Hur blir man bättre på att prata?

Permalänk
Medlem

Hur blir man bättre på att prata?

Hej!

Jag blir alltid så himla nervös då jag står där framför gruppen av människor och ska föreläsa om ett ämne. Benen skakar och jag får en darrig röst osv.

Jag är själv inte mycket för att prata inför en grupp, men då man går sista terminen på högstadiet så förstår ni ju att det ingår att man ska klara trycket; att stå inför en grupp och prata, alternativt redovisa en speciell sak.

Jag behöver tips på vad man bör tänka på när det väl kommer till kritan, så att säga.

Ni kan ju förstå hur jobbigt det känns att bli puffad med kommentarer likt; Kom igen, dethär klarar du!

Är det helt enkelt en sak som man tränar bort eller finns det nått sånt där knep som gör att ni lyckas få ut så mycket som möjligt utan att darra i röst och ben?

Permalänk
Hedersmedlem

Har pratat ett par gånger under gymnasiet och enda gången jag känt att det gått någorlunda bra är när jag pratat om något jag verkligen kunnat och tyckt om. Det gäller nog att vara påläst i det man pratar om, så man i stort sett inte kan tappa bort sig. Och det man säger är sånt man vet, inte sånt man tränat in och rabblar.

Träna in att prata i rätt tempo kan nog vara bra också. Man vill gärna prata jättefort för att ta sig igenom det, men det gör nog mer skada än nytta. Man blir stressad och meningar flyger ut, plötsligt vet man inte vad man har sagt.

Och förstår känslan när någon säger saker i stil med "Kom igen, det här klarar du!" Då har dom märkt att man är nervös och man känner sig bara usel.

Permalänk
Medlem

Att göra sådant som men är rädd/känner obehag för är det bästa sättet att klara det bättre. Det är väl inte lättare att träna bort än höjdrädsla eller andra saker som man har svårt med. Utmana sig själv är vad som gäller bara. Själv har jag också tyckt att sånt har varit jobbigt och jag brukade vara blyg och så. Men det är bara att köra på så vänjer man sig och blir tryggare och tryggare i vad man gör.

Men som Shimonu skrev så är det viktigaste att förbereda sig ordentligt och inte komma dit och inte ha 100% kolla på vad du ska säga. Då blir det fel och kanske lite pinsamt. Sen om du har möjligheten till det på gymnasiet så ska du passa på att läsa krusen "Retorik- konsten att tala"(nåt sånt)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Glömsk

Ett välkänt tips är ju låssas att publiken är naken. Jag tror dock man ska undvika det tipset om man är grabb i högstadiet eller gymnasiet. Skulle vara rätt pinsamt om man stod där framme och fick kraftig erektion.

Allvarligt talat: Övning. Öva flera gånger på vad du ska säga. De som inte över är de som det går dåligt för. När du väl övat ett par gånger framför en spegel eller vänner/bekanta lär det gå utan problem.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Se till att andas. Det är där mitt problem ligger. Jag pratar på hur bra som helst, sedan tar luften slut, man blir tvungen att ta ett panik andetag, allting går åt pipan.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Nåt som kan kanske hjälpa är att lyssna mycket på populär radio och deras pratprogram. Man känner sig på något sätt social när man lyssnar och aktiv trots att man inte säger något. Det håller igång hjärnan och kan kanske hjälpa.

Det är inget som jag vet funkar eller har fakta på, utan bara lite erfarenhet från mig själv.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Förberedelsen är viktigt, tala inför spegeln innan om du behöver. Prata inte för snabbt och slå gärna ner på tempot om du märker att det går för fort.

Jag brukar börja med ett skämt, ganska klassiskt men det lättar upp stämningen i alla fall.

Permalänk
Medlem

lägg armarna i kors över bröstet/magen, det har en lugnande effekt, plus att du står inte å fipplar och vet inte var du ska göra av händerna. Sen som dom andra säger, vet du vad du pratar om blir det enklare, inte bara inövade meningar.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lättare att tala inför en grupp personer om man är insatt i ämnet. Om man inte kan sätta in sig i ämnet så bör man i vart fall försöka övertyga sig själv om att man är mer insatt i ämnet än personerna man talar inför. Det har ju varit annars ett vanligt test om hur bra talare man är att man får tala inför personer som är just insatta i det ämnet man pratar om. Så att man vet att man måste vara förberedd och att personerna kommer kritiskt lyssna på vad du säger och ifrågasätta. Då gäller det att vara väl förberedd och verkligen självsäkert veta att man inte bara svamlar.

slender: att lägga armarna i kors över bröstet/magen innebär att man intar en defensiv hållning. De flesta uppfattar det som att man skyddar sig, dvs att man tror sig ha fel. Ska man tänka på hållning i sådana lägen så är det armarna bakom ryggen som symboliserar makt och självsäkerhet.

Vidare är det då bättre försöka hålla händerna utanför fickorna men relativt avslappnade längst sidan. Klarar man inte av det så kan man även ofta med fördel använda gester för att ge eftertryck för sina ord. (gör inte detta för mycket dock).

*** EDIT ***

Jag skulle föreslå en retorikkurs för att verkligen känna sig säker. Standard är väl ändå att fokusera på Ethos, Pathos, Logos. (Karaktär, känsla, förnuft)

Kortversion:
Analysera situationen: Din uppgift, deras förväntningar, din uppgift är att motsvara deras förväntningar, annars somnar de. Dvs de förväntar sig att du håller ett tal om datorer. Räkna ut ungefär vad de förväntar sig och försökt rikta in dig på det. Du kan givetvis hålla ett tal om datorer utan att ta till sig deras förväntningar men de kommer ju inte lyssna om du inte uppfyller det.

Innehåll: Din tes baserat på ditt förnuft men få fram din känsla och låt karaktären genomsyra tesen.

Inkludera: Se till att de du talar till inkluderas i det du säger så att du inte blir en sändare av information. Då somnar de.

Formulering: Se till att du använder rätt ordval, inte för avancerat för dig själv och inte för avancerat för din publik.

Kläder: Se till att dina kläder är något du känner dig bekväm i. När du ska ha tal så ska du inte testa din nya blåa skjorta med det rebelliska anarkisktmärket om du inte verkligen känner dig bekväm med det.

Om du får frågor så får du bättre respons och ditt självförtroende och säkerhet ökar om du respekterar och bekräftar frågor. Din publik känner sig delaktiga i det du säger och lyssnar på ditt svar. (Pelle det var en intressant fråga, ja det är så här...) istället för (Jaha, det var ju en konstig fråga, men...) Om Pelle känner sig delaktig och inkluderad så ger han även dig bättre respons och lyssnar på dig.

Förberedelse: Se till att all utrustning du ska använda funkar INNAN du ska tala. Se till att du har pennor osv.

Allt det där leder till att du får en bättre plattform att arbeta ifrån. Själv kör jag utan manus helt och hållet och använder mig av anekdoter och liknande. Men så är jag inte en så värst nervös talare eller har problem med sådant generellt sett.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Läs på om ämnet, öva så du minns vad du skall säga. Gör stödlappar där det endast står stödord. Sedan prata sakta. Min taktik är att jag har skaffat mig en låt gå attityd, det får alltså gå som det går och jag oroar mig mycket. Är man påläst och har stödlapp, vad är det värsta som kan hända?

Men om man inte är påläst eller att man själv tycker det som man skall säga är rent skitprat så är det värre. (man kan i situationer bli tvungen att säga sånt inför grupp, vilket jag har gjort)
Men kör man med låt gå attityden, att man har gjort så bra så man kunde av situationen så går det förhoppningsvis bra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Tänk tanken:

"Jag vet mer än alla andra, så även om jag säger fel så vet de inte det"

Detta gäller även om du inte vet mer.... Fake it 'til you make it

Ha någon dominerande maktmening som du kan gå tillbaka till om du glömmer bort dig. Gärna någon som du kan vila på, ta några djupa andetag till.

Ex. jag hade en presentation om 1984 och sade: "Hur överlever man i en värld där allt övervakas? Hur överlever man?" flera gånger.

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Att filma sitt tal och kolla på det i efterhand är något man utvecklas väldigt mycket då man ser vad man kan förbättra. Kan förslagsvis göras utan publik då det antagligen känns lättast. Denna förbättring gör att det blir lättare att tala.

Sen kan jag meddela att det går att övervinna rädslan och bli bättre på att tala inför folk. Jag tror det är väldigt viktigt att man vet om detta så man kan se de tillfällen då man tvingas prata inför folk som en träning och att det bara kommer bli lättare med tiden.

En sak till är att fråga sig, vad är det värsta som kan hända? Det är inte dödande att tala inför folk och dom andra kommer inte tycka att man är konstig bara för att man gör småmissar. Den slutsatsen kan du själv dra av att du antagligen inte tycker så om folk som inte håller perfekta tal.

Som folk sagt här så ger övning färdighet, men viktigt är också att ha insikten om att övning ger färdighet. Gå in med inställningen om att du kommer bli bättre och bättre istället för att se det som något helt fruktansvärt som inte ger något.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips: Vem bryr sig!?

Den frågan är alltid bra att ställa sig om man skall göra någonting inför andra. För vad spelar det egentligen för roll om några av dem såg dig glo på den heta bruden? Vem bryr sig egentligen om utifall du inte stod stilla som en staty?

Kommer du sova sämre om nisse på rad tre inte var riktigt nöjd med hur du skötte kontakten med publiken? Troligen inte, så vad spelar det för roll? Och skulle någon ha någonting att säga, vilken skillnad gör deras åsikt?

Och det är när man kan släppa förväntningarna som det brukar gå bra. Man kan gå upp, köra sitt eget race och ta det hela i sitt eget tempo, sin egen stil och efter sina egna regler för helt plötsligt så har man inte så mycket att vara nervös för.

Funkar i alla fall jättebra för mig.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Mitt bästa tips: Vem bryr sig!?

Den frågan är alltid bra att ställa sig om man skall göra någonting inför andra. För vad spelar det egentligen för roll om några av dem såg dig glo på den heta bruden? Vem bryr sig egentligen om utifall du inte stod stilla som en staty?

Kommer du sova sämre om nisse på rad tre inte var riktigt nöjd med hur du skötte kontakten med publiken? Troligen inte, så vad spelar det för roll? Och skulle någon ha någonting att säga, vilken skillnad gör deras åsikt?

Och det är när man kan släppa förväntningarna som det brukar gå bra. Man kan gå upp, köra sitt eget race och ta det hela i sitt eget tempo, sin egen stil och efter sina egna regler för helt plötsligt så har man inte så mycket att vara nervös för.

Funkar i alla fall jättebra för mig.

Läs inte om du behövde tipset ovan.

Problemet är ju att det i detta fall faktiskt sitter någon där som bedömer och antecknar allt du gör, läraren. Dennes åsikt avgör ju ditt betyg så...

Dold text
Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Läs inte om du behövde tipset ovan.

Problemet är ju att det i detta fall faktiskt sitter någon där som bedömer och antecknar allt du gör, läraren. Dennes åsikt avgör ju ditt betyg så...

Dold text

Nja, tanken är ju inte att man faktiskt ska sluta bry sig, tanken är ju att man skall kunna sluta vara nervös. Jag kan ju bara tala för mig själv men även när det gäller folk som faktiskt bedömer det man gör och så vidare så har jag funnit att det alltid är enklare att prestera om det enda man behöver koncentrera sig på är just det man skall göra och inte vad läraren och resten av världen skall tycka.

Att tänka "vem bryr sig" är ju menat som ett sätt att släppa spänningarna, förväntningarna och nervositeten och istället kunna slappna av och ta det lugnt för att på så sätt leverera bättre för sin egen skull. "Jag vill göra det här bra" är en bättre motivation än "Hoppas jag inte gör bort mig". Inte att faktiskt sluta bry sig, gå upp och skita i allt. Detta gäller allt ifrån kareoke på puben till tal inför publik.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Läs inte om du behövde tipset ovan.

Problemet är ju att det i detta fall faktiskt sitter någon där som bedömer och antecknar allt du gör, läraren. Dennes åsikt avgör ju ditt betyg så...

Dold text

Och därför skall man inte stå som ett nervöst fån där framme, utan man ska prata som om det bara var på skoj. Men självklart skall man vara väl förberedd.
Visst har vi alla individuella problem. Men jag har då aldrig under min skoltid/arbetstid sett någon väl förberedd som har var för vardaglig i sitt tal och bara tagit det med ro. I gymnasiet fanns det många som helt sket i skolan, men de var då inte väl förbereda.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

I retorik-kursen på gymnasiet 50p höll vi tre olika sorters tal videofilmade så vi fick se oss själva från ett "annat perspektiv" och bedömma varandras tal. Rösten är inte så darrig som man tror, man låter annorlunda än man hör sig själv. Finns få generella knep. Vissa är blyga mobbade, vissa tråkiga och några jobbiga kaxiga. Man gör så som det som känns bäst för sig. Jag tror inte på att slaviskt följa vissa regler så blir man en bättre talare, kanske för skådespelare men för de flesta kan nog regler göra en ännu mer nervös, särkilt om reglerna känns främmande för ens personlighet.

Så här gjorde jag, hoppas det funkar för dig med:

Tänker igenom ämnet på absurda sätt. Vilka i klassen lyssnar. Vilka källor väger tyngst för dem, lagen, formelsamlingen, bibeln, texten i en låt, en blogg, personliga åsikter? Vad har ni för jargong, vad tycker läraren. Du vet vad som går hem, utnyttja det. Ignorera typer som sitter längst bak snackar skit med varran och i telefon, sover eller håller på med annat och är dryga när du håller tal.

Banan är näst högst upp på formelsamlingen och äpple näst längst ner. "Visar med handen hur äpple är botten" (Ingen tänker på att listan är i alfabetisk ordning)

Jag skriver bara stödord, och följer dem inte i någon speciell ordning. Jag försöker inte hålla talet för mig själv eller skriva ner det. Spelar ingen roll om man upprepar sig. Spelar ingen roll om du glömmer någon tanke du hade. Undvik att säga samma sak som alla andra redan sagt. Bara babbla på som att allt vore stand up och improvisera, lägg in anekdoter om du kan. Kollar på de få som lyssnar och läraren. Du kan se på deras ansiktsuttryck om de håller med. Vänd kappan efter vinden. Nu läser du inte ett tal. Du samtalar, och får svar genom kroppsspråk. Och kanske ett par dryga kommenterar från någon fjant, som du kan ignorera.

Jag skriver ingenting på tavlan. Blir nervösare av det.

Jag knåpar med fingrarna eller gestikulerar, jag känner mig lugnare då.
Det är ingen som bryr sig om du kliar dig, pekar och velar hit och dit. Bättre det än stå rakt upp och ner utan aning om vart man ska ta vägen.

Jag rabblar mina roliga tankar tills jag får hjärnsläpp. När jag får hjärnsläpp frågar jag om någon har någon fråga. Sen kommer jag på senare den där grejjen jag glömde säga. Men bättre det än att stå som ett fån.

EDIT: Ja ja. Håll talet berusad!

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet att både bli bättre och att komma över nervositeten är helt enkelt att öva sig på att tala inför grupp (av varierande storlek).

I övrigt så skadar det inte att vara väl förberedd, men om man inte har haft möjlighet till det så får man göra det bästa av situationen ändå utan att oroa sig alltför mycket över den saken.

Och under själva presentationen, försök att tänka på att prata högt (så att alla hör ordentligt) och långsamt, långsammare än ett vanligt samtal.

Som en sista förberedelse inför talet, gör vad du själv märker minskar din nervositet; sträck på ryggen, tänk positiva tankar av typen "I'm invincible", meditera eller vad som helst.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Det bästa sättet är att verkligen kunna det man pratar om. Gör man det och är väl förberedd är det inga problem.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Hedersmedlem

Tipset om att fokusera på sin egen grej måste jag hålla med om är väldigt bra. Senast igår upptäckte jag hur bra det fungerade. Höll hela tiden koll på hur någon annan presterade men då blev det hela tiden skit för mig. Då tänkte jag att, vafan jag kan ju det här. Så jag struntade i den andra personen och gjorde min grej, fungerade galant.

Permalänk
Medlem

Vad är det värsta som kan hända? Knappast så att du lynchas om nått "pinsamt" händer

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det är alltid lättare att dra en presentation för folk du känner, det blir en mer avslappnad miljö. därför kan du testa att dra en test genom gång för några vänner.

Permalänk
Medlem

En grej som jag alltid brukar tänka på i nervösa situationer, oavsett vad det är, är att fokusera på uppgiften. Det kanske känns supernervöst och hela klassen står och kollar och läraren sitter och antecknar, men själva uppgiften är ju egentligen inte särskilt svår. Så fort det känns jobbigt, så fokusera bara på vad du ska säga. Tänk så här: på vilket sätt skulle du möjligtvis kunna misslyckas? Du VET vad du ska säga, och du HAR en mun. Hur svårt kan det vara egentligen?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Öva, öva, öva och ha stenkoll på ämnet man ska prata om. Tyckte också det var jobbigt att prata inför folk innan men nu har jag inte alls ont av det längre efter några år på Universitet där jag pratat inför allt från 5 till 230 personer.

Permalänk
Medlem

Som många tidigare nämnt så:

Öva. Ju oftare man talar inför grupp, desto bättre går det helt enkelt. Är man säker på det man pratar om så är det också enkelt. Gärna något som man själv tycker är intressant då.

Själv har jag sett att då folk inte har ett helt A4 med en text de läser rakt av, så går det otroligt mycket bättre för dom - det är även mycket trevligare att lyssna på. själv har jag som mest kanske några få stödord för de olika ämnena/delar som är viktiga att inkludera och utgå ifrån det.

Ibland kan man även fråga åhörarna om de är med på allt, eller om de har förstått. Då blir det hela lite mer levande och roligare.

Men i slutändan är det nog ändå att prata inför andra ofta. När jag pluggade min KY utbildning hade vi kursen Kommunikation blandat i de övriga ämnena, dvs, det blev en hel del muntliga framföranden och efteråt också en del utvärdering av själva presentationen. Med konstruktiv kritik såklart. Får man reda på vad man kan ha gjort fel och vad man kan göra istället så är det lättare att undvika nästa gång.

Läste ovan nånstanns att ha händerna i kors över bröstet/magen var ett bra knep. Kan inte hålla med om det. Att använda händerna och kroppspråket är en viktig del. Armarna i kors över bröstet är också ett tecken på att man är i en "utsatt" situation vilket ger negativa signaler. Jag skulle i så fall hellre rekommendera att ha händerna bakom ryggen. Det brukar jag ha då man t.ex. är flera i en grupp som presenterar något. Det värsta som jag vet är att se de tysta personerna där framme stå och rulla tummarna, gunga fram och tillbaks och liknande. Står man i "manöver" brukar man undvika att hålla på med sådant.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.
Har varit bortrest utan tillgång till dator, så jag har inte kunnat kika.
Det verkar ju lovande med en sån där retorik-kurs iaf Återstår bara att se om det finns att tillgå i Malmberget!

Tack iövrigt också till de schyssta personer som föreslagit något annat såsom öva öva och öva med mera!

Guld värt

Permalänk
Medlem

Börja talet med att säga att du inte är van att tala och att du är lite nervös.
Då har du på en gång höjt toleransen och förståelsen samt att folk kommer att tycka att det är lite coolt att våga erkänna det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Börja talet med att säga att du inte är van att tala och att du är lite nervös.
Då har du på en gång höjt toleransen och förståelsen samt att folk kommer att tycka att det är lite coolt att våga erkänna det.

Det här är fel. Att inleda med "jag är ingen talare" eller liknande är ett nybörjarmisstag och kommer uppfattas negativt av publiken. För det första är informationen överflödig - de flesta är nervösa, och om du är en dålig talare kommer de nog snart märka det i alla fall. För det andra är det respektlöst mot publiken att kräva extra tålamod för att just du är nervös. De sitter där för att lyssna på vad du har att säga, och tvingas genomlida ditt tal hur dåligt det än är. För det tredje får man direkt ett negativt intryck av någon som försöker ursäkta sig från början. Försök göra bra ifrån dig istället.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd

Prata mer

Permalänk
Medlem

Blanda alltid in humor, men inte överdrivet. Gärna i början av presentationen (ABSOLUT EJ SKÄMT SOM ÄR FYSISKA SOM ATT LÅTSASSNUBBLA eller skämt riktade mot en person. Det ska vara neutralt.

Inte något OMGWTFBBQROFLOLLOLLMAO skämt heller, då du inte ska få publiken att asflabba, bara le lite lätt.

Om du har problem med var du ska göra av händerna så är armarna i kors över bröstet eller håll i något stabilt, typ ett block. Håll aldrig i ett löst blad papper då det kommer fladdra som ett asplöv i en orkan.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!