Autorun startar inte.

Permalänk

Autorun startar inte.

Hej, jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Det är så här att när jag stoppar in en CD eller DVD i min DVD-brännare så kommer inte den där rutan upp som frågar vad man vill göra och vilket program man vill starta skivan med (tror det heter autorun). men i alla fall så kommer inte den rutan upp men jag kan utforska filerna. Problemet började efter att jag hade gjort några ändringar i Vista manager vilket är ett optimerings program för Vista. Efter det så försökte jag ändra tillbaka inställningarna men det fungerade inte. Finns det någon simpel lösning till mitt problem?

Permalänk
Medlem

Start / Datorn / Högerklicka på DVD enheten / Egenskaper / AutoPlay. Har för mig att det dyker upp ett sådant alternativ där man kan ändra.

Permalänk

Jag hittade inte autoplay. Det kan vara värt att notera att jag använder Vista ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem

autoplay-funktioner ligger i kontroll panelen under AutoPlay eller vad det heter i svenska vista.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jag hittade det. Men det fungerar inte ändå, jag ändra alla inställningar till fråga mig varje gång. Det var även en annan grej som var i kryssad, vilket var: "Använd spela upp automatiskt för alla medier och enheter". Gör jag fel här eller?.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Jag hittade det. Men det fungerar inte ändå, jag ändra alla inställningar till fråga mig varje gång. Det var även en annan grej som var i kryssad, vilket var: "Använd spela upp automatiskt för alla medier och enheter". Gör jag fel här eller?.

Har du något annat program igång i bakgrunden som kan störa autoplay-funktionen!? Det är vad windows hävdar att det kan vara, att man har igång något media program i ett aktivt fönster, då används tydligen inte autoplay eftersom det tar över funktionen. Så prova stäng ner eventuella program och prova igen!

Så en kvalificerad gissning är att du redan har ett brännprogram igång när du under tiden stoppar in en tom cd/dvd i brännaren!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jag testade att stänga ner alla fönster och program (daemond tools, VLC) och sedan trycka in och ut skivan igen... men det fungerade inte ändå. Jag installerade Vista SP1 för några dagar sedan som skulle innehålla alla uppdateringar sedan Vista släpptes, och den uppdateringen typ satte allt på default t.ex. min webbläsare några inställningar jag har gjort. Tror du att det kan ha något med problemet att göra?

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att det har haft en åverkan på ditt problem. Om det funkade innan detta så är jag övertygad om det.

Men du, när du optimerade ditt vista, vad gjorde du då? Var du och lekte inne bland services eller så och stängde av grejjer eller hur gjorde du?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Jag kommer inte ihåg allt jag gjorde men jag stoppade några services jag inte behövde, som t.ex. skrivare, security center med mera. Japp, det fungerade innan jag installerade uppdateringen.

Edit: är återställning det ända jag kan göra nu eller?

Permalänk
Medlem

Jag skulle letat på google efter vilken service som sköter autoplay i vista och sen sätta på den igen. Antar att du inte skrev ner alla services som du stängde av (brukar jag göra för att enklare kunna återställa själv om något problem uppstår, liksom ditt). Eller så kan du sätta på och stänga av de services du har för dig att du stängde av och se om de funkar, tills du hittar det som sköter det.

Jag skulle inte återställt för en sådan liten sak iaf

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Nästa gång ska jag skriva ner vilka services jag stängde av. Jag ska försöka googla svaret då. Men tack för din hjälp :).

Permalänk
Medlem

Låter klokt! Man lär sig av sina misstag som det heter Men det bör vara relativt enkelt för dig att lösa problemet hur som helst.

Inga problem, tack själv!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini