Permalänk
Medlem

Min dator äter hårddiskar:(

Har nåt skumt problem med min dator, nyinköpt så jag installerade windows xp på den. Gick bra, tog ner drivers alla windows updates o kollade upp exakta timings för minnena och dem fär även rätt volt (2,2v).

Datorn funkade kalas i typ 2 veckor, efter mina inställningar i bios körde jag Orthos för o testa om den va stabil. Körde i 6 timmar utan problem alls, ingen överhettning heller. Memtest går oxå bra, inga problem där.

Sen helt plötsligt sitter jag och laddar hem en film från warcraftmovies.com via utorrent och datorn får en blåskärm. Ok störande men whatever, startar om och kommer till load screen windows, ny blåskärm. Testar felsäkert läge, blåskärm.
Testar recovery me windows skiva men kommer inte ens fram till valen om installering eller reparera innan blåskärm.

Ingen ide att posta vad den säger i blåskärmen för den skyller på nåt nytt varje gång.
Jag misstänker att min hårddiskkontroller kan va kass på moderkortet eller southbridge som har hand om dem funktionerna. Det är bara så konstigt att datorn funkat kalas i 2 veckor och sen när ja gick över nån slags osynlig gräns på hur mkt data jag har på hårddisken så bara lägger den ner totalt.

Det här har hänt med 2 st olika diskar nu, båda nya. 1 S-ATA och 1 IDE.
Samma grej verkade funka bra först men när ja fyllde disken mer o mer så bara skiter sig allting.

Nån som har någon ide om va de kan röra sig om eller har nån ide om man kan testa om sothbridge e ok på nåt sätt?

Dator spec:
Antec Sonata 500W
Gigabyte DS4 rev 2.1
Crucial Ballistix PC 8500 2*1 GB
E6750 CPU
Leadtek 8800GT 512 mb
WD 500 gb disk sata och 250 gb seagate ide (testade separat)

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Medlem

Vet du hur mkt disken blir fylld innan det händer?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ett äldre sonata med Antecs värdelösa SmartPower-agg kan det mycket väl vara det som är problemet. Kondensatorerna tar slut och ripplet ökar dramatiskt. Moderkortet klarar sig längre pga bättre filtrering, men HDs är känsligare.
Att du sätter det i samband med hur mycket du fyller disken kan ju helt enkelt bero på att det tar lite tid och under den tiden hinner agget förstöra disken.

Har du Sonata innan v3 kom gör du klokt att byta eftersom alla håller låg kvalité och kommer gå sönder, eventuellt ta hela din dator med sig i graven. En tråd bland andra om eländet: http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=3246

Två SmartPower var ytterst nära att totalförstöra två av mina datorer. Det första problemet var just döende diskar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det verkar röra sig om ungefär 50 GB data. Spelar ingen roll vart jag lägger den heller. Jag gör oftast 2 partitioner med windows på 1 och sen 1 med resten.

På första disken (WD 500 GB S-ATA) så gjorde ja windows på 30 gb och en på resterande. Fick aldrig göra nåt med den resterande partitionen. Wow gick inte att installera till ex. på D:, men på C: gick det utmärkt. Nu efter att ha kört diagnostik program verkar den disken kass (Går inte att köra igenom tester utan den hittar flera fel). Kan ju vart så från början men jag tror inte det eftersom samma sak händer min andra disk.

Disk nr 2, lessnar på Win XP och tar en Win 2k skiva med SP4 på och installerar det på IDE disken. C: blir 50 gb tror jag och D: resterande.
Det här funkar kalas. Körde som sagt Orthos 6 timmar, memtest utan problem. Ända tills igår då jag laddade ner en film och på så sätt överkom den "magiska gränsen", nu vägrar den starta.
Datorn funkade utan några som helst problem i 2 vekors tid ungefär med daglig användning.

Tack för tipset, kollade va som satt i men det är Sonata v.3 och Earthwatts agg på 500w, det skulle vara ett bra agg enligt swec`s test på chassit. Kan ju iofs va kasst ändå det vet man aldrig, the joy of computers, men jag tycker inte datorn skulle kunna orka köra 6 timmar Orthos felfritt om den sen inte orkar köra 1 disk idle. Hade inget igång mer än utorrent när felet uppstod så ingen hög belastning överhuvudtaget.

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Hedersmedlem

Är det EarthWatts, är det ok. Fortfarande inte Japan-kondingar på sekundären (som tex alla Corsair), men betydligt bättre än tidigare.

Det låter som fel på moderkortet, men jag fortsätter fundera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Googlade Eartwatts men hitta inte speciellt mkt trådar om trasiga agg iallafall, inte som dem andra som du menar. Men man blir ju lätt paranoid när man läser om deras tidigare agg.

Nää det är ett väldigt konstigt fel, aldrig vart me om nåt liknande. Man tycker ju att om southbridge/hårddiskkontrollen va kass så skulle den väl inte ens vilja ta sig igenom en windowsinstallation, iallfall inte fungera utmärkt i 2 veckors tid!

Nån aning om det går att felsöka moderkortet för följande fel?

Edit: Jag kollade mina hårddiskar och det verkar ju som dem drivs på både 12v och 5v, det står iallafall hur mkt ampere dem drar i båda fallen. Funderar på om det kan va så att aggets 5v lina e kass?
Så hårddiskarna till slut gett upp, det är det mest logiska svaret jag kan tänka mig. Symtomen passar.
Jag kan väl dock tänka mig att det är svårt att mäta om 5v linan är ok eftersom den funkat "bra" ett par veckor men sen spikat och gjort mina diskar ledsna.

Tror ja ska köpa ett nytt agg o testa iallafall, tycker inte de kan va så många andra fel, dem har ju ett Corsair på komplett.se för 650 spänn nu. Återkommer väl om det löser problemet.

Visa signatur

Whatever!