Möblera om på forumet?
Jag såg just idag att man har slagit upp portarna för en ny avdelning på forumet. Min första reaktion var mycket positiv, jag blev positivt överraskad av att se detta. I och med att Mac har vunnit nya marker de senaste åren så är det bra att det finns speciell avdelning på SweClockers forum för diskussioner kring den. Det var på tiden faktiskt! Ty, Mac har blivit mainstream nu, en tjejdator med andra ord! Ledsen grabbar!
En anmärkning dock, tycker ni inte att programdelen borde diskuteras under egen avdelning? Borde man inte ha en speciell avdelning för Mac operativsystem och programvara under "spel och mjukvara"? Ni kan förslagsvis kalla den "Apple operativsystem" istället för "OS X operativsystem" om det ska följa samma mönster som i "Microsoft operativsystem", dvs. man skriver företagsnamnet först. På motsvarande sätt borde det kanske ha hetat "GNU Project operativsystem" istället för "Linux operativsystem".
Varför är ni så konservativa och inte har gjort några större ändringar av forumet de senaste 5 åren? Är det inte dags att möblera om på forumet? Ett datorforum kan ordnas på många olika sätt. Det mest grundläggande är dock att man gör skillnad på hårdvara och mjukvara. Sedan kan man dela in det i sex viktiga element eller grupper, och det är datorkomponenter, datorsystem, datornätverk, kringutrustning, och mjukvara och/eller digitalt skapande.
Under datorkomponenter ingår alla frågor som har att göra med de enskilda delarna i en dator. Datorsystem har en helhetssyn på hur en komplett dator fungerar eller inte fungerar, dvs. hur man felsöker den. Datornätverk sätter datorerna i ett större sammanhang och handlar om hur de interagerar/kommunicerar med varandrar och där ingår även begrepp som Internet. Kringutrustning säger sig självt, allt som har att göra med hur en eller flera datorer interagerar med annan typ av hårdvara går in där (förutom digitala manicker). Om man pratar om att flera datorer ska använda en skrivare så är det nog någon form av nätverksförbindelse man pratar om då och då borde såna frågor ingå under datornätverk. Nu har man då fångat in i stort sett allt som har med hårdvara att göra.
När det sedan gäller mjukvara så handlar det om användningen av datorn. Mjukvara har två sidor: användning och skapande. Man kan använda applikationsprogram till att utföra en åtgärd, men man kan också skapa själva programmet eller ett digitalt alster och då pratar vi om programmering eller också om "digitalt skapande". Spel är mjukvara, så spel kan ingå där också tekniskt sett, men kan också betraktas mer som en grupp individer som ägnar sig åt sin favoritsyssla, så för att göra det enkelt att hitta så kan det stå för sig själv som egen grupp. Sedan finns det en del individer som gärna trixar med hårdvaran och de får väl också ingå som en egen grupp där man pratar om sina hjärtefrågor som överklockning, kylning, moddning m.m.
Om man frågar mig så skulle jag ordna SweCs forum på följande sätt. Vi börjar med datorkomponenter.
Moderkort
Processorer
Minnen
Grafikkort
Ljudkort
Hårddiskar
Brännare
Kontrollerkort
Nätaggregat
Chassin
Övrig hårdvara
Här kan man prata allmänt om olika datorkomponenter och ställa frågor om singa problem. Fokus ligger alltså INTE på överklockning, kylning, moddning etc. Det finns speciell avdelning för det längre ner. Chassin och nätaggregat hör ihop som en nyckel i ett nyckelhål (eller liknande), jag vet. Men nu är det år 2008 och många chassin levereras utan nätaggregat, samtidigt som nätaggregaten har blivit en vetenskap för sig. Därför vill jag gärna sära på de två.
Det är likadant med avdelningen "processorer, moderkort och minnen" som kan vara avskilda avdelningar. Uppsplittring på det här sättet behöver inte vara en dålig sak, som t.ex. om du ska ställa en fråga som handlar om flera komponenter i din dator, så behöver du inte skapa en tråd för varje komponent separat i varje avdelning som behandlar ämnet. Man fokuserar ju självklart på den komponent där huvudproblemet tros ligga. Så om det är t.ex. moderkortet som är boven och som gör att grafikkortet inte fungerar som det ska och att hårddisken beter sig konstigt så skapar man bara en tråd i avdelningen för moderkort, och där man även talar om att felet på moderkortet tros påverka även andra komponenter och försöker reda ut det just där.
Jag förstår inte varför det ska vara koncentrerat på en enda tråd som heter "processor, moderkort och minnen"... det är ju bara löjligt, och det finns ingen logik i det! Då är det kanske bättre att man bara har en enda avdelning på hela forumet och kallar den "datorer och IT" eller bara "forum" så får man snacka fritt om allt möjligt i den... som sagt, jag fattar inte poängen med de här mer koncentrerade avdelningarna som åtminstone till namnet behandlar flera olika komponenter. Samtidigt som man har separata avdelningar som "grafikkort" som bara handlar om grafikkort... varför inte slå ihop det med bildskärmar och kalla det "grafikkort och bildskärmar" istället då... och sedan kanske "processor, moderkort, minnen, grafikkort och bildskärmar"... osv. tills man får hela spektrat där man då kan diskuttera om precis allt hos en dator i en enda avdelning. Förstår ni vad jag menar? Det finns ingen logik i det. Man måste ju bryta ner det i mindre bitar, men på ett mer systematiskt sätt, det måste bli mer kontinuerligt om det ska finnas någon logik i det.
Grafikkort handlar mer allmänt om grafikkort, köpråd, felsökning, recensioner osv. Överklockning och dylikt är ett ämne för sig egentligen, något som många datornördar gärna ägnar sig åt, och det hittar man längre ner här.
Egna konstruktioner och modifikationer av chassin kan inte ingå här, det finns speciell avdelning för det längre ner på min lista.
Lagring bör delas upp i hårddiskar och brännare vilket då avser "optisk lagring".
Kontrollerkort behöver inte ha något med lagring att göra alls, så det är fel att antyda det i beskrivningen av avdelningen "lagring". Det finns kontrollerkort som ger extra USB uttag på datorn t.ex. där dessa saknas eller behövs fler, och det har ju inget med lagring att göra. Kontrollerkort borde därför ha en egen avdelning.
Minneskort är inte alls datorkomponenter, de behövs ju inte ens för en fungerande dator. Olika minneskort som USB-minnen, SD-kort, m.m. är att betrakta som tillbehör. Det är samma sak med skivor till brännare och papper till skrivare.
Udda hårdvara tänkte jag döpa om till Gammal hårdvara först, men sedan kom jag på att all hårdvara blir gammal så småningom så jag ser inte poängen med den här avdelningen tyvärr. Därför har jag tagit bort den. Det är som om den var avsedd för diskussioner om Commodore, Atari eller annan antik datorhårdvara. Som om det inte är tillåtet att diskuttera det i någon annan avdelning om man vet vad det är.
Vet man inte vad det är för hårdvara så har man alltid avdelningen "övrig hårdvara". Så den ersätter på sätt och vis "udda hårdvara".
Jag har inget emot underavdelningar som Intel och AMD under "processorer", tvärt om så hade det säkrt varit bra att införa det för grafikkort också och ha två underavdelningar som NVIDIA och ATI. Men ATI har nu blivit AMD, så att såna saker kan komma att förändras. Det är nog ändå bättre att inte ha den uppdelningen mellan olika fabrikat, man ökar bara konflikten och rivaliteten mellan t.ex. mellan Intel och AMD anhängare. Det tjänar ingen på.
"Tangentbord, möss, musmattor, spelkontroller, skrivare med mera" är inte datortillbehör, det kallas kringutrustning. Tillbehör, det är Kablar, skivor, papper, bläck och toner och liknande.
Kylning och överklockning bör flyttas härifrån längre ner.
Nu över till datorsystem:
PC - Stationära datorer
PC - Bärbara datorer
PC - Serverdatorer
Mac - Stationära datorer
Mac - Bärbara datorer
Mac - Serverdatorer
Den här delen har en helhetssyn på kompletta datorsystem, ordnat efter de vanliga plattformerna PC och Mac. Hit kan man vända sig om man behöver hjälp med felsökning av sin dator och då menas både felsökning av hårdvara och mjukvara beroende på var felet finns. Denna avdelniing gäller speciellt för den som inte är så datorkunnig eller kanske själv inte vet var felet finns så att man inte kan ställa frågan i någon av de komponent-specifika avdelningarna på forumet. Förutom hjälp med felsökning så ingår även råd vid köp av färdiga PC eller Mac datorer. Det är fortfarande vanligast att man köper en färdigbyggd fabriksdator, det är bara en minoritet som köper delar och sätter ihop sina egna. Så hit kan man vända sig för råd vid köp av dator.
Det behöver inte heta "felsökning och köpråd" eftersom hjälp med felsökning och köpråd är i stort sett vad hela forumet går ut på, så det finns ingen ide med att skriva så bara här.
Serverdatorer kan man eventuellt ta bort om det inte finns något intresse för det. För jag antar att om man håller på med serverdatorer så vet man ganska mycket om datorer, kanske sätter man ihop sin egen hemmaserver också och inte köper en dyr och färdigbyggd historia från IBM för rack-montage. Förutom om man ska bygga en hel serverpark kanske.
Nätverksutrustning
Hemmanätverk
Säkerhet
Internetuppkoppling
Webbhotell
Övrigt
Datornätverk sätter datorerna i ett större sammanhang och här fås hjälp med Internetuppkopplingen, att bygga egna hemmanätverk, felsökning m.m.
Monitorer
Skrivare
Skannrar
Datorhögtalare
Videokameror
Webbkameror
Tangentbord
Möss
Spelkontroller
Övrig kringutrustning
Digitala manicker (gadgets)
Bärbara mediaspelare
Handdatorer
Mobiltelefoner
Övrigt
iPoden skulle kunna få en avdelning för sig, men det skulle säkert göra andra avdelningar tomma i och med att många har iPod idag. Dessutom är det inte helt rättvist att namnge en avdelning efter fabrikat/modell.
Windows system och program
Mac system och program
Linux system och program
BSD system och program
Övriga system och program
Datormeck
Överklockning (SweClockning)
Moddning
Egna konstruktioner
Övrigt
Digitalt skapande
Programmering
Webbdesign
Grafisk formgivning
Bildbehandling
Ljudredigering
Videoredigering
Övrigt
Fotografering
Kameror
Objektiv
Fototeknik
Övrigt
Eftersom fotografering verkar vara så stort intresse så får det väl finnas en speciell avdelning för den. Fotointresserade kan utbyta ideer och erfarenhet här. Det är enda anledningen till att jag inte har placerat in kameror under digitala manicker. Dessutom finns det många som fortfarande använder analoga kameror, som inte alls är digitala. Det gör det lite fel att placera "fotografering" under digitalt skapande, men också under digitala manicker blir det fel om det är analogteknik. Alternativt kan man placera "kameror" under Digitala manicker, och "fotografering" under Digitalt skapande om man vill göra listan kortare. SweClockers är trots allt ett datorforum i första hand, och inte ett forum för fotografer.
Speltips och demon
Spelrecensioner
Speldatorer och spel
Playstation konsoler och spel
Nintendo konsoler och spel
Xbox konsoler och spel
Övriga konsoler och spel
Denna del säger väl sig självt vad det är.
TV-apparater
Projektorer och dukar
DVD & Blu Ray spelare
Digitalboxar
Fjärrkontroller
Högtalare
Hörlurar
Hembiopaket
Förförstärkare
Stereoanläggningar
Stereodelar
Övriga ämnen
Nyhetskommentarer
Konsumenträtt
Övrigt
Jag tror att jag har tagit med i stort sett datornördens alla favoritämnen och sysslor. En del saker har inget med datorer att göra egentligen men har ändå hittat sin plats här i och med att datornördarna intresserar sig även för andra saker än bara datorer.
Fördelen med mitt förslag är att det blir enklare söka efter redan besvarade frågor och få svar på det sättet, och det blir lättare att nå ut till de som är intresserade av samma ämne. Om jag vill veta något om en Intel processor så väljer jag bara att söka i avdelningen "processorer" för det är ju där som folk kommer att skriva bara om processorer, så jag kommer inte få fram några orelevanta sökresultat som handlar om minnen eller moderkort istället. Om det sedan går att dessutom välja underavdelningen Intel så gör det också att alla orelevanta trådar om AMD processorer filtreras bort och jag får bara relevanta resultat. Och som sagt, det blir enklare för den som är intresserad av samma ämne som jag att hitta till just min tråd som jag skapar.
På det här sättet blir inte inordningen lika vag som nu, det blir en mer noggrann och logisk inordning och förhoppningsvis så slipper man få massa frågor om var man ska ställa en viss fråga vilket fortfarande är ganska vanligt i och med att nya och okunniga medlemmar tillkommer hela tiden.
Det här är bara mina egna funderingar kring det, någon annan får gärna komma med andra förslag. Det viktiga är i alla fall att man skiljer mellan hårdvara och mjukvara, samt att man splittrar upp lite mer klumpar som "processorer, moderkort och minnen". Samtidigt bör man även försöka göra lite utrymme för olika hobbies och intressen så som fotografering som egentligen inte har något alls med datorer att göra. Men om det intresserar medlemmarna så får det väl finnas en avdelning för det, liksom för alla gamers och Hifi fanatiker.
Jag vet att det kan innebära en hel del jobb för moderatorer och andra "anställda" på SweClocekrs. Det är ju många trådar som ska flyttas från olika avdelningar till de nya för att passa in på de nya beskrivningarna och för att vara nåbara via dem. Jag menar t.ex. minst 30000 av de 69000 trådarna i "processorer, moderkort och minnen" handlar bara om minnen för det känns som att det alltid har varit ett ständigt tjat om minnen. Dessa måste hittas och placeras om under "minnen". Det är rätt jobbigt och tidskrävande när man har så många trådar. Men det skulle man ha tänkt på från början.
Jag menar anta att man har 150 kulor med färgerna röd, blå och gul och de är sorterade efter färgen i tre högar. Det är alltid enklare att slå samman alla i en hög eller påse nu, än att sortera in alla efter färg från påsen. Det är samma sak här. Det är alltid enklare att gruppera och generalisera än att särskilja och detaljstyra. Att balansera mellan enkelhet (simplicitet?) och komplexitet är inte alltid lätt att göra.
Det är det enda som är det jobbiga med mitt förslag, att man måste flytta om en massa trådar nu, men att skapa flera olika avdelningar eller kategorier i forumet är ju enkelt. Jag ställer gärna upp och hjälper till om det behövs. Jag har försökt att tänka igenom det noga för att göra den nya ordningen mer kompatibel med den aktuella för att göra övergången så smärtfri som möjligt så att man slipper flytta om många trådar. Det behöver ju inte bli klart över en natt heller, det får ta den tid det tar. Mig gör det inget om ni stänger ner webbplatsen till och från för det. Men om man planerar bra så kan man slippa många onödiga avbrott.
I vilket falls om helst så är en ommöblering på sin plats tycker jag. Man kan inte bara nöja sig med en halvtaskig och slarvig kategorisering av forumet, bara för att kunna säga att man är klar. Hur information presenteras är minst lika viktigt som informationen i sig, och det här forumet är inte undantaget. Information har inget värde om den är svårhittad, eller tvetydig och missvisande. För då måste man ändå fråga för att veta, trots att det man undrar kanske redan står. Och så undrar man varför så många ställer frågor om saker som redan har besvarats tidigare. Hade det varit enklare att hitta till dessa svar så hade man säkert inte ställt samma fråga, man hade använt sökfunktionen mer. Samtidigt får inte forumet vara för statiskt och förvandlas till ett enda stort FAQ. Man måste ju hela tiden tillföra något nytt, även om samma fråga har ställts tidigare. Det är ju det forum är till för. För färdiga svar har man ju encyklopedier, ordböcker, och faktaböcker.
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111