Hjälp mig klocka min Phenom 9850BE rätt tsm med Ocz 1066 minnen

Permalänk

Hjälp mig klocka min Phenom 9850BE rätt tsm med Ocz 1066 minnen

Hejsan!
Har nyss byggt ihop en spel dator med följande spec:

Chassi: Antec 300
Moderkort: MSI K9A2 Platinum V2
CPU: AMD Phenom 9850
Minne: Ocz Reaper 2x2gb PC8500
Grafikkort: Sapphire Radeon 4870
HDD: Seagate Baracuda 500gb
m.m

Och skulle nu behöva lite hjälp, tkr den beter sig trög fast jag har såppas med bra komponenter och har klockat upp cpu:n, i @2,7 ghz/core inne i bios. Men så har jag har inte heller riktigt fått kläm på hur jag ska köra minnena i 1066 mhz, för är det verkligen bara att öka FSB osv.? Och bör jag höja volten på cpun när jag har klockat den så?.. Har aldrig hållt på med detta innan men kan hyffsat ändå så tacksam över lite svar och tips om hur ja ska klocka mitt system nu

obs. OCH JAPP JAG HAR LÄST GUIDEN! obs. Men vill veta hur ni har gjort på just detta moderkort lr ngt liknaande typ av cpu/minne osv.

tack på förhand!

Mvh Joakim

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Avstängd

Höj inte spänningen på processorn för mycket. Kolla vad andra lagt sig på med phenom så får du en hum om vad som kan vara bra.
Vad går minnena på för spänning btw. Minnen som inte följer standarden och har för hög spänning kan bakmata processorn och det är inte bra.

Hursom helst, kör en winrar-bench får du under runt 500 poäng istället för det tredubbla så har Vista aktiverat TLB-patchen åt dig. Dessutom bör du ha cool'n'quiet avstängt då vista förstör prestandan om du har det igång.

Permalänk

Okej får kika runt lite mer då, minnen körs i 2,10 v som det står på förpackingen att dom skall Och vad menas med TLB patchen ;O ? Vill tilläga att datan inte boota är jag ändra fsb till typ 50 mhz mer, och ökade multipliern på HT. :S

Tack för svaret btw..

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Avstängd

TLB-patchen är en patch som ska hindra datorn från att krascha på grund av en bugg. Problemet är att buggen mer eller mindre aldrig kan inträffa och att din processor inte har buggen. Men Vista är inte så smart och kör ibland patchen ändå, även fast du bett bios att stänga v den. Och det sänker prestandan en hel del. I winrar syns det tydligast så bencha där.

Har du formaterat vid uppgraderingen btw? Dessutom undrar jag på vilket sätt den inte presterar som du vill, är det i spel, windows eller speciella program?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
TLB-patchen är en patch som ska hindra datorn från att krascha på grund av en bugg. Problemet är att buggen mer eller mindre aldrig kan inträffa och att din processor inte har buggen. Men Vista är inte så smart och kör ibland patchen ändå, även fast du bett bios att stänga v den. Och det sänker prestandan en hel del. I winrar syns det tydligast så bencha där.

Har du formaterat vid uppgraderingen btw? Dessutom undrar jag på vilket sätt den inte presterar som du vill, är det i spel, windows eller speciella program?

Okej, för inne i mitt bios så finns det en funktion som heter AMD´s Tlb pach fix: Enabled står den på just nu iaf..

Och på Winrar kom jag upp i 1565 kb/s lr vad det var den mätte..
Japp helt nyss os oxå, vista x64. Spel har ja inte pressat så mkt än bara lite cod4, crysis..där funkar det fint förtom att cpu:n loadar i 73 grader! :S
Det är mest vid uppstart jag tkr den är trög, och ibland låser sig allt lite då & då.
Undrar om detta beror ngt på min överklockning? För är det samma resultat att bara höja Ratio så man kommer upp i min nuvarande hastighet 2,7 ghz@core ist för att höja fsb:n ? Har inte lyckats hitta nån bra kombination av cpu/minne när jag höjer FSb.

Visa signatur