Muskampen 2025: Segraren korad!

Är religion förenligt med vetenskap?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Är religion förenligt med vetenskap?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Som redan sagts flera ggr så kan aldrig vetenskapen begränsa vad som är möjligt. Vetenskapen är till sin natur beskrivande och kommer aldrig påverka vad som är sant.
Finns det en Gud, ja då finns Han oberoende av vad du eller någon annan säger.
Givetvis påstår folk att ditt resonemang är fel då det faktiskt är fel, det har ju förklarats flera ggr varför också.

Givetvis är det du som resonerar ologiskt och jag ska ge dig ett exempel från Hedenius.

Det religionspsykologiska postulatet: Det som inte kan bevisas med empiri. Här ingår alla antaganden och föreställningar som vetenskapen inte kan verifiera. Exempelvis guds existens.
Det språkteoretiska postulatet: Att även icke-troende ska kunna förstå de religiösa uppfattningarna.
Det logiska postulatet: Två sanningar får inte motsäga varandra - det finns bara en sanning. Detta innebär att en tanke och föreställning som har motsägelse alltid är falsk.

"Gud är allsmäktig och god" är exempel på var vetenskap och tro motstrider varandra (logiska postulatet). Om gud nu är allsmäktig, varför kan han inte förhindra all ondska på jorden? Vill han förhindra ondskan på jorden eller kan han helt enkelt inte (ej allsmäktig)? Är gud allsmäktig och ond?

Ett annat exempel på varför vetenskap och religion inte kan förenas är Ockhams rakkniv. T.ex. om ett äpple faller från ett träd, är den mest logiska och kortaste förklaringen att äpplet har mognat, och inte att en osynlig jordbävning fick den att falla eller att rymdvarelser kom ner till jorden och tog ner äpplet.

Så ifall vi låter gud vara en totalt meningslös observatör, då kan man tro på gud och vetenskapen. Men om han nu är meningslös, varför ska man då tro på honom?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ja självklart kan religion och vetenskap samexistera. (Dock inte direkt förenas som trådtiteln.)

Religion och vetenskap existerar på helt olika plan. Att jämföra eller sammanblande de två gör man bara om man inte förstår vad vetenskap är (se tex intelligent design-anhängare).

Det finns ingen vetenskaplig forskning, och kommer aldrig finnas, som motsäger existensen av en gud. Tex därför kan religion aldrig gå från tro till vetenskaplig teori. Och därför kan religionen heller aldrig falsifiera en vetenskaplig teori.

Den som pga religion tar avstånd från all vetenskaplig logik, återigen se anhängare av intelligent design, hade aldrig förstått sig på vetenskap oavsett om religionen fanns eller ej. Så det beror inte på den (inbillade) motsättningen.

Citat:

Inget av det ovanstående är sant och självklart har ingen upplevt det varken i modern tid eller för tvåtusen år sedan - allt strider mot vetenskapen (övernaturliga fenomen)

Nja alltså övernaturliga fenomen, som ju per definition inte kan förklaras naturligt, faller ju helt utanför vetenskapens område. Det strider inte mot vetenskapen utan är helt enkelt inte vetenskap.

Klart att en del saker som beskrivs i en del religioner, som det du nämner i bibeln, mer eller mindre motbevisas av vetenskapen. Men det innebär ju inga problem med religion som stort.

Bokstavlig bibeltro kan ju inte jämföras med religion/gudstro generellt.

Och även sådan tro kan ju förklaras genom att religion och vetenskap blandas ihop på befängda sätt. Det går ju inte att vetenskapligt bevisa att gud inte lagt dit dinosauriebenen i marken för ett par hundra år sen - alla såna resonemang blir bara trams.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Är religion förenligt med vetenskap?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Givetvis är det du som resonerar ologiskt och jag ska ge dig ett exempel från Hedenius.

Det religionspsykologiska postulatet: Det som inte kan bevisas med empiri. Här ingår alla antaganden och föreställningar som vetenskapen inte kan verifiera. Exempelvis guds existens.
Det språkteoretiska postulatet: Att även icke-troende ska kunna förstå de religiösa uppfattningarna.
Det logiska postulatet: Två sanningar får inte motsäga varandra - det finns bara en sanning. Detta innebär att en tanke och föreställning som har motsägelse alltid är falsk.

"Gud är allsmäktig och god" är exempel på var vetenskap och tro motstrider varandra (logiska postulatet). Om gud nu är allsmäktig, varför kan han inte förhindra all ondska på jorden? Vill han förhindra ondskan på jorden eller kan han helt enkelt inte (ej allsmäktig)? Är gud allsmäktig och ond?

Ett annat exempel på varför vetenskap och religion inte kan förenas är Ockhams rakkniv. T.ex. om ett äpple faller från ett träd, är den mest logiska och kortaste förklaringen att äpplet har mognat, och inte att en osynlig jordbävning fick den att falla eller att rymdvarelser kom ner till jorden och tog ner äpplet.

Så ifall vi låter gud vara en totalt meningslös observatör, då kan man tro på gud och vetenskapen. Men om han nu är meningslös, varför ska man då tro på honom?

Du har på intet vis visat att jag resonerar ologiskt. Du verifierar bara din övertro på vetenskapen hela tiden.
Att du sen börjar dra in den filosofiska principen Ockhams rakkniv som är tämligen användbar inom vetenskapen och försöka antyda att den skulle påverka huruvida en förklaring är logisk eller ej gör inte saken bättre. Anledningen till att Ockhams rakkniv är användbar inom vetenskapen är att vetenskapen inte gör några sanningsanspråk i absolut mening, därför behöver man inte bry sig vilken av två teorier som kan tänkas vara sann. Det viktiga är att inom vetenskapen ställa upp användbara teorier som stämmer överens med vad man observerar. Därför används Ockhams rakkniv så man kan välja den teori som är enklast, då det är tämligen onödigt att ha en onödigt komplicerad teori om den enklare funkar lika bra. Men själva principen påverkar inget huruvida den ena eller andra teorin är sann eller ej.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Ja självklart kan religion och vetenskap samexistera. (Dock inte direkt förenas som trådtiteln.)

Religion och vetenskap existerar på helt olika plan. Att jämföra eller sammanblande de två gör man bara om man inte förstår vad vetenskap är (se tex intelligent design-anhängare).

Det finns ingen vetenskaplig forskning, och kommer aldrig finnas, som motsäger existensen av en gud. Tex därför kan religion aldrig gå från tro till vetenskaplig teori. Och därför kan religionen heller aldrig falsifiera en vetenskaplig teori.

Den som pga religion tar avstånd från all vetenskaplig logik, återigen se anhängare av intelligent design, hade aldrig förstått sig på vetenskap oavsett om religionen fanns eller ej. Så det beror inte på den (inbillade) motsättningen.

Nja alltså övernaturliga fenomen, som ju per definition inte kan förklaras naturligt, faller ju helt utanför vetenskapens område. Det strider inte mot vetenskapen utan är helt enkelt inte vetenskap.

Klart att en del saker som beskrivs i en del religioner, som det du nämner i bibeln, mer eller mindre motbevisas av vetenskapen. Men det innebär ju inga problem med religion som stort.

Bokstavlig bibeltro kan ju inte jämföras med religion/gudstro generellt.

Och även sådan tro kan ju förklaras genom att religion och vetenskap blandas ihop på befängda sätt. Det går ju inte att vetenskapligt bevisa att gud inte lagt dit dinosauriebenen i marken för ett par hundra år sen - alla såna resonemang blir bara trams.

Ahh, är det möjlgvis Gould med och hans "Non-Overlapping Magisteria" som spökar? Tycken den där tanken är bara trams och kort sagt en dålig ursäkt för att slippa ta i tu med uppenbara motsägelser. Inga religiösa som oberopar detta tar iaf den logiska konsekvensen av sin ståndpunkt, är villig att ertjänna att det inte finns några som helst belägg för den egna tron, och att det är en personlig fråga inte en universal. Istället använder man sig ofta av dåliga "vetenskapliga" argument för att visa på guds existens, och när det börjar bli obekvämt drar man fram den gyllene jokern om hur oantastlig religion är från all form av vetenskaplig kritik, eftersom det ju inte går att jämföra.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Kan inte någon bara svara på varför just i specialfallet religion ska man tro på något helt overifierat, men inte NÅGON annanstans?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Är religion förenligt med vetenskap?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Du har på intet vis visat att jag resonerar ologiskt. Du verifierar bara din övertro på vetenskapen hela tiden.
Att du sen börjar dra in den filosofiska principen Ockhams rakkniv som är tämligen användbar inom vetenskapen och försöka antyda att den skulle påverka huruvida en förklaring är logisk eller ej gör inte saken bättre.

Anledningen till att Ockhams rakkniv är användbar inom vetenskapen är att vetenskapen inte gör några sanningsanspråk i absolut mening, därför behöver man inte bry sig vilken av två teorier som kan tänkas vara sann. Det viktiga är att inom vetenskapen ställa upp användbara teorier som stämmer överens med vad man observerar.

Därför används Ockhams rakkniv så man kan välja den teori som är enklast, då det är tämligen onödigt att ha en onödigt komplicerad teori om den enklare funkar lika bra. Men själva principen påverkar inget huruvida den ena eller andra teorin är sann eller ej.

Varför nämner du "övertro" hela tiden? Har jag någon anledning att anse något annat? Försöker du komma fram till att vetenskapen är fel? Vad är poängen? Jag har tydligt förklarat varför den vetenskapliga modellen inte omfattar någon form av tro, alltså är inte förenlig med religion. Nu gav jag dig ännu ett bevis varför ditt resonemang om "Gud kan göra vad han vill", menas, ändra naturlagarna lite då och då, inte heller håller. Alla ovanstående exempel är varför det är filosofiskt ologiskt att tro så. Jag redan poängterat att det logiska postulatet inte tillåter det.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

De luktar dispyt på akademisk nivå.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Frågan är väldigt vid.

Jag skulle vilja säga så här... Man kan mycket väl vara religös men ändå verka inom vissa vetenskapliga områden.

Däremot kan man nog inte vara kristen bokstavstroende (jorden skapades för 10'000 år sedan) och samtidigt vara verksam inom geologi. I och för sig kan man ju forska i det området för att försöka bevisa sin tes om att jorden skapades för 10'000 år sedan, men man har ju en uppförsbacka som heter duga.

Alltså beror din fråga lite på vilken religion och vilket vetenskapsområde.

Väljer man att se det historiskt så är ju svaret ett rungande ja eftersom de första vetenskapsmännen i Europa kring 1400-talet inte på något sätt ansågs vara icke-religösa bara för att dom började ifrågasätta vissa passager i biblen (t.ex. att jorden var universums mitt när det var uppenbart att jorden kretsade runt solen). Deras syn var snarast att kyrkan feltolkat texterna.

Nåväl, det var mina tankar kring det hela. Ibland ja, ibland nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Ahh, är det möjlgvis Gould med och hans "Non-Overlapping Magisteria" som spökar? Tycken den där tanken är bara trams och kort sagt en dålig ursäkt för att slippa ta i tu med uppenbara motsägelser. Inga religiösa som oberopar detta tar iaf den logiska konsekvensen av sin ståndpunkt, är villig att ertjänna att det inte finns några som helst belägg för den egna tron, och att det är en personlig fråga inte en universal. Istället använder man sig ofta av dåliga "vetenskapliga" argument för att visa på guds existens, och när det börjar bli obekvämt drar man fram den gyllene jokern om hur oantastlig religion är från all form av vetenskaplig kritik, eftersom det ju inte går att jämföra.

Tror vi är överens.. eller? Jag menar ju just att det bara blir trams om man försöker motbevisa religion med vetenskapliga argument. Och vice versa.

De kan alltså samexistera. Att många religiösa inte fattar detta, som jag skrev ang. intelligent design, är ju inte relevant. Hurvida religion som fenomen kan samexistera med vetenskap påverkas ju inte av vissa utövares dumhet.

Citat:

slippa ta i tu med uppenbara motsägelser

Mjo men hela poängen är ju att det inte finns något sätt att ta itu med dem. Du KAN inte använda vetenskapen för att motbevisa religionen eftersom den liksom per definition aldrig kan falsifieras.

Permalänk
Medlem

Är religion förenligt med vetenskap?
Mitt svar på rak arm: Nej.

Det är ju inte omöjligt att de går att kombinera, men det beror lika mycket på religionen man talar om som personen som kombinerar dem. Men när det gäller majoriteten av våra religioner idag är svaret ett rakt nej.

För det mesta baserar sig de två på helt skilda saker, så skilda saker att de faktiskt inte passar ihop. Vetenskapen utgår från att det måste finnas någonting påtagligt på båda sidorna om likamedtecknet, religion utgår från att det bara behövs på ena sidan...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
För det mesta baserar sig de två på helt skilda saker, så skilda saker att de faktiskt inte passar ihop. Vetenskapen utgår från att det måste finnas någonting påtagligt på båda sidorna om likamedtecknet, religion utgår från att det bara behövs på ena sidan...

Nu kanske du tycker att jag är petig, men påståendet om att något påtagligt på båda sidor om likamedtecknet krävs för vetenskapen stämmer inte alls.

Betrakta följande:
1+1=2

Här finns inget påtagligt på någondera sidan av likamedtecknet. Siffror och operatorer är högst abstrakta. Trots detta är det vetenskap.

Fast jag förstår givetvis att det inte var så du menade. Bara ett lite knasigt ordval.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nu kanske du tycker att jag är petig, men påståendet om att något påtagligt på båda sidor om likamedtecknet krävs för vetenskapen stämmer inte alls.

Betrakta följande:
1+1=2

Här finns inget påtagligt på någondera sidan av likamedtecknet. Siffror och operatorer är högst abstrakta. Trots detta är det vetenskap.

Fast jag förstår givetvis att det inte var så du menade. Bara ett lite knasigt ordval.

Det är en definitionsfråga om matematik ska kallas vetenskap eller inte, men i regel räknas det inte dit.

Vad som dock är uppenbart är att man måste ha ett bredare begrepp av vetenskap för att matematik ska gå in där under. Så jag ser inte hur du kan dra slutsatser från matematik och applicera detta på "vetenskap".

Förövrigt så är det i betraktarens ögon hurvida siffror bara är abstrakta symboler man manipulerar mekaniskt eller om de faktiskt "står för något". (Se bara hur Gödel fick ett formellt system att prata om sig själv, något som Russell medvetet försökt förhindra)

Att vetenskap inte kan säga något om religion är nonsens, har en gud en effekt på något så är den empiriskt mätbar.
Det är bara teologer som (åtminstånne påstår sig) tror på en sådan gud, "religiösa" tror på en gud som spelar roll.

Permalänk
Medlem

Matematik ingår bland de sk formella vetenskaperna, tillsammans med tex datorvetenskap och statistik.
Däremot är det ingen naturvetenskap.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Att vetenskap inte kan säga något om religion är nonsens, har en gud en effekt på något så är den empiriskt mätbar.
Det är bara teologer som (åtminstånne påstår sig) tror på en sådan gud, "religiösa" tror på en gud som spelar roll.

Och dina mätinstrument skulle genomskåda den allsmäktige gud som låtit dig skapa dem men vill förbli dold? Givetvis kan man aldrig utesluta att en gud verkar utan att vi kan mäta det. Konstigt påstående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Betrakta följande:
1+1=2

Mina ordval är ofta lite knasiga

Citat:

Och dina mätinstrument skulle genomskåda den allsmäktige gud som låtit dig skapa dem men vill förbli dold? Givetvis kan man aldrig utesluta att en gud verkar utan att vi kan mäta det. Konstigt påstående.

Enligt samma banor kan man inte utesluta att skuggmonstret under min säng när jag var liten var på riktigt... Att hävda att "inga bevis för motsatsen finns, så därför finns det" är precis varför vetenskap och religion går så dåligt ihop.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är en definitionsfråga om matematik ska kallas vetenskap eller inte, men i regel räknas det inte dit.

Vad som dock är uppenbart är att man måste ha ett bredare begrepp av vetenskap för att matematik ska gå in där under. Så jag ser inte hur du kan dra slutsatser från matematik och applicera detta på "vetenskap".

Förövrigt så är det i betraktarens ögon hurvida siffror bara är abstrakta symboler man manipulerar mekaniskt eller om de faktiskt "står för något". (Se bara hur Gödel fick ett formellt system att prata om sig själv, något som Russell medvetet försökt förhindra)

Matematik är allt vetenskap. Faktum är att ordet matematik betyder just vetenskap.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Tror vi är överens.. eller? Jag menar ju just att det bara blir trams om man försöker motbevisa religion med vetenskapliga argument. Och vice versa.

De kan alltså samexistera. Att många religiösa inte fattar detta, som jag skrev ang. intelligent design, är ju inte relevant. Hurvida religion som fenomen kan samexistera med vetenskap påverkas ju inte av vissa utövares dumhet.

Mjo men hela poängen är ju att det inte finns något sätt att ta itu med dem. Du KAN inte använda vetenskapen för att motbevisa religionen eftersom den liksom per definition aldrig kan falsifieras.

Jo, jag var lite otydlig i mitt inlägg. Men jag tror inte det var någon direkt kritik (möjligvis mot tanken att religion har någon speciell status över huvud taget vilket tanken om två "magesterium" implicerar) utan mer en omformulering av samma tanke. Men tycker det är en viktig poäng att om man som religiös menar att religionen inte kan angripas av vetenskapliga argument, kan den heller inte försvaras med de samma. Det är att äta kakan och ha den kvar.

Dock är det väldigt få religiösa som verkligen menar att tron på den egna guden/gudarna har exakt samma status som tron på jultomten, det flygande spagettimonstret, eller vad som helst. För att försvara detta påstående tar man nästan alltid till känsloargument eller vetenskap. Båda två är helt enkelt värdelösa i sammanhanget.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Enligt samma banor kan man inte utesluta att skuggmonstret under min säng när jag var liten var på riktigt... Att hävda att "inga bevis för motsatsen finns, så därför finns det" är precis varför vetenskap och religion går så dåligt ihop.

Precis.

Permalänk
Medlem

Tro på dig själv...

själv så hoppas jag att alla religoner dör ut, så vi slipper allt elände och alla pengar som går åt just åt att hålla skiten vid liv.

ta dom pengarna och börja satsa mer på FAKTA/forskning osv...

bibeln är en saga/regel bok inget mer.

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Skoj då det bara står vetenskap i frågan och inte naturvetenskap, så på rak arm säger jag JA, för ni har ju alla säkert hört talas om ämnet religionsvetenskap

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iFOz
Skoj då det bara står vetenskap i frågan och inte naturvetenskap, så på rak arm säger jag JA, för ni har ju alla säkert hört talas om ämnet religionsvetenskap

Religionvetenskap har jag aldrig hört talas om förr, Man har dock ett ämne i grundskolan och gymnasium som helt enkelt heter Religion, i grundskolan är det dock en del av "SO". Finns det något sådant som heter "religionvetenskap" syftar det förmodligen på "vetande om olika religioner", än att religion är just vetenskap.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Matematik är allt vetenskap. Faktum är att ordet matematik betyder just vetenskap.

Oavsett vad matematik betyder på något annat språk så är det mer ett verktyg inom vetenskap än vetenskap självt. Matematik i sig säger ingenting om vår omvärld, och det är väl precis det vetenskap försöker göra, beskriva omvärlden?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesoj
Den som tar sig tid och läser mitt inlägg, kan omöjligt svara "nej" på frågan.

Religion kan i allra högsta grad vara förenligt med vetenskap. Om man såsom ni, tycks utgå ifrån att det inte finns någon länk mellan tro och förnuft.. så är det förstås en fråga om antingen-eller. This however.. is'nt always the case. Visst finns det människor som pga sin tro avsäger sig intresset för det mesta vad vetenskap heter. So?
...

Jag kan hålla med dig i mångt och mycket, men det vill då absolut till att bokstavstron makar på sig; det är intet fel med evolutionsteorin som vetenskaplig teori (som ju är något helt annorlunda än vardagslivets "jag har en teori". 'Teori' betyder vetenskaplig lärobyggnad och består av verifierade hypoteser. Dessa i sin tur har också på fötterna). Vetenskap är också helt förenlig med ateism, även om dessa är helt oberoende av varandra. Det är således upp till teologin att avvärja vetenskap och tro från en kollisionskurs. Detta behöver inte "krympa" tron eller förminska Gud/Gudarna. Det är helt i betraktarens öga. Bokstavstro och sekter har funnits länge, men den form av kreationism som rörelse vi ser idag är främst en motreaktion mot den vetenskapliga världsbild som började växa fram under 1800-talet. Även långt innan Darwin fann sig många troende vara mer pragmatiska än så. Den fundamentalistiska läran har egentligen aldrig varit representativ.

Så, den tro som går på tvärs mot vetenskap kan helt logiskt inte vara förenlig med vetenskap. Den tro som inte går på tvärs; den är förenlig om den som har tron tycker det. Mången skolad teolog (och även naturvetare) är det, som har sett naturvetenskapen som ett sätt att komma närmare Gud. Gott så, men då får man finna sig i att naturvetenskapen leder till omtolkning av tron. Det borde vara helt okontroversiellt, tron har alltid varit adaptiv och kunnat vara det utan att "kompromissa ner" Guds betydelse, men är det tydligen inte. Tyvärr är ju den föga representativa minoritet som "företräder" kreationism och ID-pseudovetenskap rätt högljudda, liksom en del av oss ateister som prompt också måste bokstavstolka de olika heliga skrifterna för att påvisa vansinnigheter (som ju tveklöst finnes där). Problemet med bokstavstolkning är att den, förutom att vara ohistorisk, också leder till lika många tolkningar som är "absolut sanna" som uttolkare.

Religion är mysticism. Genom att bokstavstolka förtar man den mysticism som "ska" finnas där (observera att jag alls inte försöker försvara mysticism). Tolkningsfrågan är ingalunda ny och måste ständigt problematiseras av teologerna. Så görs också.

Så, det kan vara så att frågan om vetenskapens förenlighet med tro är felställd. Vetenskapen är den metod med vilken vi ökar vår förståelse för verkligheten i universum. Många led i denna metod påminner om en demokratisk process. Ingen kan "förhindra" någon annan människa att hänge sig till eller anamma vetenskapen (man "tror" dock inte på vetenskap) och samtidigt vara religiös. För denna människa är vetenskap och religion högst förenliga. Men i samma sekund som denne försöker omtolka, inte tron, utan vetenskapen i "ljuset" av den första hemfaller hon åt potentiell pseudovetenskap högst inkompatibel med bäggedera. En uppfattning som flera moderata troende och teologer kan gå med på är att tron och den heliga skriften är fröet och vetenskapen är språngbrädan för att komma allt närmare Gud. Då är det uppenbart vansinnigt att begränsa och beskära denna vetenskap efter fröets behag. "Gud är inte kreationist" har någon sagt. Det är ju faktiskt sant vare sig man tror på honom eller ej, vare sig han finns eller ej.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Så, den tro som går på tvärs mot vetenskap kan helt logiskt inte vara förenlig med vetenskap. Den tro som inte går på tvärs; den är förenlig om den som har tron tycker det.

Summerar hela min åsikt, religion är ju inte en enda världsbild. It's all in the eye of the beholder så att säga.

offT så var jag på en föreläsning av Ulf Danielsson, teoritisk fysiker vid Uppsala Universitet, om universums uppkomst nu i veckan. Det var det närmaste jag kommit en religiös upplevelse i hela mitt liv, helt utan att blanda in något luddigt begrepp om någon gud.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Religion är bara en genväg till ett svar på en fråga:

-hur uppstod jorden?
-gud skapade jorden!

då har vi löst den frågan, och för 1000 år sen var det ju ej heller nån som vågade säga nått annat?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Så länge som religion inte försöker leka vetenskap så ser jag inga problem, dock finns det de som ser sina religiösa skrifter som direkta sanningar. De som tolkar sin religion på detta sätt har nog svårt för vetenskap. Hur var det nu, stod det i den medeltida bibeln att solen kretsar kring jorden? Censuren av Galileo är ett typexempel på när religionen står i vägen för vetenskapen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
Så länge som religion inte försöker leka vetenskap så ser jag inga problem, dock finns det de som ser sina religiösa skrifter som direkta sanningar. De som tolkar sin religion på detta sätt har nog svårt för vetenskap. Hur var det nu, stod det i den medeltida bibeln att solen kretsar kring jorden? Censuren av Galileo är ett typexempel på när religionen står i vägen för vetenskapen.

var nog en del före han som kanske kom med liknande teorier men blev avrättade? tänk vad långt vi hade kommit med den tekniska utvecklingen om inte religionen stod i vägen?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY

Religion är mysticism. Genom att bokstavstolka förtar man den mysticism som "ska" finnas där (observera att jag alls inte försöker försvara mysticism). Tolkningsfrågan är ingalunda ny och måste ständigt problematiseras av teologerna. Så görs också.

Says who? Religion är tro på Gud. Det behöver inte innefatta nån slags princip om symbolisk texttolkning bara för det. Hur man tolkar bestäms av författaren av verket. Tex är det uppenbart att mycket av Bibeln ska tolkas bokstavligt (ffa NT).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Says who? Religion är tro på Gud. Det behöver inte innefatta nån slags princip om symbolisk texttolkning bara för det. Hur man tolkar bestäms av författaren av verket. Tex är det uppenbart att mycket av Bibeln ska tolkas bokstavligt (ffa NT).

Vilken metod används för att bestämma vad som ska tolkas bokstavligt och inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken metod används för att bestämma vad som ska tolkas bokstavligt och inte?

Grundprincipen är att betydelsen har getts av författaren vilket ska upptäckas av läsaren (=exegetik, ett kärnbegrepp inom teologi). För det måste man ha en objektiv approach/metod.

Att ta hänsyn till kontexten på alla nivåer, dvs mening i förhållande till kapitel, kapitel i förhållande till bok, bok i förhållande till hela verket. Att ta hänsyn till historiskt sammanhang. Att ta hänsyn till genre enligt gängse tradition (basic inom klassisk textanalys), tex skilja på historisk händelsebeskrivning, berättande dramatik, vad som är poesi, vad som är symbolspråk osv.

Visa signatur

Memento mori...