Permalänk
Melding Plague

AMD Crossfire X

2008 ser ut att bli året då tekniken att kombinera kraften från fler grafikprocessorer får sitt definitiva genombrott. Både Nvidia och AMD har släppt grafikkort med fler än en grafikprocessor och både SLI och Crossfire har fått sig en rejäl uppdatering. Crossfire X, den tredje generationen av AMD’s Crossfire-teknik, ska låta oss kombinera grafikkort på sätt vi aldrig gjort förut och det är självklart något vi på SweClockers måste testa.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

varför inget om hybrid xfire?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
varför inget om hybrid xfire?

Hybrid Crossfire, idag endast HD3200+HD3450, presterar så pass mycket sämre än HD3850 så det skulle inte stå ut tillräckligt.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ser intressant ut, dock föredrar jag ett kraftfullt kort med flera kärnor än flera kort. Ska bli intressant att se hur AMD löser sin kommande X2-modell med delat minne m.m.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Är det bara lägre minnes och coreklock som gör att HD3870X2 presterar sämre än två HD3870?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Hmm...

Jag var lite för tidigt ute, skulle sattsat på ett HD3870X2 + HD3870 istället Men gjort är gjort, jag får hoppas på bättre drivrutiner.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se samma test med 4 GB DDR2 PC8500!

Kör man Visat och fler än två GPU så skulle jag nog satsa på mer RAM också så att det inte blir någon flaskhals.

Permalänk
Medlem

Så... Hur många sitter med onödigt stora Nätagg?

För de verkar ju räcka långt med bara 620 - 650 watt.

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Hmm...

Jag var lite för tidigt ute, skulle sattsat på ett HD3870X2 + HD3870 istället Men gjort är gjort, jag får hoppas på bättre drivrutiner.

När den nya unreal motorn dyker upp mer i spelen så lär den konfigurationen (HD3870X2 X 3870X2) krossa det mesta.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3

Tänkt på att nätaggen bara klarar av ~80% av vad som sägs.

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vatsug

Det är effektiviteten... De levererar hela effekten... Men det är bara 80% av effekten den drar från elnätet.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det där är helt fel. Nätagg har oftast en effektivitet på runt 80%, men det betyder inte att de bara klarar av att leverera 80% av vad specen säger, utan att det drar mer än datorn behöver från vägguttaget. Om du har en dator som behöver 200W från nätagget så kommer nätagget att dra 200/0.8=250W från vägguttaget (med 80% effektivitet), medan de resterade 50W förloras som värme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tanken bakom dessa tekniker är sund; varför ska en användare behöva köpa ett helt nytt dyrt grafikkort om han/hon istället kunde köpa ett till billigare kort och kombinera kraften hos båda?

Jag har alltid sett SLI och crossfire som tekniker för high-end-datorer. Dyrt men det krävs för att få maximal prestanda, däremot så ser det här lite intressant ut.
Men i många situationer (kanske lite äldre spel) är det väl fortfarande bäst med iaf ett bra grafikkort jämfört med 2 medelbra grafikkort.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Jag har alltid sett SLI och crossfire som tekniker för high-end-datorer. Dyrt men det krävs för att få maximal prestanda, däremot så ser det här lite intressant ut.
Men i många situationer (kanske lite äldre spel) är det väl fortfarande bäst med iaf ett bra grafikkort jämfört med 2 medelbra grafikkort.

Fast i äldre spel så är nuvarande medelkort så pass bra att det ändå inte spelar någon roll om det skalar bra.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ah låter spännande, alltid kul att prova nya saker till datorn.

Hur står sig ett 8800 GTS 512mb mot 2st 3870?

Permalänk
Citat:

Tittar man på priset för respektive kort ser man snabbt att det kan löna sig att kombinera fler kort istället för att satsa på till exempel ett HD3870X2.

Ert test visade snabbt att det inte lönar sig med fler kort än två (två kärnor). Visserligen skriver ni att det _kan_ löna sig.

Tyvärr är stödet och drivrutinerna usla.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Citat:

Riktigt bra skrivet Björn. Du är utan tvekan den bäste skribenten på sweclockers när det kommer till språk. Graferna var också mycket tydliga och bra, och utförandet utmärkt. En sak vill jag dock anmärka på. Jag antar att du mätte systemets effekt mellan nätagg och vägguttag och om så är fallet borde du dra bort runt 20% av angiven effekt. Systemet drar visserligen så mycket men vad som är intressant för de flesta är väl hur starkt nätagg man behöver. Skillnaden mellan 1 och 2 st 3870 var 100W men alltså kan man räkna med att de endast drar 80W, vilket är mycket bra.

Är lite sugen på ett till 3850 nu för idag ramlade det in ett CF-moderkort på posten =D Det är nog nästan så att jag vågar chansa och köra på mitt nuvarande 400W aggregat. Problemet ligger i om jag ska ha in en vattenpump på 50W eller inte... Tack för testet!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Hedersmedlem

HenrikM: Jag hade tyvärr inte tillgång till vare sig ett HD3450 eller ett AMD moderkort med inbyggd grafik så jag var tvungen att låta det vara just nu. Jag ska se om jag kan snika åt mig ett sådant för test och kommer då kanske återkomma.

Forss: Jag testade även ett Sparkle 8800GTS 512 MB och det lägger sig strax bakom HD3870X2/HD3870CF/HD3870+HD3850. ASUS GX2 vinner nästan alla tester.

AlbinNdoja: Jag vet inte riktigt om jag håller med. Vinsten när man ökar från två till tre GPU's blir mindre än steget från 1 =>2 men fortfarande vinner du en hel del i prestanda, iallafall i en hel del spel. Däremot verkar det inte finnas någon anledning att satsa på 4 GPu's (svindyrt är det också).

När det gäller drivrutiner så var iallafall jag överraskad att det ändå fungerade så pass smidigt. Jag har inte alls varit någon fan av SLI/Crossfire, speciellt inte på Vista, p g a problem med spel etc. men AMD har jobbat hårt med Crossfire X och det kändes ingen skillnad att köra ett eller två kort. Allt fungerade direkt.

Det intressanta nu är ju självklart att se hur NVIDIA får Tri och Quad-SLi att fungera. Tyvärr har jag varken tillräckligt med NVIDIA kort eller ens moderkort för det så jag måste låta någon annan ta hand om den biten. GX2'an visar dock riktigt lovande resultat över en ensam GTS.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Citat:

Inte om du kör med 2st hd3870x2.

Om du använder ett nätagg med garanterat 80% uteffekt blir det 496Watt ut.

Permalänk
Avstängd

Om man får önska test så:
Tre stycken HD3850 med 256 MB minne jämfört med tre stycken som har 512 MB, syftet skulle vara och se hur minnet påverkar när man lägger till fler kort.
Även om man jämför med att ha ett HD3870 på 512 MB och lägger till ett HD3850 med 256 MB jämfört med ett HD3850 med 512 MB.

Tror det är klart intressant alternativ för många om det skulle visa sig att det räcker och köpa till ett HD3850 256MB då det kortet går och få för under 1000 kr i väntan på en större uppgradering när nya typer av spel kräver det.

Eller så kanske det fungerar illa med så olika minnesmängd på korten.

Även om det finns möjlighet och testa på 2560x1600.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

gosh: Jag ska försöka samla på mig lite mer kort så får vi se om jag kan följa upp det. Sanningen att säga bör jag kunna testa HD3870 512 MB + HD3850 512 MB jämfört med HD3870 512 MB + HD3850 256 MB då jag just mindes att ett referens HD3850 som jag har har just 256 MB.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Citat:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Det är effektiviteten... De levererar hela effekten... Men det är bara 80% av effekten den drar från elnätet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Nej, det där är helt fel. Nätagg har oftast en effektivitet på runt 80%, men det betyder inte att de bara klarar av att leverera 80% av vad specen säger, utan att det drar mer än datorn behöver från vägguttaget. Om du har en dator som behöver 200W från nätagget så kommer nätagget att dra 200/0.8=250W från vägguttaget (med 80% effektivitet), medan de resterade 50W förloras som värme.

Det är helt rätt att det levererar all effekt men tänk på hur linorna är konfigurerade också. Jag såg en recension av ett Zalman nätagg som har väldigt gott rykte, som låg på 600 watt med en effektivitet på 84% vid full load. Det är ju egentligen 12V linorna som är mest intressant här med tanke på att det är de som driver de mest krävande komponenterna. Det här nätagget leverarde ca. 506 watt på de fyra 12V linorna. Sedan skadar det ju aldrig med en marginal på mer än 50 watt heller.

Slutligen klarar vissa nätagg av mer än vad som står på lådan. Dvs. att t.ex. ett nätagg på 700 watt i själva verket kan klara ca. 800 innan overload. Det är inte många men det finns vissa. Å andra sidan finns det ju också tillverkare som Aspire/Apevia som skriver att ett nätagg leverar 550 watt men i själva verket leverar 450 watt. Funkar åt båda hållen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Inte om du kör med 2st hd3870x2.

Om du använder ett nätagg med garanterat 80% uteffekt blir det 496Watt ut.

Vi har redan gått igenom detta. Den 80% loggan som du ser på ett nätagg har att göra med effektiviteten. Ett nätagg på 500 watt med 80% effektivitet, betyder inte att det bara leverar 400 watt utan att det drar 625 watt från vägguttaget för att leverera 500 watt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd

Väldigt bra genomgång!

Nu har AMD visat att 4 GPU finns, dags för spelutvecklare att implementera lite stöd för det nu (drivrutinerna behöver antagligen putsas till lite också).

Mitt hopp ligger i 4000-serien!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad tro, att köra CF x på ett intel mobo ellet ett baserat på tex AMD 790FX? Jag vet itne hur mycket "CFX"-teknik det ligger i själva styrkretsarna, men det hade varit en intressant test tycker jag.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Moderator
Testpilot

Testet visar ju iaf att man kan får en ganska stor prestandaboost om man t.ex. redan har ett HD3870X2 och sedan köper ett HD3850 till för under tusenlappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna mening i böjan av artikeln rör till det i mitt huvud =/

Citat:

Det är nog ingen överdrift att säga att Crossfire (och SLI hos Nvidia) inte tagit datorvärlden med storm.

Permalänk
Medlem

För mycket nackdelar med SLI/Crossfire enligt mig

Trångt i lådan, vilket leder till sämre kylning (allt blir varmare)
Dyrt
Drar mer ström ström
Kräver moderkort som stödjer funktionen (kostar extra)
Och prestandan blir aldrig dubbelt så mycket. (Med andra ord betalar man för ett kort som underpresterar)

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni ens nämner SLI i nyheten då hela testet är riktat till Crossfire.

Permalänk
Medlem

En liten fundering bara.
"Catalyst AI" satt till "Full"?

Alternativet finns inte. Menar du inte "Avancerad".

Annars en kanonbra skriven artikel. Håller mycket hög klass.

Permalänk
Medlem

Bra artikel.

Synd att det skalade så dåligt med 3 eller 4 kort, men det kan ju vara så att processorn inte riktigt räcker till då när man kör med 3 eller 4 kort. Kanske lite overkill med 4 kort iofs.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W