Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiD
Har läst ordet a-gps vid fler olika tillfällen. Lust att förklara detta närmare? jag har bara aktiverat telia navigator i luren o sen använt navigatorn. Använder jag A-gps eller hur funkar de? Vill ju inte dra på mig en fet räkning bara för att man har lekt lite med GPS'n i bilen. En annan sak jag funderar på är även GPS-data funktionen där man kan ha typ tripmätare osv, kostar det pengar? Kanske inte kan svara på frågorna men man kan ju hoppas, tack på förhand.

A-gps = Assisterad gps vilket betyget att gpsen får hjälp via mobil nätet att hitta positionen.
Telia navigatorn laddar nog även ner kartorna via mobil nätet så det kan säkert kosta en del.
Gps-data funktionen kostar inget så länge du inte använder a-gps.
Gå in på: verktyg/inställningar/allmänt/position/positionsmetoder för att avaktivera a-gps.

Permalänk
Medlem

Tack så mkt, självklart va a-gps aktiverat, men inte nu längre. tack o bock

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk

Funderar starkt på att uppgradera mig till en N82 från en N73 men det verkar inte vara så mycket användbart för mig som är skillnad..förutom kameran o blixten då..och sen förstör eller repar jag lätt mobiler på jobb pga just det jobbet jag har..mycket kroppsarbete osv. Men är grymt sugen..vet dock inte om det är värt 4500kr för den lilla skillnaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
Funderar starkt på att uppgradera mig till en N82 från en N73 men det verkar inte vara så mycket användbart för mig som är skillnad..förutom kameran o blixten då..och sen förstör eller repar jag lätt mobiler på jobb pga just det jobbet jag har..mycket kroppsarbete osv. Men är grymt sugen..vet dock inte om det är värt 4500kr för den lilla skillnaden.

Om du inte tycker att wlan eller gps är nåt att ha så tycker jag att du ska vänta. Skiljer ju precis som du säger inte så mycket mer än det.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Om du inte tycker att wlan eller gps är nåt att ha så tycker jag att du ska vänta. Skiljer ju precis som du säger inte så mycket mer än det.

En väldigt stor skillnad är ju ram minnet, 90mb+ vid boot up mot n73ans ca 20?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt

Jo alltså det är väl nåt men med dom sakerna tillkommer extra kostnader..

GPS kostar, har inget trådlöst nätverk hemma. ska jag skaffa det får jag väl punga ut med 1000kr till miiiiiiiiinst...samt att det är ostabilt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
Jo alltså det är väl nåt men med dom sakerna tillkommer extra kostnader..

GPS kostar, har inget trådlöst nätverk hemma. ska jag skaffa det får jag väl punga ut med 1000kr till miiiiiiiiinst...samt att det är ostabilt

Det är ju mycket man kan göra med gpsen som inte kostar nåt.
Man behöver ju inte ha wlan hemma för att ha nytta av wlan-stödet det finns ju hotspots lite överallt ju.

Permalänk

Hur hittar man hotspots? ingen aning om var de finns btw kostar det inte att surfa då lr vad?

-> vad mer kan man göra med gps som är gratis ?:P

Har beställt den nu iaf orkar inte vänta på dom nya färgerna som kommer Q1

Permalänk
Medlem

Det fick bli en sån här mobil igår, 4545;- på OnOff. Helt okej.

Jag har problem med att köra gamla java-spel som jag haft på min gamla mobil, de hackar och har inget direkt flyt. Några tips eller andra program man kan använda?

Permalänk
Medlem

Nån som fattar hur den sorterar mp3 egentligen? Jag drar helt enkelt över en mapp med mp3 från datorn till minneskortet i n82:an men sen kan jag liksom inte välja att lyssna enbart på den mappen...? Alla mp3 på hela telefonen tycks blanda sig? Så när jag diggar som bäst kan det tex komma en ringsgnal helt plötsligt... superirriterande? Måste man göra spellistor på allt man ska lyssna på? Eller finns det nåt sätt man kan välja att lyssna på en mapp enbart?

Permalänk

Någon som vet om 3 kommer att börja sälja denna lur och isf när ?

Sitter med en n73 nu som jag är grymt nöjd med , men man vill ju förnya sig ibland

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk

Hittade på denna igår: http://www.nokia.com/betalabs/locationtagger någon som testat?

Permalänk
Medlem

Har kört med LOCR ett tag och det funkar väl hyffsat. GPS:en är ju den allra största hållhaken, inte direkt att man orkar vänta i 6 minuter bara för att veta vart man tog bilden någonstans.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Har kört med LOCR ett tag och det funkar väl hyffsat. GPS:en är ju den allra största hållhaken, inte direkt att man orkar vänta i 6 minuter bara för att veta vart man tog bilden någonstans.

Slå på a-gps vetja.

Permalänk
Medlem

Ingen som märkt av att alla mp3 på telefonen oavsett minne eller mapp tycks blandas huller om buller? Hur gör ni när tex vill lyssna på enbart 1 mapp? Måste man göra en spellista?
Jag tycker det logiska vore att man la över en mapp och sen kunde välja att lyssna på den..... dvs som en vanlig mp3-spelare. Gör jag fel eller går inte detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imsolame
Slå på a-gps vetja.

Hjälper knappt ett skvatt. Är det molnigt ute, ja, då fan får man stå där med nallen utdragen ca 6 minuter bara för att den skall få synk. Bättre att använda triangulering utav via GSM / 3G masterna istället, tar bara någon sekund och funkar iallfall hyffsat i sådana syften.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trebbis
Ingen som märkt av att alla mp3 på telefonen oavsett minne eller mapp tycks blandas huller om buller? Hur gör ni när tex vill lyssna på enbart 1 mapp? Måste man göra en spellista?
Jag tycker det logiska vore att man la över en mapp och sen kunde välja att lyssna på den..... dvs som en vanlig mp3-spelare. Gör jag fel eller går inte detta?

Spela upp via Filhanteraren. Musikspelaren är anpassad att läsa via Taggarna på musiken, så lägger du över hela album är det bara att köra på.

Visa signatur

<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Spela upp via Filhanteraren. Musikspelaren är anpassad att läsa via Taggarna på musiken, så lägger du över hela album är det bara att köra på.

Ja det låter ju som en bra ide men jag hittar inga mp3 i filhanteraren?
Finns gott om bilder och videoklipp dock. Vilken mapp ska jag lägga dom i för att se dom i filhanteraren?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja det låter ju som en bra ide men jag hittar inga mp3 i filhanteraren?
Finns gott om bilder och videoklipp dock. Vilken mapp ska jag lägga dom i för att se dom i filhanteraren?

Jag kör förvisso med N95, men det är då inga problem med att gå i den mapp där man har lagt musiken och köra den därifrån.

Visa signatur

<Zaq> shot

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör förvisso med N95, men det är då inga problem med att gå i den mapp där man har lagt musiken och köra den därifrån.

Hur för du över dom till telefonen och var lägger du dom? Jag kanske lagt dom på fel plats då för i telefonens filhanterare finns inte min mapp med mp3 tyvärr

Permalänk

Tråkiga nyheter till alla oss som har Tre som operatör. Jag talade med en tjej där idag (inte på supporten, dom har ingen aning) och hon berättade efter att ha talat med sina kollegor att Tre INTE kommer ta in N82.
Jag frågade ifall Tre kanske ändå skulle ta in telefonen när den kommer med sina nya skal senare i år men inte heller då skulle dom ta in den.
Tydligen så har Tre köpt på sig N95 8gig och vill sälja dessa istället. Det är tydligen många kunder som har frågat efter N82 och det verkar som om Tre börjat fatta att dom gjort en miss, dom tänker dock inte göra något åt det.
Så om man vill ha N82 så skall man inte fortsätta med Tre, för dom kommer inte att ta in den.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur för du över dom till telefonen och var lägger du dom? Jag kanske lagt dom på fel plats då för i telefonens filhanterare finns inte min mapp med mp3 tyvärr

Brukar köra via en Minneskortsläsare och lägger dem i en mapp som jag kallar för MP3. Inte svårare än att starta filhanteraren, trycka ett steg åt höger för att se minneskortet och sedan gå in i mappen.

Visa signatur

<Zaq> shot

Permalänk
Medlem

Har en n70 nu och har tänk på att uppgradera mig till en n82. Har lite krav dock hur står n82 ljudkvaliet (musik) mot n70? Är riktig nöjd med n70 ljudkvalitet, kommer jag att vara nöjd minst lika mkt med n82?

Har lite problem med kameran på n70.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Brukar köra via en Minneskortsläsare och lägger dem i en mapp som jag kallar för MP3. Inte svårare än att starta filhanteraren, trycka ett steg åt höger för att se minneskortet och sedan gå in i mappen.

Japp, funkar fint nu. Visste inte att man kunde skapa mappar i roten hur som helst. Trodde låtarna skulle ligga i nån särskild mapp.
Men en sak till undrar jag.... nu hittar jag min mapp och mina låtar med filhanteraren och kan utan problem spela upp en låt... det är bara det att jag inte vill spela upp 1 låt. Jag vill ju att den ska spela upp alla låtar i mappen. Hur får man den att göra det?

Permalänk
Visa signatur

Huvudburk: AMD Ryzen 9 9950X3D | ASUS ProArt X870E-Creator WIFI) | G.Skill Trident Z5 Neo 96 GB | Asus Geforce TUF 5080 OC | ASUS ProArt PA602 Wood TG | ASUS ProArt LC 420 | Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen5 2TB | LG 48” C4 OLED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless NX Snow | ASUS ROG Keris II Ace Svart | ROG-STRIX-1200P-GAMING | Server: Core i9 10850K | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi) | NZXT H710 | ASUS ROG RYUJIN 360

Permalänk
Medlem

F*n va fin!!! När kommer den till Sverige???

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 16" PM

Permalänk

Herregud, vilken förbättring. Måste ha den nu Någon som vet när den kommer?

Edit: På bloggen stod något om ETA: 12 feb i USA

Permalänk

Har haft en n82 ett tag nu, måste säga att jag är besviken,
Visst telefonen ser bra ut, har det mesta man kan vilja ha och så, men den har ett par generalmissar.

*Gps, en leksak, du måste betala extra för röstnavigering, sen klarar den inte av att lägga in fler stopp eller så på vägen.

*Tända displayen för att se klockan i skärmsläckaren, (ngt jag saknar från SE,
hur bra som helst.) nu så får man trycka på lås upp och då se klockan, men displayen slocknar efter 2 sek om du inte trycker *.

*Vart är Timerfunktionen och Tidtagaruret? Kan inte ta den lilla finnen mer än 5 min och lägga in dom från början, nu blir det till att betala för ett 3partsprogram.

*Varför finns det inga knappar som styr mediaspelaren i bakgrundsläget? Är det inte en mediamobil?

*Varför ett sånt bök med att välja SMS eller MMS, skriv meddelandet, finns det bilder eller andra bif filer så fråga då hur det ska skickas. Nu ska du välja först om du ska skicka det som SMS eller MMS.

* Jag vill gärna se vilket larm som kommer ring, inte alla utan bara det senaste räcker.

I övrigt så saknar jag uppdateringar av mjukvaran, kameran hänger sig, kräver en omstart, fipplar man för mycket i galleriet hänger sig hela telefonen och det är bara plocka ur batteriet.
Fö så var det snällt av Nokia och skicka med en länk till deras musikbutik, som inte finns än.

I övrigt så är jag relaivt nöjd, lite plastig endå.

//G

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=Li6g2Q7fkXQ

N-gage på en N82...
*Dreggel*

Visa signatur

Vem sa att man är bäst bara för att man kan allt??

Nokia N82

Permalänk
Medlem

Nokia N82.. pest eller kolera?

Faktiskt inget av dessa två val.. en väldigt kompetent, om än inte liten, telefon.. har haft möjlighet att kolla den i butik vid ett flertal tillfällen!

Dock var jag själv mest på jakt efter en 3G HSDPA mobil med Wlan, för att kunna köra ett symbianprogram som gör att mobilen kan agera router och i sin tur dela ut uppkoppling till tex min smidiga Ipod Touch!

Touchen är ju oslagbar för surfning, användarvänlig och stor skärm!

Dock var jag alltså inne på N82.. men har börjat fundera.. GPS, hmm.. antingen med positionering gratis, eller då som fullskalig GPS för ex antal hundralappar per år.. Nja jag fortsätter nog med min Fujitsu Siemens Pocket Loox N100, då är det trots allt gratis att ha en fullskalig GPS!

Kameran då? Nja.. min vanliga digitalkamera duger allt väldigt väl.. även om nu det faktiskt blir oerhört bra bilder på N82an..

Riktade ögonen mot Nokia E51.. var faktiskt först helt insnöad på N82 (även om jag blickat mot E65, dock hade den så lite arbetsminne att det skulle bli svårt att köra lite avancerad multitasking under lång tid..) men insåg sedan att den oerhört smidiga "metall" -mobilen E51 är en starkt lysande stjärna.. med 3G, Wlan, Edge, Symbian OS etc etc..

Egentligen var det nog mest formatet, men framför allt den alltför plastiga kvaliteten som avgjorde.. N82an kommer bli en fullpoängare för många, dock är jag väl lite designmässigt frälst.. (har en Samsung U600 nu..) och därför blir nog N82an lite för "klumpig", ja även om jag vet att det är en av de mest smidiga av Smartphone's Idag!

Kort och gott.. ska ner och klämma lite till, har inte hunnit testköra E51an.. ska bli intressant att se om den lever upp till kraven! Dock får jag hålla med om att N82an allt är strået vassare än hederliga N95!

Tack för mig!

Permalänk

Är det bara jag som har problem med att lägga in bilder från telefonen till datorn? får göra det genom att gå in i den här datorn o högerklicka på enheten som heter Nokia N82..det tar säkert 5 minuter för den att söka igenom telefonen??? när jag hade min N73a så gick det dunderlätt i nokias programvara men i programvaran till N82 verkar det inte gå att lägga in bilder? finns endast lifeblog vad jag har hittat och det kommer bara felmeddelande i det när jag försöker med det..?