Permalänk
Medlem

Nej, jag fick förklarat att de skulle bli väldigt omständigt utan papper...
Men gratis brukar vara svårt att få garanti på.

Permalänk
Medlem

Omständigt möjligen men inte omöjligt? stå på dig. behövde inte visa kvitto på min N73 som jag lämnade in hos Dialect som i sin tur skickade iväg den, och den var inte ens köpt där.

Visa signatur

stoffe69

Permalänk
Medlem

Okej, jag får väl kanske göra ett nytt försök då!

Finns det något sätt att få en gammal uppdatering till min n82:a?
Som inte är den senaste, för jag tror att det kan vara felet, den är väldigt instabil i senaste och jag tror därför att de är firmwire.
Dessutom totalhänger den sig så fort man kommer i närheten med ett minneskort..

/Lundvall

Permalänk
Medlem

Har beställt min lur idag och känner att den här helgen kommer att gå sakta...

Men jag fördriver tiden med att insupa andra användares erfarenheter. En fråga jag har gäller A-GPS. Det står på sidan som det hänvisas till i ett inlägg ovan följande:

"Vad kostar A-GPS?

Mottagning av data från A-GPS-servern innebär att nedladdning av data via operatörsnätet. Vanligtvis behöver inte mer än 10 kB överföras när du använder GPS-mottagaren med hjälp av A-GPS. "

Vadå "inte mer än 10 kB"? Om kartorna är lagrade på telefonen används då bara A-GPS servert initialt när man startar GPS-en, för om servern kontaktas kontinuerligt kan man väl inte ha en uppfattning om mängden data då användningstiden blir en faktor?

Sen vore det trevligt om någon kunde tipsa om godbitar som man bara måste installera, inte så mycket för att jag inte kan ta reda på det själv, utan för att jag skall ha något att se fram emot i nästa vecka!

Permalänk
Medlem

Först grattis till ett bra val

När det gäller GPS så kan du ladda ner kartor från Nokias hemsida: http://www.nokia.se/A4971141 Där väljer du vilka kartor du vill ha och sedan ska du inte behöva koppla upp när du ska navigera. Man får också en fråga om man vill koppla upp. Hoppas jag fattat din fråga rätt och att jag har rätt svar Så har i alla fall jag gjort.

När det gäller program så finns det hur mycket som helst. Några tips är att ladda ner en timer (Stopwatch Plus) som tyvärr inte är standard. Smilisar till SMS (Animated Message) som inte heller finns som standard. cClock är en skärmsläckare som visar klockan på natten om du trycker på någon knapp.

Tja, det var bara några tips och det finns massor av annat godis att hämta. Lycka till!

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
När det gäller GPS så kan du ladda ner kartor från Nokias hemsida: http://www.nokia.se/A4971141 Där väljer du vilka kartor du vill ha och sedan ska du inte behöva koppla upp när du ska navigera. Man får också en fråga om man vill koppla upp. Hoppas jag fattat din fråga rätt och att jag har rätt svar Så har i alla fall jag gjort.

OK, men det var nog inte riktigt det jag menade, men jag kanske uttrycker mig fel eller så har jag missuppfattat det hela.

Skillnaden mellan A-GPS och "vanlig" GPS har jag tolkat som att assisted GPS är till för att snabba upp GPS-en med hjäp av en server som skickar information över nätet och att man på N82'an kan ställa in hurvida den ska vara assisted eller inte.

Är det så att om man har kartorna nedladdade på telefonen behövs då inte stödet från servern, går det tillräckligt fort? Även i bil?

Sen så tyckte jag det var lite konstigt formulerat på den sida som jag citerade i förra inlägget, det om 10 kb. Är det alltid frågan om så små datamängder som laddas ned när man kör A-GPS med förinstallerade kartor är ju den kostnaden försumbar även om man är i ett land med ett dyrt roamingavtal!? Då kan man ju alltid använda "assisted" GPS om det nu går fortare.

Hoppas jag formulerat mig lite tydligare nu!

Mvh

Permalänk
Medlem

aGPS tar hjälp av telefonmaster för att "se vart du är" så GPSn får snabbare fix. aGPS laddar även ner information om kartorna medans du åker OM du inte har dom förinstallerade.
Men har du dom installerade så är det bara vid uppstart som aGPS används.

Visa signatur

Vem sa att man är bäst bara för att man kan allt??

Nokia N82

Permalänk
Medlem

Ok, tackar, då är det som jag förstått det!

Mvh

Permalänk
Medlem

Äntligen har jag kommit åt att klämma lite på en N82! Känns verkligen som en kvalitéts telefon.

Jag tyckte den kändes lite klumpig, men det kanske är för att det satt en massa larm grejer och sådant på den.
Får väl köpa en och prova! Är riktigt sugen!

Permalänk
Medlem

Suck, verkar som att internet slutat fungera på min n82, kommer inte ut på varken opera mini eller browsern som var med luren...Vet någon vad man kan göra? :/

Permalänk
Medlem

Lämna in den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillFredde
Lämna in den?

Skulle helst vilja försöka fixa detta själv på något sätt, lämna in den tar sådan tid

edit: kan ju lägga till att internet har funkat hur bra som helst förut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig
Skulle helst vilja försöka fixa detta själv på något sätt, lämna in den tar sådan tid

edit: kan ju lägga till att internet har funkat hur bra som helst förut

Telefoner är som datorer.. Det slutar inte bara att funka. Du måste ha gjort något. Installerat nåt skit kanske? Lekt med certifikaten som finns i telefonen? Nåt är gjort. Eller är det så enkelt att du råkat mickla med MMS/Internetalternativen kanske?

Visa signatur

Vem sa att man är bäst bara för att man kan allt??

Nokia N82

Permalänk
Medlem

Testa att tanka den senaste uppdateringen, och nya WAP/MMS och se om det funkar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaderud
Telefoner är som datorer.. Det slutar inte bara att funka. Du måste ha gjort något. Installerat nåt skit kanske? Lekt med certifikaten som finns i telefonen? Nåt är gjort. Eller är det så enkelt att du råkat mickla med MMS/Internetalternativen kanske?

Kan mycket väl ha hänt något av de där, inte med flit dock, och jag har inte ändrat någonting jag kommer ihåg. enda stora skillnaden är väl att jag har comviq kontant nu istället för comviq kompis, och endast 3kr på kortet men de ska väl gå att ta sig ut på nätet med 3kr?

Får ta en funderare om jag har ändrat något av de du skrev

LillFredde: Nya versionen är 30. (massa siffror) va? Den har jag iaf. Vad menar du med nya WAP/MMS?

Tackar för all hjälp

Permalänk
Medlem

Jag har inte en aning. Har aldrig haft en Nokia själv.

Du har väl Nokia Suite eller vad det heter, finns det ingen "Updater" i det programmet?

http://www.tele2.se/mobiltjanster-installningar-och-hjalp.htm...

Gör som det står.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig
Kan mycket väl ha hänt något av de där, inte med flit dock, och jag har inte ändrat någonting jag kommer ihåg. enda stora skillnaden är väl att jag har comviq kontant nu istället för comviq kompis, och endast 3kr på kortet men de ska väl gå att ta sig ut på nätet med 3kr?

Får ta en funderare om jag har ändrat något av de du skrev

Eftersom data inte ingår i kontantkort förutom möjligen "hemsidan" hos resp operatör så kan de va en anledning. Annars kan du väl testa WLAN kanske? funkar inte de så är det nåt fel på din webläsare. Och då är de frågan om du ska göra en hårdvaruomställning eller en mjukvaruomställning..

Visa signatur

Vem sa att man är bäst bara för att man kan allt??

Nokia N82

Permalänk
Medlem

Inte haft någon tur än, testade vad ni båda skrev med att få inställningar från tele2 och att testa wlan, men wlan signalen var svag så jag ska ta och köpa ett kontantkort o se om de funkar med de.

Godnatt nu och tack för all hjälp.

edit: fick de att fungera en liten stund, vet inte vad jag gjorde jag bara tryckte igång opera mini och så kom jag ut på nätet, fan va allting ska strula jämt

Edit 2: Visade sig att jag bara behövde pengar på kontantkortet för att de skulle fungera, skönt

Permalänk
Medlem

Hej alla, jag tänkte köpa mig en N82 och har två frågor egentligen.

1. 16GB minneskorten funkar på N82an? (min gamla mobil hade en gräns)

2. Har egentligen all min musik i FLAC filer, finns det något sätt så jag kan spela upp FLAC på mobilen?

Tack i förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollen
Hej alla, jag tänkte köpa mig en N82 och har två frågor egentligen.

1. 16GB minneskorten funkar på N82an? (min gamla mobil hade en gräns)

2. Har egentligen all min musik i FLAC filer, finns det något sätt så jag kan spela upp FLAC på mobilen?

Tack i förhand

Svaret på fråga 1 är: http://www.then82blog.com/2008/10/16gb-card-on-n82-heres-proo...

Svar på fråga två har jag ingen aning om, tyvärr.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Finns det nåt hack till den senaste mjukvaran?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Jag har trubbel , med min nya lur!
'
När jag försöker använfa Map Loader 2.0 så går det bra fram tills det att filen är nedladdad, då blinkar det "Verifying Storage Medium" några ggr sen får jag meddelandet "Connection to Storage Medium has been interrupted. Atach your storage medium and retry."

Gör jag något uppenbart fel eller har något trasigt fel gått sönder?

Update: Allt löste sig med de uppdateringar som fanns tillgängliga...

Permalänk
Medlem
Citat:

2. Har egentligen all min musik i FLAC filer, finns det något sätt så jag kan spela upp FLAC på mobilen?

Yepp, det går med t.ex Coreplayer. Dock skulle jag aldrig kört med FLAC på mobil, får ju inte plats med många låtar precis ;p.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Hello! Frågor kring GPS-en!

Jag är helt färskt när det gäller att använda GPS och undrar därför:

Måste jag installera navigering för att få skärmen att visa bilden i den riktning jag åker? Om jag nu åker Öst-Västlig riktning ser jag den röda pricken röra sig i sidled över skärmen då kartan alltid är inställd mot norr, blir ju bara förvirrande.

Finns det bättre alternativ till det inbyggda programmet? Skicka gärna ett PM om ni har förslag!

Med telefonen medföljer 90 dagars nyttjande av navigering. Då jag använder engelska menyerna (vilket gör att allt inte är helt analogt med manualen) vill jag bara få det bekräftat att om man vill använda dessa 90 dagar ska man gå in och köpa ett abonemang (mha t ex VISA-kort) och sedan avsluta det efter 90 dagar fri trial?

Undrar sa flundran....

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av någon typ av navigering, känns som att man blev lite blåst av nokia när det kostar pengar att använda deras navigering.

Skicka pm om du har något annat som kan funka.

Permalänk
Medlem

Garmin mobile xt

Permalänk
Medlem

Klockrent Harwey!

Jag undra även om det går att konfigurera huvudmenyn? Jag skulle gärna ha ett par ikoner till där, går det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vividV
Klockrent Harwey!

Jag undra även om det går att konfigurera huvudmenyn? Jag skulle gärna ha ett par ikoner till där, går det?

Med Handy Shell går det.

http://nokia-n82-software.epocware.com/Handy_Shell.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vividV
Jag har trubbel , med min nya lur!
'
När jag försöker använfa Map Loader 2.0 så går det bra fram tills det att filen är nedladdad, då blinkar det "Verifying Storage Medium" några ggr sen får jag meddelandet "Connection to Storage Medium has been interrupted. Atach your storage medium and retry."

Gör jag något uppenbart fel eller har något trasigt fel gått sönder?

Update: Allt löste sig med de uppdateringar som fanns tillgängliga...

Hur löste du det? jag har uppdaterat både telefonens mjukvara och till senaste pc-suiten, men får fortfarande samma felmeddelande

Permalänk
Medlem

Kan inte säga så mycket mer än att jag nu har PC Suite 7.0.9.2 och Map loader 2.0 och det funkar, något annat trixande gjorde jag inte?