Permalänk
Medlem

problem med bios

Hej!

Jag har strulat till det rejält just nu tror jag.. Min polares dator kraschade härom dagen och jag fick installera om windows xp, jag har baskunskaper om datorer, inget mer. Men ominstallationen gick bra, dessvärre visade det sig att han har en "motherboard" från asus en modell A8N-SLI.

Och nätverkskortet sitter i moderkortet så jag kunde inte få igång internet eller installera något alls. Så jag tänkte att jag laddar ner drivrutiner från asus hemsida. Jag testade några olika drivrutiner men inget fungerade, så jag fick för mig att om jag updaterade mina bios så skulle det funka.

Nu ser min situation ut såhär, när jag startar datorn så säger den till att min processorfläkt har för låg hastighet, annars är allt som vanligt, jag har inga problem att komma in i windows, men jag har ju samma problem som innan, nätverkskortet och andra saker i datorn går inte att installera för jag saknar drivrutiner.

Nu fick jag sedan en installations-cd på moderkortet som ska fixa allting i ordning, men då känner inte cd:en igen moderkortet, och jag antar att den inte gör det för att jag har ändrat i BIOS:en.

Hur löser jag detta? Jag pratade med en arbetskamrat och han trodde att man kunde "Flasha BIOS" för att återställa allting, men nu vågar jag inte göra någonting utan extern hjälp, har försökt nå asus, men de har inte support på detta.

Vore tacksam för hjälp snarast!

Permalänk

Tjenare. Du är säker på att det är installationsskivan till xp du sätter in och inte en som är till vista? Annars är ju ett tips att tanka hem drivisarna på en annan dator och lägga över på antingen usbminne eller bränna en skiva. Har väldigt svårt att tro att du skulle kunna ställa in något i bioset som gör detta. Men om du går in i bioset så ska det finnas "factory default" eller liknande som gör att du ställer in fabrikinställningarna i bios. Tror att den viktigaste drivrutinen du behöver är till chipset vilket borde vara möjligt att tanka hem på asus hemsida. Hoppas att det löser sig till det bättre iallafall! Lycka till.

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Jag har redan satt om det till "factory default" men det hjälper inte Sedan är jag säker på att det var en xp-skiva, jag har ju installerat om hela operativsystemet, så jag är ju inne i XP, ingenting är installerat.

Permalänk
Medlem

Men om Drivrutinerna är XP baserade eller Vista baserade ?

Alltså är de drivrutiner du har till mammakortet till XP eller Vista....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

jaha ni menar så.. ja de är anpassade för xp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrrich
jaha ni menar så.. ja de är anpassade för xp

Är du säker på att de är till just ditt mammakort, testa att ladda ner från asus hemsida och installera (använd ett usbminne eller skiva etc.)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS

Permalänk

Och du är helt säker på att moderkortet bara heter A8N-sli och inte A8N-sli SE, premium eller deluxe? Vad är det för servicepack på Xp som du installerar? Om det är service pack 1 så kan det säkert ställa till det med drivrutiner till sata och sånt vilket leder till att cd;n inte funkar som den ska. Men som sagt, på http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...
så borde det ju finnas drivisar! Men återigen, lycka till och hoppas att det löser sig.

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

EFTER du uppdaterat bios så måste du nollställa bios.

Sedan måste du var absolut säker på vilket moderkort det gäller.

Sedan går du till hemsidan. Rätt moderkort och laddar ned drivrutinerna till rätt Windows. Rätt bios kan du också passa på att ladda ned om du sedan använder det är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
EFTER du uppdaterat bios så måste du nollställa bios.

Sedan måste du var absolut säker på vilket moderkort det gäller.

Sedan går du till hemsidan. Rätt moderkort och laddar ned drivrutinerna till rätt Windows. Rätt bios kan du också passa på att ladda ned om du sedan använder det är en annan sak.

Samt det är ett Asus mamma kort så kolla dess forums om vilket bios är bäst eftersom Asus Bios programmerare är Efterblivna Apor som Creative's Drivrutin Programmerare.

Annars kan du få mer strul än vad du har nu.

2, vid biosflash använd alldrig programmet de ger dig till windows, alltid skall du göra deta i Ez Flash tool (Alt+F2) I deras inbyggda Flashtool på moderkortet eftersom programmet som flashar i Windows kan bara sabba CMOS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack för alla svar..
men det känns fortfarande som om jag inte har någon lösning på mitt problem, antingen är jag för trög för att förstå eller så har jag kanske förklarat fel.

alltså när jag "updaterade" biosen från början så var inte det något jag gjorde själv i bios utan jag laddade ner en updatering av bios på asus hemsida, brände ut det på cd, drog över det på den nyainstallerade datorn och körde setup filen.

och efter detta ändrades såklart min bootskärm.

sen har jag några säkert enkla frågor.

- finns det något sätt att kolla på vad man har för exakt modell på sitt moderkort? jag har öppnat datorn och kollat men jag hittar inget.

- vad är det exakt man ska ladda ner när man har den rätta modellen, kan någon visa mig på hemsidan vad det heter? jag tycker den hemsidan är som en djungel.

tack på förhand!

Permalänk
Medlem

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=3&ps=UE&lang...

Everest kan du använda demo versionen för att se namnet. Problemet är att du redan har uppdaterat bios en gång så det är frågan om programmet visar rätt namn på moderkortet. Du får helt enkelt dubbel kolla om du ser samma namn när du öppnar datorn.

Permalänk
Medlem
Citat:

tack för alla svar..
men det känns fortfarande som om jag inte har någon lösning på mitt problem, antingen är jag för trög för att förstå eller så har jag kanske förklarat fel.

alltså när jag "updaterade" biosen från början så var inte det något jag gjorde själv i bios utan jag laddade ner en updatering av bios på asus hemsida, brände ut det på cd, drog över det på den nyainstallerade datorn och körde setup filen.

och efter detta ändrades såklart min bootskärm.

sen har jag några säkert enkla frågor.

- finns det något sätt att kolla på vad man har för exakt modell på sitt moderkort? jag har öppnat datorn och kollat men jag hittar inget.

- vad är det exakt man ska ladda ner när man har den rätta modellen, kan någon visa mig på hemsidan vad det heter? jag tycker den hemsidan är som en djungel.

tack på förhand!

Namnet brukar sitta vid AGP/PCIE porten, samt kolla på alla klistermärken du har på moderkortet. Ibland så kan man hitta namnet bakom alltså då får du ta av moderkortet om du inte hittade där framme.

Brukar stå 2 olika sätt antagligen är det som här = Asus "a7m8x-xe"
eller som här Asus "Crosshair" Där namnet och siffrorna kommer variera för dig eftersom du har ett annat moderkort.

Vid biosuppdatering = Du laddar ner en zip fil från Asus hemsida. Drar in den på CD/FLOPPY/USBMINNE (usb minne om den är tillräckligt nytt modekort) När du Bootar trycker du ALT+F2 så startar moderkortets flash program där väljer du sökvägen sedan hittar den filen och du trycker på enter och trycker enter igen för att du är säker på att du vill göra det. osv osv sedan startar den om och vipps nytt bios.

OBS!! När du vet vilket moderkort du har EXAKT! gå in på Asus Forumet och kolla om de rekommenderar något speciellt bios.!!

OBS!!! Moderkortet kan ta skada alltså cmos där bioset sitter om du gör det fel, vill inte avskräcka dig men så är det. Sedan beror det på moderkortet om det klarar att starta efter en fel flash

Man kan bara flasha på 4 sätt!

Windows = En exe fil från Asus samt bios programmet körs och uppdaterar bioset i Windows, datorn startar om vipps klart. (Rekommenderas EJ!!!!)

DOS = Du använder dig av skivor eller floppy eller usb, startar upp dos med hjälp av en skiva, floppy, usb sedan använder dig av en till skiva för att starta upp Asus Flashprogram, sedan använder du dig av flashprogrammet att flasha till den version du vill ha.

Inbyggda programmet = Du startar flash (Ez Flash) genom ALT+F2 eller inne i tools på moderkortet, stoppar in en usb, cd, floppy och väljer sökvägen den hittar och flashar moderkortet till den version.

Asus Style = Sedan behövs det special verktyg till detta och är inte helt 100% säker på hur de gör det men de kopplar moderkortet på något sätt och "hårdflashar den" alltså fast något gick fel innan så kan de fortfarande flasha chippet.

Flashar du fel så gäller inte garantin längre!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det värsta är att du redan har uppdaterat bios en gång utan att vara säker att det var rätt uppdatering du använde.

Permalänk
Sötast

Lite sidospår: Varför rekommenderas det inte att flasha via windows?
Har gjort det sålänge det varit möjligt och har aldrig stött på problem.

Om det är så riskabelt som ni får det att verka, varför finns då ens programvara ifrån tillverkarna för att göra det?

Permalänk

För att om man tex uppdaterar bios pga. problem med hårdvaran eller ostabil dator så är det ju inte säkert att datorn pallar hålla igång hela uppdateringen. Uppdaterat via windows många gånger och faktiskt råkat ut för att skiten hängde sig mitt i uppdateringen. Kör du via tex Ez flash så är det i princip helt felsäkert förutom strömavbrott och liknande.

Mvh
Martin

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

...och efter detta ändrades såklart min bootskärm...

Vad menar du med detta? Varför skriver du "såklart"?

Vad ändrades det till? En bild på Enterprise, eller vad?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Förmodligen återgick den till sk. "silent boot", när det bara visar asus bootlogo istället för biosinformation. Iallafall den slutsatsen jag drog:p .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Lite sidospår: Varför rekommenderas det inte att flasha via windows?
Har gjort det sålänge det varit möjligt och har aldrig stött på problem.

Om det är så riskabelt som ni får det att verka, varför finns då ens programvara ifrån tillverkarna för att göra det?

För att de tycker väl att det är bra ? Varför finns Bios v904 till mitt moderkort när den blockerar min ht multiplier från 5 till 1 alltså istället 1000mhz så blockas den till 200mhz på det bioset och är samma problem för alla andra.

Men fortfarande är v904 uppe på deras sida och inget om denna buggen dokumenterades alls vid deras andra uppdateringar.

ON topic, Det är så att Asus Update kan ibland flasha fel, bli stoppat av något program osv det är för mycket stor risk att göra det och ganska onödigt när du kan fixa dig en usb sticka och flasha från bios utan problem

Fin liten tråd angående bios flash = http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa alla svar, men vet du vad som ingick i den BIOS flashen du gjorde? Flasha aldrig BIOS om du inte vet vad det gör eller vad du gör. testa att reseta CMOS.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på IT avdelningen på det företag som mrrich även arbetar på.
Han tog med datorn till jobbet, så jag tittade på den här.
Allting han hade gjort hade skett rätt till. Dock så verkar inte detta Asus kort visa ethernet controller i enhetshanteraren förräns chipset drivrutiner var installerade.
Efter jag fick tag i ordentliga drivrutiner från asus (vissa filer på hemsidan är korrupta och går inte starta) löste sig allt smort.

Visa signatur

i7 940 @ 3,5Ghz | Asus Rampage II extreme | 3x2gb 1600Mhz DDR3 | Radeon HD 4870 1Gb | 2Tb HDD | Cosmos 1000 | Windows 7