Time Capsule ny router från Apple

Permalänk
Medlem

Som vanligt kommer alla snåla jävlar och klagar varför vissa prylar är dyrare än andra... Suck.. Verkligen jätte-suck

Jag tycker den är snygg, innehåller vettiga saker, tystare & strömsnålare än en dator, och fungerar säkert hur bra som hellst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Sluta larva dig, det finns inga SAS-diskar i den storleken och det vore helt idiotiskt av Apple att använda sig av SAS-diskar. Och vad har hårddisken med routerns GUI att göra?

Ge dig själv ett par sådana här:

http://walkabout.mine.nu/temp/jack.gif

Nu läste du inte hans inlägg speciellt noga. Han skrev GUID, inte GUI.

http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Problemet med Apple är att de alltid skall ta sådana överpriser.
Men de har ju "monopol" på Apple datorer till skillnad hur det ser ut på PC marknaden

I ena situationen säger du med fler att de är vanliga pc-datorer.
I andra situationer säger du att de har monopol?

Bestäm dig.
Samt, man kan inte ha ett monopol på en marknad när man inte ens är topp 3.
Alla företag har oftast ensamrätt på sin egen produkt. Tror inte Dell säljer HPs datorer.

Det som är unikt är att Apple är den enda som säljer sin dator med Mac OS X. Detta är egentligen inte mer unikt än att HP säljer sina datorer med HP Security Center. Och vem klagar på HP att de inte delar med sig av den programvaran?

Pris, det är varje tillverkare som får bestämma priset, framförallt när de inte har ett monopol. Köp en Dell och håll tyst.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
nej det gör dom inte.
Det är en SAS disk med (exakt hur många vet jag ej) 2 miljoner timmar MTBF.

Western och Sonys diskar funkar ej så bra med GUID som Mac använder nu för tiden. De går segt med detta partioneringsschema.
Förr var vanliga diskar lika snabba i mac, för deras karta använde ett mer liknande MBR system då.

Disken som sitter i Time Capulse (1tb) kostar 3595:- från återförsäljare.
Information dirket från en Apple-insider.

Om det är en SAS-disk varför skriver dom själva att det är en SATA-disk?

Sonys diskar? Gör dom ens diskar? Jag har svårt att se hur en annorlunda partitionstabell skulle påverka prestanda så mycket. Vad sitter det för diskar i t.ex. en iMac? Källa tack!

Jag gissar precis som Kr^PacMan att de kör med antigen Western RE, Samsung F1 eller Seagate ES, förmodligen alla tre beroende på vilken som är billigast för tillfället.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Men de har ju "monopol" på Apple datorer till skillnad hur det ser ut på PC marknaden.
Så det är ju förståligt att de sätter högre priser då de ändå får sålt sina datorer.

Kommer dock själv inte köpa en mac så länge de säljer sin hårvara till överpris.
Vilket är synd för de har ändå ett bra OS...

Monopol? Vilken tankevurpa. Låt oss byta ut några saker:

"Problemet med BMW är att de alltid skall ta sådana överpriser.
Men de har ju "monopol" på BMW-bilar till skillnad hur det ser ut på bilmarknaden.
Så det är ju förståligt att de sätter högre priser då de ändå får sålt sina bilar.

Kommer dock själv inte köpa en BMW så länge de säljer sina bilar till överpris."

Alltså: BMW skulle haft ett monopol på bilar om de hade sett till att det inte fanns några andra bilmärken att välja bland. Och nej, man kan inte köpa bildelar från Biltema och skruva ihop sin egen BMW. BMW gör dyrare bilar än Skoda eftersom de har avsevärt mycket högre kostnader för forskning, design och produktutveckling. Precis som Apple.

Finns det någon annan router som ger enkel administrering via program, stöd för skrivare och ytterligare hårddiskar via USB-hub, 802.11n-stöd och inbyggd lagring (500GB/1TB) att köpa?

Permalänk
Medlem

Den största SAS disken ligger väl på 400GB tror jag, det skulle (i sådant fall) innebära tre stycken diskar.

OT: Verkar vara en riktigt skön router iaf., hoppas på fler sådana lösningar från andra håll. Det är en ypperlig produkt för de som inte kan, vill eller har tid att lära sig. Med andra ord väl värd sina pengar för majoriteten av de som behöver funktionerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Men nu börjar jag fan bli irriterad. Du kan INTE sitta och jämföra med ett jävla hemmabygge. FATTA! Ja, du kan bygga billigare själv, hurra, grattis. Men du kan ju för i helvete inte jämföra det med ett färdigt koncept. Det finns inte en Win-PC som motsvarar iMacens koncept (om du nu inte fattar vad koncept är kanske skolbänken kan vara något att vända tillbaks till) som är BILLIGARE!

...

Ja, jag håller på och slutar snusa, därav min osedvanliga ilska. Men jag börjar bli allmänt less på att folk på ett hårdvaruforum GNÄLLER som ena jävla fjortisar på ditten och datten.

Passar inte en produkt dina behov/din plånbok/din visuella smak. Tips, KÖP INTE SKITEN!!! Gah! Hur jävla tradiga får folk bli?

Nu ska jag ta en kopp kaffe och få ner abstinensen lite, grrrr...

Nej Jonathan82, mitt utbrott är inte ditt fel, utan det är en samlad idioti som får mig att ledsna, du är bara den utlösande faktorn. Jag tror verkligen inte du är en idiot, ett pucko eller ens en fjortis. Som sagt, försök att hitta en dator med samma koncept som iMac med samma prestanda som är billigare, det FINNS INTE!

Edit: Tog bort lite av det argaste. Kids, börja aldrig snusa!

Bra poäng, om lite roligt skrivet

Och som sagt, försök bygga ihop en PC-dator själv, där själva datorn är integrerad med skärmen och tar såpass lite plats som en iMac. Lyckas inte? Typiskt
Man kan inte bara stirra sig blind på rena hårdvaruspecs.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran
[B]Behøver inte vara sant. Tillverkningskostanden før lcd tv's økar exponensiellt efter typ 60 tum.

Ja det är ju självklart.
Primärt betalar men för ytan, sedan tillkommer kvalitetsaspekten. Risken för felaktigheter växer med storleken vilket ökar riskerna och sänker yielden.

Citat:

Fælgar dock kostar ingenting i stora volymer.. kanske 50kr st før 1 miljon utav dem. [/B]

Fälgar är statiska. Däck lika så.
Det är inte 'dyrare' att gjuta ett 17" däck jämfört med ett för 18" fälgar. Men man kan prissätta dem eller positionera dem olika efter tillverkningsprocessen. Räknar inte på verktygskostnaden nu.

Precis som man gör vid processortillverkning.
Ur en batch av en modell kommer en viss kvalitet. Vi hittar på att yielden är 100%, dvs alla av de tillverkade propparna fungerar efter testerna.
Dock är det endast ett fåtal som klarar hastigheten 100 inom värmespecen. Resten klarar bara 80 innan de blir för varma säger vi.
Då stämplar man 100 på de få och 80 på resten och tar betalt därefter för 100-modellen och mindre pengar för 80-modellen.

Det är just därför man erbjuder processorer med olika prestanda/hastighet fast än de härstammar från samma grundprodukt eller batch. Man vill ju inte sälja något som skulle kunna vara för bra för ett för lågt pris.
Simpel markadsekonomi.

Permalänk
Medlem

Man får vad man betalar för.... ibland..

Imac är HIMLA fin.
OCh att bygga en MACPRO, skulle nog bli ganska dyrt faktiskt..
och sedan kan man ju köpa "normala" sata diskar och stoppa in... och de är oftast lite dyrare i mac butiker.

Jag TROR att folk som har mac inte är lika pengarmedvetna som pc användare, och det är inget fel med det.

Det finns både för och nackdelar, och tittar man på hur mycket VISTA kostar då får man lite pengar över, när man köpet OSX som för övrigt är för hela familjen.

OM det gick, skulle jag köpa en IMAC och köra windows på den.. ahhhh----

Men vänta det går ju??? Fast inte lika "bra" som om man bara kör windows på en pc har jag hört. sant??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Men vänta det går ju??? Fast inte lika "bra" som om man bara kör windows på en pc har jag hört. sant??

Man emulerar inte windows.

En mac består lika mycket av PC komponenter som vilken annan dator. Det enda som skiljer är EFI istället för BIOS. Dock får ju Vista iomed SP1 stöd för EFI så då skulle man väl kunna teoretiskt sett blåsa en Mac helt för att installera windows.

För den som nu skulle vilja göra det :-S

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redglittercoffin

Men de har ju "monopol" på BMW-bilar till skillnad hur det ser ut på bilmarknaden.
Så det är ju förståligt att de sätter högre priser då de ändå får sålt sina bilar.

Kommer dock själv inte köpa en BMW så länge de säljer sina bilar till överpris."

Alltså: BMW skulle haft ett monopol på bilar om de hade sett till att det inte fanns några andra bilmärken att välja bland. Och nej, man kan inte köpa bildelar från Biltema och skruva ihop sin egen BMW. BMW gör dyrare bilar än Skoda eftersom de har avsevärt mycket högre kostnader för forskning, design och produktutveckling. Precis som Apple.

Finns det någon annan router som ger enkel administrering via program, stöd för skrivare och ytterligare hårddiskar via USB-hub, 802.11n-stöd och inbyggd lagring (500GB/1TB) att köpa?

Så du menar att BMW också kör OSX?
För sedan de gick över till Intel är det istortsett det enda som skiljer Mac från PC.
Apple har alltid legat väldigt lågt om man ser prestanda/krona. Men kompenserar med OSX och design. Det som jag stör mig på är att de trots priset bara ger ett års garanti, med två år extra som man får köpa till. Nu är ett år istortsett standard för de flesta företag visst men Apple nishar sig som ett mer exklusivt märke men enligt mig bör det visa sig i mer än designen...

Permalänk
Medlem

Vilket fall som helst...
ibland önskar man att Vista var bygg på Linux som OSX

Jag tror är det är nog det starkaste skälet att man skulle ha en mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Vilket fall som helst...
ibland önskar man att Vista var bygg på Linux som OSX

Jag tror är det är nog det starkaste skälet att man skulle ha en mac.

Har du nån aning om vad du jiddrar om?
OS X är inte byggt på Linuxkärnan.

OS X har en egen kernel kallad Darwin.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Är det ingen mer än jag som tycker den här tråden har urartat lite?

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Är det ingen mer än jag som tycker den här tråden har urartat lite?

Jepp håller med.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Det har ingenting med routerns GUI att göra
det har med styrkretsen att göra.
Den lirar inge bra med en hårddisk bygd för MBR.
Apple använder GUID som partitionringschema.
Det är en helt annan sak.

Sök GUID och EFI på wikipedia så kan du få läsa på lite.

Kollade närmre med han.
Det är inte sas diskar, men diskar bygda för serverbruk och med mkt hög drifttid.

Disken kostar 3595:- och är av sata gränssnitt.

Men som sagt, billiga diskar lirar inte bra med GUID som EFI medför som möjlighet och Apple använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla gärna lite själv på hur det historiskt sett ut på det Apple använt.
ALLA har i princip använt något liknande GUID utom burkar av en viss ålderdomlig typ som använder BIOS... ...även om APM också är ålderdomligt.

För övrigt kan APM-diskar alltjämt användas av alla Macar (även för boot) även om det ligger mjukvaruspärrar i OS X installern och TimeMachine som kollar att det är GUID.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det har ingenting med routerns GUI att göra
det har med styrkretsen att göra.
Den lirar inge bra med en hårddisk bygd för MBR.
Apple använder GUID som partitionringschema.
Det är en helt annan sak.

Kollade närmre med han.
Det är inte sas diskar, men diskar bygda för serverbruk och med mkt hög drifttid.

Disken kostar 3595:- och är av sata gränssnitt.

Men som sagt, billiga diskar lirar inte bra med GUID som EFI medför som möjlighet och Apple använder.

Ja hårddiskar som är byggda för MBR (Master Boot Record) funkar ju inte med GUID heller.

Det finns inga SATA-diskar som kostar 3595:- som inte är av SSD-modell, det är faktum. De dyraste 1 TB-diskarna som Apple använder kostar cirka 3 000 till slutkunder idag - Apple betalar förmodligen mycket mindre.

Vad har billiga diskar med GUID att göra? Som om billiga hårddiskar inte skulle fungera på en BIOS. Som sagt, dina inlägg makes no sense.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Tycker ni verkligen den är så dyr? Köper man en d-link nas med usb/prinsserv, en wireless-n gigabitrouter och en billig 1TB disk så är apple,n billigare ju.
Dessutom så borde väl vara värt nån hundralapp att få alltihop ihopbakat i en fin liten låda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herr_persson
Tycker ni verkligen den är så dyr? Köper man en d-link nas med usb/prinsserv, en wireless-n gigabitrouter och en billig 1TB disk så är apple,n billigare ju.
Dessutom så borde väl vara värt nån hundralapp att få alltihop ihopbakat i en fin liten låda?

För vissa är det en principsak att gnälla förstår du. Särskilt på Apple som tar fram nya koncept, design och ideér och tar lite extra betalt för det givetvis. De bara kollar på sifforna och tar fram miniräknaren och säger "ushhh dyyyrt"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men nu börjar jag fan bli irriterad. Du kan INTE sitta och jämföra med ett jävla hemmabygge. FATTA! Ja, du kan bygga billigare själv, hurra, grattis. Men du kan ju för i helvete inte jämföra det med ett färdigt koncept

Om vi undantar att du slutar snusa (tjejen slutade röka för några månader sedan, jag vet på en höft vad du går igenom ) så tycker jag du har fel. Ska man jämföra så här så tycker jag absolut att man kan jämföra med ett hemmabygge och en OEM- byggd dator eftersom Apple inte tillhandahåller hembyggen, framför allt eftersom slutresultatet blir detsamma. Apples datorer får helt enkelt jämföras med de alternativ som finns. Deras koncept i det här fallet är en jättelaptop på fot, vilket kanske inte finns hos någon annan men rent hårdvarumässigt finns det naturligtvis konkurrenter. Ja jag vet att du ser Apples töntgrejer som en livsstil och en möbel men för mig (som är designintresserad) går deras design och helhetskoncept totalt förbi. Allt de gör nu förtiden känns så 2003 eller 2004.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Om vi undantar att du slutar snusa (tjejen slutade röka för några månader sedan, jag vet på en höft vad du går igenom ) så tycker jag du har fel. Ska man jämföra så här så tycker jag absolut att man kan jämföra med ett hemmabygge och en OEM- byggd dator eftersom Apple inte tillhandahåller hembyggen, framför allt eftersom slutresultatet blir detsamma. Apples datorer får helt enkelt jämföras med de alternativ som finns. Deras koncept i det här fallet är en jättelaptop på fot, vilket kanske inte finns hos någon annan men rent hårdvarumässigt finns det naturligtvis konkurrenter. Ja jag vet att du ser Apples töntgrejer som en livsstil och en möbel men för mig (som är designintresserad) går deras design och helhetskoncept totalt förbi. Allt de gör nu förtiden känns så 2003 eller 2004.

Jag har svårt att hitta en laptop med 24"skärm, core 2 extreme och 1tb disk, utan fot.
Har du nån länk möjligtvis?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
mja den hade vart intressant för ca 1000 eller mindre... Dock lite kul om det funkat med usbhubb och flera externa hdds till NAS

1000kr eller mindre? Inte en chans med de specifikationerna. Bara en 500GB HDD går på ca 1000kr. Dessutom har du Gigabit på alla portarna och 802.11n. Det är ett helt godkänt pris till skillnad från Apples andra produkter.

Varför väljer de 3 istället 4 portar på switchen?

edit:

Funkar inte min Wippies bra med Torrents så blir det nog en sån här. Denna ska bara inte krascha.

edit2:

Verkar inte så bra prestanda på Airport extreme iallafall:

http://www.macintouch.com/reviews/airportn/#performance

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razor1394
Verkar inte så bra prestanda på Airport extreme iallafall

Det ser ut att vara första versionen. Version två av airport extreme har gigabit portar ju.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Jag har tydligen gjort vissa människor här väldigt upprörda. Det var verkligen inte min mening.

Om jag har skrivit något inkorrekt så snälla påpeka det. Men snälla, sluta kalla folk för fjortisar och dylikt.
Blir en så himla trist stämning bara..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Men nu börjar jag fan bli irriterad. Du kan INTE sitta och jämföra med ett jävla hemmabygge. FATTA! Ja, du kan bygga billigare själv, hurra, grattis. Men du kan ju för i helvete inte jämföra det med ett färdigt koncept. Det finns inte en Win-PC som motsvarar iMacens koncept (om du nu inte fattar vad koncept är kanske skolbänken kan vara något att vända tillbaks till) som är BILLIGARE!

Varför skulle jag inte kunna det? Jag talade för mig och ingen annan.
Jag vill gärna ha en mac, men har inte råd och bygger ihop en PC istället för det är billigare.
Visst är det inte samma grej, det håller jag med om. Men ibland får man tyvärr välja det billigare alternativet då man är en fattig student. :/
Jag ber om ursäkt om jag har fått dig att tro något annat.

Lycka till med ditt icke-snusande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
I ena situationen säger du med fler att de är vanliga pc-datorer.
I andra situationer säger du att de har monopol?

Bestäm dig.
Samt, man kan inte ha ett monopol på en marknad när man inte ens är topp 3.
Alla företag har oftast ensamrätt på sin egen produkt. Tror inte Dell säljer HPs datorer.

Pris, det är varje tillverkare som får bestämma priset, framförallt när de inte har ett monopol. Köp en Dell och håll tyst.

Jag förstod inte formuleringen och därför heller inte ditt påstående i första meningen.
Jag skulle bli hemskt glad om du kunde förtydliga.

Det jag syftar på är att man kan köpa hårdvara löst, lite som man vill, och sedan bygga ihop en PC för att tjäna en slant. Det går tyvärr inte med mac. Så om man vill ha OSX på sin dator så måste man köpa deras ihop byggda hårdvara för att kunna nyttja deras mjukvara. Det var det jag syftade med "monopol". (lägg märke till situationstecknen)

Sedan gällande "köp Dell och håll tyst":
Varför måste alla vara så otrevliga på det här forumet? Kan vi inte ha en normal diskussion som vuxna människor?
Varför har inte jag rätten att uttrycka mig bara för att jag skulle säga något negativt om mac utan skall hålla tyst?
Håll tyst själv om du nu måste vara så otrevlig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redglittercoffin

Jag skrev monopol med situations tecken. Naturligtvis har de inte monopol på datorer.

Du kan inte jämföra med bilar då den marknaden ser helt annorlunda ut mot datormarknaden.
Men om man jämför en PC och en Mac...
Man kan bygga ihop en PC av lite olika delar man köper löst på marknaden. Men för att kunna använda sig av OSX däremot, behöver man oxå köpa deras färdigbyggda dator. Om man vänder på slanten skulle ju det innebära att man bara kunde köpa färdigbyggda microsoft datorer, som då skulle få "monopol" på PC.
Hänger du med?

Edit. Lite stavfel och dylikt.

Permalänk
Citat:

Som sagt, börja aldrig med skiten.

I alla fall, nej, jag håller verkligen inte med. Precis som att Apple inte erbjuder en kraftfull gamingdator så erbjuder oändligt få datortillverkare ett iMac-koncept. En dator är inte en dator bara för att det är en dator. Att du personligen har aversioner mot Apple är ingen hemlighet (vilket jag har full respekt för). Om du nu är intresserad designmässigt så ger du inte så mycket av dina egna synvinklar utan drar till med "töntgrejer", vilket får mig att känna att du verkligen inte har kolla på vad design verkligen är.

Nej, jag köper inte en iMac enkom för att den är bäst och billigast i sitt segment, utan det är även ett arbetsverktyg för mig när jag sitter hemma och jobbar. Eller så använder jag min MacBook Pro och (förhoppningsvis) snart en Mac Pro. Apples datorer är galet mycket bättre designade än NÅGON annan datortillverkare (har man någon gång tittat in i en Mac Pro i verkligheten vet man vad jag pratar om), att påstå annat är bara löjeväckande. Samtliga konkurrenter som erbjuder konceptet all-in-one har på sina modeller både sämre prestanda och väldigt mycket dyrare än iMac.

Citat:

Jag har tydligen gjort vissa människor här väldigt upprörda. Det var verkligen inte min mening.

Om jag har skrivit något inkorrekt så snälla påpeka det. Men snälla, sluta kalla folk för fjortisar och dylikt.
Blir en så himla trist stämning bara..

Varför skulle jag inte kunna det? Jag talade för mig och ingen annan.
Jag vill gärna ha en mac, men har inte råd och bygger ihop en PC istället för det är billigare.
Visst är det inte samma grej, det håller jag med om. Men ibland får man tyvärr välja det billigare alternativet då man är en fattig student. :/
Jag ber om ursäkt om jag har fått dig att tro något annat.

Lycka till med ditt icke-snusande.

Mja, jag *snappade* på ditt inlägg, men du är inte grogrunden, därav min "disclaimer".

Saken är den, folk tycker Mac är dyrt. Självklart kostar Mac pengar. De sitter med ett flertal av världens skickligaste designers (både fysiskt och virtuellt sett), vill man ha de bästa kostar det pengar. Om nu någon försöker säga att de inte är det kan vi nog säga att Jonathan Ives har gjort mer för formspråk i världen än Steve Jobs. I övrigt använder sig Apple ofta av dyrare materialval (nej, inte komponentval, de är ofta desamma som för övriga tillverkare), bara att öppna en kartong med exempelvis en MacBook Pro är fan en upplevelse. Nå, det jag ville komma till är att i dagens värld så finns det produkter som är billigare och det finns de som är dyrare. Om vi rätt och slätt går ner på vad kan en dator göra så skiljer sig inte Mac och PC (win) åt alls egentligen. Men Apple bedriver all utveckling själv (eller anmodar en leverantör att ta fram det de önskar). Det kostar pengar att göra det. Men, en Mac kostar lite mer i inköp (man kan vrida och vända på det i all oändlighet, men Apple kommer aldrig att bli ett lågprisbolag, tror ni det kan ni fortsätta drömma), vill man ha en Mac så betalar man det lilla extra och du får hårdvara som är skräddarsydd gentemot sitt primära operativsystem. Har man inte råd just nu, ptja, vad gör man om man vill ha något men man har inte pengarna just nu? Spara är ett hett tips.

Sedan kan man vrida på det istället. För 4 licenser av OS X får du en billig bärbar PC, för 4 licenser av Windows Vista Business Premium får du en MacBook Pro. Ert beslut hur ni vill se på det (nu kommer ett antal personer börja blanda in OEM i det hela, please...)

Jag förstår att det kan vara tungt att vara i datorköpartagen som student, å andra sidan erbjuder just Apple några av de absolut bästa studentrabatterna.

Tack, jag kämpar på som fan, ibland vet man inte riktigt var man ska ta vägen. Men det känns kanon att ha tagit steget att sluta med snuset.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om du nu är intresserad designmässigt så ger du inte så mycket av dina egna synvinklar utan drar till med "töntgrejer", vilket får mig att känna att du verkligen inte har kolla på vad design verkligen är.

Det är väl där vi skiljer oss, du ser Apples grejer som en del av designen. Jag ser en dator som just en dator. Jag vill inte ha den designad om det inte tillför något. Många här gör jämföringar med bilar t,ex för att lyfta fram åsikter eller förklara hur de tänker. Det gör aldrig jag för det fungerar inte likadant. En dator är en dator, en bil är en bil och en säng är en säng. De fungerar inte likadant. Jag tycker mångt och mycket att Apple som företag och hur de väljer att placera sina produkter är töntiga, likaså många av deras produkter.

En dator ska enligt mig stå och leverera dag ut och dag in det den är tänkt för. Jag vet inte vad du menar med att deras datorer skulle vara bättre designade (undantaget rent estetiskt då, för jag utgår från att det är mer än så). Visst, har man bara OS X som alternativ så finns det inte så mycket att välja på, men lek med tanken att Acer eller Fujitsu Siemens skulle börja sälja datorer i deras formspråk med OS X, med deras volymer mått mätt? Vad är ett all-in-one koncept för dig? För ofta när vi dividerar så missar du att säga vad i en produkt du gillar, utan du får det mest att låta som "Det är en Apple, självklart är den bra".

Permalänk
Medlem
Citat:

Men de har ju "monopol" på Apple datorer till skillnad hur det ser ut på PC marknaden.
Så det är ju förståligt att de sätter högre priser då de ändå får sålt sina datorer.

Kommer dock själv inte köpa en mac så länge de säljer sin hårvara till överpris.
Vilket är synd för de har ändå ett bra OS...

Innan jag köpte min Mac Mini så funderade jag på att bygga något själv. Det visade sig bli väldigt mycket dyrare att få lika mycket i en lika liten låda, Så valet blev rätt enkelt

Permalänk
Citat:

Det är väl där vi skiljer oss, du ser Apples grejer som en del av designen. Jag ser en dator som just en dator. Jag vill inte ha den designad om det inte tillför något. Många här gör jämföringar med bilar t,ex för att lyfta fram åsikter eller förklara hur de tänker. Det gör aldrig jag för det fungerar inte likadant. En dator är en dator, en bil är en bil och en säng är en säng. De fungerar inte likadant. Jag tycker mångt och mycket att Apple som företag och hur de väljer att placera sina produkter är töntiga, likaså många av deras produkter.

En dator ska enligt mig stå och leverera dag ut och dag in det den är tänkt för. Jag vet inte vad du menar med att deras datorer skulle vara bättre designade (undantaget rent estetiskt då, för jag utgår från att det är mer än så). Visst, har man bara OS X som alternativ så finns det inte så mycket att välja på, men lek med tanken att Acer eller Fujitsu Siemens skulle börja sälja datorer i deras formspråk med OS X, med deras volymer mått mätt? Vad är ett all-in-one koncept för dig? För ofta när vi dividerar så missar du att säga vad i en produkt du gillar, utan du får det mest att låta som "Det är en Apple, självklart är den bra".

För mig är design någonting positivt, inte negativt. Jag är ju då av en annan åsikt, jag anser absolut att jämförelser med andra proukter i vårt samhälle är tillämpbart. Vi kan ta vinöppnare från IKEA kontra en av lite mer exklusiv tappn ing. Båda öppnar ju vinaren, men det finns viss behållning att göra det med ett mer solitt bygge.

Ja, det finns inte en maskin som har samma interiära design som Mac Pro. Sök upp en och öppna den så förstår du vad jag menar.

Jag må fastna i "det är en Apple, den är bra", kan det bero på att jag under mina 14 år som Mac-användare fått försvara mitt val? Att folk inte lyssnar när man kommer med tyngre argument och att man blir kallad för taliban när man säger något positivt om Mac? Jag kan lova dig att du ALDRIG har fått stå ut med så mycket spott och spe enkom på grund av ditt val av dator över tid som den genomsnittlige Mac-användaren. Många som här försöker argumentera sakligt viftar bort våra argument som att vi är blinda i våra val. Vad får er att tro det. Jag såg ett oändligt fint inlägg i en annan tråd om en bärbar PC på nyhetssidan. Hade tråden handlat om Mac hade man belagts som Maciban, Apple-fanatiker och Jobs-troende. Du tror inte att många reagerar just för att det är Mac mer än verkligen läser och tar reda på vad Apple och deras produkter verkligen är?

En liten passus bara. Vi har en iMac på kontoret. En iMac Indigo. En iMac G3. Vi pratar en jävligt gammal dator. Vi pratar förra millenniet som agerar FTP- samt scanningsdator. Inga tyngre uppgifter, men den rullar på, dag ut och dag in. Det är väl verkligen en trotjänare. Jag har en Cube som rullar på, alldeles jättefint. Jag har också en XP1800+ som inte riktigt gör det den ska. Den är pensionerad idag, men den har gjort mycket gott genom åren. Enligt min erfarenhet så rullar Macar på betydligt längre än vad i ålder motsvarande PC's gör. Jag har jobbat i många år på ett stort företag som uteslutande bortsett från reklamavdelningen satt med PC, de hade maskiner som kraschade i tid och otid. Macarna på reklamavdelningen tuffade på (bortsett från en jävla PowerMac G4 som aldrig ville det jag ville ).

Äh, fan, passus 2: Du skrev: För ofta när vi dividerar så missar du att säga vad i en produkt du gillar, utan du får det mest att låta som "Det är en Apple, självklart är den bra". Det roliga är att jag skulle kunna flika in dig istället för mig och byta ut det sista ordet mot "skräp". Du har haft en (1) iBook G4 som du gav bort på grund av att operativet inte gav dig mersmak. Det är vad jag förstår din erfarenhet. Har du suttit med Macar dag ut och dag in, arbetat med dem? Jag har suttit både med Mac och PC i grafisk produktion och, ja, jag vet inte hur jag ska säga det. PC just don't cut it. De billiga PC's som "ni" påstår är jämförbara med Macar (exempelvis Mac Pro), erh... De ÄR inte det. De gånger jag sett en PC som är kapabel att göra samma saker som en Mac i grafisk produktion har den kostat, kanske inte riktigt lika mycket, men det är en diff om 1000 kr på sin höjd. Och i många fall är dessa PC's oerhört mycket dyrare än Macarna.

Jag må vara impulsiv och kanske inte alltid så renhårig i dessa diskussioner. Det beror oftast på att man möts av så outgrundligt mycket skit i dessa diskussioner. I grund och botten så har vi samma intresse, datorer, de är bara byggda lite annorlunda och har ett annorlunda märke. Men jag har ännu inte sett en tråd i ett båtforum där folk gnäller på kostnaderna för en Storebro. Har man inte råd så drömmer man eller sparar man. Att gnälla är bara fjantigt.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår vad du menar och jag förstår att du fastnar för hela grejen med koncept och helhetslösningar. Det är inte riktigt min grej eller min syn på det hela. Jag använder datorer dagligen, om än inte i jobbet, men mitt krav på en dator är att den ska klara allt och pris/prestanda är en viktig punkt. Eftersom jag inte ser helheten på samma vis som du så resonerar jag så här:

Microsoft gör operativsystemet. HP/Dell/jag bygger datorn. Resultatet är min helhetslösning. Är två datorer hårdvarumässigt jämförbara med varandra så anser jag att ungefär där räcker det. Kostar de sedan lika mycket så är det givet att jag väljer den som tilltalar mig mest, men där Apple tar betalt för design så söker jag hellre funktioner.

Jag har haft flera Macar genom åren, den första var väl en Apple Vic runt nådens år 86 tror jag. Men G4an är väl den där jag gav det nuvarande moderna operativsystemet en chans och i ärlighetens namn gav det mig mer huvudvärk än njutning. Givet är att en del saker var bättre än i Windows men majoriteten av fördelarna finns fortfarande i det senare. Så, om du vill, får du gärna säga att det är min erfarenhet. Även om tjejen nu är Applefrälst och besitter två eller tre av deras skapelser så är det inga jag lägger mer tid än nödvändigt framför. Men motfrågan är, vad ska jag med en iBook, Macbook, iMac till om jag inte gillar operativsystemet? Jag blir inte direkt upphetsad över en fantastisk kabeldragning eller högblankt lock eller en router i kompletterande stil.
Sanningen är ju faktiskt att både OS X i valfri version och Windows XP, 2003 och Vista agerar likadant på äldre som nyare hårdvara, bara att det kan ta olika lång tid att genomföra jobbet. Jag tror att många tänker likadant som jag, varför betala mer för "design" (Macbook Air, tex) när man tappar så många funktioner? Okay att man kan vara mer produktiv i OS X än i Windows, men operativsystemet blir inte bättre för att man får ett chassi i borstat stål. Eftersom OS X bara finns i en version så är väl de olika Mac- modellerna också endast annorlunda hårdvarumässigt och utseendemässigt. Tror liksom inte att man är så mycket mer produktiv på en Macbook Pro än en iBook, rent arbetsmässigt. Prestandamässigt skiljer det sig förstås. Så jag kommer fortsätta att jämföra hårdvara mot hårdvara och där efter dra mina egna slutsatser, en dator på 1½cm är enligt mig inte bättre än en dator på 2½cm. Ej heller presterar en router bättre än någon annan om det inte skiljer något väldigt fundamentalt inuti dem.