Tre Skärmar, Flera grafikkort?

Permalänk
Medlem

Tre Skärmar, Flera grafikkort?

Jag har nu en maskin med ett GeForce 9600GT.
Där en DVI går till min primära skärm.
Och den andra DVIn går till min TV för filmtittande etc.

Men nu är det så att jag skulle vilja ha ytterligare en skärm vid sidan av min primära skärm. Inga extrema krav på upplösningar utöver det vanliga då den bra ska visa lite irc och allmän övervakning av datorn.

Hur löser jag detta på ett smidigt sätt?

Min första tanke va att skaffa en form av switch där jag kan växla så jag har igång min sekundära skärm och sen vid filmtittande så kan jag med en knapptryckning ändra utgången till min TV.
Problemet där är ju att jag inte kan ha igång båda samtidigt, och jag lär ju få böka med upplösningar hit o dit. Samt att TVn går via HDMI och min sekundärskärm bara har VGA.

Min andra tanke va helt enkelt att skaffa ett extra grafikkort.
Som jag antingen driver tvn eller den sekundära skärmen på.
Dock har jag inte två PCI Express platser på mitt mobo, utan isåfall får det ju bli ett billigare PCI kort

(Förslagsvis driver jag alltså sekundärskärmen på det nya kortet då TVn har HDMI vilket ett billigt PCI kort förmodligen inte har)

Skulle detta funka? (förslag på kort?)

Finns det andra lösningar jag inte har tänkt på?

Eller är det bara o skaffa sig ett grafikkort som stödjer upp till tre skärmar? :/

Mycket tacksam för hjälp o tankar kring detta. Peace

Permalänk

Hej! Du kan köpa ett till billigt grafikkort tex nåt av dessa http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=351

Eller så kan du köpa ett kort med 3-4 dvi portar...

Du kan få köpa mitt hd3870x2 med 3 dvi portar och en hdmi port

Mvh Tim

Permalänk
Medlem

Så du menar att det inte är några större problem att få igång en tredje skärm genom att bara sätta in ett till grafikkort?

Tänkte om man bör hålla sig till Nvidia om man redan har ett Geforce kort så det inte blir ett konflikt helvete etc.

Permalänk

du borde inte få nåt problem med det

Permalänk
Medlem

Då ska jag allt ge det ett tappert försök. thnx

Permalänk
Medlem

Kom gärna tillbaka med hur det går, ska göra samma sak själv, har dock ett gammalt ati-kort liggandes och vet inte om de passar till GTX260

Permalänk
Medlem

i hjärtat så känns det jävligt fel att slänga in ett Radeon kort nu när jag redan har ett Geforce kort.
På något jävla vänster så känns det bättre att köra på ett kort från samma tillverkare.

Men jag ska ta o slakta lite gammla datas och se vad som kommer fram. Lyckas inte det så får man ju ta o köpa något billigt.

Permalänk

Re: Tre Skärmar, Flera grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnorlaX
Jag har nu en maskin med ett Radeon 9600GT.
Där en DVI går till min primära skärm.
Och den andra DVIn går till min TV för filmtittande etc.

Men nu är det så att jag skulle vilja ha ytterligare en skärm vid sidan av min primära skärm. Inga extrema krav på upplösningar utöver det vanliga då den bra ska visa lite irc och allmän övervakning av datorn.

Hur löser jag detta på ett smidigt sätt?

Min första tanke va att skaffa en form av switch där jag kan växla så jag har igång min sekundära skärm och sen vid filmtittande så kan jag med en knapptryckning ändra utgången till min TV.
Problemet där är ju att jag inte kan ha igång båda samtidigt, och jag lär ju få böka med upplösningar hit o dit. Samt att TVn går via HDMI och min sekundärskärm bara har VGA.

Min andra tanke va helt enkelt att skaffa ett extra grafikkort.
Som jag antingen driver tvn eller den sekundära skärmen på.
Dock har jag inte två PCI Express platser på mitt mobo, utan isåfall får det ju bli ett billigare PCI kort

(Förslagsvis driver jag alltså sekundärskärmen på det nya kortet då TVn har HDMI vilket ett billigt PCI kort förmodligen inte har)

Skulle detta funka? (förslag på kort?)

Finns det andra lösningar jag inte har tänkt på?

Eller är det bara o skaffa sig ett grafikkort som stödjer upp till tre skärmar? :/

Mycket tacksam för hjälp o tankar kring detta. Peace

vet inte om du skrev fel eller vad du tänkte när du skrev radeon 9600 gt finns inget sådant kort. men utgår från att du menade nvidia 9600 gt, då ati radeons 9600 modeller är rejält gammla

och du borde få problem om du bara stoppar i ett random grafik kort sådär, i värsta fall pajar allt

kvm switchar eller liknande finns att köpa kostar några hundra, finns på typ clas ohlson och kjell och company. det är billigast och enklast.

köp hans 3870x2, eller ett annat kort som stödjer 3 skärmar, (vet inte om det verkligen gör det) dock är det smartaste att byta mobo till ett som stödjjer sli, och köpa ett till likadant grafik kort

Permalänk
Medlem

Jag har två grafikkort.. ett Radeon 7000 pci samt ett Radeon HD4870.. det är inte helt problemfritt med drivrutiner till två grafikkort i XP, fick formatera och böka, samt testa lite äldre drivrutiner innan jag fick det att funka.

När väl det var gjort så upptäckte jag att de grafikkort med 1gb minne har svårt att samarbeta.. så jag fick ställa grafikacceleration på minimum på radeon 7000 för att den skärmen skulle flyta inuti windows.. (spel är uteslutet)

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tre Skärmar, Flera grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
vet inte om du skrev fel eller vad du tänkte när du skrev radeon 9600 gt finns inget sådant kort. men utgår från att du menade nvidia 9600 gt, då ati radeons 9600 modeller är rejält gammla

och du borde få problem om du bara stoppar i ett random grafik kort sådär, i värsta fall pajar allt

kvm switchar eller liknande finns att köpa kostar några hundra, finns på typ clas ohlson och kjell och company. det är billigast och enklast.

köp hans 3870x2, eller ett annat kort som stödjer 3 skärmar, (vet inte om det verkligen gör det) dock är det smartaste att byta mobo till ett som stödjjer sli, och köpa ett till likadant grafik kort

Självklart menade jag Geforece 9600GT, My bad ..slant på tangentbordet

Men nu får du allt förklara dig?
Varför skulle "allt" gå sönder om jag stoppade in ett random grafikkort? Skulle detta fungera så skulle det ju vara mest tilltalande rent ekonomiskt.

Sen förstår jag inte hurvida det kortet skulle stödja 3 skärmar.
Får man med någon 1dvi-2dvi kabel, eller sitter det en HDMI som man isåfall får utnyttja? (Och då kommer ju frågan direkt, Går inte detta att använda på mitt nuvarande kort? )

Jag vill gärna köra passiva kort. Så ett byte är inte riktigt högst upp på önskelistan

Permalänk
Medlem

Att installera ett nytt pci kort utöver ett pci-e "kan" leda till många BSOD om man inte installerar helt rätt, med rätt drivrutiner.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7

Permalänk

Skulle det vara en möjlighet att koppla in 2st PCI-Ex16 kort av samma tillverkare som även använder samma drivrutiner till en moderkort har uttag för 2st PCI-Ex16? För att på så vis få tillgång till 3st skärmar. Sitter nämligen i samma sits och skulle gärna vilja veta ifall man kan göra på detta vis före jag beställer ett nytt mobo & GFX.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterman
Skulle det vara en möjlighet att koppla in 2st PCI-Ex16 kort av samma tillverkare som även använder samma drivrutiner till en moderkort har uttag för 2st PCI-Ex16? För att på så vis få tillgång till 3st skärmar. Sitter nämligen i samma sits och skulle gärna vilja veta ifall man kan göra på detta vis före jag beställer ett nytt mobo & GFX.

Det kallas SLI alt. CrossFire så det kan du räkna med att det funkar.

EDIT. Insåg att du kanske tänkte dig ett dyrt med ett billigt kort men det ser jag inge hinder i varför inte det skulle funka.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Det kallas SLI alt. CrossFire så det kan du räkna med att det funkar.

EDIT. Insåg att du kanske tänkte dig ett dyrt med ett billigt kort men det ser jag inge hinder i varför inte det skulle funka.

med SLI kan man väl bara få ut 1 skärmutgång? Rätta mig gärna ifall jag har fel.
För att köra Crossfire skall man väl ha Win Vista? Jag kör XP, kanske borde ha nämnt det. Min tanke var att kombinera ett ATI 4850 med ett billigt ATI HD kort.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterman
med SLI kan man väl bara få ut 1 skärmutgång? Rätta mig gärna ifall jag har fel.
För att köra Crossfire skall man väl ha Win Vista? Jag kör XP, kanske borde ha nämnt det. Min tanke var att kombinera ett ATI 4850 med ett billigt ATI HD kort.

Mig veterligen så kan man nu använda flera skärmar med SLI. I CF har det funkat en längre tid.

Dock så borde det funka med ett HD4850 och ett annat billigare typ HD4350. Ingen erfarenhet av det bör tillägas. Kvalificerad gissning.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

på XP borde det iaf gå att stoppa i ett gammalt pci-kort och köra den sekundära skärmen på, jag har gjort så, och det gick fint (efter lite pyssel) trots att de båda korten använde olika drivrutiner. Det enda jag egentligen behövde ändra på vara att sätta PCI-kortet som primär skärm i BIOS, dvs biosinfon och det hamnade på den skärmen. Det var iof med AGP på det primära, har ingen koll på om PCI-E skulle vara sämre, och har svårt att se varför?

Med Vista blir det nog svårare, då det av någon konstig anledning kräver att alla kort använder samma drivrutin.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jag har fiskat fram ett PCI kort och ska ge det ett försök så snart jag får tillfälle.

Annars dök en ny tanke upp i min skalle:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Kanske lite dyrare men fungerar det bra så är det nog värt det