Permalänk
Robot

ALIX2c1 som router & AP

Tröttnade på min gamla billiga router som dök en gång om dagen, och storknade totalt så fort man drog igång en torrent med mer än 10 connections.
För att få en riktigt stabil och mångsidig router, med flera interface och stöd för VLAN-trunking etc, bestämde jag mig för att bygga en egen med M0n0wall körandes på en pc.

För att få en liten, smidig och strömsnål lösning valde jag en liten minidator byggd runt en AMD Geode CPU.
Dessa små ALIX-datorer säljs färdigmonterade med inbyggt RAM, och körs med fördel från CF-kort.
En del finns med tex USB och VGA och går tom att köra windows på, medans min är minimal och endast tänkt som nätverksdator.
2c1-modellen kommer med 128MB RAM vilket duger mer än väl för M0n0wall, 433MHz CPU, samt 3st 100Mb nätverkskort.

Jag köpte även till ett billigt, pyttelitet, trådlöst mini-pci nätverkskort som efter mycket efterforskningar visade sig vara kompatibelt med M0n0wall (som bygger på FreeBSD 6.3). Till detta behövdes även en lite svåråtkomlig konverter för att koppla antennen till de nästan mikroskopiska kontakterna på mini-pci kortet.
Kortet är ett Gigabyte GN-WI01GS och det klarar, vilket inte är självklart, att agera AP (Hostap mode) samt kryptera med WPA2.

Själva datorn med M0n0wall drar inte mer än ca 10W, vilket stiger till 11W med WLAN aktiverat. Använder det inte själv då jag ännu inte har någon trådlös klient, så jag har WLAN-interfacet inaktiverat tills det behövs. Enkelt att enable/disable i mjukvaran, som sköts helt via ett webinterface.

Routingprestanda, om någon undrar, är på min 433MHz variant 70-75Mbps uppmätt med klocka vid en http-download.

Mer info om dessa små ALIX-datorer finns här:
www.pcengines.ch/
Mer info om router/brandväggs-mjukvaran M0n0wall finns här:
m0n0.ch/

Får hoppas nån kan tänkas ha nytta av denna info....fråga om ni vill veta mer.

Besök albumet: ALIX2c1 som router & AP av ASBR

Permalänk
Inaktiv

10p

Gav precis min egna router en hård blick så den vet nog att dess tid snart har tagit slut.

Ser riktigt intressant ut detta. Hur pass omständig är den att administrera? Har suttit med Smoothwall tidigare på en P2 400MHz med trevliga minnen (förutom konfigurationen av nätverkskort som i 9/10 fall inte gick att få klart under installationen).

Och av ren nyfikenhet, Gigabit-switch samt en liten filserver som syns på sista bilden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
10p

Gav precis min egna router en hård blick så den vet nog att dess tid snart har tagit slut.

Ser riktigt intressant ut detta. Hur pass omständig är den att administrera? Har suttit med Smoothwall tidigare på en P2 400MHz med trevliga minnen (förutom konfigurationen av nätverkskort som i 9/10 fall inte gick att få klart under installationen).

Och av ren nyfikenhet, Gigabit-switch samt en liten filserver som syns på sista bilden?

Tack

Webgränssnittet är väldigt smidigt. Tog ett tag att förstå all M0n0walls terminologi, vad gäller tex "Inbound/Outbound NAT" och lite annat, men har man någorlunda koll lär man sig snabbt hur allt funkar....finns ju en hyfsat bra handbook på hemsidan också.
Tyvärr finns inget stöd för att blocka domäner, då utveklarna inte tycker sånt hör till en seriös brandvägg vilket i första hand är vad M0n0wall är, men det kan man lösa genom att lägga till DNS-forwarding regler för de domäner man vill blocka och peka om dom.

Nyare betaversionerna av M0n0wall har ju stöd för min ALIX-dator, inkl de tre nätverkskorten, så jag behövde inte strula för att få igång dom. Däremot blev det en del strul för att få igång VLAN-trunking mellan switchen och routern, men det var nog mest för att jag var ovan vid annat än Cisco.

Njae, nästan rätt, den lilla är en webserver, den stora burken som allt står på är filservern....och ja, det är en 8-portars Gbit-switch du ser

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Trevlig kvällsläsning vid sidan om Friidrotten!

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Tackar

Och jo, lite häftigt är det väl att ha en så liten "billig" router med 4 interface, varav ett trådlöst som klarar WPA2 som AP (har konfat två virtuella subinterface också så egentligen är det 6 stycken).
Dock verkar utvecklingen hos routrar gått framåt rätt mycket och 70-75Mbps routing är väl inget extremt, men jag har bara 2Mb-lina så det räcker ju rätt bra för mig

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt!
Mycket kudos åt det bygget
Vågar man fråga vad det gick på?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Snyggt, men varför kör du inte pfsense, som bygger vidare på m0n0wall och fortfarande uppdateras.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Finns det någon sådan här pc att köpa i Sverige som har stöd för 4+ kabel anslutna nätverks platser på 1000/100mbit ?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Snyggt, men varför kör du inte pfsense, som bygger vidare på m0n0wall och fortfarande uppdateras.

Ja m0n0wall uppdateras det också fortfarande och innehåller inte massa skrot som man inte kommer behöva. Jag har testa båda 2 och jag kan inte säga någon anledning till varför man ska använda pfsense istället för m0n0wall, om man nu inte tycker att ett lite fräschare IF är viktigare.

Själv kör jag just nu m0n0wall på en 800 mhz med 256mb ram på ett CF-kort och 2st Gbit nic. Funkar helt underbart och jag hade haft igång min i 82 dagar innan det börja åska och jag kände att jag fick dra ut den, och innan det hade det varit igång i ca 50-60 dagar innan jag uppdatera mjukvaran.

Den samme användes även på ett LAN, med 40 datorer i nätverket, och då klara den 100/100 utan några problem alls, då satt det dock 2 random stenålders 10/100 nic och den gick via CD och floppy, så den är en aning uppdaterad nu.

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Jag kikade lite på Smoothwall och Pfsense, och jag har för mig att den ena inte direkt var riktad mot såna här smådatorer som jag köpte, och den andra var lite onödigt tung för en dator med så låg prestanda, så lotten föll på M0n0wall, vilket som sagt uppdateras fortfarande.

@belga
ALIX-datorn finns från utlandet ganska billigt, ca 1500kr eller så, men jag gillar att köpa inom landet och handlade av icd för 2500kr (inkl det enkla stilrena chassit). Sen NIC och antenn/kabel för 250kr till, och minneskorts-läsare/skrivare för att skriva imagen för 100 spänn.
Så det landade väl runt ca 2850kr med allting.

@-=|ZetaXtreme|=-
Vet inte vad du menar, vill du ha en sån här liten minidator med 4st Gbit NIC???
För att routa Gb, och alltså kunna ha nån som helst nytta av det, måste du ha typ en modern 3GHz burk eller så...bättre köpa en Gbit-switch och plugga in.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Stilrent och fint! Jag är imponerad. 10P

ps. Nu måste jag skaffa mig en själv. ds.

Permalänk
Medlem

Har också en ALiX beställd nu
Dags att byta ut min gamla m0n0wall dator mot en mycket smidigare ALiX burk.

Jag ser att du också kör med nätverkskablar i många olika färger, själv har jag en grön och en röd till min m0n0wall.

Permalänk
Hedersmedlem

bra galleri, kul när folk ger detaljerad intressant info utöver bilderna

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Jag ser att du också kör med nätverkskablar i många olika färger, själv har jag en grön och en röd till min m0n0wall.

Ja jag bytte ut alla kablar i samma veva och köpte då färgade. Så mycket enklare att se vad som går vart då

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

ASBR: Var köpte du WLAN-kortet ?

Jag har precis bestället ett likadant till min soekris från pccity.. men dom hade inte i lager och verkar enormt sega.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
ASBR: Var köpte du WLAN-kortet ?

Jag har precis bestället ett likadant till min soekris från pccity.. men dom hade inte i lager och verkar enormt sega.

Webhallen.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Vad är det för konverter och vart hitta du den?
Jag tänkte fixa ett antennuttag för det trådlösa på brorsans laptop, men där är ju den minimala minikontakten.

Permalänk
Medlem

Prislapp?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

joeghurt: Han säger lite längre upp vad det kostade och att han köpte det hos www.icd.se

Jag köpte min från ICD också och den funkar perfekt

Jag skippade trådlöst och då blev det bara ca 500kr extra (+lite extra tid att installera m0n0wall) mot vad en d-link 855 router hade kostat. Det kändes värt att betala lite extra för att få en stabil router som är hyffsat snabb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Vad är det för konverter och vart hitta du den?
Jag tänkte fixa ett antennuttag för det trådlösa på brorsans laptop, men där är ju den minimala minikontakten.

Enda stället i Sverige där jag hittade konvertern var hos icd.se, där jag även tidigare hade köpt ALIX-datorn. Verkar jäkligt knepigt att få tag i såna, men icd har iallafall som sagt, åtminstone i paket med antennen jag köpte.

"Pigtail cable: length 15 cm, from I-PEX connector (similar u.fl) to reverse SMA bulkhead jack. "

http://www.icd.se/~u4526188/index.php?main_page=product_info&...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Enda stället i Sverige där jag hittade konvertern var hos icd.se, där jag även tidigare hade köpt ALIX-datorn. Verkar jäkligt knepigt att få tag i såna, men icd har iallafall som sagt, åtminstone i paket med antennen jag köpte.

"Pigtail cable: length 15 cm, from I-PEX connector (similar u.fl) to reverse SMA bulkhead jack. "

http://www.icd.se/~u4526188/index.php?main_page=product_info&...

Åh jävlar dyrt va det ju inte, få se vad det hamnar på med frakten bara.
Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Åh jävlar dyrt va det ju inte, få se vad det hamnar på med frakten bara.
Tack

Med frakten blir det svindyrt, så jag lyckades snacka mig till att få det skickat i vadderat kuvert för sisådär 50kr istället för uppåt 200kr frakt/avgifter, och betalade i förskott istället för postförskott.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Intresangt! sånt gillar jag, ska nog titta närmare på den här lösningen

Permalänk
Medlem

fattar inte, är detta en dator som nu är router? ^^

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Ja det är en liten mini/nätverks-dator.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
fattar inte, är detta en dator som nu är router? ^^

Ja visst är det en "vanlig" dator....nätverksdator iallafall.
Med gratismjukvaran M0n0wall installerat så blir det en kraftfull router/firewall
Inte extremt kraftig prestandamässigt kanske, men väldigt stabil och mycket features som tex VLAN-tagging.

Vill man använda en vanlig pc istället kan pfsense vara att rekommendera, väldigt likt m0n0wall men är inriktat på vanlig pc-hårdvara istället för embedded.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Hur är intresset för dessa små ALIX-burkar idag?
Tänkte sälja min, plus övriga "tillbehör", då jag inte använder någon router längre, men jag ser inga annonser någonstans.
Tänkte det skulle finnas massor på blocket eller här på sweclockers
Prestandan är ju ändå hygglig fortfarande, och det finns väl inte många andra alternativ om man vill ha en ytterst minimal "nätverksdator" av idag?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Klarar ALIX burken av en 100/100 mbit lina?