Fan vad GTA4 suger.
Det här inlägget kommer f.ö spoila för en del människor. Fortsätt inte läsa om du inte vill riskera något.
Alla uppdrag är likadana. Antingen ska du
1) Jaga ner någon i bil/på MC och döda dom
2) Jaga någon med bil tills dom kommer till ett speciellt ställe, döda dom
3) Leta rätt på en skara människor och döda dom
4) Rensa ett hus och bli av med din wanted level
Max 10% av uppdragen är roliga, för då märks det att någon har tänkt till istället för att bara slänga in meningslöst skit för att få upp speltiden. Hade spelet varit hälften så långt hade det varit okej men jag pallar inte göra samma sak om och om igen, då hade jag spelat Lineage 2 istället.
Och eftersom man aldrig gör mer än 4-5 uppdrag för samma person känns det inte som om man följer en story. Man vill hitta TVÅ personer. Den ena ser man ganska snabbt, men man måste göra repetiva skituppdrag i typ 5 timmar innan man får reda på vart han är. Kunde dom inte gjort en serie på typ 40 uppdrag som faktiskt är intressanta istället?
Seriöst, jag är sjukt besviken. Uppdragen är ju inte ens svåra. De enda gångerna man misslyckas är när någon NPC inte får dö och man inte kan skydda dom på något sätt (d.v.s. ren tur) eller när man/ens bil sprängs utan synbar anledning (d.v.s. ren otur). T.ex. när man ska rädda Roman. Jag hade alltid i stort sett fullt liv och full rustning, jag dog bara när något spränges intill mig (som jag f.ö inte kunde spränga själv. Tre magasin i en tunna med flammor på, ingenting) eller när man var klar OCH DET HÄR ÄR DET SJUKASTE. Tunnorna med bensin (får vi förmoda) sprängs om man åker in i dom, och är utplacerade som ett jävla minfält som fullkomligt stavar "Vi vet att uppdraget inte är utmanande men vi vill att du ska kunna dö ändå". Jävla as, kan ni inte bara göra uppdraget i sig svårare så slipper man dö p.g.a. ren orättvisa?
Antingen det, eller så tappar man bort någon för att alla NPCs samarbetar vilket innebär att alla på vägen kommer göra idiotiska filbyten (när det inte ens går eftersom det inte finns någon lucka i andra körfältet) enbart för att du ska köra in i dom, och misslyckas. Och det spelar ingen roll om du jagar en treåring med downs på sparkcykel med en CP-trimmad porche, han är ändå snabbare, för det går inte att göra spelet någorlunda rimligt och svårt samtidigt för Rockstar sprängde för stor del av sin budget att göra TV-kanaler ingen kollar på och betala standupartister sjuka summor för att göra en tre minuter lång standup man kollar på EN jävla gång, max, för att underhålla sina kompisar som ringer och vill hitta på något var tredje sekund för annars lackar dom ur.
Och dessa jävla taxis. 75% av dom har redan passagerare i sig, för att ge sken av att du kanske slipper ha sjukt tråkigt och åka igenom halva stan bland medbilister vars enda mål är att köra in framför dig oavsett om det är 1. möjligt eller 2. vettigt att byta fil. Men NEJ DÅ, du får inte ta en taxi som dt är folk i. Och om det nu inte är folk i dom kommer ändå 75% av dom skita totalt i att du vinkar och köra förbi. Och om dom väl stannar kommer dom dra plattan i mattan i 200 meter för att sedan tvärsvänga och krocka in i en lyktstolpe (har faktiskt dött säkert 5ggr av att åka taxi med lite liv och få en lyktstolpe över mig när jag går ur). Vad är grejen med det? Kan dom inte bara stanna direkt som en normal taxi hade gjort?
Speciellt kul är det när man har varit ute och supit och Niko har sänkt fyra liter vodka så att han inte kan gå på något sätt, ö.h.t. Då stannar taxin EXTRA långt bort och åker så fort du kommit fram till bilen eftersom det tar för lång tid. Vill du ringa Roman och ta hans taxi? ÄGD! För Niko är så packad att han inte ens kan ta upp telefonjäveln (vilket folk uppenbarligen generellt inte har så svårt med på fyllan).
Nä, jag hade nog gett GTA en sjua om det hade varit hälften så långt och bara innehöll hälften så många exakt likadana uppdrag. Som sandbox är det skitbra, asnice att åka runt i staden och spränga saker, men som spel är det ju värdelöst. Nu får det en trea, för jag är sjukt less på att göra samma uppdrag om och om igen och HOPPAS på att inte dö på något sätt som absolut inte har ens i närheten av att göra med hur duktig jag är. Märker spelet att det går för lätt ska du misslyckas till varje pris, antingen genom att få folk att köra in i dig så att du krockar eller om det inte går, helt enkelt spränga dig helt oprovocerat.
Det här inlägget kommer f.ö spoila för en del människor. Fortsätt inte läsa om du inte vill riskera något.
(Sätter en längst ner också för er som läser baklänges)