Permalänk
Medlem

äckligt snyggt projekta asså! full pott! kom igen med sista updaten!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Sorry men nu var de ett tag sen sist. Håller på med lägenhetscheckup så de är lite mycket att fixa med.

De är inte mycket kvar nu men de är sleevning av PSU som återstår och sen den där fronten =/.

Update 25 maj Då var de dags igen. Ja har påbörjat skissa på fronten och de kommer bli en front uppdelad i två delar. Idag hade ja tänkt börja på den nedre delen för att därmed kunna få till en bra position för värmepaketet (ford scorpio ' designad för 2x120's). Fronten kommer från en gammal chassiesida så de blir en del sågande.

Håll ut bara så ska vi se när ja blir klar

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

glöm it vatten på grafikkorten o det ska vara rött kylatvatten

Permalänk

Rött vatten säger du.. mm får väl se vad de blir. Vatten till gfx känns dock lite väll mycket/onödigt. Okej de är tillräckligt med SB då men.... aja får tänka på saken.

Update 28 maj Ja då är de så att frontdelen kommer böjas till av en plåtslagare för de skulle bara vara ren waste of time om ja skulle bocka skiten själv. Plåten är ganska tjock och styv också så de skulle inte vara helt lätt utan bockmaskin. När de blir får vi se

Update 31 maj Dags igen! Nu har ja påbörjat skissning för fläktarna som antingen ska blåsa eller trycka mot/från värmepaketet och så fort detta är klart blir de till att fixa den andra frontbiten likaså här kommer de sitta 2x 120's.

Vi får se var kvällen leder

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lust att sälja dfi lanparty 939 crossfire moderkortet? pallar ju inte att mitt k8n är sönder! please!

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pheting
Lust att sälja dfi lanparty 939 crossfire moderkortet? pallar ju inte att mitt k8n är sönder! please!

Ursäkta röran här inne men ja håller på med projekt här.

Visa signatur

Permalänk

Du hur mycket tror du allt kommer ha kostat cirka när du e klar. är nämligen sugen att göra något liknande själv.

men det kommer nog bli mycket mycket sämre än din

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danmark99
Du hur mycket tror du allt kommer ha kostat cirka när du e klar. är nämligen sugen att göra något liknande själv.

men det kommer nog bli mycket mycket sämre än din

Lite svårt att säga faktiskt men nånstans runt 2+ lax ungefär.

Som ja sagt tidigare så är de nästan att man ångrar sig att man inte köpte ett chassie på en gång, men de är ju förbannat kul med moddning också trots att tiden inte alltid räcker till. Men de är kul att se egna resultat som man tänkt igenom så gott de går, även om idéerna inte alltid fungerat klockrent, men är man ingen supermoddare så försöker man göra sitt bästa.

Update 8 juni Tiden går =/ Aja försöker pilla så mycket som möjligt men humöret kan svika så grymt lätt. Har varit väldigt fundersam över hur värmepaketet ska hållas fast men av alla tankar hittils så har ja kommit fram till de mest lämpade och även lättaste.
Ska se till att fixa så mycket som möjligt till helgen (nån bockning har inte blivit av men de kommer).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Lite svårt att säga faktiskt men nånstans runt 2+ lax ungefär.

Som ja sagt tidigare så är de nästan att man ångrar sig att man inte köpte ett chassie på en gång, men de är ju förbannat kul med moddning också trots att tiden inte alltid räcker till. Men de är kul att se egna resultat som man tänkt igenom så gott de går, även om idéerna inte alltid fungerat klockrent, men är man ingen supermoddare så försöker man göra sitt bästa.

Update 8 juni Tiden går =/ Aja försöker pilla så mycket som möjligt men humöret kan svika så grymt lätt. Har varit väldigt fundersam över hur värmepaketet ska hållas fast men av alla tankar hittils så har ja kommit fram till de mest lämpade och även lättaste.
Ska se till att fixa så mycket som möjligt till helgen (nån bockning har inte blivit av men de kommer).

Jo själv klart blir det väll oftast lite bättre om man köper saker färdigt... men visst äre mycket roligare sen när man e klar med allt slit o ta hem någon av kompisarna så dem kan beundra ens arbete:)

jag funderar själv på att moda om ett ruttet chassi... men vet inte riktigt hur var när osv och måste börja skissa på hur jag vill ha det.

Edit: priset du sa... jag antar att det bara var för plåt o plexi osv??

Permalänk

Njaa ja inkludera typ moderkort, vattenblock och så in i de. Men de skulle inte förvåna mig om ja lagt uppåt 3 papp eller nåt.

Chassie 1 0:-
Chassie-del nr:2 0:-
Bearbetade plåtdelar 0:-
Aluminiumprofil 86:-
Bussning 4x 35:-/st 140:-
Fläktar ~2x100 200:-
NB/SB-block ~300:-
Kabelstrumpa ~90:-
Grafikkort ~350:-
Plexibiten ~100:-
PVC-slang ~60:-

Övrig hårdvara ej räknat!

Övergriplig summa 1326:- eventuellt bortfall kanske uppgår till 100-150 spänn så vi säger väl 1500 iaf.

Visa signatur

Permalänk

tackar... det låter bra. men är det för svårt att göra en vatten kylning om man inte är halv proffs. tex som jag.. det enda jag gjort är att bygga min egen dator och läst en massa om modding osv...

Permalänk
Medlem

Inget snålande på radioator inte ^^ den där lär ju kyla på bra

Permalänk
Medlem

Det här är ett underbart projekt! Jag vet hur lätt det är att tappa sugen, men jag hoppas verkligen att du orkar fixa klart. Jag tycker i alla fall att bara känslan av att man har gjort det själv och vetskapen om att det inte finns något lika dant chassie lätt är värt tiden, arbetet och pengarna.

Och skulle man fått för sig att köpa nått färdigt så hade man ju ändå fått modda det för att få det som man vill. Särskilt om man, som du gör, håller på med vattenkylning.

Det är lugnt 10p och jag måste få säga att det här galleriet har inspirerat mig till att försöka bygga klart mitt chassie.

Lycka till!

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Inget snålande på radioator inte ^^ den där lär ju kyla på bra

bara värmepaketet klarar värme riktigt bra. Testade att driva min opteron 165, x1900xt 870/1900 + nb med den där, prima vara

Tanken har ju legat på mig ända från början att köra dubbla rads och varför inte ta med good old ford scorpio-paketet istället för ha den undanstoppad.

Update 13 maj Första frontbiten är inlämnad just nu men den kommer tillbaka först på månda men man får väl hoppas nu att uträkningarna stämmer.

Tro mig ja vill bli klar snart med projektet men av nån märklig anledning dyker de alltid upp konflikter med de sociala på helgen.. störts tillräckligt mycket nu.[

Citat:

Ursprungligen inskrivet av danmark99
tackar... det låter bra. men är det för svårt att göra en vatten kylning om man inte är halv proffs. tex som jag.. det enda jag gjort är att bygga min egen dator och läst en massa om modding osv...

De beror på. Antingen gör man de svårt för sig med sågande etc etc vilket kan ge ett designmässigt högre betyg samt även trevligare kommentarer. Såga behöver ju inte vara svårt men! man får helt enkelt inte göra fel om man ska kapa i chassiet (Alu-chassiet som ex.). Har själv gjort dumdristiga misstag men detta innan ja lärt mig den korrekta metoden. Blir de jättefel så är de dock inte omöjligt att fixa med hjälp av lite plåt, dremel, sticksåg, linjal m.m.

Lite snack om radiatordelen alltså. Gör man de däremot lite enklare för sig så väljer man att placera sin kylare på ex. toppen och de kan räcka med ett par småhål i toppen för att hålla kylaren på plats, + IN/UT-gående slang. Väldigt vanlig förekommande metod.

Sen har vi förstås baksidan, fronten, botten, högersidan.. möjligheterna är många, frågan är mest bara hur långt man tänkt sträcka sig och hur pass mycket man klarar av.

Nog om den biten.

Vad som är svårt kan man mer relatera till vad som är viktigt vid monteringen. (Mest för rookies då såklart )

* Läckagetesta sina block (material-mässigt)
* Kontrollera eventuella slangklämmor (1. Säkerhets-synpunkt! 2. Inte alltid nödvändigt med klämma/låsning)
* Vid fullständig kontroll av sitt system så är allt säkert till 100%
* Eventuellt fel relateras oftast till slarv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg hur du gjorde en grym sata ström kabel.

Men jag undrar verkligen om hårdiskarna kommer att få tillräckligt med stöm?

Man brukar normalt ha 1 strömkabel=1 hårddisk eller två,
men jag ser sällan 1 strömkabel= 20 hårddiskar

Får se på uppdate om det funka.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awqawq
Såg hur du gjorde en grym sata ström kabel.

Men jag undrar verkligen om hårdiskarna kommer att få tillräckligt med stöm?

Man brukar normalt ha 1 strömkabel=1 hårddisk eller två,
men jag ser sällan 1 strömkabel= 20 hårddiskar

Får se på uppdate om det funka.

Amatörer kopplar normalt.. Guru's gör de avancerat och snyggt för sig

Nej de ska inte vara 20 diskar på en strömkabel. Du får vänta och se slutresultatet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den simpla men underbara varianten av matning till dina Satadiskar gav mig inspiration.
Vet att jag har sett det göras förut, men nu kan jag inte hitta varken länkar eller bilder.

Skulle du kunna vara så vänlig och länka mig de kontakterna och toppskydden du har använt i ditt bygge, jag blev grymt sugen på att göra en egen.

Snyggt bygge i förövrigt också, en hel del diskar.

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
Den simpla men underbara varianten av matning till dina Satadiskar gav mig inspiration.
Vet att jag har sett det göras förut, men nu kan jag inte hitta varken länkar eller bilder.

Skulle du kunna vara så vänlig och länka mig de kontakterna och toppskydden du har använt i ditt bygge, jag blev grymt sugen på att göra en egen.

Snyggt bygge i förövrigt också, en hel del diskar.

Kontakter.. toppskydd.. ? Ja har bara moddat om de som kommit med i olika moderkortsköp.

Här på bilderna kan du iaf se hur kontakten som ja använt ser ut.
http://www.tomshardware.com/reviews/performance,946-3.html
Ja kollade på komplett först för att se om dom hade 2x SATA till *molex* adaptern men inte då, lite märkligt men men.
De finns typ 2 olika modeller varav den ena är helt slät, sett bakifrån då alltså. Den andra har klick-plast den också men den är lite smalare på nå sätt. Lite småsvårt att förklara men ja har iaf använt mig av kontakten som du hittar på bild nr:2 i länken.

Kyl att du gillar bygget.

Update 17 maj Oyeah.. första frontbiten har nu blivit bockad och nu återstår slipning och därefter montering av värmepaket. När i veckan man kan fortsätta får vi se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Kontakter.. toppskydd.. ? Ja har bara moddat om de som kommit med i olika moderkortsköp.

Här på bilderna kan du iaf se hur kontakten som ja använt ser ut.
http://www.tomshardware.com/reviews/performance,946-3.html
Ja kollade på komplett först för att se om dom hade 2x SATA till *molex* adaptern men inte då, lite märkligt men men.
De finns typ 2 olika modeller varav den ena är helt slät, sett bakifrån då alltså. Den andra har klick-plast den också men den är lite smalare på nå sätt. Lite småsvårt att förklara men ja har iaf använt mig av kontakten som du hittar på bild nr:2 i länken.

Kyl att du gillar bygget.

Update 17 maj Oyeah.. första frontbiten har nu blivit bockad och nu återstår slipning och därefter montering av värmepaket. När i veckan man kan fortsätta får vi se.

Fick för mig någonstans att man kan köpa dessa kontakter lösa, för att sedan fabricera en likadan kjedja som du gjort.
Men förutsättningarna för att man ska kunna göra kjedjan är att man har kontaktdon som man bara behöver pressa ner kabeln i (Se bild, kontakterna på den vänstra kabelsnutten gäller.)

Om det är någon som har koll på vart dessa kontakter kan köpas så skulle jag bli väldigt glad.

Edit: Hittade en bild på hur jag tänker, någon som känner igen iden? http://img142.imageshack.us/img142/8687/newservr36big1jy.jpg

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk

Snabb-Update @ midsommar Ja nu står de ju väldigt stilla p.g.a midsommar och allt som hör därtill :), sen har vi en tillfällig handskada från jobbet =/ så just när man börjar få tid ifrån jobbet så går de som de går.

Aja fortsätt titta och ställ frågor bara så får vi se sen när de blir lite action.

Trevligt midsommar nu och behåll ölglöden på top

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sizzors
http://img.tomshardware.com/us/2004/12/23/more_performance/sa...

Om det är någon som har koll på vart dessa kontakter kan köpas så skulle jag bli väldigt glad.

Edit: Hittade en bild på hur jag tänker, någon som känner igen iden? http://img142.imageshack.us/img142/8687/newservr36big1jy.jpg

Nånstans lär dom ju finnas men var nånstans de vetesjutton. När ja sökte efter 2 x Floppy to 1x Molex (hanne) mm ja behövde verkligen en sån sladd hur fånigt de nu än kan låta.. ja ja kunde ha moddat också men men, iaf då så hitta ja än i den sämsta datorbutiken som fanns i stan ja befann mig i.

Btw. Skön bild där. Verkligen ordnat till de för sig, de gillar vi Trots de så tycker ja dock de är lite fränare med gömda kablar (sleeving).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

med en sådan fet kylning spelar de ju nästan ingen roll om de låter lite.. dock klar fördel om den är tyst också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DouG
med en sådan fet kylning spelar de ju nästan ingen roll om de låter lite.. dock klar fördel om den är tyst också

Ja tycker främst de ska bli väldigt spännande att få höra ljudvolymen sen då antalat 120-fläktar totallt kommer vara 8st [botten, sidan, frontdel 1, frontdel 2] men ja lär nog med sannolikhet köra flertalet i +5v mer behövs inte.

Okej imorn blir de slippning för hela slanten så ja hoppas kunna leverera skön plåtfinish.

Visa signatur

Permalänk

Kan ditt bygge vara mer brutalt?

Visa signatur

"-You like sex AND money? We should hang out!" -"Idiocracy"

MSI P45 Platinum, e6850@3ghz, 4gb Corsair 6400c5dhx, 500gb+320gb, HD4850 Crossfire (Sapphire/His), Coolermaster Cosmos RC 1000

Permalänk
Medlem

Jag bara njuter av varenda bild!! ; )

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Jag bara njuter av varenda bild!! ; )

Nån gång då blir de färdigt till helgen blir de nya bilder.

Update 28 maj Då har de alltså blivit helg och ja har massvis med tid och den ska ja ta tillvara på. De blir slippning för hela slanten nu.

Visa signatur

Permalänk
Skäggig legend

börjar bli mycket bilder;)

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorbladee
börjar bli mycket bilder;)

Börjar bli en hel del ja. Blivit mycket hoppande fram och tillbaka också men de har ju blivit en hel del grejer mellan varven också (rack, h20-tank och en himla massa plåtfixande)

Update 1 juli Nu är de mardrömen kvar "fronten" =/ ska se om man inte kan få iväg sista plåten för bockning imorn.
Nu är inte detta hela sanningen utan de finns en föredetta trippelradiator-plåt uppe i toppen som måste tas om hand. Ja har en idé med ett galler som skulle kunna sitta som gjutet Men fronten är nu PRIO 1!!

Förutom plåt väntar ja på slippapper (10x 150grit) som ja beställt. Haft sönder papper efter papper då ja bearbetat nedre frontdelen, kanterna är lite vassa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ojojoj, här har det hänt grejer sen jag sist kikade, ser juste ut! Ska hålla koll lite oftare i fortsättningen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lotcek
Ojojoj, här har det hänt grejer sen jag sist kikade, ser juste ut! Ska hålla koll lite oftare i fortsättningen!

Javisst! Här händer de alltid nånting även om de kanske inte alltid går snabbt men men. Ska lämna in sista plåten för bockning nästa vecka och sen får vi se hur resten går.

Estimerad månad då projektet avslutas: AUGUSTI! Längre får de inte bli =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Coolt projekt!

Vikten lär ju bli enorm, speciellt i fronten. Du behöver snart inte gymma, iaf inte om du ska släpa den burken på LAN.