tips på router som klarar 100/100 till 3 datorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
...om man står ut med att den bootar om av sig självt 1 till 2 ggr i timmen med lite last pålagd som t.ex. ett par hundra samtidiga anslutningar - som man lätt får om man tankar fett. Googlar man lite inser man att det inte är ett isolerat problem.

Aj, hade jag inte hört talas om faktiskt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Alltså vi måste reda ut vad det är som kräver. Det är QOS som kräver massor med CPU, inte routning och NAT.

NAT kräver faktiskt en hel del CPU och RAM det också vid större sessionsantal med flera ip-adresser internt, men nu är ju en Pentium 2 400MHz vida snabbare än det mesta som sitter i en liten hemmarouter också... Även om jag skulle vilja säga att vid 100/100 fullt utnyttjad både upp och ner via t.ex. bittorrent så skulle en sådan potentiellt kunna få en del problem.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

mina nätverkskort här hemma stödjer ingen mer än 10 mbit/s upp

tror ni man fortfarande får problkem vid multiapplikationsprogram som maxar 100 mbit/s ner och 20 mbit/s upp (den tredje datorn kör aldrig såna)?

3com-switchen som länkades verkade billig å bra - är den bra då? eller finns det billigare och bättre?

Finns det stabila routrar som är billigare än DIR-655 från D-link? den kostar ju runt 12-1400 å att plussa på en switch som ksotar 400 är inte sådär jätteunderbart tyvärr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rcman
mina nätverkskort här hemma stödjer ingen mer än 10 mbit/s upp

tror ni man fortfarande får problkem vid multiapplikationsprogram som maxar 100 mbit/s ner och 20 mbit/s upp (den tredje datorn kör aldrig såna)?

3com-switchen som länkades verkade billig å bra - är den bra då? eller finns det billigare och bättre?

Finns det stabila routrar som är billigare än DIR-655 från D-link? den kostar ju runt 12-1400 å att plussa på en switch som ksotar 400 är inte sådär jätteunderbart tyvärr

Om ditt nätverkskort stöder 100Mbit Ner så stöder det 100Mbit Upp...

100/10 på nätverkskort betyder att dom stöder både 100Mbps och 10Mbps, inte som på bredbandsabbonemang där det betyder ner/upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite vilsen fråga här, men fungerar den switchen också om man har tre (el. fler) fasta ip i uttaget från sin isp?

Kommer en ny dator med posten i dagarna. Tänkte ha den som primär arbets/spelstation och även koppla upp två stk äldre burkar där den ena agerar som dedikerad server för spel såsom cs, dota, bf etc och den andra som "tankdator" så att jag kan tanka ner grejer med bittorrent utan att lagga ner spelandet och sedan dela ut saker via ftp till polare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enmadaio
Lite vilsen fråga här, men fungerar den switchen också om man har tre (el. fler) fasta ip i uttaget från sin isp?

Kommer en ny dator med posten i dagarna. Tänkte ha den som primär arbets/spelstation och även koppla upp två stk äldre burkar där den ena agerar som dedikerad server för spel såsom cs, dota, bf etc och den andra som "tankdator" så att jag kan tanka ner grejer med bittorrent utan att lagga ner spelandet och sedan dela ut saker via ftp till polare.

Har du minst lika många ip-adresser som datorer så fungerar valfri switch utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Rekommenderar du/ni någon bra och billig switch? Priserna går från 3-4 hundra upp till flera tusen och jag har ingen som helst erfarenhet av switchar.

Permalänk
Medlem

Jag har två http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010035492 hemma som jag köpte för en par år sedan. Finns iof billigare gbit switchar idag som http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107124

HP Procurve är sådär lagomt dyrt för en hemanvändare.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Jag har dock inte 100/100 men 10/10 och ska nu köpa en nu router då jag är extremt trött på alla rebots min nuvarande gör så fort man börjar tanka lite.. detta är ett stort problem då jag spelar wow aktivt och inte blivit så populär med dc's när man göra diverse saker >_<

Så några ideer på vilken router som skulle kunna funka för mej?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Om ditt nätverkskort stöder 100Mbit Ner så stöder det 100Mbit Upp...

100/10 på nätverkskort betyder att dom stöder både 100Mbps och 10Mbps, inte som på bredbandsabbonemang där det betyder ner/upp.

det kosntiga är att när jag kopplar nätverksladden mellan dator och bredbandsuttag får jag 11 mbit/s upload och 100 download. Därför trodde jag att det var 100/10 nätverkskortet stödde