Permalänk
Medlem

Ny dator stannar &/eller krashar

Har problem med att datorn lagar upp sig och ibland startar om efter att ha visat bluescreen i någon tiondels sekund.

Köpte lösa delar och plockade ihop själv för ca 2 dagar sedan. (har vart på jakt efter min XP skiva)

Delar:
Processor: Core 2 Duo E4500 2,2Ghz (oklockat än så länge)
Processorkylare: Orginal
Moderkort: Gigabyte P35C-DS3R Rev 2.1
Minne: 2x 1GB Corsair XMS2 DDR2 PC6400
Grafikkort: Leaktek Geforece8800GT 512Mb
Hårddisk: Western Digital Caviar 500 GB 16mb cache
Chassie/Nätaggregat: Antec Sonata III 500W
DVD: Samsung SH-S203P DL 20x SATA
kylpasta - Artic Silver 5

Detaljerad info om exakt hur problemen "uppstod" nedan..
(Varning för Wall of Text.) - (It will hit you hard.)

Har efter några dagars trubbel installerat min nya dator. Har inte kunnat få tag i min [b]lagliga/b] XP-skiva så nu har jag en nedladdad version installerad. (Haka inte upp er på det nu, snälla.)

Allt verkade funka finfint. Sen så när jag började hämta SP2 så frös datorn första gången. hux flux när den var på typ 99,99% så frös datorn. Då startade jag om den och när jag kom in i XP igen så fungerade allt, och SP2 hade lyckats installeras. Jag fortsatte installera nyttoprogram,allt flöt på.. sedan, medans den höll på att installera något så gick jag AFK (;D) när jag kom tillbaka så var skärmen svart och lampan under musen (och mitt upplysta tgb) lös inte heller.. jag ruska lite på musen, tryckte på mellanslag några ggr i hopp om att det bara var skrämslackarn som inte var inställd.. inget hände så jag tryckte på reset-knappen. Allt bootade som det skulle och jag fortsatte med installationerna, nästa gång den frös så höll jag på att skicka över filmer & musik från gamla datorn, då så pang tjoff så frös allt igen, -> reset-knapp -> bootade som det skulle.. fortsatte överföra filer, sedan installerade jag Neverwinter Nights 2 som kom med grafikkortet. När jag sedan startade spelet så frös datorn ingen.. Denna gången gjorde jag en virussökning efter omstart. Mitt i sökningen så krashade det ytterligare en gång, denna gången blinkade en bluescreen förbi, (den var där i typ 0.20 sek)
körde en till virussökning men hittade inget..

Var på väg att klocka prollen körde TAT för att kolla temp vid max belastning innan jag satte igång, den låg på 30 grader vid idle och 58-60 vid 100%

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar vara minnet som strular när det blir så här så testa att köra datorn med ett minne i taget och se om det hjälper. En bios reset kan också vara bra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ok ska göra det, problemet är dock att dator funkar bra ganska länge innan den får för sig att låsa sig / bluescreena..

men jag ska pröva. om ingen svarar innan jag är färdig så uppdaterar jag detta inlägg

Visa signatur

*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte lätt att felsöka så tålamod.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Tog ur ena minnet och det har inte krashat eller något hitintills..
nu undrar jag hur länge jag bör sitta med bara ena stickan inne och sen så undrar jag vad som kan ha orsakat problemen, om det är minnet..
är det att stickan jag tog ut är trasig eller har jag missat något med dual channel funktionen?
Jag läste i moderkortets manual att om man har 2st moduler och vill koppla dem i dualchannel så ska man sätta dem i 2 slot av samma färg
jag har 2x2 ddr2 platser och 1x2 ddr3 de är uppradade typ så här:

DDR2 DDR2 DDR3 DDR2 DDR2 DDR3

det stod att de var kopplade i 3 olika kanaler, 1 för DDR3 och 2 olika för DDR2
som jag förstod det var det typ
113 224
alltså att den första och andra från vänster var "DDR2 channel 0" och att fjärde och femte var "DR2 channel 1" och sedan 3e & 6e från vänster var varsin ddr3 channel
jag satte dem i plats 1 & 4 från vänster, och tänkte att det då utnyttjar "dual channel"

måste jag ställa in ngt i bios? jag antog att moderkortet märkte av vad som satt i..

Visa signatur

*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Hedersmedlem

Du har säkert gjort rätt då det går igång som det skall. Nej det låter som ena modulen kan vara sönder så testa även den så får vi se. Det händer ibland att det finns skräp i BIOS som kan störa så gör även en BIOS rest och det skall stå i manualen om det finns en jumper att plocka bor en kort stund.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Edit 4: Jag har bollat fram och tillbaks och kommit fram till följande:

* Datorn RSar med båda ram-modulerna isatta när de sitter i DDR2 slot 1 & 4 (Som rekommenderas av Moderkortsmanualen för att aktivera dual channel)

* Datorn är EXTREMT känslig för stötar. Om man sätter på sidoluckan medans datorn är igång så stängs datorn av.

* Datorn funkar fint när bara 1 ram-sticka sitter i. (dock fortfarande stötkänslig.)

Visa signatur

*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ramblemoe
Edit 4: Jag har bollat fram och tillbaks och kommit fram till följande:

* Datorn RSar med båda ram-modulerna isatta när de sitter i DDR2 slot 1 & 4 (Som rekommenderas av Moderkortsmanualen för att aktivera dual channel)

* Datorn är EXTREMT känslig för stötar. Om man sätter på sidoluckan medans datorn är igång så stängs datorn av.

* Datorn funkar fint när bara 1 ram-sticka sitter i. (dock fortfarande stötkänslig.)

Det med att den är känslig kan vara att något kortsluts mot chassit, typ moderkortet? satt dit distanser?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Självklart =/

Visa signatur

*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

Kollat att spänningen och timing till minnet är vad den ska vara? Jag hade mystiska crasher med Corsair XMS2 PC6400 CL4 minnen innan jag ställde in 4-4-4-12 och 2.1V manuellt, de automatiska inställningarna via SPD gav ingen stabil inställning, iofs med ett Asus morderkort.

edit: om du har CL5 minnen är spänning och timing något annat

Stötkänsligheten borde definitivt vara glappkontakt eller något metalliskt som ligger på något ställe det inte borde vara ( om nu distanserna finns). Kolla alla kontakter

/pelle

Permalänk
Medlem

alltså... grejjen är det att det har inte hänt ngt sedan i morse..

Jag har ju inte ändrat ngt, bara flyttat tillbaka ram-stickorna..

om det inte krashar någe mera så.. well.. ty for your time?

Visa signatur

*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Har liknande problem som dig, ja har kommit fram till att mina blåskärmar följt av omstart har att göra med hårddisk aktivitet.
Ja har DS4 plankan me en ny WD 500 SATA, (hela datorn e ny, samma graffekort me^^) Ballistix minnen o lite annan skit. Ja la in XP först, så fort ja ville formatera resterande utrymme av hårddisken alltså partition D: så hängde den sig nånstans. Formaterade då me Partition magic o de gick, men om ja försökte kopiera över saker till D: så blev de blåskärmar o korrupt data.

Har kört memtest och SuperPi utan probs. Tog ut ett av mina minnen o de gick lite bättre, ett tag iallafall, men fortfarande inte stabilt, ingen korrupt data men fortfarande omstarter.

Har testat den hdd ja köpte me datorn samt en Seagate IDE disk, samma problem. Random omstarter, fick ett felmeddelande om ntoskrnl.exe sökte på det och tydligen kan de va krångel me kass hdd eller tillochmed ett för gammalt tangentbord! Ja råkar faktiskt använda ett ruskigt gammalt t-bord just nu så ja ska ändå köpa ett nytt idag, se hur de går.

Om du tycker du hittar nå lösningar skriv gärna:D

(Har för övrigt, uppdaterat till nyaste bios, rätt spänning till minnena, allt org clock, testat 2 hdd och win 2k samt win xp. Har vart me förr men de här e nåt alldeles extra. Har alla nyaste drivrutiner och updates från windows.)

Visa signatur

Whatever!