Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Instrument-tråden

Som topic lyder.

Permalänk
Medlem

Spelade dragspel från typ andra till sjätte klass eller något sådant. Har numera inte tid för sådant. Skulle va kul att skaffa sig ett dragspel nån gång igen och klinka lite^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag spelar en del elgitarr och har väl gjort i en sådär 8 år eller något. Spelar alla stilar i princip, det varierar lite då och då. Spelar även akustisk gitarr och elbas, och lite piano och munspel när jag får tid^^

Lirade lead-elgitarr i ett band hela förra året i princip men vi la ner i julas... Är på G med ett nytt nu i veckorna och ska eventuellt dra igång det gamla igen.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig precis ett gitarrpaket ifrån musikbörsen. Har bara blivit så grymt sugen, fast sist jag kollade var jag lika tondöv som förra gången jag provade. Men vaffan! Det ska bli skoj. Vet ni förresten om det går att använda datorhögtalarna som förstärkare och något program på datorn som "ljudändrare"?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Jag köpte mig precis ett gitarrpaket ifrån musikbörsen. Har bara blivit så grymt sugen, fast sist jag kollade var jag lika tondöv som förra gången jag provade. Men vaffan! Det ska bli skoj. Vet ni förresten om det går att använda datorhögtalarna som förstärkare och något program på datorn som "ljudändrare"?

Guitar Rig är rätt bra om man har ett vettigt ljudkort tycker jag iafl
http://www.native-instruments.com/index.php?id=guitarrig3

Permalänk
Hedersmedlem

Gitarrspelare, missa inte den stora gitarrtråden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Första trummisen i tråden, eh? Lirat i typ 4 år, lite surt att man inte började tidigare, men spelar ingen större roll egentligen. Är ju skitkul att spela ändå! Spelar i band, tanken var först att jag skulle sjungit, men vi kom la på det att jag inte kan sjunga... Men vi var även i behov av en trummis, så jag tänkte att det ska la gå, så jag köpte mig ett set och på den vägen är det!

www.myspace.com/freakyleashtheband

Lyssna och kommentera gärna! Låtarna som ligger uppe är lite out of date, ska in i studion och spela in nytt denna månaden.

Permalänk
Medlem

Spelade saxofon i ett antal år både privat och i Göta lejon ungdomsorkester.
Tröttnade på det och sålde då saxofonen. Nu har jag ett elpiano samt en elgitarr som jag klinkar lite på då och då, känner bara inte att jag har tid att lära mig fullt ut, även om jag vill det.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toke
Guitar Rig är rätt bra om man har ett vettigt ljudkort tycker jag iafl
http://www.native-instruments.com/index.php?id=guitarrig3

Och om jag sittar på en bärbar då? Tack ändå!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Har spelat Trumpet och Kornett sen 3-4 klass, alltså i 6 år nu.
Spelar på Kulturskolan, så där är jag med i ett Storband och tar lektioner.
Är halvt med i BoråsBrassBand, är väldigt kul att spela i ett bra band eftersom jag lär mig snabbare då
Har även spelat elbas i 3-4 år, men är inte med i någon särskild grupp eller band. Går på lektioner på Kulturskolan med även det instrumentet.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Har 2 elgitarrer, en keyboard och ett digitalt trumset.

Ibanez RGT42BP
Yamahar ERG121
Medeli MC70 (keyboard)
Medeli DD502 (digitalt trumset med Iron Cobra dubbelpedal från andra generationen).

Jag har delat scen med en känd svenks artist två gånger...det ni!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

Spelar elgitarr/gitarr ...har spelat i en 15 år eller nåt. Har spelat i en massa olika band genom åren och varit ute och spelat en hel del. Senaste bandet lades ner för 2 år sedan och sedan dess spelar jag bara hemma men är sugen på att komma igång igen.

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Inaktiv

Jag började spela kontrabas i fyran, var väl 10 år sen nu... går Kandidatprogrammet på musikhögskolan, klassisk kontrabas. Har 2 st, en solosträngad och en ensemblebas. Brukar lira i allt från mindre kammarmusikprojekt till stråk- och symfoniorkester. Ibland till och med blåsorkester Verkar som jag är först att ha det som yrke?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag började spela kontrabas i fyran, var väl 10 år sen nu... går Kandidatprogrammet på musikhögskolan, klassisk kontrabas. Har 2 st, en solosträngad och en ensemblebas. Brukar lira i allt från mindre kammarmusikprojekt till stråk- och symfoniorkester. Ibland till och med blåsorkester Verkar som jag är först att ha det som yrke?

Kontrabas är ett otroligt fint instrument tycker jag. Älskar verkligen den mjuka basen som den ger. Keep it up. Vet inte om du gillar reggae men det finns ett svensk reggaeband som heter Kultiration som bara använder sig utav kontrabas och andra akustiska instrument. Riktigt go musik!

Spelar själv gitarr sen 5 år tillbaka. Har precis köpt min första elgitarr så det är riktigt skoj. Vill dock köpa en bas också, känns som ett roligt instrument.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Spelade valthorn när jag var knatte, sen lekte jag runt med pianotangenter ett tag.

Har spelat gitarr i x antal år men nu är det mest bas som gäller!

http://myspace.com/sillyseasonmusic

Det är förra bassisten som spelar på de låtarna, nytt material kommer snart!

Permalänk
Medlem

"Spelar"/spelade trummor i några år. "Halvseriöst"/"Oseriöst", är bättre/kan mer än många esteter och liknande, men inte tillräckligt för att tycka om att visa upp min kunskap.

Nu ligger trumsettet uppställt i garaget, men jag ska väl plocka fram det och övningsplattan nån gång när jag känner att tiden räcker till!

Lyssnar mycket gärna på jazz när det finns tilltalande trummor! =D

//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Spelar främst elbas, men även lite gitarr ibland och försöker piano ibland med

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Började med Akustisk gittar,men gick över till elbas efter ett tag,sen blev det mer och mer akustisk gittar sen bestämde jag mig för en el-gittar,

men tröttnade lite på el-gittar efter den där ''wow faktorn med pedaler och sånna prylar la sig''
så nu spelar jag 90% akustisk,det är nånting med rent härligt naturligt ljud från en akustisk gittar som jag verkligen diggar..

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Började gå på trumskola när jag var 8 år. Gick där tills jag var 12. När jag var 14-15 så började jag spela gitarr och bas och sjunga så smått.

Har medverkat i 6 olika band genom åren som bassist, gitarrist och sångare. Men jag står just nu tyvärr utan band. men är alltid på jakt efter något nytt projekt. Skulle vilja starta något lugnare akustiskt just nu typ Christians Kjellvander stuk.

Men jag gör också elektronisk musik på datorn.

Visa signatur

En spontan tanke, Planerad in i minsta detalj

Permalänk
Medlem

Var trummis i sandviks bandet "Station Obscen" för många många år sen. Sen har det inte hänt som mycker på den fronten.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Kontrabas är ett otroligt fint instrument tycker jag. Älskar verkligen den mjuka basen som den ger. Keep it up. Vet inte om du gillar reggae men det finns ett svensk reggaeband som heter Kultiration som bara använder sig utav kontrabas och andra akustiska instrument. Riktigt go musik!

Spelar själv gitarr sen 5 år tillbaka. Har precis köpt min första elgitarr så det är riktigt skoj. Vill dock köpa en bas också, känns som ett roligt instrument.

Jo, det är väl fint Sett denna?

Permalänk
Medlem

Det enda jag gör är att jag spelar lite piano lite då och då. Är så gott som självlärd i det lilla jag kan och jag är usel på att spela, men ack så roligt det är.

Funderar på att köpa mig en gitarr och hoppas på att jag kan bli lite bättre på att spela på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, det är väl fint Sett denna?

Den var ju fullständigt underbar!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Orkar inte skriva så mkt så jag lägger upp en bit av min själbiografi från min blogg :

"När jag nästan var 17 köpte jag ett ett lite halvtaskigt digitalt trumsett som kostade 6000kr. Det var var mitt bästa köp jag gjort. Jag kunde sitta och lira 30min till 2 timmar om dagen om jag har det i närheten. Det gör jag även idag. Det är som en slags mental avkoppling att träna takter ,spela fritt och kolla på andra som spelar. Har länge velat spela med ett band men jag har inte riktigt hur man ska ta kontakt med det osv. Efter som jag köpte trummorna vid 16 år ålder så kände jag att det var ett osäkert drag att välja estetisk inriktning. Så det fick bli teknisk utbildning. Det går helt okej där ,jag har i princip klarat alla kurser. Men matten och engelskan måste jag läsa extra för att klara. Har inte känt en sådant stort intresse för det helt enkelt.

I framtiden så har jag funderat på att söka vidare till ett musikhögskola och se om jag platsar. Jag tycker det är värt att chansa efter som jag har en bra grund på utbildningen från teknik. Drömmen skulle vara att jobba som solo artist eller musik lärare på någon högskola. Dock som många andra vet jag inte vad jag ska bli om jag inte kan leva på musiken iofs."

Vid nuläget spelar jag på ett Roland TD-12 med extra Cymbal. Sparar för fullt till en ny dubbel pedal. Vill as gärna ha dessa http://www.youtube.com/watch?v=Ahp7HU4yr84&feature=channel_pa... ^^ Pearl Eliminator Demon Drive Pedal. Släpps denna månad :3. Måste bara haaa den. Sen spelar jag lite gitarr har en Yamaha Akustiskt. Det bästa jag kan på den är Zelda - lostwoods.

Ska lägga upp nått på youtube snart försöker lära mig en Disturb låt.

Denna : http://www.youtube.com/watch?v=EDyfS6gxcrk

Edit : självlärd

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Elbasist i grund och botten, sen 7-8 år tillbaka. Tröttnade på antalet strängar och hanterar även en akustisk gitarr ganska väl. Spelar även piano och sjunger när tillfälle ges. Har aldrig tagit musiklektioner mer än i skolan och är således helt självlärd. De svarta prickarna på linjerna är fullkomlig grekiska. Tabulaturer ftw!

Ska nog ta en tur ner till Isterbandet i brygghuset och se vad dom sysslar med imorgon!

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 7 5700X3D | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | GeForce RTX 4070 Dual OC 12G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Sparar för fullt till en ny dubbel pedal. Vill as gärna ha dessa http://www.youtube.com/watch?v=Ahp7HU4yr84&feature=channel_pa... ^^ Pearl Eliminator Demon Drive Pedal. Släpps denna månad :3.

Fy fan vad dyr. 699 pund efter en snabb googlesökning. Påminner extremt mycket om Yamaha Flying Dragon.

Jag är då nöjd med min Iron Cobra dubbelpedal.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

dubbelkagge = coolaste som finns

Permalänk
Medlem

Äger 3 gitarrer varav två hårdrocksplankor och en stålsträngad. Började spela för sisådär 16-17 år sedan men hade ett uppehåll på ca 8 år då jag knappt rörde ett instrument. Musikintresset tog ny fart förra hösten och sedan dess har det hänt mycket. Spelar idag gitarr i ett hårdrockscoverband, inget seriöst alls utan enbart för att det är kul att jamma lite.

Jag köpte ett billigt ljudkort, monitorer och midiklaviatur förra hösten mest för att leka lite. Idag har jag en fullt fungerande hemmastudio utrustat med Logic 8, grymma studiomonitorer, lite outboards och framförallt en Virus Indigo 2. Har flera elektroniska musikprojekt på gång och det som verkar mest lovande är ett projekt jag har tillsammans med en god vän som går under namnet Jetlag. Om allt går som det ska kommer det höras en del av oss under kommande år. Vågar dock inte hoppas för mycket innan några papper är signerade men framtiden ser ljus ut. Hur det låter hör ni på adressen http://www.myspace.com/jetlagmusic Finns bara en låt där i nuläget men flera är på gång inom den närmsta månaden. Stilen är väl tänkt åt det progressiva trancehållet med en del komersiella inslag som förhoppningsvis tilltalar en större skara. Lyssna gärna!

Har ett Full-On projekt på gång oxå men inget material som är helt färdigställt, återkommer när det finns något att visa upp.

Under kommande år har jag lovat mig själv att på allvar lära mig spela piano och inte bara klinka mig fram. Jag tycker piano är det klart tuffaste instrumentet vilket jag bara måste behärska fullt ut.

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Fy fan vad dyr. 699 pund efter en snabb googlesökning. Påminner extremt mycket om Yamaha Flying Dragon.
http://www.drumworld.com/prodimages/F%20-%20Pedals/YA%20-%20Y...

Jag är då nöjd med min Iron Cobra dubbelpedal.

Det är en rad olika nya saker med den om du läser på sidan. Men jag kan tycka att det är lite väl mkt huxflux och extra finesser att dom inte lägger pengarna på själva pedalen istället. Den värkar lite för lätt och supersnabb med ,jag föredrar maximal tröghet på mina pedaler som har vid nuläget. Men men om det är så bra som dom säger så köper jag den. Har länge velat haft Flyingdragon ,den värkar vara en super pedal. Men bara hittat den på random utländska butiker.

Citat:

Varför stanna vid dubbel?

http://img294.imageshack.us/img294/5231/mikeportnoy130pm.jpg

Han använder ju inte alla samtidigt x) det är mest för att få en lägre/Högre/annan ton med ena foten.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Han använder ju inte alla samtidigt x) det är mest för att få en lägre/Högre/annan ton med ena foten.

Han har ju så stort trumset så han har 2 pallar, så han springer emellan Titta på "Live at Budokan", rätt shysst konsert:)