Nytt grafikkort för 2000kr, eller är det inte värt det?

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort för 2000kr, eller är det inte värt det?

Hej!

Jag har fått GTA 4 i julklapp men mitt grafikkort verkar inte klara av det. Datorn är ju precis över minispec som anges.

Processor: Amd x2 4400+ @2,63GHz
Minnen: OCZ 500MHz
Moderkort: Dfi lanparty ultra-D socket 939
Grafikkort: XFX 7900gt 470/690

Det går att spela men det laggar SATAN och är inte en enda rätt färg, samt att det är lite konstiga streck och fyrkanter överallt =(

Så antar att det är för krävande för mitt kort då allt är inställt på lägsta.

Jag har inte lust att köpa en helt ny dator, så vilket grafikkort för ca 2000kr klarar av att tillsammans med min övriga setup köra gta 4 på låg/mellan grafik?

Det jag hittar för ca 2000kr är:

Geforce 9800
Ati 4850

Och dessa finns i olika utföranden, 1gb, 512mb, gt, gtx osv...

Vilket är det jag ska sattsa på?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Mmm........Marabou

Permalänk

4850.. dock behövs nog en quad processor för att det inte ska lagga.

Permalänk
Avstängd

Japp det bästa/prisvärdaste du kan köpa är ett 4850 512mb men tyvärr så kommer gta IV inte fungera ändå pga att din processor är alldeles för dålig.

Det är möjligt att det går men det kommer inte gå bra:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Japp det bästa/prisvärdaste du kan köpa är ett 4850 512mb men tyvärr så kommer gta IV inte fungera ändå pga att din processor är alldeles för dålig.

Det är möjligt att det går men det kommer inte gå bra:)

Skitsnack, single player fungerar tillfredställande men multiplayer laggar om fler än 6 spelare typ. (Har provat på en x2 4400+ med 8800GT samt 2 gb ram).

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Hmm ok, är processorn verkligen så dålig? För om jag byter processor måste jag byta allt. Är ju socket 939 så finns ju inget att uppgradera. Då känns det genast dyrt :/

Visa signatur

Mmm........Marabou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TZR
Hmm ok, är processorn verkligen så dålig? För om jag byter processor måste jag byta allt. Är ju socket 939 så finns ju inget att uppgradera. Då känns det genast dyrt :/

Hade jag varit du hade jag köpt ett nytt grafikkort och har du inte för stora förväntningar så är spelet spelbart, men snackar vi multiplayer 16-32 personer är det ospelbart på min E8400@3,6 med 8800GTS 512 med 20% överklock.
När jag spelar så tar även spelet 99% av CPU samt 95% av 4 gb ram.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Köp ett HD4850, och hittar du ett med 1Gb så kan du ta det då GTA IV gillar mycket gpuminne. Jag kör själv på 25-40fps med min cpu och ett 8800GT 512Mb, medel/hög inställningar typ. 1680x1050, Texture: High, Rendering: Medel, allt 50

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Skitsnack, single player fungerar tillfredställande men multiplayer laggar om fler än 6 spelare typ. (Har provat på en x2 4400+ med 8800GT samt 2 gb ram).

Nu är det du som snackar skit...funkar, men inte mer än så med min cpu, 6000+ lite klockad till 3.15ghz...Har allt annat än behaglig fps, många ggr är det slide-show...
Så jag skulle då verkligen inte vilja köra det på en sämre cpu än den jag har, är troligen på väg att byta bara pga gta4...

Så till trådskaparen, byt cpu med, du behöver verkligen det. I varje fall om du vill unvika huvudvärk

Edit: aah, såg att du hade s939...då blir det ju lite värre :/ Klocka din cpu så mycket det bara går då...

Permalänk
Citat:

Hade jag varit du hade jag köpt ett nytt grafikkort och har du inte för stora förväntningar så är spelet spelbart, men snackar vi multiplayer 16-32 personer är det ospelbart på min E8400@3,6 med 8800GTS 512 med 20% överklock.
När jag spelar så tar även spelet 99% av CPU samt 95% av 4 gb ram.

Whooaaa, det spelet verkar då vara sjukt dåligt optimerat om man inte kan spela det med din burk. Borde sändas tillbaka till programmerarna för en omgång optimering till.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Nu är det du som snackar skit...funkar, men inte mer än så med min cpu, 6000+ lite klockad till 3.15ghz...Har allt annat än behaglig fps, många ggr är det slide-show...
Så jag skulle då verkligen inte vilja köra det på en sämre cpu än den jag har, är troligen på väg att byta bara pga gta4...

Så till trådskaparen, byt cpu med, du behöver verkligen det. I varje fall om du vill unvika huvudvärk

Edit: aah, såg att du hade s939...då blir det ju lite värre :/ Klocka din cpu så mycket det bara går då...

Vad det inte det jag skrev fast med andra ord?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Whooaaa, det spelet verkar då vara sjukt dåligt optimerat om man inte kan spela det med din burk. Borde sändas tillbaka till programmerarna för en omgång optimering till.

Ja, och detta är ju långt ifrån det enda exemplet på dåligt optimerade spel och programvara överhuvudtaget. Det finns mycket kvar att göra på det här området.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad det inte det jag skrev fast med andra ord?

Jag tyckte mera det lät som du anser att det inte skulle bli några problem med hans cpu. Eftersom jag har en bättre cpu och inte är helt nöjd så tycker jag att hans cpu är för klen. Men visst, beror på vilka krav man har. Nöjer man sig med 15-20 fps in-game så funkar det. Men 30+ är bara att fetglömma med den cpun.
Nu hade han ju s939 oxå så det spelar egentligen ingen roll det här

Permalänk
Medlem

Ok, verkar ju som om jag får det svårt att "njuta" av det här spelet med min dator då

Men jag köper väll detta kort och hoppas på det bästa : GigaByte ATI Radeon HD 4850 (GV-R485OC-1GH) - PCI-E / DVI / HDMI http://www.webhallen.com/prod.php?id=90649

Får väll testa överklocka lite till också

Visa signatur

Mmm........Marabou

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TZR
Ok, verkar ju som om jag får det svårt att "njuta" av det här spelet med min dator då

Men jag köper väll detta kort och hoppas på det bästa : GigaByte ATI Radeon HD 4850 (GV-R485OC-1GH) - PCI-E / DVI / HDMI http://www.webhallen.com/prod.php?id=90649

Får väll testa överklocka lite till också

Bra val, kylaren ska vara rätt tyst (har själv installerat kortet i en kompis dator) och 1Gb minne är bra till t. ex GTA IV och nyare spel

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64