Guide till DXVA/hårdvaruaccelerering av HD-formaten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
Försökte mig på detta på mitt 8400GS (tsm med 3gb och C2D t5700), visst tar ner belastningen ner till 4%~ på prollen men samtidigt laggar rullen, titt som tätt. Kan jag gjort något fel? lr är kortet så pass "gammalt" att hårdvaran inte funkar smärtfritt med 1080p? funkar okej med 720. Kanske gjort ngt fel?

Kryssa ur "VMR9 mixer mode" så kanske det ordnar sig, står en liten bit upp på denna sida om en som hade samma problem som du men som fixade det hela med att kryssa ur VMR9 mixer mode...

*edit*
Blidde visst en ny sida men då ändrar jag till en på föregående sida...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Är det nån djäkel som får digital spdif att funka i vista eller?

CRAAAAAAAP!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Är det nån djäkel som får digital spdif att funka i vista eller?

CRAAAAAAAP!

Japps utan problem, använder mpc-hcs inbyggda DTS och AC3 decoder där man kan välja SPDIF. Man bör också välja SPDIF ut i ljudkortets egna programvara/drivrutin.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

Funkar prima för mej också.

Permalänk
Medlem

Hm, ok. Jag får inget digitalt ljud i vista över huvud taget. Är väl drivrutinerna (laptopen) som suger.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock har en ny Build av MPC-HC kommit ut(build 857) som de har lyckats få till så att även Level 5.1 filmer skall funka med DXVA om man har ett Nvidia grafikkort, vad jag vet så funkar inte detta med ATI(än så länge). Ladda hem fr länken en bit upp...

Några uppdateringar om det här?

Vill verkligen se Children of Man

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chafe
Några uppdateringar om det här?

Vill verkligen se Children of Man

Har kommit flera nya builds av MPC-HC, senaste är v1018. Vad jag vet så funkar inte Level 5.1 filmer med ATI än(om det var det du menade). Nvidiakorten funkar perfekt som vanligt

Nya builds: http://www.xvidvideo.ru/content/category/1/1/2/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har ett ati kort ja, och den senaste versionen utav mpchc.

Så jag antar att mitt enda alternativ är att vänta på att dom släpper en version som är kompitabel med ati kort :<?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chafe
Jag har ett ati kort ja, och den senaste versionen utav mpchc.

Så jag antar att mitt enda alternativ är att vänta på att dom släpper en version som är kompitabel med ati kort :<?

Eller tills ATI gör en bättre drivrutin...

Permalänk
Medlem

Bra och pedagogisk guide!

Däremot upplever jag problem.

Tanken var att bygga en HTPC med minimal budget. Proppade i lite komponenter och moderkort jag hittade på jobbet och lyckades få ihop följande system för under 400kr: P4 3,4 / 2048MB / SB Audigy / Radeon HD3450.

720p filmer har fungerat ypperligt med CCCP och CoreAVC, däremot ville sig inte riktigt datorn/processorn hänga med när jag körde igång 1080p material vilket kanske inte är så konstigt i sig då datorn inte är av senaste modell

Hur som helst, hittade denna guide vilket gjorde att samtliga codecs avinstallerades och guiden följdes till punkt och pricka.
Jag får igång filmer både 720 och 1080p-filmer i låg processoranvändning, men bilden rycker och flimrar så pass att det går inte att kolla på filmen.

Kör en av de senare utgåvorna av MPCHC samt Catalyst 9,3.

EDIT: Ändrar jag från VMR9 till "Overlay mixer" så flyter bilden igen, men då med hög cpu användning.

Vad gör jag för fel?

Tack på förhand.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson

Vad gör jag för fel?

Tack på förhand.

Vet inte exakt vad du gör för fel men testa att klicka/bocka ur "WMR 9 mixer mode" under "WMR9 (Renderless)" då detta har hjälpt andra som fått laggande filmer.

Chansar på att det är ett AGP kort du kör, som jag fattat det så skall dessa ha lite sämre drivrutiner än Pci-ex korten och kan därigenom krångla lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ett PCI-E kort

Testade att ladda hem senaste drivarna från ATI's hemsida samt bocka ur WMR 9 mixer mode, men tyvärr blev det ingen skillnad.

Ser föresten att om jag ändrar till Overlay Mixer så flyter bilden och CPU användningen är låg.

Vad är tanken med WMR 9 mixer egentligen?

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Har kommit flera nya builds av MPC-HC, senaste är v1018. Vad jag vet så funkar inte Level 5.1 filmer med ATI än(om det var det du menade). Nvidiakorten funkar perfekt som vanligt

Nya builds: http://www.xvidvideo.ru/content/category/1/1/2/

Jag kan se 5.1 filmer hur bra som helst... kör med ett ati 4870
Förstår inte varför ni inte kan se vanligt 5.1??

Permalänk
Medlem

Har lyckats få filmer att fungera flytande med VMR9 tillsammans med Haali och låg CPU användning.

Däremot har tearing (som jag verkligen hatar) uppkommit! Antar det har något med att grafikkortet är ett ATI? Vsync är givetvis påslaget, men är det något annat jag glömt?

Edit: Blir fan galen snart
Kör jag Overlay Mixer så fungerar allt klockrent, inget flimmer/tearing, låg CPU användning, flyter fint på plasman.
Men inga subtitles.

Kör jag VMR9 får jag subtitles men det hemska fenomenet tearing, det gäller även i Xvidfilmer.

Är det texterna som orsakar flimret?

Tacksam för svar.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplood
Jag kan se 5.1 filmer hur bra som helst... kör med ett ati 4870
Förstår inte varför ni inte kan se vanligt 5.1??

Menar du 5.1 ljud för då har du missförstått?! Vi/jag menar enligt vilka inställningar filmen har blivit encodad, du kan sätta en s.k AVC Level som håller en viss standard. Den föredragna AVC settingen är Level4.1 då den är mest kompatibel. Level4.1 funkar med båda Ati och Nvidiakort. Sen kan man sätta en enligt mig för hög inställning, Level5.1 som inte är lika kompatibel som Level4.1. ATI korten har svårt med hårdvaruacc på Level5.1 encodade filmer, dessa problem har inte Nvidia. Denna inställning har inget med ljudformat att göra.....

Om du orkar kan du läsa mer här en bit ner: http://en.wikipedia.org/wiki/H.264

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Har lyckats få filmer att fungera flytande med VMR9 tillsammans med Haali och låg CPU användning.

Däremot har tearing (som jag verkligen hatar) uppkommit! Antar det har något med att grafikkortet är ett ATI? Vsync är givetvis påslaget, men är det något annat jag glömt?

Edit: Blir fan galen snart
Kör jag Overlay Mixer så fungerar allt klockrent, inget flimmer/tearing, låg CPU användning, flyter fint på plasman.
Men inga subtitles.

Kör jag VMR9 får jag subtitles men det hemska fenomenet tearing, det gäller även i Xvidfilmer.

Är det texterna som orsakar flimret?

Tacksam för svar.

Prova bocka för "D3D Fullscreen" under Options-->Playback-->Output

För att ta dig ur helskärmsläget när du spelar film måste du trycka ctrl+c när du använder det, men det tar bort tearingen iaf.

Permalänk
Medlem

Har testat det, ingen skillnad :/

Tror jag faktiskt testat de flesta inställningar som går att göra, fram och tillbaka i MPC. Tur att sambon jobbade idag så man fick lite tid över

Men felet kvarstår. Misstänker att Radeonkortet som ställer till det på något vis?

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Har testat det, ingen skillnad :/

Tror jag faktiskt testat de flesta inställningar som går att göra, fram och tillbaka i MPC. Tur att sambon jobbade idag så man fick lite tid över

Men felet kvarstår. Misstänker att Radeonkortet som ställer till det på något vis?

Det löste det för mig i alla fall och jag har/hade ett ATI 4350.

Permalänk
Medlem

Okej. Om du kör CTRL+T går linjerna helt raka då?

Funderar om man skall åka och köpa ett Nvidiakort imorn och testa. ATI verkar inte helt stabila.

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej. Om du kör CTRL+T går linjerna helt raka då?

Funderar om man skall åka och köpa ett Nvidiakort imorn och testa. ATI verkar inte helt stabila.

Nu har jag ett Nvidia-kort i HTPC p.g.a ATI's brister i drivrutinerna.

Nu för tiden använder jag CoreAVC med CUDA istället för MPC-HC, då funkar hårdvaruaccelerering i vilken spelare jag än väljer (MediaPortal) med undertexter.

Köpte detta ist. för mitt 4350: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=340716

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Menar du 5.1 ljud för då har du missförstått?! Vi/jag menar enligt vilka inställningar filmen har blivit encodad, du kan sätta en s.k AVC Level som håller en viss standard. Den föredragna AVC settingen är Level4.1 då den är mest kompatibel. Level4.1 funkar med båda Ati och Nvidiakort. Sen kan man sätta en enligt mig för hög inställning, Level5.1 som inte är lika kompatibel som Level4.1. ATI korten har svårt med hårdvaruacc på Level5.1 encodade filmer, dessa problem har inte Nvidia. Denna inställning har inget med ljudformat att göra.....

Om du orkar kan du läsa mer här en bit ner: http://en.wikipedia.org/wiki/H.264

aha, okay missa lite där

Nu är jag allt för lat för att läsa igen länken du skicka.
Men är det stor skillnad mellan 4.1 o 5.1?
Om du orkar förklara lite snabbt bara.

Permalänk
Medlem

Okej. Så med andra ord tillämpar sig denna guide inte speciellt bra för oss med ATI-kort?

Någon som fått VMR9 och ATI att fungera utan tearing?

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplood
aha, okay missa lite där

Nu är jag allt för lat för att läsa igen länken du skicka.
Men är det stor skillnad mellan 4.1 o 5.1?
Om du orkar förklara lite snabbt bara.

Största skillnaden som jag fattat det är Maximalt tillåtna bitrate/informationsflöde, L4.1 tillåter en max bitrate på 62.5mbit/s och L5.1 tillåter 300mbit/s. Vanliga s.k rippar i mkv formatet ligger oftast nånstans mellan 4-12mbit/s beroende på filmlängd/upplösning. Blurayfilmer ligger oftast på 15-35mbit och kör alltid efter Level 4.1 standarden. Att koda x264/mkv filmer med Level5.1 setting känns välldigt onödigt om man jämför för bitraten behöver aldrig nå högre än vad L4.1 tillåter. Att koda filmer med L5.1 setting som i orginal har L4.1 är overkill och försämrar bara kompabiliteten... Detta verkar ha förståtts av de inblandade nu och L5.1 encodes blir allt mer ovanliga...

Citat:

Okej. Så med andra ord tillämpar sig denna guide inte speciellt bra för oss med ATI-kort?

Någon som fått VMR9 och ATI att fungera utan tearing?

Jodå ATI korten funkar bra de med men inte med Level5.1 encodes som nu blir mer och mer ovanliga. Tror mycket av problemen också beror på XP, byt till Vista med dess EVR(Enchanced Video Renderer) så kan vissa problem lösa sig. Många kör väll med 780G moderkorten med inbyggt HD3200 grafikkort och det verkar juh funka, iaf för dem med vista

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,
har nyligen införskaffat mig ett 5.1 ljudsystem. Jag kör Toslink från min HTPC till förstärkaren.

När jag lyssnar på musik är volymen helt okej, men när jag sedan startar en film, blir volymen väldigt låg (säkert 25% lägre) och jag måste ratta på förstärkaren för att få samma ljudnivå som när jag lyssnar på musik.

I vissa filmer får jag inget ljud alls.

Jag kör:
MPC - HomeTheater, AC3Filter som ett external filter i MPC.
Sedan har jag matroska för högupplösa rullar.

Jag är rätt säker på att jag inte får ljud från vissa filer pga att de inte har AC3 spår...detta kan jag säkert lösa själv med lite knep och knåp. Men det här med volymen gör mig galen.

Jag kör WinXP Pro.

Har följt guiden men det känns ju inte så nice att inte ha ljud alls i vissa rullar (de som inte är högupplösta). Nu har jag iofs inte hunnit testa MPC inbyggda ljudstöd. Men ljudet borde funka på samtliga rullar om jag kör på det eller?

Hur löser jag mitt volymproblem?, verkar vara den enda som har detta strul. Har googlat och sökt på forum som en galning utan resultat.
(Hade samma problem tidigare när jag körde FFDshow, då höjde jag volymen i codecen men det blev inte högre för det)

mvh tatten

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad har du som filter och vad har du under output?

Jag använder aldrig subtitles så om du skulle kunna hjälpa mig blir jag glad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tattis
Hej,
har nyligen införskaffat mig ett 5.1 ljudsystem. Jag kör Toslink från min HTPC till förstärkaren.

När jag lyssnar på musik är volymen helt okej, men när jag sedan startar en film, blir volymen väldigt låg (säkert 25% lägre) och jag måste ratta på förstärkaren för att få samma ljudnivå som när jag lyssnar på musik.

I vissa filmer får jag inget ljud alls.

Jag kör:
MPC - HomeTheater, AC3Filter som ett external filter i MPC.
Sedan har jag matroska för högupplösa rullar.

Jag är rätt säker på att jag inte får ljud från vissa filer pga att de inte har AC3 spår...detta kan jag säkert lösa själv med lite knep och knåp. Men det här med volymen gör mig galen.

Jag kör WinXP Pro.

Har följt guiden men det känns ju inte så nice att inte ha ljud alls i vissa rullar (de som inte är högupplösta). Nu har jag iofs inte hunnit testa MPC inbyggda ljudstöd. Men ljudet borde funka på samtliga rullar om jag kör på det eller?

Hur löser jag mitt volymproblem?, verkar vara den enda som har detta strul. Har googlat och sökt på forum som en galning utan resultat.
(Hade samma problem tidigare när jag körde FFDshow, då höjde jag volymen i codecen men det blev inte högre för det)

mvh tatten

AC3 filter tar väl ljudet från alla sorters filmer även om dem inte är kodade med AC3? Så har jag uppfattat det iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

ojj, det var nämnligen det enda jag kunde komma på..

böt bort MediaPortal mot XBMC nu, och då den kör med sina interna codecs funkar ljudet 100% nu. Dock vill den inte leka med hårdvaruacceleringen.. verkar som om jag inte kan få allt

Permalänk
Medlem

Jag använde denna guide för att fixa till hårdvaruaccelerering på datorn i signatur, funkar felfritt (vista 64)

nu har jag installerat windows 7 på min bärbara som jag använder för att spela upp på tv men får inte det att fungera som det ska.

datorn är en zepto 6324 core 2 duo 2 Ghz 2 Gb ram och m8600 GT 512 Mb.

Senaste drivrutinerna inga codecs installerade bara MPC HC samma inställningar som på vista datorn i signatur.

Det står att dxva används men cpu ligger mellan 20 - 30 % ändå. Någon som haft problem med windows 7?

Såg att nån skrivit att man behöver direct x 9 installerat?

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Vill bara säga tusen tack för guiden! Nu funkar ljudet som det ska!!!

Permalänk

Hejsan! Ställde precis in det enligt guiden och visst fungerar det. Fungerar dock inte så som JAG hade tänkte det!

På de filmer där det fungerar så får jag ingen text eftersom Direct VobSub inte startar.

Vet TS eller någon annan hur man åtgärdar det?