Monitor får ej signal - felsökt en massa själv, hjälp!

Permalänk
Medlem

Monitor får ej signal - felsökt en massa själv, hjälp!

Min kompis har en rätt gammal dator där gfx höll på att lägga av(överhettas nonstop) så vi köpte ett nytt. Satte in det snabbt och installerade drivers etc. Allt funkade tills jag satte på den igen dagen efter och inget startade.

Jag rykte i en massa sladdar och letade efter något elglapp till slut bytade jag hela nätagget också. Nu spann datorn igång och man hör hur diskarna botar windows, mus och tangentborg blinkar till med monitor får inget signal. Monitorn är det inget fel på och har tom testat med en annan som det inte är något fel på. Nu precis bytade jag även till mitt gamla radeon 9500 som även den spann igång friskt men fortfarande ingen signal till monitor.

Någon som har en aning.. ?

Permalänk
Medlem

du har antagligen hett cpun fel håll

Permalänk
Medlem
Citat:

du har antagligen hett cpun fel håll

Rosen70

och hur kan ha gjort det? det står att han bara har bytt grafikkort.

ONT:
Vad är det för kabel mellan grafikkort och monitor? VGA eller DVI?
Läste här i forumet om att det var någon sorts grafikkort som krävde fullkopplade kablar, dvs. att pin 9 också är med. Men då är det VGA kabel vi pratar.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xynter
Rosen70

och hur kan ha gjort det? det står att han bara har bytt grafikkort.

ONT:
Vad är det för kabel mellan grafikkort och monitor? VGA eller DVI?
Läste här i forumet om att det var någon sorts grafikkort som krävde fullkopplade kablar, dvs. att pin 9 också är med. Men då är det VGA kabel vi pratar.

Har faktiskt testat med både en VGA och en DVI kabel-monitorer. En gammal monitor och en flat. Ingendera fungerade, vet att båda monitorerna faktiskt FUNGERADE.

Permalänk
Medlem

Behöver grafikkorten extern strömförsörjning (Alltså från nätagget)?
Det kan ju vara något sånt som man har glömt.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem

Japp, både det han köpte samt mitt radeon 9500 behöver extern strömförsörjning. Har testat med diverse strömsladdar på diverse komponenter i datorn men alas, at no avail Oo