360 Arcade till skärm med DVI och stereo

Permalänk
Medlem

360 Arcade till skärm med DVI och stereo

Hej!
Jag är i färd med att skaffa ett Xbox 360 Arcade och vill använda detta med min skärm som endast har DVI och VGA-inputs, jag vill också få ljudet till min stereo som har ingång för Left och Right, en vit och en röd, vet ej vad dessa kallas.
Hur gör jag detta? Fungerar det out of the box eller vilka sladdar behövs?

När min bror ville använda samma skärm med sitt premium så lyckades han inte få något ljud. Han tog då en kabel från HDMI på konsolen till DVI på skärmen, sedan vissta han inte hur han skulle få till ljduet då den andra större sladden som går in i konsolen inte gick in samtidigt med en hdmi-kabel. Hoppas ni förstår.

Jag vore väldigt tacksam för någon lösning på detta, helst före julafton.
God jul på er!:D

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Du kan köra med VGA, http://www.winsupersite.com/images/reviews/xbox360_acc_vga.jp... eller HDMI http://www.webhallen.com/prod.php?id=79737&ref . Båda har RCA-kontakter också.

Om du vill köra med HDMIkabel som inte är från MS så kan du göra en modd genom att ta bort skalet, http://www.slashgear.com/hack-use-a-cheap-hdmi-cable-on-your-...

Kjell säljer billiga VGA -> xbox 360 för 150 kronor btw. (inte orginal, men med ljud).

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipset.
Då kan jag alltså använda en vanlig HDMI->DVI-sladd för bilden och sedan modda bort skalet och ta ljudet därifrån till stereon, detta skall alltså fungera?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Okej, tack för tipset.
Då kan jag alltså använda en vanlig HDMI->DVI-sladd för bilden och sedan modda bort skalet och ta ljudet därifrån till stereon, detta skall alltså fungera?

Yes, det verkar så.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, om någon har gjort detta och kan bekräfta vore det trevligt, annars återkommer jag när jag skaffat konsolen och testat.

UPDATE: Tänkte bara berätta att detta fungerade utmärkt med mitt nyinköpta Pro:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tog bort skalet/höljet på kabeln och kör både HDMI för bild till TV'n och ljudet via org. kablaget till recivern.

Enda felet är att jag skågade mej som f*n i fingret när jag höll på som bäst på höljet.

jag tog faktiskt en fintandad såg och sågade längst med skåran, därefter en flat-mejsel storl. grov och bände försiktigt, gick aldeles utmärkt och man slapp förstöra hela höljet.

Permalänk
Medlem

jag vet inte jag, jag skulle hellre skadat höljet något än att sågat mig i fingret

men grattis till inköpet och projektet, xbox 360 och speciellt spela ute på live är riktigt jäkla kul

/Daniel

Permalänk
Avstängd

Är det en miss från MS, eller avsiktligt, verkar ju vara lite löjligt

Permalänk
Medlem

Säkerligen avsiktligt så att man måste köpa någon av deras egna dyra kablar för att kunna använda HDMI till bilden och komponent till ljudet.

Själv tog jag en kniv, och trycket ner den i skåran och bände sedan upp höljet, har inga avsikter att återanvända mig av det höljet, även om jag behöll det förstås.
Ifall jag skulle behöva kabeln intakt pga. garanti eller dylikt så har brorsan en icke-moddad jag skulle kunna byta mot.

Är riktigt nöjd med inköpet, fick ett splittnytt Pro 60GB i butik för 500kr, inbytt mot ett fåtal äldre prylar som icke användes. Sedan har min bror massvis av spel så jag behöver knappt köpa några själv, hehe:D
Största kostnaden är ju Live, men det är ju inte så farligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp, efter lite bändande med diverse knivar/skruvmejslar brukar höljet ge med sig. Kan även bekräfta att tjockheten på kontakten är avsiktlig, då de tidigare modellerna (utan HDMI) hade en betydligt smalare kontakt på den medföljande kabeln.

Visa signatur

12700K | RTX 4070