Muskampen 2025: Segraren korad!

Oclockad dator stängs av efter ca 2 minuter

Permalänk
Medlem

Oclockad dator stängs av efter ca 2 minuter

Tja nu har jag ett nytt problem.

Jag har köpt en ny dator med CPU:n Q6600 intel core 2 quad, Asus EN8800GTS 512 MB. Problemet är det att datorn stängs av bara sådär efter ca 2 minuter, jag kommer till installationssidan för xp men sen stängs den av.

Jag kollade bilderna på datorbyggarskolan eftersom jag är osäker på en kabel och på http://www.nordichardware.se/skrivelser_img/220/atx.mobo.jpg
den bilden är 24 pinnar:n från nätagget i moderkortet, sen framför den är det en kabel ikopplad. Jag har på min dator 24 pinnar:n ikopplad men den andra kontakten framför är inte ikopplad men jag har en lös kabel i datorn som passar där.
Jag vågar inte prova utan att få mer hjälp för att för ca 5 år sen då vi skulle fixa nätverkskort till våran gamla dator så kopplade vi en kabel fel och kortslöt moderkortet pga. det, därför vill jag ha hjälp här.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/-------DSC00067.JPG
Där är den lösa kabeln i min dator som passar.

http://data.fuskbugg.se/skalma n01/-paint.JPG
Där är 24 pinnaren med kontakten bakom där den lösa kabeln passar.

Som sagt vågar jag inte koppla in den utan intyg på att inget kan kortslutas.
Det där är en molex kontakt och på datorbyggarskolan står det att den ska gå till Hårddisk/optisk enhet. Men jag tror ändå en kabel ska dit där den passar. Hjälp mig, vilken kabel ska dit?

Visa signatur

Du är inte bättre än vad du tror att du är!

Permalänk
Medlem

Inte lätt att se något på bilderna. Kändes som ett test för att få länkarna rätt. Verkar nästan var så. Men vist verkar det vara skumt.

Vad står det i moderkorts manualen? Du måste nog skriva vad du har för moderkort och nätaggregat också så att vi kan kolla upp det. Är moderkortet ny också eller är den från någon gammal märkes dator.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ASUS P5K64 WS, Nätagget heter Fractal Design Newton 600W 120 mm fan atx2.2 12v etc. Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 Ghz, 2 gb corsair minnen, Asus EN8800GTS 512 Mb, hdd är Hitachi deskstar 7k160 160 gb IDE, sen en IDE dvd brännare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilken lustig koppling. Tre kablar från nätaggregatet enligt manualen sidan 53 eller 2-27 som sidan är märkt med. Går att ladda ner från ASUS hemsida.

Enligt manualen ja du ska sätta in kabeln där.

Core 2 Quad Q6600 (2.40GHz,1066FSB,L2:2X4MB,rev.B3,4 cores)
Since PCB : ALL
Since BIOS : 0302

Har du bios version 0302 eller senare på ditt moderkort?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilken version det är :/ Jag läste manualen och såg och det verkar som om kabeln ska sitta där, så det kan inte kortslutas som hänt 1 gång tidigare i en annan dator?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokem
Jag vet inte vilken version det är :/ Jag läste manualen och såg och det verkar som om kabeln ska sitta där, så det kan inte kortslutas som hänt 1 gång tidigare i en annan dator?

står det i manualen är det bara att plugga dit..
kolla dock så att det inte står antingen atx 12v ELLER molex.