Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Det är inte så farligt med undertryck i en P18x, den är relativt "tätt" byggd utan onödiga småhål. Jag har kört sådär ett tag på en burk och även om dammfiltren sätter igen snabbare än jag vill erkänna (har jag verkligen SÅ skitigt hemma?) så är det minimalt med dammavlagringar inuti burken. Antagligen är "luftmotståndet" så mycket mindre genom luftfiltren att i stort sett ingenting dras igenom någon annanstans.

Fast då har jag förstås tejpat igen hålen ovanför expansionskontakterna, och det glömde jag säga i förra inlägget. Och så har jag "täta" expansionplatsigensättningsplåtbitar (fint ord! ), men de kommer jag inte ihåg om de satt som orginal eller ej.

Men när vi pratar ljudnivåer; en bra fläkt på 7V eller så (vilket torde vara samma som fläkten i bakkant) kommer inte att låta mycket. Testa utan först och stoppa dit den sedan om det blir för mycket damm/för lite kylning!

Där sa du nåt. Hålen vid expansionsplatserna. Måste jag ta o täta. Förstår inte vad de hålen ska vara bra för..

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

P182 är i min åsikt designad för att vara en undertryckslåda, vilket även gäller de flesta vanliga lådor... Och jepp, det innebär att den suger i damm lite här och var

Ljudnivåmässigt är jag övertygad om att det är tystast att köra undertryck så länge man utgår från en P180 eller de flesta vanliga lådor, och det överväger för min del en minskning av damminsuget.. Men smaken är som baken förstås

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ska köpa ett Radeon HD4850 och dom blir ju väldigt varma så tänkte byta ut org kylaren direkt men:

Hur funkar det med passiv kylare på grafik kortet och låta en bakre fläkt i P182 suga ut värmen? alltså köra en Artic cooling accelereo S1 utan fläkt.

Eller är det bättre att köpa Artic cooling accelereo twinturbo som har 2st fläktar? Men vet nån hur/vart luften blåser på denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=228307,321215

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Ska köpa ett Radeon HD4850 och dom blir ju väldigt varma så tänkte byta ut org kylaren direkt men:

Hur funkar det med passiv kylare på grafik kortet och låta en bakre fläkt i P182 suga ut värmen? alltså köra en Artic cooling accelereo S1 utan fläkt.

Eller är det bättre att köpa Artic cooling accelereo twinturbo som har 2st fläktar? Men vet nån hur/vart luften blåser på denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=228307,321215

Inte för att det är ett råd som passar dig kanske, men jag köpte en 4870 i stället för en 4850, inte för prestandas skull, men för den bättre kylarlösningen (ut med värmen ur lådan). Varför finns det inte dubbelslot eftermarknadskylare till 4850? Eller för den delen orginalmonterade?!

Jag skulle vilja prova på en P18x någon gång att ha en 4850 (eller nåt annat varmt) med en Accelero S1, en fläkt i bakkant på HD-hållaren, och så sätta ett par papp/plastskivor så att luften från fläkten strömmar över Acceleron och inte upp mot CPU:n eller ned mot expansionsplatserna. Det borde kunna bli en suverän lösning!?

CPU:n måste förstås få sin inluft någonstans annanstans ifrån, förslagsvis genom ett luftfilter i de övre 5 1/4" platserna.

Nån som vet någon som har gjort så?

Permalänk

Hejsan.
Idag har jag 1st Zalman CNPS9700 och endast den bakre och övre orginalfläktarna.Tänkte jag skulle försöka få ner ljudet lite och dessutom få ett svalare chassi,så jag funderar på ifall jag ska skaffa 1st Thermalright Ultra-120 eXtreme ,den sätter jag 1 Noctua fläkt på,sen så byter jag även ut den övre och bakre fläktarna mot oxå Noctua fläktar som jag kör som utsug,sen så sätter jag även 1 till Noctua fläkt på framsidan längst ner i burken.Vad tror ni om det?
Mvh/Jonas

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition 3.2GHz,MSI K9A Platinum AMD 580X CrossFire,PowerColor Radeon HD 3870 512MB,OCZ DDR2 PC6400 4096MB,Raptor 74GB,Digital Caviar SE16 500GB,Antec p180,Tagan 580W,Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet,Vista X64 Ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkannr3
Hejsan.
Idag har jag 1st Zalman CNPS9700 och endast den bakre och övre orginalfläktarna.Tänkte jag skulle försöka få ner ljudet lite och dessutom få ett svalare chassi,så jag funderar på ifall jag ska skaffa 1st Thermalright Ultra-120 eXtreme ,den sätter jag 1 Noctua fläkt på,sen så byter jag även ut den övre och bakre fläktarna mot oxå Noctua fläktar som jag kör som utsug,sen så sätter jag även 1 till Noctua fläkt på framsidan längst ner i burken.Vad tror ni om det?
Mvh/Jonas

Skall du ha en Noctua på en TRUE så sätt dit "högtrycksvarianten" som är gjord för kylflänsar. Annars låter din lösning bra men dyr (det finns biligare fläktar som är lika bra). Glöm inte att du behöver någon slags fläktstyrning eftersom även Noctua är högljudda annars. Det följer med Noctua men inte de flesta konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkannr3
sen så sätter jag även 1 till Noctua fläkt på framsidan längst ner i burken.Vad tror ni om det?

Längst ner (nere vid nätaggstunneln) kan du ju inte sätta en fläkt i fronten?
(Det sitter en fläkt i "mitten" som tar hand om ventilationen där)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Skall du ha en Noctua på en TRUE så sätt dit "högtrycksvarianten" som är gjord för kylflänsar. Annars låter din lösning bra men dyr (det finns biligare fläktar som är lika bra). Glöm inte att du behöver någon slags fläktstyrning eftersom även Noctua är högljudda annars. Det följer med Noctua men inte de flesta konkurrenterna.

Det spelar ingen roll ifall det kostar ett par hundringar mer för mig,huvudsaken är att det blir bra."högtrycksvarianten" menar du 1200rpm fläkarna då?för det är dom jag har tänk använda.
Mvh/Jonas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Längst ner (nere vid nätaggstunneln) kan du ju inte sätta en fläkt i fronten?
(Det sitter en fläkt i "mitten" som tar hand om ventilationen där)

Kollade precis,och som du sa så går det inte sätta 1 fläkt där så det får bli på mitten av chassit på fronten.Och jag har ingen fläkt längst ner i mitten,fick inte plats med det tack vare nätagget.
Mvh/Jonas

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition 3.2GHz,MSI K9A Platinum AMD 580X CrossFire,PowerColor Radeon HD 3870 512MB,OCZ DDR2 PC6400 4096MB,Raptor 74GB,Digital Caviar SE16 500GB,Antec p180,Tagan 580W,Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet,Vista X64 Ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkannr3
Det spelar ingen roll ifall det kostar ett par hundringar mer för mig,huvudsaken är att det blir bra."högtrycksvarianten" menar du 1200rpm fläkarna då?för det är dom jag har tänk använda.
Mvh/Jonas

Kollade precis,och som du sa så går det inte sätta 1 fläkt där så det får bli på mitten av chassit på fronten.Och jag har ingen fläkt längst ner i mitten,fick inte plats med det tack vare nätagget.
Mvh/Jonas

Med högtrycksvarianten menar jag P12; S12 är gjorda för att gå friflödande utan motståndet från en CPU-kylare. P12 är gjord för det motsatta.

Jag tog för givet att du menade den "mittersta" platsen när du sade längst ned.
1. Om du har en hårddisk i nedre tunneln så skall du alltid ha en fläkt - nätaggets fläkt är ofta avstängd långa stunder på låga effekter.
2. Det skall alltid gå att ha en fläkt där nere i mitten om du inte har ett mycket ovanligt nätagg. Prova att ta bort plasthållaren och sätt fläkten med gummistroppar direkt i plåten så tjänar du några millimeter och sparar dessutom resonans.
3. En fläkt i nedre kammaren hjälper dig inte alls med luftflödet i övre kammaren, de är helt separata, så det måste vara längst ned i övre kammaren.

Se också diskussionen på samma sida i tråden om nödvändigheten av en frontfläkt alls, eller för den delen två bakfläktar.

Och förstås: För att få det ännu bättre: skippa TRUE och köp en HR-01 Plus samt fläkttunnel från samma firma. Bättre kylning, lägre ljudvolym, och varmluften åker rakt ut från lådan. Eller en SI-128 från samma firma (eller liknande) om du är orolig för temps på moderkortskretsarna (för överklockare). Det finns liksom ingen orsak att köra TRUE längre...

Permalänk
Medlem

hur ska jag göra om jag ska köpa på 4870x2 kortet i ett p182

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
1. Om du har en hårddisk i nedre tunneln så skall du alltid ha en fläkt - nätaggets fläkt är ofta avstängd långa stunder på låga effekter.

Här håller jag inte med... Det finns ett fåtal nätagg stänger som stänger av fläkten helt på lågeffekt, men de är väl väldigt ovanliga?
Har man nån enstaka hårddisk som inte blir ovanligt varm, så borde det gå att köra utan mittfläkten i botten... (men då bör man nog täppa för de extra ventilationshålen på baksidan runt om agget)
Å andra sidan: kör man en lågvarvig fläkt i botten/mitten, så lär man knappast höra den...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
2. Det skall alltid gå att ha en fläkt där nere i mitten om du inte har ett mycket ovanligt nätagg. Prova att ta bort plasthållaren och sätt fläkten med gummistroppar direkt i plåten så tjänar du några millimeter och sparar dessutom resonans.

Eventuellt kan det även gå att placera fläkten på andra sidan "väggen" ifall du har ett massivt nätagg, men då blir det bra trångt vid hårddiskarna!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
3. En fläkt i nedre kammaren hjälper dig inte alls med luftflödet i övre kammaren, de är helt separata, så det måste vara längst ned i övre kammaren.

Instämmer till fullo!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Och förstås: För att få det ännu bättre: skippa TRUE och köp en HR-01 Plus samt fläkttunnel från samma firma. Bättre kylning, lägre ljudvolym, och varmluften åker rakt ut från lådan.

Det beror på vad man definierar som "bättre" kylning... Jag är rätt säker på att maximala kylförmågan är bättre med en true med separat fläkt plus en vanlig chassifläkt, men kylförmåga per ljudvolym lär HR-01 vinna. (speciellt om man inte har en extremt varm överklockad prolle)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Det beror på vad man definierar som "bättre" kylning... Jag är rätt säker på att maximala kylförmågan är bättre med en true med separat fläkt plus en vanlig chassifläkt, men kylförmåga per ljudvolym lär HR-01 vinna. (speciellt om man inte har en extremt varm överklockad prolle)

För max kylning, montera en fläkt på HR-01:an, och en i andra änden av tunneln (bakkant på chassit alltså). Tystare än en TRUE (mindre motstånd i kylflänsen, även om det säkert inte är märkbart tystare) och bättre kylning vid låga flöden (samtidigt som de är i stort sett likvärdiga vid höga varvtal), se http://www.silentpcreview.com/article842-page4.html

Men du har rätt i att vid max flås så kyler TRUE 1 grad(!) bättre. Och som du antyder så är det bara rätt så extrema överklockare som behöver blåsa på så mycket.

Permalänk
Medlem

Har någon en bra duct-lösning för ett eventuellt passivt kylt grafikkort som den vill dela med sig av?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Inet har billiga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Inet har billiga.

Kan du ge en länk, jag hittar inga.

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att sätta igen topphålet med en ljuddämpnings-matta?
Jag har gjort så på mitt P182, tycker det blev väldigt bra.
Då (iaf min) datorn står på golvet så letar sig ljudet lätt upp där.

Stiligt bygge btw!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
För max kylning, montera en fläkt på HR-01:an, och en i andra änden av tunneln (bakkant på chassit alltså). Tystare än en TRUE (mindre motstånd i kylflänsen, även om det säkert inte är märkbart tystare) och bättre kylning vid låga flöden (samtidigt som de är i stort sett likvärdiga vid höga varvtal), se http://www.silentpcreview.com/article842-page4.html

Men du har rätt i att vid max flås så kyler TRUE 1 grad(!) bättre. Och som du antyder så är det bara rätt så extrema överklockare som behöver blåsa på så mycket.

Kan börja med att tacka för hjälpen:) Om jag skaffar 1 HR-01a som du säger med fläkt på,menar du då att jag ska ha använda fläkten som är i bakkant på chassit som insug då?Hur ska jag göra med fläkten som är på toppen av chassit,ska jag ha kvar den som utsug?
Mvh/Jonas

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 6400+ Black Edition 3.2GHz,MSI K9A Platinum AMD 580X CrossFire,PowerColor Radeon HD 3870 512MB,OCZ DDR2 PC6400 4096MB,Raptor 74GB,Digital Caviar SE16 500GB,Antec p180,Tagan 580W,Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet,Vista X64 Ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkannr3
Kan börja med att tacka för hjälpen:) Om jag skaffar 1 HR-01a som du säger med fläkt på,menar du då att jag ska ha använda fläkten som är i bakkant på chassit som insug då?Hur ska jag göra med fläkten som är på toppen av chassit,ska jag ha kvar den som utsug?
Mvh/Jonas

Nej, jag menar att den skall vara utsug. Börja med bara den och om du skulle behöva, sätt dessutom en fläkt på kylflänsen senare. Två fläktar i serie blåser mycket bättre än bara en, speciellt med motstånd från en kylfläns. Självklart bör hastigheten synkas genom att ha likadana fläktar och köra dem på samma kontroller.

Fläkten på ovansidan finns det goda argument för att sätta igen om man inte behöver mycket kylning.

Permalänk
Medlem

Förstår inte argumentet att köra på HR-01 plus..
Den är ju DYR... o ingen har den på lager?
Den finns ju inte med varken på top 10 eller på den långa listan på Frostytech?
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2281&page...

Vem säljer denna tunnel du pratar om till HR-01 ? finns det bilder på den? passar den enbart HR-01?

Är det inte bättre med Xigamatech eller Zeroterm osv? och göra egen tunnel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Förstår inte argumentet att köra på HR-01 plus..
Den är ju DYR... o ingen har den på lager?
Den finns ju inte med varken på top 10 eller på den långa listan på Frostytech?
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2281&page...

Vem säljer denna tunnel du pratar om till HR-01 ? finns det bilder på den? passar den enbart HR-01?

Är det inte bättre med Xigamatech eller Zeroterm osv? och göra egen tunnel?

> Förstår inte argumentet att köra på HR-01 plus..
> Den är ju DYR... o ingen har den på lager?
Visst är HR-01 dyr, men det är ju TRUE också, vilket ju var det vi jämförde med i just den här diskussionen. Att ingen har HR-01 på lager innebär längre leveranstid, men det gör inte precis kylaren sämre eller hur? Men visst är det ett problem, jag byggde själv en ny spelburk inför ett LAN i helgen och kunde inte få tag på den i tid utan fick ta en annan lösning i stället. Men t.ex. Xigmatek 1283 fanns å andra sidan inte heller...

> Den finns ju inte med varken på top 10 eller på den långa listan på
> Frostytech?
> http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleid=2281&page...

Jag känner inte till Frostytech något vidare, men en site som idag inleder sin hemsida med "Zalman continues to make a name for itself in the processor cooling industry by creating thermal solutions that get the job done quietly and effectively" får då ingen trovärdighet hos mig i alla fall. Att Zalman inte har hängt med de senaste åren är väl ingen nyhet precis? Att de bara testar med kylarnas standardfläktar är en big no-no för mig också (se nedan).

Om du vill leta efter de bästa kylarna så är det spcr du skall gå till. Varför? Jo, bästa kyleffekten är i sig rätt ointressant (om man inte jagar överklockningsrekord) - det viktiga är att de presterar bra i förhållande till ljudvolym. Även en kylfläns som i sig är ganska usel kyler ju som en gud om man blåser på med en superfläkt. Kolla in http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html för en lista på bra kylare oavsett vilken fläkt tillverkaren har bundlat.

Att sedan Frostytech inte har testat HR-01 plus (antagligen för att den marknadsförs som fläktlös kylare för "kalla" processorer) gör ju inte att den är sämre, eller hur?.

> Vem säljer denna tunnel du pratar om till HR-01 ? finns det bilder på den?
I Sverige t.ex. webhallen (http://www.webhallen.com/prod.php?id=73654) där det också finns bilder. Mer bilder finns på Thermalrights hemsida.

> passar den enbart HR-01?
Nej, den passar alla kylflänsar med samma mått som HR-01. Skämt åtsido så är den gjord för HR-01, med gummikanter som omsluter kylarens kant. Men den borde gå att använda till många "TRUE-liknande" kylare om man tar fram kniven och skär lite i tunneln, om än inte med perfekt passform.

> Är det inte bättre med Xigamatech eller Zeroterm osv? och göra egen tunnel?
Visst kan t.ex. Xigmatek 1283 vara mer prisvärd, men den är inte bättre. Och vill man bygga en egen tunnel så är det absolut bättre (fabrikstunneln har inte släta väggar) oavsett kylare. Men för jobbigt för de flesta. Det är därför HR-01 Plus samt tunneln är en så bra och enkel lösning.

Låt mig avsluta med att det inte finns (och inte kan finnas) någon kylare som är bäst på allt. T.ex. är HR-01 så bra med fläktar på låga varv därför att den har relativt stort avstånd mellan kylflänsarna vilket minskar motståndet för fläkten. Men det gör också att värmeavgivande ytan blir mindre, vilket gör att den kyler något sämre med en högvarvig fläkt som orkar pressa luften genom t.ex. en TRUE.

Men jag framhärdar i att HR-01 Plus samt en tunnel är den bästa CPUkylningslösningen för normalanvändaren (en normal CPU utan extrem överklockning, vill ha det tyst, lite lat) som har ett P18x. Den perfekta kompromissen kanske man kan säga?

Permalänk

Hur många hårddisk skruvar får man med antec p182? Är det 8 eller fler, funderar om jag fick några skruvar över eller om alla är använda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Men jag framhärdar i att HR-01 Plus samt en tunnel är den bästa CPUkylningslösningen för normalanvändaren (en normal CPU utan extrem överklockning, vill ha det tyst, lite lat) som har ett P18x. Den perfekta kompromissen kanske man kan säga?

En reservation med fläkttunnel för mig är att moderkortet ev får sämre kylning.. Mitt Abit IP35pro har tex en kylfläns för VRM:erna precis mellan CPU:n och bakfläkten, så sätter man en tunnel där är risken att luftflödet över den flänsen blir lidande...
Värt en liten tanke iallafall.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
En reservation med fläkttunnel för mig är att moderkortet ev får sämre kylning.. Mitt Abit IP35pro har tex en kylfläns för VRM:erna precis mellan CPU:n och bakfläkten, så sätter man en tunnel där är risken att luftflödet över den flänsen blir lidande...
Värt en liten tanke iallafall.

Observera att jag skrev C P U kyllösning.
Seriöst så har du rätt, speciellt med överklockning med högre spänning så blir det känsligt. Jag noterar att moderkortstempen på min 24/7 server med den lösningen är rimligt låg. 47 grader. Det är väl nordbryggan vad jag kan föstå(?) som mäts då, och VRM:en borde inte bli varmare? Har i alla fall rullat i ett par år nu utan problem. Men har man toppfläkten igång så drar den ju luft över VRM:en. Skall nog göra det när servern åker in i garderoben igen, bara för säkerhets skull.

Gör man egna tunnlar så kan man ju se till att det blåser över VRM:erna också, ytterligare en fördel med att göra själv!

Permalänk
Medlem

Visste inte att "fläkt tunneln" var en sån simpel silicone grej..
http://www.thermalright.com/new_a_page/product_page/accessori...

Hur ser/vet man att man kanske får probem med värmen på VRM'en med denna tunneln?
Tänkte köra med GA-X48-DQ6:
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...
Kan det bli problem med kylning på detta moderkort om jag kör med den färdiga tunneln till HR-01?

Permalänk

Tänkte köpa ett P182 och undrar hur de medföljande fläktarna presterar och låter? Ska inte klocka eller så men vill ha en tyst och stabil burk. Tänkte ersätta standardfläktarna med 4st Noctua NF-S12-1200 120mm men det kanske är onödigt? Dom är trots allt rätt så dyra (blir nästan 800kr) så kanske de medföljande fläktarna duger?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Öhm, hur "hårt" ska man dra åt skruvarna till hårddiskarna när man använder gummiplupparna man får med P182?

Ska man dra åt dom så hårt att det inte går nå mera eller jääätttteelöst eller vadå?

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Öhm, hur "hårt" ska man dra åt skruvarna till hårddiskarna när man använder gummiplupparna man får med P182?

Ska man dra åt dom så hårt att det inte går nå mera eller jääätttteelöst eller vadå?

Hyfsat löst om ni frågar mig... Jag pillade och vred med ren fingerkraft såvitt jag minns!
Poängen med gummit är ju att det ska dämpa vibrationer, och det blir den bara sämre på om man drar åt för hårt

Paradiddle: tricool låter rätt mycket redan på low. (medium och high är det oacceptabelt hög volym på IMO)
Att byta dem till lågvarvigare skapelser - speciellt om du har någon vettig fläktstyrning - gör definitivt skillnad! I praktiken låter dock de flesta fläktar en del på maxvarv.

Noctua är dock rejält dyra! Fördelen med Noctua är att det hänger med en adapter som man kan använda för att dra ner fläktvarvet, men priset rättfärdigar ändå inte riktigt prestandan IMO, av vad jag läst av tester.

Nexus real silent, Scythe slipstream mfl är mer prisvärda alternativ - åtminstone om du har möjlighet till fläktstyrning. Finns en hel del trådar om fläktar om du letar runt lite. (plus säkert i denna tråd)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
[...]
Hur ser/vet man att man kanske får probem med värmen på VRM'en med denna tunneln?
Tänkte köra med GA-X48-DQ6:
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...
Kan det bli problem med kylning på detta moderkort om jag kör med den färdiga tunneln till HR-01?

Det vet man inte.
Moderkort är konstruerade för Intels orginalkylare, som ju blåser nedåt, och därmed "spiller" luftflöde över VRM:erna. En "tower" kylare i sig är ett problem eftersom "spillet" över VRM:erna blir mindre. En tunnel mellan fläns och utsug gör "spillet" ändå mindre.

Men säkert tänker de flesta moderkortstillverkare på towerkylare också nu för tiden.

Det moderkort du tänkte dig ser ut att ha brutalt överdimensionerade kylflänsar och klarar sig säkert jättebra. En variant jag tänkt på är annars att skära upp den delen av tunneln som sitter nedtill närmast kylaren och vika upp den "inuti" tunneln så att den på så sätt leder luft ned till en del av VRM:arna.

Annars är det ju bara att dra igång toppfläkten på Low, den kommer att dra tillräckligt med kylluft över moderkortskomponenterna.

Det finns en artikel på spcr (http://www.silentpcreview.com/article672-page1.html) med ett bygge av tunnlar där toppfläkten suger luft över VRM:erna för den som är kräsen. Ett absolut superbygge, och antagligen den optimala kyl/bullerlösningen på marknaden för händiga överklockare. Den är lite gammal bara så kylflänsarna är inte de bästa längre.

Permalänk
Medlem

Går det att använda en av org fläktarna i p182:an till nedre kammaren eller bör man även byta ut den för att få ett tyst system?

Blir 1-2st till cpu (1 på kylaren och 1 i bakkant på lådan efter fläkt tunneln)

1st i toppen om blåser (eller ska den suga?) under cpu fläkttunneln och kyler vrm osv.

Sen behöver väll jag 1st framför Radeon 4850 som blåser bakåt (gör en kammare=skiva bakom grafikkortet från framkant till bakkant på lådan)

Alltså 4st plus eventuellt byta ut den i hd kammaren i botten, eller har jag missat nått eller är detta overkill och onödigt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Urq
Går det att använda en av org fläktarna i p182:an till nedre kammaren eller bör man även byta ut den för att få ett tyst system?

Blir 1-2st till cpu (1 på kylaren och 1 i bakkant på lådan efter fläkt tunneln)

1st i toppen om blåser (eller ska den suga?) under cpu fläkttunneln och kyler vrm osv.

Sen behöver väll jag 1st framför Radeon 4850 som blåser bakåt (gör en kammare=skiva bakom grafikkortet från framkant till bakkant på lådan)

Alltså 4st plus eventuellt byta ut den i hd kammaren i botten, eller har jag missat nått eller är detta overkill och onödigt?

> Går det att använda en av org fläktarna i p182:an till nedre kammaren
> eller bör man även byta ut den för att få ett tyst system?
Det går bra att använda orginal om du inte har mycket höga krav på tyst ljud - där inne är den ganska duktigt dämpad.

> Blir 1-2st till cpu (1 på kylaren och 1 i bakkant på lådan efter fläkt tunneln)
Låter klokt.

> 1st i toppen om blåser (eller ska den suga?) under cpu fläkttunneln och kyler vrm osv.
Den skall nog dra luft ut ur lådan.

> Sen behöver väll jag 1st framför Radeon 4850 som blåser bakåt (gör en
> kammare=skiva bakom grafikkortet från framkant till bakkant på lådan)
Gärna kombinera med en passiv kylare av bra kvalitet.

> Alltså 4st plus eventuellt byta ut den i hd kammaren i botten, eller har jag
> missat nått eller är detta overkill och onödigt?
Overkill? Det beror alldeles på vilka krav du har. Det finns de som tycker att en original P18x är jättetyst och bra.

Missat? Men tänk på att med en "tunnel" runt grafikkortet så stänger du av det normala luftflödet till CPU:n och bör öppna med en Kama Bay eller liknande från 5 1/4" platserna.