Permalänk
Medlem

Asus dator

Hej!
Funderar på att köpa denna: http://dator.computercity.se/Barbar-dator/Asus-X50SL-AP164C

Men problemet är processorn. Hur länge kommer jag klara mig med den här datorn?? Jag gillar att arbeta med photshop och 3d samt liknande program. Och spela COD ibland e ju roligt. Så lite spel ska den klara. Men hur snart kommer jag i såfall behöva en ny dator? Hur länge kan den här klara ganska krävande program hyfsat snabbt?

Har tänkt att försöka klara mig med den i 3-4 år. Vilket jag tror e ganska mycket med tankr på dagens utveckling av nya krävande spel osv.

Men kan jag ha den så länge?

Permalänk
Medlem

6-7 månader om inte mindre

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv

Spel klarar du inte länge.
För att kunna spela på en laptop behöver du lägga en hel del mer pengar än det där.

Permalänk
Medlem

vet inte hur länge du kommer klara dig men om du tar en Dell vostro får du mer dator för pengarna

Permalänk
Medlem

e det grafikkortet?? För jag är inte nån som kräver bästa grafiken. Jag vill bara kunna köra spelen. Och jag spelar max 8 timmar i månaden. Så den ska inte användas som speldatod så mycket...

Anlediningen till att jag vill ha den är att den kändes så bra, den passade mig typ. Förutom ptocessorn:/

Permalänk
Medlem

Ahh 6-7 månaders "liv" vad är det för konstigt påstående?
Ett 3470 spelar de allra flesta senaste spel med hyffsad grafik. Något Äldre spel som CoD lär det väl kunna köra med i stort sett maxad grafik.
Övrigt som program, photoshop m.f klarar den länge.

Permalänk
Medlem

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3...

eller

http://zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1148

Får nog ses som betydligt mer prisvärt, då får du en dator som presterar mer än dubbelt så bra (enligt grafikkorts tester på notebookcheck.net) för några tusenlappar mer.

Visa signatur

Acer 3820TG | i5 480m @ 3.4Ghz | 6550M @ 800/1100 | 3DMark11 @ 1469
LG Optimus 2X

Permalänk
Medlem

jag har en ganska liten budget tyvärr:( Så jag har inte mer än ca 8000:-. Men jag har hittat en: http://www.tbh.se/index.asp?id=21&akat_id=1275&kat_id=1333&pr...
bra processor, hyfsat med ram och en lagom hårddisken. Ramen går ju att byta, och jag gillar utseendet:p
Enda problemet e att de har installerat vista buisness och jag antar att det inte går att byta ut:( synd, för jag gillade den! Men, men får väl leta vidare:p

Permalänk
Medlem

Att påstå att en dator är död efter 6-7 månader känns ju helt sjukt. Visst kanske om man alltid vill kunna spela alla spel på maxad grafik och kan lägga 20k på varje nytt datorköp så.. Själv sitter jag på en 3 år gammal dator som kostade runt 8k och spelar ändå alla spel som är aktuella, om än inte på fetaste grafiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZackZ
jag har en ganska liten budget tyvärr:( Så jag har inte mer än ca 8000:-. Men jag har hittat en: http://www.tbh.se/index.asp?id=21&akat_id=1275&kat_id=1333&pr...
bra processor, hyfsat med ram och en lagom hårddisken. Ramen går ju att byta, och jag gillar utseendet:p
Enda problemet e att de har installerat vista buisness och jag antar att det inte går att byta ut:( synd, för jag gillade den! Men, men får väl leta vidare:p

För det första: varför skulle det vara ett problem med operativsystemet? jag kör vista buisness utan problem.
för det andra: det grafikkortet (x3100) är helt värdelöst tillochmed i jämförelse med det hd3450 som satt i den första laptopen du föreslog.

finns ju sjukt mycket datorer som verkar passa dina önskemål, en sökning på prisjakt ger massor. tex
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=284781

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
6-7 månader om inte mindre

Du är rolig, vad tror du att han skall spela? crysis?

Angående datorn så är grafikkortet ganska bra, men processorn är väll sisådär...

intels grafikkort suger ganska mycket så undivk det om du vill spela

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

jag har levt med en gammal dator i snart tre år. Den har 512 mb ram minne, 128 mb grafikkort och pentium 4 prcessor (3.2ghz) och kört battlefield 2 och 2142 på den och varit ganska nöjd. Och photshop cs3 har jag kört och 3dsmax demo så jag har väl inte så höga krav. Och om jag köper den som jag har nämnt först så antar jag att den är mycket snabbare, eller??

Jag vill främst att operativsystemet ska fungera smidigt och helt utan problem (jag menar inte mjukvarumässigt då, utan att hårdvaran lätt kan köra vista+typ photoshop eller liknande för det är nog det som mest kommer köras. Spelar inte så mycket spel).

Det enda spelet jag kör nu e swat 4 på min pappas dator. Men det verkar vara ett väldigt dåligt grafikkort för det kommer upp en varning varje gång jag startar det om att grafikkortet inte stöds. Det är ändå en helt ny dator från lenovo som han fått via kommunen. Men swat körs helt ok... Har absolut inga stora krav på grafiken.

Som sagt nog mest bild och filmredigering som kommer vara krävande för datorn. Använder den så klart till skolan också men det kräver ju inte direkt några resurser för at köra word:P

Permalänk

Jag skulle precis som Tagg rekommendera Zepto Nexus om du vill ha mycket prestanda för pengarna. Fram tills den 8/8 (då går rabatten ut) kostar den 8300 kronor.

Det mest negativa med Nexusen är att det är väldigt lång leveranstid på den, uppemot en månad.

http://zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1148

Permalänk
Medlem

Något jag tycker är dåligt med zepto är att det inte ingår något operativsystem. Annars verkar ju nexusen vara ganska bra. Väntetiden är inget problem. Men om jag köper den för 8300:- måste jag väl klara mig ganska länge på den??

Permalänk

Jag har den bärbara dator som "Zackz" undrade över, alltså Asus X50SL-AP164C. Har bara haft den en vecka faktiskt.

Prestandan är helt okej, och den spelar b.l.a HD filmer med suverän kvalitet. Har dock inte testat spel på den än, men spel som Bf2 och CompanyOfHeroes ska nog inte vara några problem på medium grafik.

Det enda minuset jag kan ge den är den relativt låga batteritiden på 1,5h och alla skitprogram som datorn kommer förinstallerad med, vilket kräver en formatering.

Hursomhelst, jag tror du inte kan få mer prestanda för pengarna på en laptop för under 6000kr. Billigast hittar du den på Inwarehouse för 5790kr (prisjakt.nu)

Permalänk
Medlem

Har också en s50xl, precis som Christopher skriver så är det massa skitprogram installerade. Men det är ju lätt fixat, samt dålig batteritid på max 1,5h. Något jag störde mig på i början var att tangentbordet inte kändes likadant över hela, men det är så på ganska många laptops. Sen att skärmen skakar när man skriver Men det är mest jag som är petig

När det gäller prestandan flyter den på riktigt bra. Ser på HD-filmer och rätt mycket serier, spelar en del när jag känner för det och det fungerar helt klockrent. Sen är den jävligt stabil!

Bra dator för dom pengarna enligt mig!