Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom det verkar råda en del missförstånd angående mätning av effektförbrukning så skriver jag ner lite om det i tråden.

Är de angivna siffrorna maximal effektförbrukning för respektive grafikkort?

Nej det finns säkert spel där förbrukningen är högre syftet är främst att jämföra de olika modellerna (vilka som har högst respektive lägst förbrukning). Så effektförbrukningen är de högsta värdena jag fick i 3dmark 06 (Firefly-testet).

Jag tror inte på dina siffror!

Jag har endast angett vad elenergimätaren visat vad nätaggregatet förbrukat. Felmarginal finns säkert men återigen är det för att jämföra modellerna dvs få en relativ fördelning. Angående Radeon HD 4850 så var det väldigt svårt att tolka resultaten då mätaren ofta skiftade från olika siffror, inga som helst slutsatser kring detta gjordes för bedömning av olika tillverkares kort (om någon skulle ha lägre förbrukning). Dock fick några kort oftare lägre värden än andra (under längre tid), men självklart även högre siffror. Vad detta skulle bero på skulle ta väldigt lång tid att utreda och att kontakta tillverkare är knappast rätt väg då de inte direkt är neutrala. Har flera gånger fått höra att mina resultat är omöjliga men när halvledare börjat brinna så kanske mina temperaturer jag uppmätt var korrekta iaf. (de ändrade åsikt).

Att "gå till botten" med den delen skulle vara att testa på olika system och med olika bios till korten...och för att ha någon statistisk relevens borde man använda flera grafikkort från samma tillverkare. Utöver detta borde det också vara retail-versioner dvs sådana som man köper i butik. Eftersom Catalyst-version också kan ha stor betydelse så kanske resultaten nu är annorlunda iom 8.8 som släppts.

Ifall det finns tid till mer tester så kommer jag göra detta med Crossfire X dvs 4870 + 4850 då många verkar vilja se detta. Det känns mer produktivt och kommer defintivt ge något.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Varför kördes testet i vista32, då slog det ju i taket med X2s 2gb ram

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
Varför kördes testet i vista32, då slog det ju i taket med X2s 2gb ram

Vad tänkte du att testet skulle köras i för operativsystem? Vista behövs för DX 10 och de flesta lär sitta på 32 bitars versionen.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Vad tänkte du att testet skulle köras i för operativsystem? Vista behövs för DX 10 och de flesta lär sitta på 32 bitars versionen.

Nja... för två månader sen skulle jag ha hållt med dig, men nu är det nästan bara några få laptops o nån HTPC som kör 32bitars i min omgivning... 3Gb spärren slår hårt... Tom gamla BF2 slår ju i taket med 2 GB minne på standardbanor...

Lägg till viktad prestanda/kr inkludera då även konfigurationer med två kort...

Kan ni inte hjälpa prisjakt med ett prestanda index (har ett långt mail på hur man gör ett bra sånt index som funkar för "evigt")

Visa signatur

Barton 2500@2500/3200, 1024Mb@400Mhz raid, 80Gb Raid0+120Gb SATA, X800XL

Permalänk

borde man inte kunna överklocka den nya sapphire moddellen 4850
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213
lika bra som toxic moddellen

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk

jo men den blir ju överhettad och grejer =S

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cholkadkaka
borde man inte kunna överklocka den nya sapphire moddellen 4850
https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365213
lika bra som toxic moddellen

http://www.techpowerup.com/reviews/Sapphire/HD_4850/29.html

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Finns det några HD4870 med fixad powerplay idag eller?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Är det värt och köpa en överklockad och med annan kylare som TOXIC? Eller är det bäst att köpa en billigare och byta ut och överklocka själv? Funderar på en 4850.

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem

Tillverkarna har börjat sätta på sina egna specialkylare iallafall nu, så köp en vanlig och ladda hem ett fabriksklockat BIOS.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Avstängd

Sådärja nu har jag kört testen i exakt samma inställningar ni körde i,förutom att jag kör min cpu i 3600mhz då,om jag jämför med erat sapphire 4850 som ni hade i testet så snittar jag exakt 110,1 fps mot era 89,16 fps i devil may cry 4 testet scen 2.
Slutsats det innebär att en högt klockad cpu ger mer kräm och kan mata gpun bättre.
Och då kör jag givetvis mitt 4850 med stockhastighet och kylning med ati ccc 8,9:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Tja!
Det skriver i recensionen att Crysis med 4870x2 kortet först gav sämre resultat, men sedan ändrade de 2D frekvenserna till de 3Dfrekvenserna, hur gjorde ni det? Var?
Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaffekanna
Tja!
Det skriver i recensionen att Crysis med 4870x2 kortet först gav sämre resultat, men sedan ändrade de 2D frekvenserna till de 3Dfrekvenserna, hur gjorde ni det? Var?
Mycket tacksam för svar!

Förmodligen i Rivatuner eller dylikt program. Googla så kan du lära dig mer om detta. Du kan överklocka grafikkortet i 2d och 3d där.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Hej undrar om någon kan förklara begreppet minnesfrekvens. I recensionen står det två olika siffror:

Minnesfrekvens
993 MHz (1 986 MHz GDDR3)
900 MHz (3 600 MHz GDDR5)
900 MHz (3 600 MHz GDDR5)

Är inte så insatt i grafikkort, Tack på förhand:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Hej undrar om någon kan förklara begreppet minnesfrekvens. I recensionen står det två olika siffror:

Minnesfrekvens
993 MHz (1 986 MHz GDDR3)
900 MHz (3 600 MHz GDDR5)
900 MHz (3 600 MHz GDDR5)

Är inte så insatt i grafikkort, Tack på förhand:)

Med GDDR3 har grafikminnet en multiplier på två, så om man ställer in 993 MHz så resulterar det i 1986 MHz.
Med GDDR5 har grafikminnet en multiplier på fyra, så om man ställer in 900 MHz så resulterar det i 3600 MHz.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Vad står CF för i CF HD 4850

Vad jag kan se så verkar det 4850-kort som klarar sig bäst i prestanda-testerna vara det som heter "CF HD 4850" ( se diagramen ). Men vad står egentligen "CF" för? Jag tänkte köpa det kortet, men vet inte vilket det är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mah01
Vad jag kan se så verkar det 4850-kort som klarar sig bäst i prestanda-testerna vara det som heter "CF HD 4850" ( se diagramen ). Men vad står egentligen "CF" för? Jag tänkte köpa det kortet, men vet inte vilket det är...

Ser att du är nybörjare på Swec så det är inte så förvånande att du ställer en sådan fråga. CF står för Crossfire och det innebär alltså att det är 2 stycken HD4850 som sitter i samma dator för att bättra på prestandan. För nvidia-korten heter den motsvarande tekniken SLI.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Med GDDR3 har grafikminnet en multiplier på två, så om man ställer in 993 MHz så resulterar det i 1986 MHz.
Med GDDR5 har grafikminnet en multiplier på fyra, så om man ställer in 900 MHz så resulterar det i 3600 MHz.

Aha, tack så mycket för informationen, mycket vänligt:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Vad är en "normalklock" för sapphire 4870x2? Har inte vågat ge mig in i att röra spakarna på rivatuner än.

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,