Problem med partitionering

Permalänk
Medlem

Problem med partitionering

Hej! Har länge tänkt att jag skulle testa någon Windows 7 Build, och har nu kommit till skott.
Ska nu göra en till partition på min enda hårddisk (1 partition), men förstår mig inte riktigt på Diskhanteringen.
Det är en 250GB disk, alltså 232GiBi och jag har 42"GB" ledigt och en växlingfil på som max 2345MB.

Varför ser det då ut såhär när jag försöker krympa min enda partition?

Ska det inte vara 42910MB ledigt utrymme, som jag kan krympa disken med?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
testa att först köra:
defrag -w

http://books.google.com/books?id=5SbK_xPgnK8C&printsec=frontc...

Körde diskfragmentering i 10 timmar igår, den han dock inte bli klar. Men ska jag låta den köra klart en gång?
läser det där textstycket sedan, måste äta nu.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Men ska jag låta den köra klart en gång?

Det är nog bäst, om den inte är färdig ligger förmodligen data utspridd lite överallt på disken och verktyget för volymstorleksändring kan endast avlägsna helt oanvända delar i slutet av en partition.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är nog bäst, om den inte är färdig ligger förmodligen data utspridd lite överallt på disken och verktyget för volymstorleksändring kan endast avlägsna helt oanvända delar i slutet av en partition.

Aha! Då lärde jag mig något nytt.

Kan du rekommendera någon kommandorad som visar antalet procent som är defragmenterat? I dfrgui.exe så syns inte det, lite synd då det fanns med i tidigare Windows versioner.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10