"Felaktig nätverksadress", efter flytt med datorn.

Permalänk
Medlem

"Felaktig nätverksadress", efter flytt med datorn.

Tjena!
För några dagar sedan tog jag hem min burk till en polare och hade den där i ungefär 4 dygn.
Allting funkade perfa innan jag tog den dit och allt funkade även hos honom.
När jag tog hem burken igen så kunde jag dock inte komma ut på internet, jag kopplade tillbaka allt som vanligt men fick ändå felmedelandet:

Citat:

Begränsad eller ingen anslutning
Du kanske inte kan nå internet eller vissa resurser på nätverket.
Detta problem beror på att datorn inte kunde erhålla en giltig nätverksadress från nätverket

De verkar inte va nåt knas med routern jag använder eftersom det finns 2 andra uppkopplingar genom den som funkar.
Har testat starta om routern/datorn med internet kabeln både i och ur datorn men ingen skillnad, har även testat förnya ip adressen med ipconfig/release, ipconfig/renew i CMD men ingenting...

Väldigt tacksam för hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Du får ingen IP-adress av din router? Har du testat att komma åt dess webbgränssnitt? Testat att starta om routern?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro :: 1x AP6W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Du får ingen IP-adress av din router? Har du testat att komma åt dess webbgränssnitt? Testat att starta om routern?

Skulle du kunna förklara de där med webbgränssnitt lite mer, inte den blekaste om vad de är hehe
Jag har startat om routern, drog ut strömkabeln och satte i den igen, men det hjälpte tyvärr inte.

Min IP kommer upp som 169.254.0.0 och fysisk adress som 00-00-00-00-00 när jag kollar med ipconfig/all så jag antar att jag inte får de.

Permalänk

Hmm, fysisk adress 00-00-00-00-00? Då har vi ju hittat problemet.
Prova att installera om nätverkskortet, då får ingen ip-adress för att din mac är felaktig

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Hmm, fysisk adress 00-00-00-00-00? Då har vi ju hittat problemet.
Prova att installera om nätverkskortet, då får ingen ip-adress för att din mac är felaktig

Ok jag testar det, tack.

Jag testade att ominstallera, men samma problem kvarstår iallafall, finns det nåt annat sätt att "fixa" mac adressen på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YatC
Ok jag testar det, tack.

Jag testade att ominstallera, men samma problem kvarstår iallafall, finns det nåt annat sätt att "fixa" mac adressen på?

Okej, min GF (girlfriend) hade samma problem med sin bärbara dator, en hp f.ö.
Jag gjorde så att jag tog ett gammalt nätverkskort jag hade hemma och tog den mac-adressen och matade in.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"