Billigare från U.S.A?

Permalänk
Medlem

Billigare från U.S.A?

Tjenare!

Har kollat runt en del och sett att i USA kostar vissa saker hälften av det svenska priset. Och jag undrade om det skulle bli billigare att beställa via USA istället för att köpa i våra svenska butiker. kolla till exempel på

http://www.amazon.com/XFX-GX280NZDF9-GeForce-Express-S-video/...

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...

Skillnaderna är rätt rejäla eftersom en dollar är cirka 5,7kr atm. Men frågan är om frakten och skatten på att beställa ifrån USA blir dyrare som ett Helpris jämfört med det svenska priset?

Permalänk

Billigare kanske det blir, men inte mycket. Skatt, tull och ev. garantiärenden kommer ju spela roll, så om kortet pajar blir det inte så roligt om du inte kan skicka till tillverkaren t.ex.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Jo, kunde tänka mig det. Hade hoppats att köpa mig lite stuffs billigare, får väl bli sverige endå kanske

Tack för svar.

Permalänk

*bort*

Läs §8 och förstå att det är ett brott du uppmanar till.
/ Aqualize

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av truebounce
*bort*

Nej, du betalar mervärdesskatt på allt du beställer utanför EU.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ja bara om du fastnar på tullen, dvs skriver dom som gift och det går igenom så får du ingen skatt eller nåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nej, du betalar mervärdesskatt på allt du beställer utanför EU.

Han kan inte åka på något som inte kontrolleras som var poängen med att skriva ner värdet

Och man får räkna på en 33% av värdet, brukar spegla moms och tull ganska exakt.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Jag har beställt säkert 10 paket ifrån usa, hong kong och japan där det har stått både värde och exakt innehåll, har åkt på tullavgift varenda gång iaf.

Och företag, särskilt amazon brukar inte vilja skriva gift på paketen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

"Gåva från ett land utanför EU
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:
...
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor."

http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranettlandutanforeu....

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
"Gåva från ett land utanför EU
För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:
...
försändelsens värde inte överstiger 500 kronor."

http://www.tullverket.se/sokordao/g/gavafranettlandutanforeu....

Gåva är primärt mellan privatpersoner.
Står det amazon.com som avsändare kan du glömma
att tullen tar det som gåva.

Permalänk
Medlem

Har ALDRIG åkt på tullavgift för nått jag beställt något från utlandet, och då tar jag emot säkert 10-20 paket per år från hongkong.

senast var det en DVD-brännare för Macbook:en som jag beställde från Hongkong, gick rakt genom tullen fast värdet stod och att det var från butik.

Däremot har Alla sambons 4-5 paket fastnat i tullen... känns lite overkligt att jag sluppit igenom så pass bra men inte hon.

Fast det är väl dags snart, har 3 paket på väg från hongkong nu, skulle inte förvåna mig om de fastnar

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hong Kong verkar vara liten chans att det fastnar om det nu inte är stora paket. Av 500+ paket med värde över 300kr har två fastnat.
Men USA är hopplöst, över hälften fastnar och skickas det med Fedex är det kört direkt.

Permalänk
Medlem

Om man får det skickat som "repair return" då, dvs återskickad vara som varit på service, då finns det ju ett värde, men mankan väl knappast behöva betala tull o moms.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
Om man får det skickat som "repair return" då, dvs återskickad vara som varit på service, då finns det ju ett värde, men mankan väl knappast behöva betala tull o moms.

Man måste göra importdeklaration med ansökan om passiv förädling.

Gör man inte det kommer de att ta ut tull/moms för varans värde
precis som vanligt..

Permalänk
Hedersmedlem

*inlägg redigerade*

Citat:

§8 Uppmaning till brott

Du får inte uppmana till brott eller sprida någon annan persons uppmaning till olika sorters brott.

http://www.sweclockers.com/forum/regler.php

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Man måste göra importdeklaration med ansökan om passiv förädling.

Gör man inte det kommer de att ta ut tull/moms för varans värde
precis som vanligt..

eftersom jag är lat kanske du kan tipsa om hur man gör det, jag kommer kanske att hamna i den situationen snart.

Tack.

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har faktiskt råkat ut för just en "Repair Return" från USA, fast helt utan att ha planerat för den. Jag köpte en PS3 när den släpptes i USA från en kanandensisk site (tappat namnet men de är mkt bra och säljer spel etc.). Jag hade räknat med att få betala moms då de alltid skickar med DHL och jag oftast får betala tull/moms på grejer jag beställer därifrån (TV-spelskonsoler är 0 tull på).

Det visade sig dock att de markerat det som "Repair Return Unit" och att värdet då satts till 25$, d v s att det inte hade ett värde då det var en ersättningsenhet. Jag är lite förvånad att det accepterades då man just som Sumitomo säger egentligen måste ansöka om passiv förädling först.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Sicket jäkla meck det var med ansökan om passiv förädling.

Kollade lite nogrannare och Asus (som det gällde i detta fall) har världsgaranti på laptops så jag kanske klarar mig iaf vad gäller garantibiten.

För den som har köpt Asus prylar i USA, se nedan:
http://support.asus.com/repair/repair.aspx?no=201&SLanguage=e...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Hong Kong verkar vara liten chans att det fastnar om det nu inte är stora paket. Av 500+ paket med värde över 300kr har två fastnat.
Men USA är hopplöst, över hälften fastnar och skickas det med Fedex är det kört direkt.

Jobbar du på arlanda tullen eftersom du kan precisera?

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Jobbar du på arlanda tullen eftersom du kan precisera?

Nej det är egen statistik då jag importerar rätt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Nej det är egen statistik då jag importerar rätt mycket.

Alla paket med ett värde över 200kr ska egentligen tullas

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Alla paket med ett värde över 200kr ska egentligen tullas

Reglerna säger väl 22EUR, men i Sverige är det höjt till 300SEK (inkl frakt).
Dock så måste man skilja på tull och moms vilket är två skilda saker.
Tullen är ofta bara några procent, ibland 0% beroende på vara, men
momsen på 25% är den tunga posten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Reglerna säger väl 22EUR, men i Sverige är det höjt till 300SEK (inkl frakt).
Dock så måste man skilja på tull och moms vilket är två skilda saker.
Tullen är ofta bara några procent, ibland 0% beroende på vara, men
momsen på 25% är den tunga posten.

Om jag fattat det rätt så slipper man alla avgifter om försändelsens värde är under 300sek?

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Om jag fattat det rätt så slipper man alla avgifter om försändelsens värde är under 300sek?

Är det totala värdet (inköpspris & frakt) under 300kr ska man inte behöva betala mervärdeskatt, men det har hänt mig ändå någon enstaka gång... Det jobbiga när det handlar om varor med mindre värden är att Posten alltid tar 100kr i någon typ av portoavgift (om man åker på moms) och inte i förhållande till vad värdet på paketet är. Vilket gör att den totala kostnaden stiger rätt bra i sådana fall.