Värmeutveckling HD4870X2 2GB

Permalänk

Värmeutveckling HD4870X2 2GB

Hej!
Det var så att jag spelade SOF 3 i ca 2 timmar innan skärmen blev helt svart och fick ingen inputsignal. Blev tvungen att stänga av datorn (inte via windows, men via startknappen), öppnade chassit och kännde att grafikkortet var mycket varm. Misstänker att grafikkortet crashade p.g.a värmen. Låter det sannolikt? När jag kör windows som vanligt håller sig tempraturen på kortet 89-90 C.
Kortet är monterat i en Antec P182 chassi och jag har ett nätagg på 650W. Chassits utforming har gjort så att kortet monteras upp och ner, med andra ord, fläkten är vänd mot botten. Hur ska jag effektivt kunna kyla kortet?
Har någon nått förslag på vad felet annars kan bero på? Finns det någon extrakylare man kan införskaffa för detta grafikkort?

Permalänk
Medlem

Grafikkort blir varma det är helt normalt, om det är för varmt är svårt att känna med fingrarna så jag föreslår att du tankar ner något program för att övervaka temperaturerna i din dator för att se vad som blir för varmt om det nu är det som är felet.

Permalänk
Medlem

Har du ökat farten på chassi fläktarna ?

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Du vet väl att du kan öka hastigheten på graffe fläkten genom CCC? Catalyst Control Center -> ATi OverDrive -> Lås upp på låset -> Enable Manual Fan Control. Om du har runt 95c under load så är det inte farligt för detta kort då den är byggd för sådana förhållanden, men börja med att ladda ned ett temperatur och titta hur varm den blir under t.ex full load.

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk

Okej ska testa det. Tack för era tips! Men jag undrar dock fortfarande ifall att det finns någon effektivare kylare man kan köpa till HD4870 X2?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det ingen än så länge men jag skulle gärna också vilja veta om det finns någon... Men från vad jag har sett så finns det ingen =/ Har samma problem som du med värmen på det kortet men mitt håller sig på 95c max i full load och det är inte farligt för kortet.

Visa signatur

ASUS Crosshair III Formula, Phenom II 955 3,2GHz, Sapphire 4870 X2, 4 GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz, Corsair TX750, LG W2600HP 26" 1920x1200

Permalänk
Medlem

har också ett 4870x2, har tatt bort sidan på mitt chassi, kortet blir jäkligt varmt, och jag kör på nästan 40% fan speed

kollar ofta nyheter om det är någon aftermarket kylare på g men inget såhär långt

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Re: Värmeutveckling HD4870X2 2GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av puppet_boy
Hej!
Det var så att jag spelade SOF 3 i ca 2 timmar innan skärmen blev helt svart och fick ingen inputsignal. Blev tvungen att stänga av datorn (inte via windows, men via startknappen), öppnade chassit och kännde att grafikkortet var mycket varm. Misstänker att grafikkortet crashade p.g.a värmen. Låter det sannolikt? När jag kör windows som vanligt håller sig tempraturen på kortet 89-90 C.
Kortet är monterat i en Antec P182 chassi och jag har ett nätagg på 650W. Chassits utforming har gjort så att kortet monteras upp och ner, med andra ord, fläkten är vänd mot botten. Hur ska jag effektivt kunna kyla kortet?
Har någon nått förslag på vad felet annars kan bero på? Finns det någon extrakylare man kan införskaffa för detta grafikkort?

Har du 90 grader när du kör windows så är det något fel. Kortet kan gå upp till sådana temperaturer under full belastning men inte i 2D. Kolla fläkthastigheten med gpuz. Kolla också om kortet klockar ner sig till ca 500mhz i windows. Det skall gå upp till 750Mhz när du spelar av sig själv. Om det inte gör det bör du nog lämna tillbaks det det kan vara fel på kylningen. Hur varmt har du det i lådan annars?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Japp klart det finns!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av puppet_boy
Okej ska testa det. Tack för era tips! Men jag undrar dock fortfarande ifall att det finns någon effektivare kylare man kan köpa till HD4870 X2?

Gör som jag! Skaffa vattenkylning till ditt kort det är kanon! mitt 4870X2 ligger på 42 grader i full load och då kör jag det på 800mhz på gpu samt 1000mhz på minnena. Värt vartenda krona!

Visa signatur

Intel i9 14900K @ 5,8 ghz, Corsair Hydro H150i PRO RGB, Corsair Vengeance Pro 64GB DDR5 6400mhz , Asus TUF OC RTX5080 16GB GDDR7X, MK ASUS ROG Z690 MAXIMUS HERO , HDD1 Samsung 990 Pro 2TB, HDD2 Samsung 990 Pro 4TB , Creative Sound BlasterX AE-5 Plus, Asus Hyperion™ GR701 =)

Permalänk

tannat:
Ja, kortet klockar ner till 500 mhz i windows.
Har monterat inen extra fläkt som är riktad mot kortet och tempen har sjunkit något. När jag precis stängt av spelet och kollar tempen så visar den ca 75 grader. Är det någon som har en förklaring för detta? Även när tempen är 90 grader så är det stabilt i allafall, borde inte tempen öka med tiden om kylningen var skadad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Har du 90 grader när du kör windows så är det något fel. Kortet kan gå upp till sådana temperaturer under full belastning men inte i 2D. Kolla fläkthastigheten med gpuz. Kolla också om kortet klockar ner sig till ca 500mhz i windows. Det skall gå upp till 750Mhz när du spelar av sig själv. Om det inte gör det bör du nog lämna tillbaks det det kan vara fel på kylningen. Hur varmt har du det i lådan annars?

90C i Windows måste inte vara fel, tillverkarna har olika inställning på fläkten, vissa har så den låter mycket i Windows och har låg temp, andra satsar på tyst i Windows-miljö och då blir såklart GPU varmare. När man sedan spelar varvar fläkten upp så temperaturen inte blir för hög.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Om jag ändrar till manual fan control, kommer den skita i att varva upp när det börjar bli för varmt? Hur löser man det isåfall?