Muskampen 2025: Segraren korad!

BankID "förbättras" - stödet för linux försvinner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Jo det kan man, du får skapa en personlig kod bara så kan du logga in med den (om du väljer det vid inloggningen).

ja det var som fanken, mycket smidigt att kolla bara nu. men tack för tipset då..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Men som det verkar så lär det ju så småningom komma ett program för Linux oxå.. Jag menar, strunta i att stödja Linux nu när det sakta men säkert växer är ju lite som att torka sig där bak och sedan smeta ut "problemet" på ryggen i form av kunder som är missnöjda med att det inte finns program för Linux... (eller? :-/)

LOL

För att inte tala om när de skall försöka rensa bort all intorkad skit, rycker de bort den följer ju hårrötterna (kundbasen) med och gör förskräckligt ont.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Vad i?! Har microsoft lyckats muta bankerna nu oxå..

Du det funkar inte i vista heller! sist jag prova!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja det var som fanken, mycket smidigt att kolla bara nu. men tack för tipset då..

Jo, det är en förjäkla bra funktion

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

"Ekonomiskt" utav en bank att kräva windows btw :D.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Formuleringen visar att de åtminstone är medvetna om att det finns linuxanvändare i kundkretsen, vilket är ett steg i rätt riktning och mer än andra företag i många fall gör. Däremot tycker jag att det är dåligt att lansera det innan man har utvecklat stöd för hela operativsystemslistan.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem

Funkar inte att använda kortläsaren som bankid hos nordea när man kör Linux. Däremot funkar det att logga in på banken och göra bankärenden eftersom man inte behöver koppla in USB-kabeln till datorn då.

Så det är bara Telia/SEB som erbjuder e-legtimation som funkar med Linux, och det upphör alltså också snart? Så småbarnsföräldrar kan alltså inte köra enbart Linux eftersom man behöver e-leg för att anmäla sjuka barn och föräldradagar på försäkringskassan...

Har i och för sig Wine i datorn men har ändå inte fått igång internet explorer som visst också krävs av Nordea...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Du det funkar inte i vista heller! sist jag prova!

Båda mina bankid'n fungerar i Vista. Ett via Telia/SEB (programvara) och ett via Swedbank (java).

Swedbank använder javagrejen.
Jag kunde inte skapa ett nytt bankid så jag fick boota in till Vista och exportera ut mitt bankid som jag sedan importerade hos Swedbank när jag var i Ubuntu. När jag valde den redan skapade filen som jag skapade i Vista så funkar det. Nu har jag ett fungerande bankid. Vet inte hur man gör för det id som kräver den där programvaran.

ronnylov:
IE6: http://www.tatanka.com.br/ies4linux/page/Main_Page

Själv kör jag VirtualBox när det krävs saker som inte funkar i Wine. Planen är ju att kasta ut Vista helt. Kör dualboot för tillfället.

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag lade in ies4linux och testade sedan min dator på nordeas hemsida och nu påstår dom att jag uppfyller alla krav förutom att java inte var inlagt. De detekterade att jag körde Win98. Jaha, så då surfade jag in på sun för att installera java för win98 och den installationen påstods ha gått bra men verifieringen av java visade ingen funktion och nordeas test visade att jag fortfarande saknar java.

Så hur får man in java för internet explorer i linux?

Har dessutom problemet att om jag stängt internet explorer och försöker starta det igen då händer ingenting så jag måste starta om datorn innan jag kan starta programmet igen. Allt detta strul bara för att få möjlighet att logga in med bank-id...

Om jag testar med "internet explorer for wine" som följde med Wine-installatuionen får jag bara en tom vit ruta, så det går inte heller.

Jag får väl bita i sura äpplet och lägga in WindowsXP via Virtualbox istället.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Jag får väl bita i sura äpplet och lägga in WindowsXP via Virtualbox istället. [/B]

Jo det är en enkel lösning.

Angående Java.

Den här tråden beskriver röran med Java samt alla codecs och mediaspelare.

Ubuntu Hardy samt Fedora 9 valde den sanna "RMS" vägen och ett rent självplågeri.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=766683

Konkret Java kan man prova att byta till Suns Java

EXEMPEL
32-Bit Ubuntu Users:

sudo apt-get remove icedtea-gcjwebplugin openjdk-6-jre && sudo apt-get install alsa-oss compizconfig-settings-manager faac faad gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-plugins-bad gstreamer0.10-plugins-bad-multiverse gstreamer0.10-plugins-ugly gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse gstreamer0.10-pitfdll liblame0 sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin pulseaudio-utils unrar w32codecs

Här får man då också med rubbet av alla "dirty" codecs som 99% av alla användare ändå behöver.

Tråden blev också klistrad i Ubuntuforums pga den här miserabla röran.

OpenJava har varit helt under isen under hela Vintern/Våren ändå väljer man det som standard.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag fick igång java för internet explorer via wine 1.0 rc1 när jag följde dessa anvisningar:
http://rmathew.blogspot.com/2007/04/running-java-applets-in-i...

Installerade nexus personal och exporterade filen för bank-id från en annan dator. Men tyvärr kommer ändå inget certifikat upp vid inloggningsförsök på försäkringskassan. Så det räckte ändå inte riktigt fram...

Kanske har något med att göra att internet explorer presenterar sig själv som körandes på win98 medans bank-id kräver XP eller nyare windows.

Permalänk
Medlem

Swedbank har väl BankID via sin vanliga säkerhetsdosa?

Det vi Linux-användare borde göra är att skriva till de banker som faktiskt använder dosor eller OS-neutrala inloggningar och tacka. Det vore ju trist om de inte ens visste hur bra deras system är!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barzam
Swedbank har väl BankID via sin vanliga säkerhetsdosa?

Det vi Linux-användare borde göra är att skriva till de banker som faktiskt använder dosor eller OS-neutrala inloggningar och tacka. Det vore ju trist om de inte ens visste hur bra deras system är!

Nej, BankID kör de via en java-applet, en säkerhetsfil och en personlig kod.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Rökt

Jahapp, såg inte att man var tvungen att förnya sitt bankid. Nu är man rökt då. Kommer inte längre in på Försäkringskassans sidor (som man ju är inne en del på som småbarnsförälder), PPM, Skatteverket, Vägverket, etc. Helt otroligt att man för att kunna komma åt Svenska myndigheters sidor är tvungen att köpa sitt operativsystem från någon Amerikansk mjukvarutillverkare (Windows, Apple).

Jag har dessutom rekommenderat Ubuntu, så halva släkten kör det nu. Usch det här gillar jag INTE!

Alla på bankid verkar dessutom ha semester när man mailar dem. Ngn som vet om det finns ngn beta ute på deras programvara? Det hade ju varit lämpligt att släppa denna som Open Source, men det kan man ju drömma om...

Permalänk
Medlem

alla som inte kan komma åt myndigheters tjänster kan ju alltid söka bidrag för att skaffa en extra Windowsdator att använda för dem. för det är tydligen vad som ingår i grundrättigheterna idag har jag för mig.

och då blir det nog snart öppnare standarder..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

alla som inte kan komma åt myndigheters tjänster kan ju alltid söka bidrag för att skaffa en extra Windowsdator att använda för dem. för det är tydligen vad som ingår i grundrättigheterna idag har jag för mig.

Var kan man söka ett sådant bidrag?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas

Swedbank använder javagrejen.
Jag kunde inte skapa ett nytt bankid så jag fick boota in till Vista och exportera ut mitt bankid som jag sedan importerade hos Swedbank när jag var i Ubuntu. När jag valde den redan skapade filen....

Jag tror det inte längre går att skapa BankID via swedbanks javaapplet, utan att man hänvisas till "hjälpprogrammet". Förr gick det, men det krånglade och javaappleten hängde sig i näst sista steget för mig hela tiden....

Däremot hade en fil skapats, dock saknades information om själva certifikatet så vitt jag kunde se (efter att ha packat upp den komprimerade filen). Detta skulle fyllas i steget efter, vill jag minnas.

Dock fick jag det att fungera genom att börja om (n:te gången :), men då kallade jag mappen "bankid" istället för "BankID" som jag kallat den tidigare, och då fungerade det.

Efter några tester för att vara säker, konstaterade jag att appleten inte klarade av att skilja på versaler och gemener i filnamn. Mappen skapas som ~/BankID men senare försöker den öppna filer i ~/bankid som naturligtvis inte finns, och programmet hängde sig.

Jag påpekade detta ganska elementära portabilitetsproblem för BankID, men fick då svaret att de inte skulle göra något åt det, för ett nytt system var i faggorna, och det skulle inte vara javabaserat, och där är vi nu...

*SUCK*

Är felet att BankID har monopol på authenticering? Borde man inte kunnat använt gpg istället och bara registrera sin nyckel hos banken som garant av sin identitet?

Visa signatur

- J -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det roliga är att dom kör garanterat Linux på serverna på bankerna..

Bankomater kör windows 95/98 så jag skulle inte vara för självsäker på den punkten.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
Bankomater kör windows 95/98 så jag skulle inte vara för självsäker på den punkten.

SEB kör tydligen Windows XP

Visa signatur

(ಠ‿ಠ)

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför ska ni få bidrag om ni själva väljer att köra ett OS som bankerna inte stödjer?

Bara att formatera om och byta OS så är problemet borta.

Ingen skyldighet att supporta ALLA OS som finns.

Ni får väl återgå till att använda telefon banken och pappers avin om ni inte vill köra det som står i system krav.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Varför ska ni få bidrag om ni själva väljer att köra ett OS som bankerna inte stödjer?

Bara att formatera om och byta OS så är problemet borta.

Ingen skyldighet att supporta ALLA OS som finns.

Ni får väl återgå till att använda telefon banken och pappers avin om ni inte vill köra det som står i system krav.

Operativsystemet som det ska bytas till kostar pengar (om du nu har missat det) och det är till det som bidraget söks.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjrZiP
http://i8.photobucket.com/albums/a5/MjrZiP/DSC00393.jpg

SEB kör tydligen Windows XP

SEB verkar vara en seriös bank...

Permalänk

Vilket OS som körs på bankomaterna har absolut inget med vad som körs på de riktiga servrarna. Där är det säkerligen fortfarande stordatorer och system som t.ex. OpenVMS som gäller.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Vilket OS som körs på bankomaterna har absolut inget med vad som körs på de riktiga servrarna. Där är det säkerligen fortfarande stordatorer och system som t.ex. OpenVMS som gäller.

Men varför kör de Windows på bankomaterna? Det är väl bara onödiga licenskostnader?

Permalänk
Medlem

Jag tror dom har råd. Sluta vara så töntigt anti.

Permalänk
Medlem

Problemet på en Windows-automat är att försöka lokalisera CTRL-ALT-DEL.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh

Det är bara idioti att installera en av marknadens mest bloatade desktop i en bankomat. Sådana grejor skall vara slimmade med enbart det som behövs för stabilitet, säkerhet, underhåll, ... .

Såvida inte man vill att användarna skall kunna köra bittorrent, surfa , titta på DVD, spela spel och läsa mail..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av monkeh

Jag tänker inte ens svara på det där.

Permalänk

Bankid till GNU/Linux under senhösten!

http://sv.wikinews.org/wiki/BankID_f%C3%B6r_Linux_-_tekniken_...

Men det visste nog några om här, fast kan vara nyttigt för de som inte vet. I länken i första posten har även någon mailat Nexus och det visar sig att det är påväg men när väl Nexus är färdiga så måste bankerna modifiera lite som jag förstått det.

Det verkar som att vinden vänder! Nu går det även att flasha SE telefoner under GNU/Linux.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Frågan är om det kommer funka native till 64-bitars?