Cray bygger världens snabbaste superdator

Permalänk
Medlem

Kul att "världens snabbaste superdator" innehåller AMD Opteron processorer

Permalänk
Medlem

Om nu dessa hemligstämplade datorer existerar; undrar om de används till nåt annat än vapenforskning? Och om de hypotetiskt sysslar med nåt annat än vapenforskning; vad skulle det kunna vara? Spännande och intressanta frågor.

Visa signatur

:: Cooler Master HAF 932 :: 5600x :: 6800xt :: Corsair TX 750W ::

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
http://www.top500.org/static/lists/2008/06/perfdevel/Projecte...

Ganska intressant att se hur snabbt utvecklingen går.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kul att se att den snabbaste idag är lika snabb som hela topp 500 för 3 år sedan. Och att den snabbaste då var lika snabb som alla 3 år tidigare.

Du vet förståss vad den sysslar med? Om du tror den jagar pirater och snokar reda på privatinformation om dig så har du fel.

Jo, visst stämmer det att det går fort. Men glöm inte att många nya superdatorer också är större än äldre, alltså har fler processorer och tar upp större fysisk plats. Kanske är det mer "rättvist" att rita kurvan utefter hur mycket snabbare en ny superdator av en given storlek är än gammal med samma dimensioner? (Utvecklingen skulle ändå vara exponentiell)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

De används nog mycket till att brute force knäcka lösenord för spionage/industrispionage och "terroristjakt".

En riktigt liten godbit, som hämtad ur en Hollywood produktion:

http://www.spectrum.ieee.org/print/5280

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jo, visst stämmer det att det går fort. Men glöm inte att många nya superdatorer också är större än äldre, alltså har fler processorer och tar upp större fysisk plats. Kanske är det mer "rättvist" att rita kurvan utefter hur mycket snabbare en ny superdator av en given storlek är än gammal med samma dimensioner? (Utvecklingen skulle ändå vara exponentiell)

Ur teknisk synvinkel är det väl mer rättvist. Men ur en annan synvinkel kan denna grafen vara intressant. Det säger lite om hur man anser sig behöva mer prestanda. Det läggs stora resurser på dessa byggen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy

Annars skulle de nog gott under om de inte fick en lapp på att jag behöver 45 000 proppar. fort som fan ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trimmy
De används nog mycket till att brute force knäcka lösenord för spionage/industrispionage och "terroristjakt".

Mja. fast om de knäckerlösenord så tror jag det är samkört över flera distrikt osv. att flera länder/regeringar osv får använda 'datorn'samtidigt till att köa en Hash där på samtliga språk och kombinationer osv. bör gå rätt snabbt även om det är många trådar som körs samtdigt.

tänkt om vi bara fick låna alla superdatorers prestandad under ett dygn.. då skulle vi fooldat tusan

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy

Billigast , men bäst NEJ!!

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster

Jag hittar varken ordet billigt eller bäst i min mening. Gör du?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det är svårt att hitta verkligt bra tester men fram tills nu har Opteron haft övertaget ju fler trådar som körs. Tidigare Xeon generationer har tyvärr "trasslat in sig" avsevärt. Det finns säkert för- och nackdelar men i dessa superdatorer finns det nog en större baktanke än "vi fick en container med processorer billigt på ÖB".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LoCK
Om nu dessa hemligstämplade datorer existerar; undrar om de används till nåt annat än vapenforskning? Och om de hypotetiskt sysslar med nåt annat än vapenforskning; vad skulle det kunna vara? Spännande och intressanta frågor.

Rent hypotetiskt så tror jag att de spelar in allt du gör och vid lämpligt tillfälle så stjäl de din identitet.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Hehe, trevlig maskin.. Om vi säger att en sån Opteronpropp snittar ett SMP-paket om dagen skulle hela klustret kunna klämma ca 86,4 miljoner PPD.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, PowerColor Red Devil 9070XT, 8TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Vet att Cray skrev nånstans på sin sida för i alla fall varför dom valde Opteron. Den var avsevärt snabare på nån opration än nåt annat som fans, Xeon (C2D) och jag vill minnas att det specefikt berode på in tergrerade minneskontrollern som gjorde dessa oprationer snabbare pga låg accesstid och midnre ödslade klocyklar.

Sedan har ju Opteron en enorm fördel annser jag med sin intergrerade minneskontroller då det minimerar behover av externa kresar med extern minneskonbtroller, nortbryggan alltså. Maskiner som dessa anvädner ju skreddarsyda moderkort så i princip behövs en socket för moderkort och minnen och lite kretsar för att göra en nod. skulle tror dom kör 8 processorer pär nod eller nåt.

Inte sett hur en sådan här opteronnod ser ut men tidigare cray designer hade ju ofta 4 processorer på ett moderkort med rikligt med minne till varge CPU. I princip en rad med processorer och minne på varge sida och elektronik för att komunicera med övriga noder. Skulle tro opteron ger mäst kompackta lösnigen gämfört med nåt intel tex kan erbjuda. Skule bi bökigt med extern minneskontroler och även den bästa intellösnigen klarar i regel bara av 2st systembussar så det blir ju rätt mö flaskhallsar sedan å knö in många processorer på varge buss.

Tror valet av opteron var enkelt då intergrerade minneskontrollern gav både fysiska och prestandamäsiga fördelar som utvägde ren beräknigskraft intel kunnat erbjuda.

Cray SV2 tycker ju jag är extremt sexig maskin. varge CPU har 4st kärnor på 100W var och 4st Cach chip på 60W var. Sitter 4st 4 körnig processorer på varge nod vill jag minnas och en massa minne. Tror dom körde rambus på dom eller nåt. Dom var vattenkylda med.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hehe, sluta knarka pöjk, det ger hjärnskador.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag äntligen varför spelen alla gnäller om heter som de gör..

Cr(a)ysis, FarCr(a)y, Devil may Cr(a)y..

Det är ju genialt att bygga in minimiprestanda i namnet!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trimmy

Nja, inte brute-force. Det är lustigt att all form av kryptoanalys i allmänhetens ögon reduceras ner till "brute-force". I själva verket är detta en mycket ineffektiv metod där världens samlade datorkraft skulle behöva decennier för att bryta ett enda block/brev/fil etc.

Rätt krypterad kommunikation rår man helt enkelt inte på. Det närmaste brute-force man kan komma är 'dictionary attacks' och liknande för svaga lösenord.

Precis lika viktigt som att läsa folk och fäs mail, är att ta reda på vem som talar med vem. Trafikanalys, som inte är beroende av att forcera krypton, är troligen en av de enskilt viktigaste uppgifter för en superdator i underrättelsetjänst.

Citat:

Ur teknisk synvinkel är det väl mer rättvist. Men ur en annan synvinkel kan denna grafen vara intressant. Det säger lite om hur man anser sig behöva mer prestanda. Det läggs stora resurser på dessa byggen.

Jepp, du har helt rätt. Den bredare synvinkeln, idén om vilken prestanda som kan åstadkommas eller behövs är viktig. Jag menade inte att mitt föreslagna sätt är det "rätta". Poängen var bara att bakom diagrammet döljer sig flera faktorer, varav den rena tekniska utvecklingen är en.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Bara för att tre väldigt kända datorer har fokuserat på väder, jordbävningar samt kärnvapentester så betyder inte det att det är det superdatorer överlag gör mest.
Finanssektorn står för störst andel superdatorer. Sedan finns det en rad stora områden, med forskning och dylikt. Geofysik är bara en av dessa, om än ganska stor del. Sedan har vi IT-industri, halvledarindustri och service bland många andra. Väder och kärnvapentester ligger långt ner på listan. Eventuellt att kärnvapentester står högt om man räknar med inofficiella datorer. Men jag tror personligen de arbetar med mycket annat nu för tiden. Kärnvapensimuleringar är så 90-tal.

Jag tror att den kommer att räkna decimaler på ∏ (pi).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Håller med till fullo, man väntar bara på att den kommentaren ska dyka upp.

Trodde jag var ensam om det... det är så jävla störande.
Tvivlar på att datorn kör någon slags windows version överhuvud taget.

Undrar bara... vad använder man en sådan dator till? Är det något särskilt eller är det för massor olika ändamål?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Trodde jag var ensam om det... det är så jävla störande.
Tvivlar på att datorn kör någon slags windows version överhuvud taget.

Undrar bara... vad använder man en sådan dator till? Är det något särskilt eller är det för massor olika ändamål?

Surfa, msn lite enklare spel kanske...

Skämt åt sido, läs igenom vad som står i tråden så kanske du får en aning om vad den gör.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

helt sjukt ju palla överdriva så mycket hahahahaha den kostar nog hyfsat mycket

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Jag tror att den kommer att räkna decimaler på ∏ (pi).

Ja, mänskligheten kommer ha stor nytta av att veta pi med 1000000000000000000000 decimaler

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
[B
Undrar bara... vad använder man en sådan dator till? Är det något särskilt eller är det för massor olika ändamål? [/B]

ett användningsområde är att beräkna proteinvikning
hört talas om folding @home

ja ligger på 721 plats i sweclocks lag jippiii:D

Permalänk
Medlem

tänk å få bluescreen me en sånn dator,va arg ja skulle bli

om det skulle hända för fra så skulle jag garva oavbrutet tills jag fyller 65, hahahahahahahhahahahahahhahah värmer upp lite

Permalänk
Avstängd

Wow! Nice!

Cray is back in business!

Har inte hört från Cray på ett bra tag nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
tänk å få bluescreen me en sånn dator,va arg ja skulle bli

om det skulle hända för fra så skulle jag garva oavbrutet tills jag fyller 65, hahahahahahahhahahahahahhahah värmer upp lite

Bluescreen?
Ah, du menar det där som Microsoft skickar med sin mjukvara? Dolda fel och brister tror jag det heter... Men dessa dolda fel och brister yttrar sig som ett så kallat "Bluescreen" som egentligen talar om var felet är på dataspråk, som för en vanlig svensson är helt omöjligt att förstå.

Fast använder man sig av Microsofts produkter får man ju skylla sig lite själv.
sen tror jag inte nationalsäkerheter och myndigheter använder sig av vilket operativsystem som helst, de går nog ganska säkert när det gäller detta.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Bluescreen?
Ah, du menar det där som Microsoft skickar med sin mjukvara? Dolda fel och brister tror jag det heter... Men dessa dolda fel och brister yttrar sig som ett så kallat "Bluescreen" som egentligen talar om var felet är på dataspråk, som för en vanlig svensson är helt omöjligt att förstå.

Fast använder man sig av Microsofts produkter får man ju skylla sig lite själv.
sen tror jag inte nationalsäkerheter och myndigheter använder sig av vilket operativsystem som helst, de går nog ganska säkert när det gäller detta.

Var ju nån som hade hackat dom för ett halvår sen (?).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Definitionsmässigt skulle vi nog kunna kalla dem kluster datorer. Jag tror inte ens det skulle vara en särskilt rationell teknisk lösning att starta upp en superdator med 180 000 kärnor än om det vore möjligt. Men visst bygger dessa kluster på operativsystem. Statistik ifrån top500:

Linux 85.40 %
Windows 1.00 %
Unix 5.00 %
BSD Based 0.20 %
Mixed 8.00 %
Mac OS 0.40 %

Bara jag som tycker att det är väldigt konstigt att BSD har en så liten andel? Är Linux så vida överlägset BSD på den fronten?

Permalänk

hmm, nästan lika bra som min lilla maskin...

nåja, lite mer seriöst: någon som vet vad det är för grafik kort i den?

det lär ju vara någon slags kombination så att dom kan ha några hundra skärmar, så att dom kan kontrolera den ordentligt. sedan så undrar man ju vem som betalat kalaset

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
hmm, nästan lika bra som min lilla maskin...

nåja, lite mer seriöst: någon som vet vad det är för grafik kort i den?

det lär ju vara någon slags kombination så att dom kan ha några hundra skärmar, så att dom kan kontrolera den ordentligt. sedan så undrar man ju vem som betalat kalaset

Min okvalificerade gissning är att den inte har nåt grafikkort alls. Det man inte styr via nätverk eller dylikt sköts nog via nån sorts konsollkabel eller liknande...?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Quote"
Cray meddelar att den nya världsettan endast är "den snabbaste superdatorn som inte arbetar med hemligstämplad forskning". Med andra ord kan det finnas ännu mer påkostade system i bruk, om än hemliga.

Vill veta vad det är för "hemligstämplad forskning" som dom håller på med!!!

NYFIKEN!!!!!!!!!!

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Är det hälften så dyrt ka ndu köpa dubbelt så mycket, så jo bäst!

Sedan får du tänka på att ska du ha 180000 kärnor som ska samarbeta så är det viktigt med snabb kommunikation. En sketen FSB duger inte så bra inom många tyngre användningsområden. Minnesbandbredden och kommunikationen mellan kärnor kommer Intel inte i närheten av AMD i så här stora system. Sen kan man ju nämna att AMDs går att bygga kompaktare, och drar mindre ström. Sedan den råa prestandan är ju jäkligt najs med på Shanghai.

Intels system kommer upp i höga teoretiska världen om man bara multiplicerar ihop processorernas kraft. Men när det kommer till att få ut kraften så bromsar deras FSB sånt här ganska ordentligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Jepp, du har helt rätt. Den bredare synvinkeln, idén om vilken prestanda som kan åstadkommas eller behövs är viktig. Jag menade inte att mitt föreslagna sätt är det "rätta". Poängen var bara att bakom diagrammet döljer sig flera faktorer, varav den rena tekniska utvecklingen är en.

Ja självklart, man ska inte använda diagrammet som någon graf på hur snabbt tekniska utvecklingen går.

Permalänk
Medlem

Hur mycket är 1 petaflop? Någon som har en fin skala från 1 byte till högsta möjliga

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.