Muskampen 2025: Segraren korad!

Abort - Varför 18 veckor?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Haricots, jag är lite överraskad över det här svaret från dig! Jag utgår från att du har samma syn på döden som mig, att när man dör så upphör ens medvetande och sinne att existera, inga reinkarnationer eller liv efter döden eller liknande.
Om denna inställning till döden stämmer med verkligheten, vilket jag antar att den gör, så finns det inga negativa konsekvenser av att dö för den som dör (vilket jag väl redan har skrivit i den här tråden?). Eftersom man är död så kan man inte uppleva absoluta negativa saker (som lidande) eller relativa negativa saker (inte lika positivt som alternativet) och alltså kommer man inte uppleva döden som negativ, eftersom man inte upplever något alls. Om min handling (dödandet) inte skapar några negativa konsekvenser för någon (ingen saknade personen, ingen får reda på att den dött, och personen själv upplever inget mer negativt än om den skulle fortsätta leva, varken absolut eller relativt) så kan den väl inte vara omoralisk? Om jag tar hänsyn till personens vilja är irrelevant eftersom viljan inte fortsätter att existera. Enda anledningen att ta hänsyn till någons vilja är ju om den kommer uppleva konsekvenserna av det.

Med den logiken är det inte omoraliskt att förinta mänskligheten, sålänge man gör det på en gång så ingen hinner märka det.

Synnerligen lustigt argument. Jag vill inte dö, men det betyder inte att jag kommer märka att jag är död. Eller anser du att det enda omoraliska med att döda någon är att andra personer kommer känna sig ledsna av det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Med den logiken är det inte omoraliskt att förinta mänskligheten, sålänge man gör det på en gång så ingen hinner märka det.

Precis! Eller menar du att det skulle vara en omoralisk situation om vi aldrig hade funnits från första början? För det är samma sak.

Citat:

Synnerligen lustigt argument. Jag vill inte dö, men det betyder inte att jag kommer märka att jag är död. Eller anser du att det enda omoraliska med att döda någon är att andra personer kommer känna sig ledsna av det?

Ja, det är precis det jag menar och därför har jag inga som helst problem med abort.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det är precis det jag menar och därför har jag inga som helst problem med abort.

Med den logiken borde du alltså inte ha några problem med att - så länge det är helt smärtfritt - döda en massa barn på ett barnhem, som ingen ändå skulle sakna, eller ens vet existerar. Detta skulle alltså vara moraliskt försvarsbart för dig? Du skulle kunna göra det utan problem, eftersom ju ingen lider av det?

Denna kvasifilosofi har kommit på tal flera gånger, och den har konstigt nog lika lite verklighetsförankring nu som tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Med den logiken borde du alltså inte ha några problem med att - så länge det är helt smärtfritt - döda en massa barn på ett barnhem, som ingen ändå skulle sakna, eller ens vet existerar. Detta skulle alltså vara moraliskt försvarsbart för dig? Du skulle kunna göra det utan problem, eftersom ju ingen lider av det?

Denna kvasifilosofi har kommit på tal flera gånger, och den har konstigt nog lika lite verklighetsförankring nu som tidigare.

Det är lätt att komma och kalla det kvasifilosofi utan några motargument, för då slipper man ju riskera nått själv. Varför inte ta och argumentera emot istället för att komma med tomma påståenden om verklighetsförankring?

Om jag ska svara på din fråga skulle jag nog inte kunna göra det utan problem, eftersom JAG skulle veta om det och antagligen må dåligt av det. Men det betyder bara att jag är mänsklig, inte att det är omoraliskt att göra det. Som sagt, motargument vore trevligt, annars kan vi lika gärna lägga ner den här diskussionen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är lätt att komma och kalla det kvasifilosofi utan några motargument, för då slipper man ju riskera nått själv. Varför inte ta och argumentera emot istället för att komma med tomma påståenden om verklighetsförankring?

Jag troddde att motargumentet var självklart - det finns ingen frisk människa som skulle kunna tänka sig att döda barnen.
Du skriver att du skulle må dåligt, men varför? Enligt dig gör du ju inget omoraliskt, och barnen lider inte. Vad är problemet?

Du mår dåligt av att göra något som du inte anser är fel?

Detta kan man naturligtvis bestrida med "men känslorna är inte alltid rationella och logiska", och då kan man lika gärna lägga ner hela diskussionen.

Hur definerar du moral egentligen?

Edit: Ledsen över den bitska tonen, jag kan fan inte skriva utan att det låter otrevligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jag troddde att motargumentet var självklart - det finns ingen frisk människa som skulle kunna tänka sig att döda barnen.

Den praktiska genomförbarheten har väl ingenting med hurvida det är bra eller dålig moral att göra? När resonemanget appliceras på abort, vilket var den ursprungliga tanken, så är det däremot praktiskt genomförbart, och därför också verklighetsförankrat. Så vart vill du komma?

Citat:

Du skriver att du skulle må dåligt, men varför? Enligt dig gör du ju inget omoraliskt, och barnen lider inte. Vad är problemet?

Du mår dåligt av att göra något som du inte anser är fel?

Detta kan man naturligtvis bestrida med "men känslorna är inte alltid rationella och logiska", och då kan man lika gärna lägga ner hela diskussionen.

Du svarar på din egen fråga. Tack! Fast jag ser inte varför vi ska lägga ner diskussionen?

Citat:

Hur definerar du moral egentligen?

Tja, en snabbt försök (utan gråskala, men du får tänka in den) blir väl:

En omoraliskt handling är en som orsakar onödigt lidande för andra jämfört med de positiva konsekvenserna.

Vad är din definition?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du svarar på din egen fråga. Tack! Fast jag ser inte varför vi ska lägga ner diskussionen?

För att "jag vet att det är ologiskt/orationellt, men det är så jag känner" inte går att argumentera mot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

För att "jag vet att det är ologiskt/orationellt, men det är så jag känner" inte går att argumentera mot.

Ja, men det behöver du ju inte för att det inte är ett argument, utan bara en förklaring till varför jag skulle må dåligt om jag gjorde det, trots att jag inte anser det vara en omoralisk handling. Dessutom handlade väl inte diskussionen om det?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Haricots, jag är lite överraskad över det här svaret från dig! Jag utgår från att du har samma syn på döden som mig, att när man dör så upphör ens medvetande och sinne att existera, inga reinkarnationer eller liv efter döden eller liknande.

Naturligtvis.

Citat:

Om denna inställning till döden stämmer med verkligheten, vilket jag antar att den gör, så finns det inga negativa konsekvenser av att dö för den som dör (vilket jag väl redan har skrivit i den här tråden?).

Nix pix.

Citat:

Eftersom man är död så kan man inte uppleva absoluta negativa saker (som lidande) eller relativa negativa saker (inte lika positivt som alternativet) och alltså kommer man inte uppleva döden som negativ, eftersom man inte upplever något alls. Om min handling (dödandet) inte skapar några negativa konsekvenser för någon (ingen saknade personen, ingen får reda på att den dött, och personen själv upplever inget mer negativt än om den skulle fortsätta leva, varken absolut eller relativt) så kan den väl inte vara omoralisk?

Återigen, som jag skrivit i andra trådar. Jag tror inte på en objektiv moral. Jag tror att moral är en mer eller mindre arbiträr social konstruktion där vi valt utformningen.
Vi vill, tror jag, att det inte ska vara okej att döda hemlösa som ingen kommer sakna. Det är bara i denna kontext som det är fel att döda. Min motivering med "någon som bryr sig" var väll delvis ett försök att summera vad jag förstått att vår moral grundar sig på för värderingar, men kanske även ett försök att övertyga om att det är ett lämpligt sätt att utgå från om man nu ska föra någon form av deduktiv moralfilosofi (vilket ju många i tråden mer eller mindre gjort). Inte ett påstående om vad som sker (eller snarare inte sker) när vi dör, det är ju helt uppenbart vad som sker när vi dör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, men det behöver du ju inte för att det inte är ett argument, utan bara en förklaring till varför jag skulle må dåligt om jag gjorde det, trots att jag inte anser det vara en omoralisk handling. Dessutom handlade väl inte diskussionen om det?

Det jag försöker påpeka är att hela grejen med "döden är inte negativ för den som dör" i praktiken bottnar i just "jag vet att det är ologiskt/orationellt, men det är så jag känner", som du själv har bevisat. Det är bara en lång och onödig omskrivning, och jag ser således ingen mening i att diskutera det alls. Nog för att jag indirekt gör det nu.

Du har ju bokstavligen använt detta som ett argument för abort, så säkerligen har det med diskussionen att göra? (Om man bortser från att tråden egentligen handlar om tidsgränsen för abort)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag försöker påpeka är att hela grejen med "döden är inte negativ för den som dör" i praktiken bottnar i just "jag vet att det är ologiskt/orationellt, men det är så jag känner", som du själv har bevisat. Det är bara en lång och onödig omskrivning, och jag ser således ingen mening i att diskutera det alls. Nog för att jag indirekt gör det nu.

Men det gör ju inte det på abort! Det var ju du/ni som drog in det på att döda fullvuxna, inte jag! Dessutom har väl mina personliga preferenser eller känslor inför att döda någon annan ingenting med resonemanget att göra? Jag bad om argument mot vad jag sa men istället presenteras bara nån slags tu qouque.

Citat:

Du har ju bokstavligen använt detta som ett argument för abort, så säkerligen har det med diskussionen att göra? (Om man bortser från att tråden egentligen handlar om tidsgränsen för abort)

Jag har inte någonstans presenterat den som utför abortens känslor som ett argument för abort. Jag har en känsla av att du missuppfattat något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I North Dakota röstade nyligen politiker igenom en lag...
Jag verkar jag dela Zartax syn på liv, död och moral.
Bla bla

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

inte läst inläggen men tjejen jobbar på Neonentalavd. och dom klara barn vi 23-24 veckors ålder dock finns risk för hjärnskador etc.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
var glada så länge rätten till abort finns och det inte blir som i USA, abort läkare mördas titt som tätt:/

Nu är ju inte USA särskilt sekulariserat heller.

edit:

I övrigt anser jag att kvinnan bestämmer över sin kropp.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
I övrigt anser jag att kvinnan bestämmer över sin kropp.

Fast det är ju knappast bara hennes kropp det handlar om när ett par väntar barn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast det är ju knappast bara hennes kropp det handlar om när ett par väntar barn.

Själv anser jag att mannen har absolut ingenting att säga till om när det gäller aborten. Det är fortfarande kvinnans kropp.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv anser jag att mannen har absolut ingenting att säga till om när det gäller aborten. Det är fortfarande kvinnans kropp.

Du valde medvetet att ignorera det jag skrev eller? Jag har inte motsagt att det skulle vara hennes kropp (varför nån nu skulle göra det), jag säger bara att det finns mer att ta hänsyn till. Att skaffa och uppfostra ett barn är en lite större förändring i ens liv än ett litet kirurgiskt ingrepp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du valde medvetet att ignorera det jag skrev eller? Jag har inte motsagt att det skulle vara hennes kropp (varför nån nu skulle göra det), jag säger bara att det finns mer att ta hänsyn till. Att skaffa och uppfostra ett barn är en lite större förändring i ens liv än ett litet kirurgiskt ingrepp.

Nej, jag valde en ståndpunkt. Jag menar att mannen inte har något att säga till om huruvida en abort är aktuell eller inte. Ingen annan heller för den delen.
Däremot tycker jag det är lite svårt att bedöma i vilken månad det inte längre är moraliskt riktigt att göra abort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, jag valde en ståndpunkt. Jag menar att mannen inte har något att säga till om huruvida en abort är aktuell eller inte. Ingen annan heller för den delen.
Däremot tycker jag det är lite svårt att bedöma i vilken månad det inte längre är moraliskt riktigt att göra abort.

Du anser alltså att man inte alls ska ta hänsyn till att ett barn har en mycket stor påverkan på mannen och hans framtida liv? Jag tycker det är att försumma en väldigt stor del av problemet. Om ett barn har större påverkan på en mans liv än ett ingrepp har på en kvinnas liv, hur motiverar du då din ståndpunk?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du anser alltså att man inte alls ska ta hänsyn till att ett barn har en mycket stor påverkan på mannen och hans framtida liv? Jag tycker det är att försumma en väldigt stor del av problemet. Om ett barn har större påverkan på en mans liv än ett ingrepp har på en kvinnas liv, hur motiverar du då din ståndpunk?

Om kvinnan verkligen vill behålla barnet är inte en abort "bara ett ingrepp". Det är alltid kvinnan som har sista ordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om kvinnan verkligen vill behålla barnet är inte en abort "bara ett ingrepp". Det är alltid kvinnan som har sista ordet.

Jo, du fortsätter upprepa det, men jag tycker inte du kommer med speciellt övertygande argument. Jag är medveten om att det givetvis har en del psykologiska effekter också, men det är knappast tillräckligt för att frågan ska bli självklar. Dessutom sa jag aldrig att det "bara" var ett ingrepp. Bespara mig retoriken, tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, du fortsätter upprepa det, men jag tycker inte du kommer med speciellt övertygande argument. Jag är medveten om att det givetvis har en del psykologiska effekter också, men det är knappast tillräckligt för att frågan ska bli självklar. Dessutom sa jag aldrig att det "bara" var ett ingrepp. Bespara mig retoriken, tack!

Menar du att man skulle tvinga kvinnan att göra abort? Det är ju inte bara ett övergrepp utan också dumt då man vill främja barnafödandet. Har mannen haft se utan kondom så har han även satt ett möjligt barn till världen. Det var i det läget som han fick bestämma. Resten anser jag vara kvinnans beslut. Tvinga en kvinna till abort anser jag vara likställt med våldtäkt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Menar du att man skulle tvinga kvinnan att göra abort? Det är ju inte bara ett övergrepp utan också dumt då man vill främja barnafödandet. Har mannen haft se utan kondom så har han även satt ett möjligt barn till världen. Det var i det läget som han fick bestämma. Resten anser jag vara kvinnans beslut. Tvinga en kvinna till abort anser jag vara likställt med våldtäkt.

Likställt med våldtäkt låter ju bara dumt. Men i denna frågan tycker jag det finns en rent naturlig kompromiss som det bara är löjligt att dansa runt.

På samma sätt som en kvinna kan utföra abort så ska en man ha rätt till att utföra ekonomisk "abort". Dvs man ska ha rätt att avsäga sig allt juridiskt ansvar (och rätt) till ett barn man är far till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Likställt med våldtäkt låter ju bara dumt. Men i denna frågan tycker jag det finns en rent naturlig kompromiss som det bara är löjligt att dansa runt.

På samma sätt som en kvinna kan utföra abort så ska en man ha rätt till att utföra ekonomisk "abort". Dvs man ska ha rätt att avsäga sig allt juridiskt ansvar (och rätt) till ett barn man är far till.

Det ska man absolut inte ha. Som förälder har man däremot skyldigheter gentemot sitt eget barn, varav försörjning är en del.

Valmöjligheten om att skaffa barn är vid tillfället då personen ifråga är med och tillverkar barnet.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Det ska man absolut inte ha. Som förälder har man däremot skyldigheter gentemot sitt eget barn, varav försörjning är en del.

Valmöjligheten om att skaffa barn är vid tillfället då personen ifråga är med och tillverkar barnet.

Denna möjlighet till att avsäga sig barnet ska självklart inte sträcka sig längre än vanliga aborträtten. Det enda som motsätts här är ju att det enbart är kvinnan som får rätten att göra ett livsbetydande beslut för mannen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, det är en kompromiss, men jag vet ju själv att om jag visste att det skulle finnas ett barn där ute som var mitt så skulle jag inte vilja avsäga mig någon sådan rätt.

Citat:

Var inte naiv. Vi vet båda att det inte alltid går som man tänkt sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så en sprucken kondom, ett glömt p-piller eller rentav ett oskyddat samtal på fyllan, är egentligen ett aktivt val till att skaffa barn?

Var inte löjlig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Varför låter det bara dumt. De tvingar in dig till sjukhuset och tvingar dig med gas att somna och sen tvingar de sig in i din kropp. Låter som våldtäkt tycker jag. Vad är skillnaden egentligen?

Avsäga sig allt ansvar är i så fall en mycket bättre sätt.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

... eller rentav ett oskyddat samtal på fyllan, ...

Du måste vara sveriges, om inte världens, virilaste man!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Säkerligen.

Men du vill alltså påstå att det inte händer? Att folk inte blir gravida av misstag? Eller ville du bara diskutera min virilitet?

Jag tror du missade skämtet