inte har "bra" dokumentation av vad som egentligen hände.
Däremot är händelserna inte troliga eftersom det idag inte finns några tecken på att Gud skulle existera vilket gör att premissen för händelserna försvinner.

Så för att svara på frågan. Jag röstade inte eftersom jag inte ansåg att mitt alternativ fanns med. Mitt svar är, Ja, det är förenligt OM religionen är sann. I det fallet blir religion och vetenskap samma sak eftersom båda beskrivningarna går mot samma beskrivning.

Du menar väl inte allvarligt att naturlagarna upphörde för tvåtusen år sedan? Förresten du accepterar väl att jorden är 4,5 miljarder år gammal? Det finns ingen anledning att tro att något övernaturligt har hänt för tvåtusen år sedan, det är så kort tid. Det finns absolut inga belägg för det heller. Skulle du kanske ha sagt ”gud skapade naturlagarna i Big Bang” skulle jag möjligen ha accepterat det. Det är lika bisarrt som när någon galen pastor i USA påstår att Jesus ska återvända imorgon. Det är det jag menar med konsekvent tänkande.

Jag försökte göra svarsalternativen så rättvisa som möjligt. Är det något som inte passar dig - kom med andra förslag!

Mitt inlägg försöker förklara varför religion inte är vetenskapligt och därmed förutsätter jag att religion utmanar vetenskapen där den ännu inte är fullbordad. Jag diskuterar konkret inte guds existens eller ej.

P.S En moderator kanske kan ändra svarsalternativen till ”Ja” och ”Nej” eftersom Ilja tycker det är orättvist.

Det är sent nu, reservation för eventuella paradoxer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
det faktum att vi har ett ursprung som beskrivs av evolutionsteorin.

Citat:

Här är det bara ett av påståendena som många religiösa (kanske inte så många i sverige) tror på som inte är förenligt med vetenskapen.

Citat:

Ibland är vet man att vissa saker stämmer med sådan säkerhet att det inte är några problem att dra slutsatsen att alla som kommer med ett annat påstående nödvändigtvis måste ha fel på minst denna punkt. Att evolutionsteorin beskriver vårt ursprung är en sådan sak. (Hurvida big bang är det eller inte vet jag för lite för att uttala mig om)

Till citat #1: Evolutionsteorin är just en teori. Jag kan själv komma på en teori som är oförenlig med tanken på Eva och Adam i någon mening. So? Teorier kan omöjligen bedömas utifrån andra teorier, vilka kan vara felaktiga. Teorier måste bedömas utifrån vad vi genom förnuftet kan säga, utifrån vår perception, logik, osv. Använder man teorier som måttstock för andra teorier är man waaay off. Exempelvis, ifråga om universums tillkomst.. teorier om detta måste prövas gentemot vad som är möjligt och troligt, och inte gentemot vetenskapliga teorier av något slag.

Till citat #2: Som sagt, vetenskapen har inget egenvärde. Det är onekligen resultaten som är det vi intresserar oss för. Alltså, ett sannolikt sätt att förklara ex. människans historia, eller universums tillkomst. Om vi exempelvis har en extremt svår matematisk uppgift framför oss (och vars lösning vi är intresserade av, alltså inte bara någon matematisk exercis), så måste vi kunna tillåta oss att använda oss av alla tänkbara sätt att besvara denna uppgift så att lösningen ger oss svaret på frågan på ett sätt som är logiskt att ta till sig. Sedan om vi räknar med miniräknare, multiplikation eller division under olika förhållanden spelar ingen roll. Sanningen är, min vän, att uppgiften har ett svar.

Till citat #3: Får jag presentera mitt sätt att se på saken. Jag tror att man går händelserna i förväg när man går direkt till människans historia och rötter. Detta kan inte frikopplas ifrån det faktum att människan, oavsett historia och eventuell evolution, faktiskt lever i ett universum. Försök föreställa dig (som ett tankeexperiment), att man till 100% har bevisat att något som vi kallar Gud har frambringat universum. När man ser på jorden, skulle det då vara helt från vettet att inte isåfall ta med detta i beräkningen när man söker förklara människans tillkomst. Varför skulle man argumentera för Eva och Adam-modellen, om man inte kunde tänka sig att Gud skapade allt?

Permalänk
Medlem

Religion är förenligt med vetenskap så länge man inte inbillar sig att sin tro har något med vetenskap att göra och låter det påverka en i sina vetenskapliga aktiviteter.
Religiösa vetenskapsmän existerar ju. För de flesta av dem är det självklart att hålla isär vetenskap och tro.

Dock har jag väldigt svårt att förstå hur dessa kan få allt att passa ihop.
Religion och vetenskap är ju i många avseenden varandras motsatser.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
På vilket sätt då? Kände du dig sugen på att svara emot din egen åsikt eller anser du att alla andra som kommer svara på frågan är idioter och leds till trådskaparens önskade svar?

Jag hade då inga problem med att välja vad jag tyckte.

Försök, för en gångs skull, se på det lite objektivt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Till citat #1: Evolutionsteorin är just en teori. Jag kan själv komma på en teori som är oförenlig med tanken på Eva och Adam i någon mening. So?

Fel, Evolutionsteorin är en Vetenskaplig Teori och under detta finns det starka grunder, observationer, experiment och bevis.
Teorin om spagettimonster-guden eller Adam & Eva är enbart en fantasibaserat teori som aldrig kommer vara Något annat än en just fantasibaserat fiktion.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Till citat #2: Som sagt, vetenskapen har inget egenvärde. Det är onekligen resultaten som är det vi intresserar oss för. Alltså, ett sannolikt sätt att förklara ex. människans historia, eller universums tillkomst. Om vi exempelvis har en extremt svår matematisk uppgift framför oss (och vars lösning vi är intresserade av, alltså inte bara någon matematisk exercis),

Lite OT kanske, men jag håller inte riktigt med här.
Inom matematiken är det oftast så att vägen till lösningen är mycket intressantare än lösningen själv.
En ny metod att komma fram till lösningen gör ofta att man kan se saker på ett nytt sätt och då finns hopp om att kunna lösa även andra problem med denna nya metod.
Även i andra vetenskaper gäller detta till stor utsträckning.

Det går att göra många teorier som "förklarar" samma sak, men det som är intressant är inte slutsatsen utan vad teorin bakom bygger på och hur bra dess premisser stämmer in på gjorda observationer.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Försök, för en gångs skull, se på det lite objektivt.

Det finns ingen anledning även om man ser på det objektivt så spelar det ingen roll. Det är en enkät inte någon slags forskningsstudie. Du i din privata kammare svarar på en fråga. Hade det valen varit "Du är en åsna som gillar religion" "Du är en riktigt charmör som diggar vetenskap" "Du har ingen åsikt alls" så skulle du ändå lyckats svara efter din egen åsikt.

Antyder du förresten att du är objektiv för det mesta? Hehe...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Till citat #1: Evolutionsteorin är just en teori. Jag kan själv komma på en teori som är oförenlig med tanken på Eva och Adam i någon mening. So? Teorier kan omöjligen bedömas utifrån andra teorier, vilka kan vara felaktiga. Teorier måste bedömas utifrån vad vi genom förnuftet kan säga, utifrån vår perception, logik, osv. Använder man teorier som måttstock för andra teorier är man waaay off. Exempelvis, ifråga om universums tillkomst.. teorier om detta måste prövas gentemot vad som är möjligt och troligt, och inte gentemot vetenskapliga teorier av något slag.

Teorier kan självklart jämföras med varandra. Nya teorier som stämmer bättre överens med verkligheten (enligt vetenskapsmetoden) accepteras medans de gamla fasas ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det finns ingen anledning även om man ser på det objektivt så spelar det ingen roll. Det är en enkät inte någon slags forskningsstudie. Du i din privata kammare svarar på en fråga. Hade det valen varit "Du är en åsna som gillar religion" "Du är en riktigt charmör som diggar vetenskap" "Du har ingen åsikt alls" så skulle du ändå lyckats svara efter din egen åsikt.

Antyder du förresten att du är objektiv för det mesta? Hehe...

Nej, jag antyder att du väldigt sällan är det. F.ö. så har du nog rätt. Det är inte världens grej att alternativen ser ut som det gör.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Zentrix skrev i den tidigare tråden att han tyckte att det inte alls blev motsägelsefullt då en gud mycket väl skulle ha kunnat göra så om den ville (vilket jag inte förnekar), men vad jag påstår är att detta bara öppnar upp för att påståendena skulle vara tänkbart och inte på något sätt påverkar det faktum att de implicerar att "vetenskapen" skulle ha fel.

Menar du (Zentrix) på fullaste allvar att du finner den deistiskas tro lika otrolig som den kreationistiska fundamentalistiska kristnas bara för att "det mycket väl skulle kunna vara så om en gud fanns"?
Självklart kan man gradera även trosuppfattningar i sannolikhet även om de alla innefattar något som skulle kunna göra "allt" åtminstånne möjligt. (såsom en gud)
Kristna kommer med väldigt många påståenden som inte verkar stämma (de jag räknade upp i tråden), därför kan vi gott säga att deras påståenden verkar mer otroliga än de deistiskas.

Jag antar att du syftar på mig.

Nej, jag anser att den kristna tron är mer otrolig än en deistisk eftersom den är snävare. De har specifierat mer på samma grunder (inga) och därför är det mer otroligt och osannolikt. Vad jag påpekade var att dessa specifika händelser förutsätter att Gud finns. Gud förutsätter INTE att de hände. Alltså kan man inte argumentera om Guds icke-existens baserat på att dessa händelser är osannolika, man kan endast göra tvärt om. Dessutom är argumentationen att dessa händelser är osannolika baserat på att vi inte ser sådana händelser idag. Men som jag sa innan, dessa beskrivs som speciella engångshändelser gjorda av Guds son. Vi kan därför inte, om vi försöker göra ett motsatsbevis, anse att deras sällsynthet idag på något sätt omöjligör att de hände förut. Det motsäger inte teorin om Gud och Guds son.

Citat:

Du menar väl inte allvarligt att naturlagarna upphörde för tvåtusen år sedan? Förresten du accepterar väl att jorden är 4,5 miljarder år gammal? Det finns ingen anledning att tro att något övernaturligt har hänt för tvåtusen år sedan, det är så kort tid. Det finns absolut inga belägg för det heller. Skulle du kanske ha sagt ”gud skapade naturlagarna i Big Bang” skulle jag möjligen ha accepterat det. Det är lika bisarrt som när någon galen pastor i USA påstår att Jesus ska återvända imorgon. Det är det jag menar med konsekvent tänkande.

Se ovan.

Citat:

Jag försökte göra svarsalternativen så rättvisa som möjligt. Är det något som inte passar dig - kom med andra förslag!

Det gjorde jag också. De är endast förenliga om religionen är sann. Båda värdslbilderna kommer då konvergera mot varandra.

Citat:

Mitt inlägg försöker förklara varför religion inte är vetenskapligt och därmed förutsätter jag att religion utmanar vetenskapen där den ännu inte är fullbordad. Jag diskuterar konkret inte guds existens eller ej.

Njae, du tar upp punkter där du anser att religion går emot vetenskap och jag anser att den inte gör det på de punkterna just på grund av att religionen anser att Gud existerar.

Citat:

Det tror jag knappast! Du tar lite för lätt på vad som uppfattas som en teori. Du kan nog ställa upp en hypotes som är oförenlig med tanken på Adam och Eva, men för att den ska upphöjas till teori så måste dess förutsägelser verfieras via observationer. Om hypotesen är hittepå kommer den snabbt att avslöjas för just det då observationerna inte stämmer överens med vad som förutsades.
Hypoteser och teorier kan givetvis dömas utifrån teorier, för vad man i förlängningen gör är att döma dem utifrån observationer. Det känns på nått sätt som du lever under illusionen att vi inte kontrollerar våra teorier. Att vi hittar på ett sätt som något kan vara på och sedan tar det för sant innan vi har verifierat det. Så är det inte.

Jag ser att det är många här som anser att religion och vetenskap är två skilda saker, att de är varandras motsatser. Imo, kan ni inte ha mer fel! Religion och vetenskap är precis samma sak! De är båda sätt att beskriva omvärlden. Skillnaden är att vetenskap är systematiskt medan religion inte är det. Om nu religionen stämmer så kommer vetenskapen att konvergera mot religionen allt eftersom den fortskrider.

Just på grund av detta är det rimligare att hålla med om vetenskapen eftersom den inte gör några språng i sin världsbild. Religion försöker att gå till grunden direkt, vilket lätt medför fel. Om vetenskapen en dag börjar konvergera mot en speciell religion, DÅ kan man börja fundera på om den eventuellt är sann. Fram tills dess bör man hålla alla religioner för osanna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan hålla med om precis allt som vetenskapen säger sig förklara, och det finns ändå massor av plats för Gud och högre makter. Det är väl knappast många av de som kallar sig kristna som tror bokstavligt på skapelseberättelsen i Bibeln, och saker som kan falsifieras mer eller mindre. Så det handlar rätt mycket om hur man definierar religion. Gud kan finnas oavsett hur mycket felaktiga tramserier som anhängarna hittar på i hans namn.

Naturvetenskapen t.ex. arbetar mycket på att förklara förlopp och HUR saker hänger ihop. Den förklarar inte VARFÖR det är så. Varför finns just elektroner, protoner och neutroner? Varför existerar universum? Man kan svälja Big Bang med hull och hår och ändå ha på känn att det var en gud som satte igång alltihop, som bestämde de fysikaliska spelregler som vi försöker förstå.

Jag tror inte på någon gud och jag gillar inte religion, men det går helt enkelt inte att utesluta något av det på ett rent vetenskapligt plan.

Även jag reagerade på ordet "självklart" i ett av röstningsalternativen. Att det ska vara så svårt för trådskapare att låta bli att vinkla alternativen till sin egen åsikt. Gäller inte bara dig då celerity.

Permalänk
Medlem

Fesoj.

1# Kom igen nu, om vi som förespråkar det vetenskapliga förhållningssättet tar oss tid att försöka sätta oss in i den troendes tankesätt och grund (för kristna, bibeln) så kan du väl iaf göra oss den lilla tjänsten att göra detsamma.

Det finns ingen "sanning" i vetenskapen i den mening att något kan bevisas till 100%, det kan däremot göras inom matematiken, men det är en annan sak.

Du kan ju inte ha varit så speciellt intresserad av att förstå vad vetenskap är om du inte ens har tagit reda på en så fundamental grej.

Ta sen "teori"... En vetenskaplig teori är det högsta möjliga trolighetsstadiet för något överhuvudtaget som inte är abstrakt.

En vetenskaplig teori är alltså inte samma sak som att säga "jag har en ide hur det skulle kunna vara". En vetenskaplig teori är snarare på nivån att man i dagligt tal skulle säga "så här är det".

#2 Va? Vetenskapen är en metod, inte en förklaring i sig. Liksom du just sa. Detsamma gäller ju inte religionen. Det är alltså en fundamental skillnad och liknelsen blir haltande. Vidare så förklarar religionen i sig inget! Den försvårar istället bilden genom att skapa en paradoxal tingest som i sin tur är oförklarad eller snarare oförklarbar. Vad hjälper det?

#3 Det blir en liten begränsning här, det går inte att bevisa att gud finns, ens hypotetiskt. Det är som att säga -bevisa att det finns en rosa osynlig drake här som vi varken kan se, höra, känna eller mäta. Sen vill du även påstå att den osynliga rosa^^ draken har skapat hela universum och är allsmäktig.

Så ja om man antar att det hypotetiskt har bevisats att gud finns till 100% så är man helt från vettet när man tar med det i beräkningen.

Så... om man nu istället hypotetiskt antar att vi har visat att det rimligen är evolutionen som har skapat oss människor, skulle det inte då vara helt från vettet att inte använda detta när man betänker vårt ursprung?

edit: Vad gäller frågan vad som startade big-bang så kan den mycket väl vara per definition omöjlig att besvara oavsett mängden av information vi samlar in. Om det var så att rumtiden skapades iom big bang så saknar vi helt enkelt referenser att förklara det som finns bakom.

Sannolikheten att det är den kristna guden som skapade universum genom big bang går mot 0. Den är på inget sätt mer trolig än spagettimonstret eller den rosa draken.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant