Byt moderkort, förlorat raid?

Permalänk
Medlem

Byt moderkort, förlorat raid?

Hejsan,

Min gamla trotjänare "brann" upp, ett rejält överslag i nätagget förstörde både nätaggregatet och moderkortet...

Moderkortet var ett K8N Neo2 Platinum med nVIDIA® nForce3 Ultra Chipset till vilket jag hade två raptor diskar i RAID 0.

Nu har jag lite nyare prylar i burken närmare bestämt ett Gigabyte GA-EP45-DS3P med ICH10R chipet.

Problemet är att den hittar inte min RAID array. Jag kan skapa ny, ta bort, återställ alla till none-raid och exit som alternativ. Men eftersom jag vill åt datan som finns lagrad på diskarna så :/ . Och japp jag har aktiverat RAID i biosen.

Burken hittar alla diskar och listas som de ska. Någon som har en aning om hur man ska lyckas?

Mycket tacksam för svar.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Är du säker på att nForce3 arrayer är flyttbara till Ich10R?

Nej jag är ju inte det så om någon vet om så är fallet vore jag glad.

Permalänk
Medlem

Jag har flyttat RAID-diskar mellan nForce2 och nForce4 och det funkade, däremot tror jag INTE att du kan flytta RAID-diskar mellan olika fabrikat av chipset.

Om diskarna är orörda sedan du demonterade dem från nForce3 kan du backa av dom om du sätter in dem i ett annat nForce3-baserat mobo.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att det fanns någon annan lösning :/ Men stort tack för svar.

Permalänk
Medlem

Det enda sättet du får tillbaka inforn är att hitta ett liknande modekort du kan monterna diskarna på. Skall man köra RAID skall man alltid ha extern kort som kan bytas ut mot ett nytt eller vara beredd att förlora informationen. Det har jag lärt mig den hårda vägen =( (1 Tb åt pipan)
Men leta upp ett beg Nforce 3/4 bord?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Hade ordnat så jag kunde låna en dator av en bekant med ett nforce4 chipset över helgen. Dock så löste det sig ändå, medans jag väntade på att han skulle sluta så gjorde jag ett försök med linux.

Gjorde så att jag bootade upp på en liveboot skiva (kubuntu), installerade dmraid, monterade partitionerna på raid-diskarna och gjorde en backup på all data som jag ville ha kvar.

Nästan anade att det skulle vara simpelt med linux, tyvärr är det för mycket krångel med spel i linux annars skulle pyttemjuk ut ur burken.

Permalänk
Avstängd

Du menar på fullaste allvar att du hade viktig information på en raid0 utan backup? Ta lärdom av detta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du menar på fullaste allvar att du hade viktig information på en raid0 utan backup? Ta lärdom av detta!

Viktig och viktig, jag har ett stående script som kör backup på saker som jag vill ha kvar typ application data, arbeten m.m. men annat löst som jag hittat på nätet kan vara roligt att haft kvar vilket jag nu även fick.