Permalänk

Kylning av E8400, Problem!

Jag har lite problem med min processor, Intel E8400 och dess kylning. Det är stockkylningen det handlar om.

Det började med att jag var lite orolig över temperaturerna som jag fick när jag monterade den första gången (40/65 idle/load). Jag fick höra att tempsensorerna var konstiga men för att fastställa det så ville jag prova montera om den för att eliminera att det var något sådant problem för jag tyckte den var extremt knepig att få dit rätt. Jag fick slita som sjutton för att få dit den igen. Men nu blev plötsligt temperaturerna ännu högre, skrämmande höga, idle 60 och load 105 grader! Jag lät senare min polare som är lite mera erfaren av att bygga datorer montera om den, han hade också stora problem att få dit den men efter ett långt tag fick han dit den. Men det hjälpte inte.

Kylflänsarna är svala vid 60-70 grader och fläkten låter som sjutton när den är uppe i 105 grader men jag har inte känt hur varm flänsen är då men jag antar att den inte är speciellt varm då heller.

Vad sjutton kan ha hänt och vad kan problemet vara? tempsensorerna har jag hört ska visa fel men nu har ju tempen ökat som sjutton efter att den har monterats om. Kan den medföljande kylpastan/vaxet/"vad det nu är" fått sig en törn av allt monterande, det är ett avtryck av den på processorn.

Jag funderar starkt på att fixa en ny kylare nu, gärna en med en vettig montering. Då har jag kollat lite på dessa:

XIGMATEK HDT-S1283
THERMALRIGHT ULTRA-120 EXTREME + nexus 120mm fläkt
THERMALRIGHT ULTIMA-90I + nexus 120mm fläkt
ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO

Jag söker som sagt isf en kylare som förstås kyler bra och har en bra montering.

Permalänk

Har du inte bytt ut kylpastan mellan monteringarna? Om inte så gör det omgående! Har du inte det så kommer det att göra en hel del på tempen! Dessa tempraturerna är inget bra(farliga), flänsen blir inte varm om den inte har ordentlig kontakt med cpu´n och den kyler inte bra då heller!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Har du inte bytt ut kylpastan mellan monteringarna? Om inte så gör det omgående! Har du inte det så kommer det att göra en hel del på tempen! Dessa tempraturerna är inget bra, flänsen blir inte varm om den inte har ordentlig kontakt med cpu´n och den kyler inte bra då heller!

Har inte bytt ut kylpastan mellan gångerna får väl försöka prova det då.

Jag vågar knappt köra igång något spel då den går över 100 grader då, så den ligger mest på 60 grader nu då jag bara surfar.

Permalänk

Det är ett tecken på att det är dålig kontakt mellan cpu och kylfläns när det skiljer så mycket mellan idle och load!!!
Gör rent med kemiskt ren aceton, isoproylalkohol,tdoja eller liknande inan du lägger på ny pasta!

Här har du lite bra läsning!! http://sweclockers.com/articles_show.php?id=5989&page=2

Permalänk

Re: Kylning av E8400, Problem!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Expertive

Jag funderar starkt på att fixa en ny kylare nu, gärna en med en vettig montering. Då har jag kollat lite på dessa:

XIGMATEK HDT-S1283
THERMALRIGHT ULTRA-120 EXTREME + nexus 120mm fläkt
THERMALRIGHT ULTIMA-90I + nexus 120mm fläkt
ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO

Jag söker som sagt isf en kylare som förstås kyler bra och har en bra montering.

jag har själv THERMALRIGHT ULTRA-120 EXTREME + 120mm Nexus och den gör ett kanonbra jobb, har 30/49 i temps. den va riktigt lätt o montera oxå.

Visa signatur

Macbook - Intel Core 2 Duo 2.4ghz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Det är ett tecken på att det är dålig kontakt mellan cpu och kylfläns när det skiljer så mycket mellan idle och load!!!
Gör rent med kemiskt ren aceton, isoproylalkohol,tdoja eller liknande inan du lägger på ny pasta!

Här har du lite bra läsning!! http://sweclockers.com/articles_show.php?id=5989&page=2

Ska låta min far rengöra, lägga på ny pasta och montera kylaren nu. Får se vad det ger för resultat, jag återkommer.

Kylpastan är nu utbytt, så nu efter 10 minuters orthos så är processorn uppe i 58 grader, när jag startade den var den 38. Så den borde väl ligga på typ 40/60 (idle/load) nu. Det får väl anses som acceptabelt kanske även fast jag tycker det låter mycket för en processor som ska vara sval och så kör jag den på 1.1v.

Tack för all hjälp iaf. Frågan kvarstår dock om man ska köpa en ny kylare, denna verkar ju inte vara någon höjdare, den låter ju mycket om inte annat.