Citat:
Ursprungligen inskrivet av mrrich
tack för alla svar..
men det känns fortfarande som om jag inte har någon lösning på mitt problem, antingen är jag för trög för att förstå eller så har jag kanske förklarat fel.
alltså när jag "updaterade" biosen från början så var inte det något jag gjorde själv i bios utan jag laddade ner en updatering av bios på asus hemsida, brände ut det på cd, drog över det på den nyainstallerade datorn och körde setup filen.
och efter detta ändrades såklart min bootskärm.
sen har jag några säkert enkla frågor.
- finns det något sätt att kolla på vad man har för exakt modell på sitt moderkort? jag har öppnat datorn och kollat men jag hittar inget.
- vad är det exakt man ska ladda ner när man har den rätta modellen, kan någon visa mig på hemsidan vad det heter? jag tycker den hemsidan är som en djungel.
tack på förhand!
Namnet brukar sitta vid AGP/PCIE porten, samt kolla på alla klistermärken du har på moderkortet. Ibland så kan man hitta namnet bakom alltså då får du ta av moderkortet om du inte hittade där framme.
Brukar stå 2 olika sätt antagligen är det som här = Asus "a7m8x-xe"
eller som här Asus "Crosshair" Där namnet och siffrorna kommer variera för dig eftersom du har ett annat moderkort.
Vid biosuppdatering = Du laddar ner en zip fil från Asus hemsida. Drar in den på CD/FLOPPY/USBMINNE (usb minne om den är tillräckligt nytt modekort) När du Bootar trycker du ALT+F2 så startar moderkortets flash program där väljer du sökvägen sedan hittar den filen och du trycker på enter och trycker enter igen för att du är säker på att du vill göra det. osv osv sedan startar den om och vipps nytt bios.
OBS!! När du vet vilket moderkort du har EXAKT! gå in på Asus Forumet och kolla om de rekommenderar något speciellt bios.!!
OBS!!! Moderkortet kan ta skada alltså cmos där bioset sitter om du gör det fel, vill inte avskräcka dig men så är det. Sedan beror det på moderkortet om det klarar att starta efter en fel flash
Man kan bara flasha på 4 sätt!
Windows = En exe fil från Asus samt bios programmet körs och uppdaterar bioset i Windows, datorn startar om vipps klart. (Rekommenderas EJ!!!!)
DOS = Du använder dig av skivor eller floppy eller usb, startar upp dos med hjälp av en skiva, floppy, usb sedan använder dig av en till skiva för att starta upp Asus Flashprogram, sedan använder du dig av flashprogrammet att flasha till den version du vill ha.
Inbyggda programmet = Du startar flash (Ez Flash) genom ALT+F2 eller inne i tools på moderkortet, stoppar in en usb, cd, floppy och väljer sökvägen den hittar och flashar moderkortet till den version.
Asus Style = Sedan behövs det special verktyg till detta och är inte helt 100% säker på hur de gör det men de kopplar moderkortet på något sätt och "hårdflashar den" alltså fast något gick fel innan så kan de fortfarande flasha chippet.
Flashar du fel så gäller inte garantin längre!