Permalänk
Medlem

ny dator startar ej

Jag byggde ihop min nya dator i dag men den startar inte och jag har snart kliat mig flintskallig.

Jag har byggt datorer tidigare men aldrig varit med om detta.
Den kör igång, alla fläktar snurrar men ger ingen signal till monitorn och den ger inte heller ifrån sig något tjut-du-har-gjort-fel-ljud.

Om processorn eller minnerna är trasiga borde jag väl iaf få ett felmeddelande?

Jag har testat att alla sladdar sitter i. Jag har provat 3 olika grafikkort. Jag använder ett Gigabyte DS3-mobo.

Nån som har någon ide som jag kan prova?

Permalänk

Byt nätagg? det kan ju till o med va så att mobot är trasigt eftersom du varken får bild eller pip

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Byt nätagg? det kan ju till o med va så att mobot är trasigt eftersom du varken får bild eller pip

Att mobot är trasig är min största gissning just nu.
Kan verkligen agget vara trasigt, jag menar, alla fläktar snurrar ju...!?

visst är det så att om processorn eller minnena vore trasiga så skulle jag få ett felmeddelande?

Permalänk
Medlem

va kör du för minnen?

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
va kör du för minnen?

8gb ocz reaper
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343070

Permalänk
Medlem

Köpte själv ett Gigabyte p35-ds3 från Inet för ca tre veckor sen.

Datorn startade som vanligt. Hängde sig ett antal gånger i windows installationen, men gick att köra. Dagen efter var datorn helt död. Ingen bild till skärmen, inga felljud. Det enda var att fläktarna gick från och till med några sekunders mellanrum.

Så jag provade ta bort alla komponenter och testade också ett annat nätaggregat. Utan resultat. Så jag returnerade kortet och har nu fått ett nytt som fungerar.

Jag är ingen expert. Kom inte direkt med någon lösning. Men det verkar ju vara ett liknande problem som jag hade, om det nu är samma moderkort vi har.

Visa signatur

Pommes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusse
Köpte själv ett Gigabyte p35-ds3 från Inet för ca tre veckor sen.

Datorn startade som vanligt. Hängde sig ett antal gånger i windows installationen, men gick att köra. Dagen efter var datorn helt död. Ingen bild till skärmen, inga felljud. Det enda var att fläktarna gick från och till med några sekunders mellanrum.

Så jag provade ta bort alla komponenter och testade också ett annat nätaggregat. Utan resultat. Så jag returnerade kortet och har nu fått ett nytt som fungerar.

Jag är ingen expert. Kom inte direkt med någon lösning. Men det verkar ju vara ett liknande problem som jag hade, om det nu är samma moderkort vi har.

fruktar att jag råkat ut för samma öde

Permalänk
Medlem

har en polare här på swec under alias FreddeB som har samma problem. Han har redan fått ett nytt, men det nya verkar vara likadant. Borde han returnera igen?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Sitter i samma båt med mitt P35-DS3P

Visa signatur

i5 4670K - Asrock Z87 Pro4 - Kingston HyperX 1600 8 GB - MSI 670 - TT Mozart Tx - Noctua D14 - PNY 120 GB SSD
HTPC: Zotac ION Atom 330 - Samsung 1.5 TB

Permalänk
Medlem

okej, han testade att endast köra 1 minne och då funkade allt normalt... kanske kan vara till hjälp för er att lösa problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nyss byggt ihop en htpc, men får exakt samma problem.

Inget pip, ingen bild och allting går.

Har ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H, Amd Athlon 4600+ Corsair 6400 800Mhz.

Har testat att starta med 1, 2 eller utan minne, men samma resultat. :/

Är det ofta fel på Gigabyte korten?

Permalänk
Medlem

verkar ju som det, själv har jag inga problem kör DS4 2.0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror ni det hjälper om man river ut allt och börjar om..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iPosth
Tror ni det hjälper om man river ut allt och börjar om..?

Lustigt, precis vad som hjälpte för mig, nu funkar allt som det ska, har ingen aning vad det berodde på tack alla ändå för tipsen

Permalänk
Medlem

Håll tummarna för mig också då, för jag vill inte vara utan dator i flera veckor till.

Eller ja, har en bärbar från skolan som knappt klarar av msn känns det som.

Btw, tog du ur kortet helt eller alla strömkablar bara..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iPosth
Håll tummarna för mig också då, för jag vill inte vara utan dator i flera veckor till.

Eller ja, har en bärbar från skolan som knappt klarar av msn känns det som.

Btw, tog du ur kortet helt eller alla strömkablar bara..?

Japp, ska hålla dom hårt
Jag tog ut allt ur datorn och körde den på golvet utan låda, och vipps funkade den

Permalänk
Medlem

Jag tog ur allt också och satte in det i lådan igen, men det blir exakt samma sak. Inget pip eller någonting..

Det jag är lite osäker på är de små 1 och 2-pins kontakterna, vilka behöver man ha i, förut har det räckt med power och power reset.

Edit: Skulle ta bort allt för att skicka in det till inet, klart som f*n att kylpastan agerar lim och sliter med hela processorn också :/

Flera ben böjda som inte gick att böja tillbaka :

Kan det ha varit böjda ben som gjorde att det inte hände något från första början, eller borde det ha pipit då?